Rotel RB-1510, oh yeah.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    oyvine skrev:
    Fristende,
    5594,- inkl frakt og moms om mine beregninger stemmer. Det er vel nesten så man burde kjøpe to ;) Det står noe om at den trenger 12V eksternt power. Er det nok å fore den med 12V trigger fra min Primare SPA-21 tro? Jeg finner ikke noe om hvor mye du kan trekke fra denne utgangen. Er det noen som har hørt/sett disse mcubed forsterkerene? Er det noen tvil om at det er eksakt samme innmat som i rotelen? Det må være godt om plassen i rotelen, hihi.

Hilsen,
    Øyvin
    Det skulle fungere fint å fore den med 12V triggeren din fra Primare. Da slår den seg på og av i takt med den. Triggeren er laget med tanke på at man kobler den til en HTPC, men man kan enten bruke trigger utgang fra forforsterker/receiver eller f.eks bruke en vanlig 12V støpsel. 12V støpsel har man dersom man har en parabol/kabel dekoder.

Kan bekrefte at det sitter to ASX1252 ICEpower moduler i den. Da skulle lydkvaliteten være identisk med Rotelen. De kommer jo med strømforsyning disse modulene, så det eneste som da skulle skille den fra Rotelen er kabinett og utganger. Minijack utgang er jo et lite minus, men du får f.eks kjøpt RCA til minijack kabler i ønsket lengde hos Bluejeans:
    http://www.bluejeanscable.co.uk/store/audio/index.htm

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    546
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    Så den "mono" bryteren gir bare mono signal ut på begge kanaler som man eventuelt kan bruke til bi-amping altzå. Litt synd.
    Kan jo alltids brokoble manuelt med XLR til phono-adapter hvor hver av de 2 fasene går til hver sin phonokontakt.
    Dette fordrer selvsagt en balansert forforsterker.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.353
    Torget vurderinger
    1
    En EC kobling altzå.

oyvine

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2005
    Antall liker
    1
    Okei,
    nå har jeg fått HFX-en i hus. Det fulgte ikke med så mye som et a5-ark til dokumentasjon. Dermed var det fram med skrujernet for å se om jeg klarer å finne det ut selv. Er det forskjell på de to 12V remote inngangene? Hvorfor er det to? Hva gjør den blå knappen midt mellom 3.5mm jack pluggene for noe? Dessuten er det imperativt å KIKKE INNI nytt utstyr ;) Når jeg åpna boksen kom det ramlende fire små plastskiver og en liten metallspiker! Her tror jeg vesla har vært på ferde. De små hullene i toppen er ikke spesielt gunstige med småunger i huset. Glad jeg ikke satte spenning på. Den mystiske knappen (ser den ikke på bildet til orso) jorder pinne 2 på P102 på de to forsterkermodulene. hmm. og hva pokker er vitsen med disse plastskivene? Isolasjon? dobelt-hmmm.

ØE

oyvine

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2005
    Antall liker
    1
    ok,
    nå er dere sikkert spente.
    - 12V triggerne er koblet i parallell.
    - Den blå knappen er en power-knapp (tenk det!)
    - De fire plastskivene monterte jeg mellom under bakplata. En på hver skrue. Skal de liksom ta opp litt flex når kjøleribbene blir varme?
    - Metallspikeren var en av naglene som holdt fast venstre kjøleribbe. Jeg bare lirka den inn igjen. Vesla er frikjent.
    - Monteringen av relekortet med 12v triggeren var ganske jalla. De har lagt en krympestrømpe under kortet som avstandsstykke. For å treffe hullene bak må du skli kortet sånn passe langt sidelengs og skru skruene halvveis fast. Skrur du for mye kommer pluggene for langt ned.

Jeg tror Rotel er flinkere på mekanikk. Håper modulene får nok kjøling i den søte lille boksen nå da.

ØE

L

lasse5214

Gjest
    Jeg har kjøpt en slik. Får den i morgen og den skal
    styres av en Eastern Electric MiniMax Rør forforsterker.

Skal bli artig å se hva den går for. Har en del dyrere og kraftigere
    referanser tidligere.

Kan noen forklare hva 12V trigger er for noe?

Lasse :)

oyvine

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2005
    Antall liker
    1
    hei igjen,
    da har jeg fått lyd i forsterkeren. Jeg har ingen lytteinntrykk å dele så langt annet enn at den får det til å komme lyd ut av høyttalerene mine. Det viser seg at forsterkeren må ha 12V trigger uansett. Den ekstra blå knappen på baksida fungerer bare til å disable forsterkeren. Snodig ???

Lasse: 12V trigger er en måte å "fjernstyre" komponenter på. Jeg har 12V triggerutgang på min primare spa-21. Når denne slås av eller settes i standby, slår den av 12V på sin trigger-utgang. Dermed slås HFX-en av. Det følger med en kort liten kabel og en brakett for montering i pc. Dersom du ikke har noen komponenter med 12V trigger-utgang, må du enten inn og koble deg forbi releet, eller så må du ha en annen 12V-kilde. Jeg måtte lage kabelen selv siden det var ulik type plugg på primaren og på hfx-en.

ØE

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er litt spesiell denne ja. Jeg har ikke den blå knappen bakpå som du beksriver oyvine. Det må være en forandring som har skjedd siden jeg kjøpte min.

Grunnen til at 12V triggeren er laget som den eneste av/på knapp er fordi den er laget for å kobles til HFX sin HTPC. Først og fremst en slik en som har samme utseendet:
    http://www.mcubed-store.com/catalog/product_info.php?cPath=52_54&products_id=250
    Da slår den seg av og på takt med den og det er jo en fin løsning. Gjorde dette tidligere da jeg har en HFX HTPC, men nå når jeg ikke har forforsterker så får jeg et lite dump i høyttalerne ved en slik kobling. Har nå koblet ut triggeren og skal snart få montert en av/på knapp. Hadde selvsagt vært fint om den kom med av/på knapp, slik at man hadde begge muligheter. Slik den er nå må man altså bruke en 12V PSU som man trekker ut/inn når man ikke har en HTPC. Som mcubed skriver: "Please note, that an external 12V PSU is needed, if you want to use the HFX micro class.d stand-alone without any PC."

Kan ikke huske om jeg har linket til det før, men dersom man ikke vil bruke minijack-RCA overgang så selger bluejeans minijack-RCA kabler (BJC MSA-1) som man kan få i ønsket lengde.
    http://www.bluejeanscable.co.uk/store/audio/index.htm

Vær oppmerksom på at dersom man brokobler denne, så blir signalet balansert. Har ikke prøvd å brokoble den selv, men ifølge Tangen som kjenner disse godt så låter det hakket dårligere i brokoblet modus. Tror den da dobler THDen.

Nolfi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan vil en Cary SLP-03 og en Rotel RB-1510 matche? (Leser at 1510 har rørvenlige 33kohm input-impedans, alle andre RB-15xx har 8.2kohm?)
    Det smeller i høyttalerne når jeg skrur på SLP-03 med input satt til "Balanced" - Vil en 12v trigger fikse dette?
    (Og hvordan vil ovenstående kombinasjon matche en eventuell Larsen 6?)

Mvh. Nolfi.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Døde denne tråden ut som en hype, eller har de som kjøpte denne lille rakkeren den ennå og er fornøyd?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hyper gjerne mer. Har 4 slike moduler i anlegget og er strålende fornøyd. Driver mellomtone og diskant i stereokonfigurasjon og sub brokoblet. Til bass bruker jeg 250ASX2 i stereokonfigurasjon.

Tetragrammaton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.05.2006
    Antall liker
    89
    Sted
    Sola utenfor Stavanger
    Torget vurderinger
    44
    Det hadde vært artig om du Valentino hadde lyttet til og kommentert Rotel's implementering av disse modulene relativt til det du har selv. Noen i nærheten som vil låne en RB-1510 til Valentino?

Jeg har forøvrig 3x RB-1510 til å drive et femkanalsanlegg. Storfornøyd på alle måter, spesielt siden dette anlegget aldri spiller over 85-90dB. Jeg forsøkte å trykkteste en RB-1510 på et par Swans F2.2F. Det ble noen forvrengning et stykke oppe i frekvens på enkelte spor, til gjengjeld var dette med Primare SP32s volumkontroll på 70, hva nå det måtte medføre av lydstyrke. Det var imidlertid ikke antydning til manglende kontroll på bassen. På mer normale lyttevolumer har jeg dog intet å utsette på forsterkeren.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hadde det bare vært så enkelt, Hellnoob. Man måtte til med loddebolt og XLR-RCA-overganger for å få til en slik sammenlikning hos meg.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Først så tenkte jeg "Hæ"", men så tenkte jeg "OK". Valentino har disse modulene, men ikke i form av RB-1510?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Riktig. Da StigErikTangen drev sitt tangenAVdesign brukte han disse modulene i ferdige produkter. Man får ikke kjøpt ICEpower-moduler i løs vekt.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Riktig. Da StigErikTangen drev sitt tangenAVdesign brukte han disse modulene i ferdige produkter. Man får ikke kjøpt ICEpower-moduler i løs vekt.

...Hvis man ikke driver kommersielt med forsterkerutvikling/-produksjon.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ...og/eller utvikling og produksjon av aktive høyttalersystemer.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tviler på at Rotel gjør noe med modulene, men skal aldri si aldri.

I min HFX forsterker, så sitter det to 125ASX2 moduler.
    Blir liten i racket sammenlignet med andre komponenter.

Innmaten.

Prøvde for en stund siden en integrert forsterker til 14k og effektdelen i den (2x 150W) kunne ikke matche 125ASX2 IMO.

Vedlegg

Tetragrammaton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.05.2006
    Antall liker
    89
    Sted
    Sola utenfor Stavanger
    Torget vurderinger
    44
    Jeg tror vel heller ikke Rotel gjør noe med modulene, men det er da også andre komponenter inni boksen som er med på å prege lyden som kommer ut.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hellnoob skrev:
    Jeg tror vel heller ikke Rotel gjør noe med modulene, men det er da også andre komponenter inni boksen som er med på å prege lyden som kommer ut.
    Hva tenker du på da? Modulene leveres med strømforsyning og da er det ikke mye igjen.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hellnoob skrev:

...Som for eksempel?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    orso skrev:
    Hellnoob skrev:
    Hva tenker du på da? Modulene leveres med strømforsyning og da er det ikke mye igjen.
    Uten å gjette verken det ene eller det andre:

Rotel er kompetente nok i massevis til å gjøre endringer på selve modulene, mer eller mindre hva deres hjerter måtte begjære. De kjøper sikkert nok til at det lar seg gjøre økonomisk også.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Zomby_Woof skrev:
    orso skrev:
    Hellnoob skrev:
    Uten å gjette verken det ene eller det andre:

Rotel er kompetente nok i massevis til å gjøre endringer på selve modulene, mer eller mindre hva deres hjerter måtte begjære. De kjøper sikkert nok til at det lar seg gjøre økonomisk også.

Kansje de nedgraderer modulene så de tilpasses prisen forsterkerne selges for ;) De har jo dyrere forsterkere de skal selge også

Tetragrammaton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.05.2006
    Antall liker
    89
    Sted
    Sola utenfor Stavanger
    Torget vurderinger
    44
    orso skrev:
    Hellnoob skrev:
    Jeg beklager, jeg trodde det var mer inne i chassiset enn forsterkermodulene. Og jeg lover å aldri skrive et innlegg basert på gjetning igjen :)

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    På de "gamle" Rotel RB-1092 så var det iallefall laget en lastsensitiv feedback som gir noe mer nivå i bassen og de ble dermed raskt stemplet som en av de "mest musikalske". Tilsvarende fra Jeff Rowland er også stemplet som "mer musikalsk" og har også en temmelig banal EQ med en liten trafo på inngangen.
    - Mulig Rotel har gjort noe tilsvarende på disse også? (Har ikke RB-1510 selv så her får noen andre bekrefte/avkrefte.)

EDIT: Snicker-is; om du leser her så har jeg sitert fritt i fra "naboforumet", en tråd om Rotel/Oberon, og et innlegg nr 6, postet av deg 19th January 2009, 11:53. :p

C

Cyber

Gjest
    Noen eiere som enda "smiler og er fornøyde" med trinnet, vurderer et slikt selv om dagen...

Dr.No

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    15
    Terka, jeg kan garantere at den ikke har innebygget eq og/eller gir overdrevent mye bass. (jag spiser kabelspagettien på baksiden av anlegget hvis jeg tar feil) No

C

Cyber

Gjest
    Har kontaktet en butikk som selger men de mente den mangler kvaliteter oppover. Er det noen som har andre meninger? Jeg er litt skeptisk når butikker sier hva de mener.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.353
    Torget vurderinger
    1
    -foreslo ikke han en modell da?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.353
    Torget vurderinger
    1
    Dårlig selger! ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
    bjornh skrev:
    Dårlig selger! ;D
    Alt for få av dem i bransjen. Det er jo alltid et eller annet på lager som er både bedre og billigere enn det kunden foreslår eller spør om. Dessuten er det som ligger på lager en perfekt match til kundens behov, enten han vet det eller ikke.

;D

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.353
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Det er jo noe som kalles "oppsalg" eller reelle alternativer. Det er de man kan foreslå. Samtidig, kan det jo være greit å opplyse om styrker og svakheter.

C

Cyber

Gjest
    Da er min bestilt, men jeg måtte velge sølv. Tomt for sort og 1510 skal ut av produksjon.

C

Cyber

Gjest
    Og da var litt spilletid unnagjort. Jeg bruker en Squeezebox Duet som pre da min andre er på vei med postens trofaste tjenere. Umiddelbart er reaksjonen at den låter veldig riktig og nøytralt. Langt bedre enn Hegel H70 gjorde her med interne DACer. Lydmessig svært klart og med god bunn.

Blir artig å prøve med en enda bedre pre og litt mer timer på ryggen...

C

Cyber

Gjest
    Da var 4-5 timer med HDP unnagjort som pre og dette åpnet opp enda litt til, mer tekstur og detaljer. Jeg er svært fornøyd med komboen. Det låter lite i grunnen, slipper bare gjennom signalet og driver Kudosene med tight kontroll. Eneste jeg har merket er at det ikke har så mye hifimagi som enkelte andre forsterkere og kanskje er en smule laidback i toppen, men jeg har aldri hatt elektronikk som balanserer så bra mellom frempå/bakpå og låter bra med så mye av samlingen. Eneste aber nå er konas store savn, fjernkontroll på HDP. "Tuller du, er det ikke fjernkontroll??!?"

Nå skal jo 1510 ut av produksjon så verdien av innlegget er kanskje ikke så stor, men hei...

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Off topic: HDP er en av de få komponentene som har endret seg mest under innspilling. Om 1 uke med konstant spilling vil du ikke kjenne den igjen. Den blir mao enda bedre. :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn