Og jeg som trodde jeg hadde en tilgivende kone Gliser
Roy
Det er noe alle koner har blitt enige om å si tror jeg... :-\ ;DR.E.S. skrev:Garasjen er nok ikke aktuelt. Kona sin bil står der ;D
Angående å spise mer, så tror jeg kona synes jeg har stappa i meg nok, he-he.
Roy
Høyttalerne er på langt nær ferdig innspilt, så synes det er vanskelig å si noe om, men bassen kommer nok til å løsne om en stund. Jeg kunne nok ønske meg litt mer fylde i bassen enn det de leverer der de er plassert nå. Men tenkte jeg skulle eksperimentere litt med plassering nærmere bakvegg for å se om jeg kan få mer av det jeg savner uten å miste for mye holografi. Den er for øvrig helt rå, og (med kortidsminnet mitt) må være det beste jeg har hørt i egen stue.Audiophile-Arve skrev:Dette ser då interessant ut. Og du seier at holografien er strålande. Men er det nokre svake sider, slik du opplever det no?
høres ut som feedback...men merkelig feedbackR.E.S. skrev:PS. Jeg har koble til XTZ room analyzer, men opplever at den durer noe aldeles forferdelig selv når den ikke måler. Duringa kommer med en gang jeg kobler usb-kabelen fra mikrofonen i lap-topen. Er det noen av dere som har vært borti noe lignende tidligere, og vet hva som kan være årsaken?
Roy
Genialt. Problemet løst.mteinum skrev:Jordsløyfe. Prøv å la pc'en gå på batteri. Evt. koble til ujordet stikk eller annen kurs.
Etter å ha levd med nesten samme høyttaler en god stund, i et rom som har nesten samme mål som ditt ( i alle fall bredden), så har jeg endt opp med 250 cm fra diskant til diskant, ca samme fra diskant til øre, varierer fra 250-260 avhenglig av stolens vinkling. Mine har toe-in slik at aksen krysser litt foran hodet. Sånn ca midt i fanget når jeg sitter. Blir bare en røflig anbefaling siden ting ikke er helt identiske,R.E.S. skrev:Hvis man ser nøye på tallene på den grafen, så har jeg altså frekvensrespons i rommet mitt slik høyttalerne står nå på nøyaktig pluss/minus 6,4 dB fra 16-16.000 Hz.
Største dip er ved 16 kHz på 6,4 dB, og største kul ved 1,25 kHz på -6,4dB
I tillegg ruller den av videre oppover, slik at jeg har 9,3 dB ved 20 Hz.
Noen ideer til om det er mulig å gjøre enda mer med dette ved å plassere høyttalerne annerledes?
Roy
Her må vi rette på mistolkningen. "Feilkonstruksjon" er en større gulvstående med bassrefleks og nada kontrollert spredning. Valentino sine gamle går dermed ikke under betegnelsen "feilkontruksjon". Rett skal være rett. ;DRoDa skrev:Nytt eksempel her, Valentinos gamle "feilkonstruerte" ;D kontra Roy sine nye.
Joda, har sett den, men jeg har Signature-varianten, ikke standard XPS. I USA er prisforskjellen på de to nesten 6000 dollar (23.000 og 28.750).R.H. skrev:Mer interessant å høre enn å lese kurver
Her er en fin test av dine nye "smykker".....men du har kanskje allerede sett den....:
http://www.sixmoons.com/audioreviews/pbn/xps.html
Nei, har ikke kalibrert mot dB-måler, kun mot søylen i XTZ room analyzer. Som sagt er ikke dette det området jeg har mest peiling på (ennå), så det kan nok øke muligheten for feilmarginer.Roald skrev:Jeg synes vannfallet er litt merkelig, det ligger mye lavere enn RTA som når 70dB, vannfallet er vell beregnet ut fra den målingen?
Det er også mistenkelig kort etterklang, nesten hele frekvensspekteret er nede på 20dB på under 0,1s og det kjøper jeg ikke
Har du kalibrert mot en dB måler?
Måling er et suverent verktøy og de 10-30 timer man bruker på å få høyttalerne mest mulig på lag med rommet er vell anvendt, så kan man i løpet av året tilbringer hundrevis av timer foran et anlegg som yter sitt beste
Mvh Roald
Det blir nok ikke i kveld. Nå sover ungeneRoald skrev:Er ikke vanskelig å be jeg ;D
Jeg synes lyttenivået er et bra utgangspunkt, så ca 80-85dB, spiller man svært høyt 100dB+ er det greit og også ta en måling med tilsvarende nivå for å se etter endringer.
Helt klart. Det var to endringer som skjedde da jeg flyttet høyttalerne nærmere bakvegg, samt vinklet de enda mer innover.R.H. skrev:Mer interessant å høre enn å lese kurver
Jeg bruker både cd'er og Transporter, så vil ha de tilgjengelige.Valentino skrev:Trenger du ha CDene stående fremme når du har Transporter? Mine er havnet på fjernlager, men heftene er lett tilgjengelige.