royervins anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    Jeg har fremdeles plass til et par-tre stykker til på dagens lyttekveld, så hvis du mangler noe å gjøre i dag kl. 18 og utover, og befinner deg i kjøreavstand fra Røyken, så er du hjertelig velkommen. Bare send meg en PM først, så sender jeg kjørebeskrivelse/adresse.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    bambadoo skrev:
    Kan vi ta lyttekvelden som telefonmøte?
    Det må vel kunne ordnes. Bare ring du, så skal jeg la telefonen ligge midt på bordet med høyttalerfunksjonen på, så kan du høre både musikken og samtalen ;D

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    ...men ellers er jo selvfølgelig personlig frammøte å foretrekke ;D

Roy

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.381
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    bambadoo skrev:
    Da får du jo i tilegg fordelen av å høre musikken gjennom ekstra lange kabler, med de uante tweakemulighetene det gir! :D

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    erato skrev:
    bambadoo skrev:
    Da får du jo i tilegg fordelen av å høre musikken gjennom ekstra lange kabler, med de uante tweakemulighetene det gir! :D
    ...hvis kabler spiller noen rolle så...

Apropos det, så er jeg litt på utkikk etter biwire-kabler til anlegget. Noen gode tips (Odin og Valhalla er litt utenfor prisnivået mitt :-D )

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    Vi var ikke mange i går kveld, men det er forskjell på kvalitet og kvantitet. ;D

Hyggelige tilbakemeldinger på lyden i anlegget fikk jeg også...

Roy

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.105
    Torget vurderinger
    1
    Takk for hyggelig kveld! Og - kvantitet er ikke kvalitet, men size does matter ;D

I mine ører er dette klart den beste lyden jeg har opplevd hos deg, som forventet mer trøkk, spiller dypere og mer høyde på illusjonen.

Du har også opprettholdt dybden fra tidligere oppsett og selv med nærfelt og store høyttalere synes jeg de er ”usynlig” i lydbildet. Unntaket fra dette er når innspillingen bommer på ambiens /panorering, men slik blir det når man ikke sitter langt nok unna til at rommet maskerer slike detaljer.

Jeg liker aller best en litt tiltet kurve, så minuset for meg er litt for mye nivå i øvre mellomtone ved litt pådrag og nøytrale/tynne innspillinger

Mvh Roald

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    Roald skrev:
    Takk for hyggelig kveld! Og - kvantitet er ikke kvalitet, men size does matter ;D

I mine ører er dette klart den beste lyden jeg har opplevd hos deg, som forventet mer trøkk, spiller dypere og mer høyde på illusjonen.

Du har også opprettholdt dybden fra tidligere oppsett og selv med nærfelt og store høyttalere synes jeg de er ”usynlig” i lydbildet. Unntaket fra dette er når innspillingen bommer på ambiens /panorering, men slik blir det når man ikke sitter langt nok unna til at rommet maskerer slike detaljer.

Jeg liker aller best en litt tiltet kurve, så minuset for meg er litt for mye nivå i øvre mellomtone ved litt pådrag og nøytrale/tynne innspillinger

Mvh Roald
    Dette nevnte du jo også i går, blant annet da vi kikket litt på målinger av oppsettet mitt. Gleder meg derfor til å høre ditt oppsett med den "tiltede kurven", og om jeg vil reagere motsatt, dvs. at jeg synes det blir litt for forsiktig i øvre mellomtone...

Roy

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Takk for i går kveld og takk for at vi blir benevnt som kvalitet :-[
    Jeg kan vel også si at det er den beste lyden jeg har hørt hos deg, ikke minst fordi jeg bare har vært der en gang ;D og da hadde du maggis 3,6, som vel ble litt for store (les: ikke langt nok mellom de, som i noen grad påvirket bass litt negativt så langt jeg kan huske.

Som alltid (imo) (nesten da) så blir det et bedre inntrykk med mer volum (inntil en viss grense)
    Så også i går høyere volum med bassinformasjon så fikk jeg hørt at de kunne det også.
    Tilnærmet nærfelt som det nå er hos deg, gjør også sitt til at det blir mer frigjort og lyden noe bak ht.

Er enig med Roald om det med nivå ved litt pådrag på lyse/nøytrale innspillinger.
    Dette dreier seg om smak og jeg vet at mange liker det slik, og om det kan være noen trøst (om du nå skulle trenge det noe jeg vel tviler på) så er det også slik hos meg for tiden siden jeg jeg nå i en lengre periode spiller flatt på mine 207.2.
    Har som oftest stillt de på -1,5 db, det blir bare et valg (flatt altså) som gjør noe negativt i mine ører ved enkelte innspillinge samtidig som det virker positivt ved andre og da selvfølgelig omvendt ved -1,5 db innstillingen.
    Kommer til å satse på flatt på påsketreffet, så får vi evntuelt prøve andre muligheter om behov.
    Jeg tror at jeg til en viss grad kan si hvem som liker flatt (endog +0,75 db) og hvem som liker -1,5 db av de påmeldte.
    Ikke alle men flesteparten (trur eg da)

Jeg syntes det var god lyd hos deg, og jeg vil mene og tro at det bl.a. kommer av at lyttepos. er nær og tilnærmet riktig for rommet ditt.

Dessuten så passer plasseringen veldig godt til ellers ganske ruvende høyttalere, de sto ikke i veien på noen måte og estetisk ble de nesten borte.

Da sees vi om et par dager -
    Mvh.KW

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    KW skrev:
    Dessuten så passer plasseringen veldig godt til ellers ganske ruvende høyttalere, de sto ikke i veien på noen måte og estetisk ble de nesten borte.
    Jeg er ikke sikker på om kona mi er enig med deg i akkurat det, men jeg skal nevne det for henne ;D

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    I dag dukket det opp mye trivelig i postkassen, så dette blir en musikalsk påske.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    Håper herrene Fosse og Powerpoint ikke har noe mot at jeg legger ut deres betraktninger om anlegget mitt i anleggets egentlige tråd.

Først Fosse:

Det låter aldeles utmerket hos deg. Jeg må innrømme at før fjorårets messe i Horten var jeg veldig skeptisk til Montana sine høyttalere, men under nevnte messe så vel som hos deg presterer de aldeles fabelaktig. Himmelsk trøkk på trommer, og hvilket lydbilde da, enormt i bredde og høyde. Dette var over all forventning.
    Så Powerpoint:

Så til lydgjengivelsen hjemme hos deg. Jeg har liksom ikke helt fått fot for Montana ht før nå.
    Det spiller meget stort (bredde, høyde og dybde) med et for meg vanedannende "soundstage".
    I tillegg til trøkk, stringent og malmfull bass som aldri skled over i svulstig rommling, så fremkom det et vel av mikrodetaljer som hang funklende i rommet.
    Det låter kroppslig og voksent, samtidig som de dynamiske utsvingende stoppet lynhurtig og etterlot stillhet før neste utsving.
    Stemmer og instrumenter fremstår virkelighetstro med god kropp og fylde.
    Akkurat slik etterstreber jeg å ha lydgjengivelsen i mitt anlegg.
    Vanedannende er vel ordet som best dekker din lydgjengivelse.
    Det lått stort og mektig, innsmigrende og intimt uansett valg av lydkilde (Slimdevices, Classè CD-spiller ellr VPI Scout vinylsnurrer).
    Det er bare og gratulere.
    Var jeg deg nå så beholdt jeg disse totempælene av noen høyttalere lenge, og raffinerer elektronikken over tid når køen blir for stor.
    Siste taler er inne på de samme tankene som jeg har selv. Nå er det bare å raffinere, og jeg har lyst til å gjøre noe med strømmen. Ikke det at den nødvendigvis er så dårlig (har egen 16A-kurs til anlegget med FAT LMC fra sikringsskap til veggkontakt), men det er en jordfeil på rekka som må fjernes. I tillegg frister det litt med en Powerplant Premier fra PS Audio, men en slik vil jeg prøve før jeg skriver ut sjekken.

Før den tid, skal jeg sjekke ut disse:

Roy

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    39.582
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    R.E.S. skrev:
    erato skrev:
    bambadoo skrev:
    ...hvis kabler spiller noen rolle så...

Apropos det, så er jeg litt på utkikk etter biwire-kabler til anlegget. Noen gode tips (Odin og Valhalla er litt utenfor prisnivået mitt :-D )

Roy

Jeg kan anbefale å teste HARMONIC TECHNOLOGY PRO 9+ ( bi-wire). Disse dukker noen ganger opp på bruktmarkedet til en hyggelig pris.Funker så bra på mine Montana XP at jeg ikke har stresset med å prøve noe annet.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    En av de beste anleggstrådene her på HFS har hatt mange innlegg om The Smiths, og selv om jeg innimellom spiller både Morrissey og Smiths, så er det enda oftere at jeg hører på Smiths-gitarist Johnny Marr sitt spill sammen med Matt Johnson.

Da i bandet The The. Bandets plate Dusk er faktisk en av de jeg ville tatt med meg på den øde øya.

Matt Johnsons stemme er manisk, melodiene utsøkte og instrumentering og arrangement fenomenale.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.450
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    RoDa skrev:
    soundscape skrev:
    Jeg kan anbefale å teste HARMONIC TECHNOLOGY PRO 9+ ( bi-wire).
    Støttes!

R
    Jeg slår også gjerne et slag for disse HT kabler, til prisen (som de kan gå for på brukten) er disse et kupp.
    De danner en fire-felts motorvei mellom din Plinius og dine Montana ;D

gismo

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    gismo skrev:
    RoDa skrev:
    soundscape skrev:
    Jeg kan anbefale å teste HARMONIC TECHNOLOGY PRO 9+ ( bi-wire).
    Støttes!

R
    Jeg slår også gjerne et slag for disse HT kabler, til prisen (som de kan gå for på brukten) er disse et kupp.
    De danner en fire-felts motorvei mellom din Plinius og dine Montana ;D

gismo
    Da er det vel bare å følge med på bruktbørsen...

Ser at siste versjon av toppmodellen heter Pro 9 Reference. Finnes det forresten norsk importør?

Roy

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.516
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    HiFi Huset fører (førte?) Harmonic Tech.
    Litt av poenget er bruktprisen på disse, du finner greit et par til ca 5k.
    De nye reference tipper jeg setter deg tilbake et par kroner mer. ;)

R

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    RoDa skrev:
    HiFi Huset fører (førte?) Harmonic Tech.
    Litt av poenget er bruktprisen på disse, du finner greit et par til ca 5k.
    De nye reference tipper jeg setter deg tilbake et par kroner mer. ;)

R
    Hjemmesiden til Harmonic antyder 2000 dollar for Reference-kablene. Importør til Norge står det at MJ Service & Agentur i Danmark er.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    I dag dumpet en ny plate ned i postkassa.

Jeg har hatt hans første Motown-plate i tillegg til Soul Speak fra før, og også 2ern høres veldig bra ut. McDonald synger fantastisk.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    I ånden til tråden "HFS-labyrinten", så har jeg gjort en liten oppgradering på anlegget.

Vi skal til filmens verden. Først en actionfilm fra første halvdel av 70-tallet, der en av hovedrollene spilles av Jane. Filmen vant en Oscar året etterpå. Vi skal fram til en aktivitet som bedrives i filmen.

Deretter skal vi til en meget kjent film fra siste halvdel av 50-tallet. Også denne vant en Oscar, men her var en av hovedrollene besatt av en dame som het Elisabeth. Her er filmens tittel poenget.

Sett sammen de to, så finner du ut hva jeg har kjøpt.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    hint nr. 2:

Hovedrollen i filmen fra 70-tallet ble senere Sir.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    Hint nummer 3:

Hvor mange skuespillere som heter Elisabeth kan du egentlig navnet på fra 50-tallet?

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    Helt riktig, så da gjenstår bare å finne hvilken film hun spilte i på 50-tallet som har en tittel som er identisk med et hifi-produkt.

Roy

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    R.E.S. skrev:
    Helt riktig, så da gjenstår bare å finne hvilken film hun spilte i på 50-tallet som har en tittel som er identisk med et hifi-produkt.

Roy
    Cleopatra var det først jeg tenkte på men den er vel 60 talls film.

Kan det være Giant ?

/jan

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    Det kan det meget vel være, så hvilken film tenker jeg på fra 70-tallet?

Roy

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    R.E.S. skrev:
    Det kan det meget vel være, så hvilken film tenker jeg på fra 70-tallet?

Roy
    Klute kanskje, Jane Fonda.
    Men hva i alle dager drev de med i den filmen tro....
    Og hvem er/ble Sir....
    Hmmm

/jan

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    Den Jane vi skal fram til er nok engelsk, ikke amerikansk som Fonda. Det samme gjelder selvsagt han som ble Sir.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    men når du vet at litt av navnet er Giant, så skal det vel ikke så stor fantasi til for å finne ut resten av navnet på det jeg har kjøpt. :)

Roy

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    R.E.S. skrev:
    men når du vet at litt av navnet er Giant, så skal det vel ikke så stor fantasi til for å finne ut resten av navnet på det jeg har kjøpt. :)

Roy
    kabler

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    65finger skrev:
    R.E.S. skrev:

Roy
    kabler
    Javisst, men hvilken film er det jeg tenker på?

Roy

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    R.E.S. skrev:
    65finger skrev:
    R.E.S. skrev:

Roy
    kabler
    Javisst, men hvilken film er det jeg tenker på?

Roy
    Jane Seymore vi snakker om ?
    "live and let let die" (1973, Roger More)

/jan

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    JanR skrev:
    Jane Seymore vi snakker om ?
    "live and let let die" (1973, Roger More)

/jan
    Veldig bra. Jane Seymour spiller Solitaire i James Bond-filmen Live and let die. I filmen er voodoo (eller svart magi om du vil) et viktig tema. The Wings vant Oscar for tittellåta. Sir Roger Moore spilte hovedrollen.

The Giant (Giganten på norsk) var med James Dean og Elizabeth Taylor. Den vant Oscar for beste regi.

Jeg har altså kjøpt meg Black Magic Giant høyttalerkabler.

Roy

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Da må man få gratulerer så mye :)

Artig "quiz" selv om jeg treg på denslags :-\

/jan