royervins anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    Garasjen er nok ikke aktuelt. Kona sin bil står der ;D

Angående å spise mer, så tror jeg kona synes jeg har stappa i meg nok, he-he.

Roy

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.896
    Torget vurderinger
    1
    Som du skrev i min tråd

Og jeg som trodde jeg hadde en tilgivende kone Gliser

Roy

det har du vel nå fått bekreftet

grattis mvh Roald

C

Cyber

Gjest
    R.E.S. skrev:
    Garasjen er nok ikke aktuelt. Kona sin bil står der ;D

Angående å spise mer, så tror jeg kona synes jeg har stappa i meg nok, he-he.

Roy
    Det er noe alle koner har blitt enige om å si tror jeg... :-\ ;D

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    Audiophile-Arve skrev:
    Dette ser då interessant ut. Og du seier at holografien er strålande. Men er det nokre svake sider, slik du opplever det no?
    Høyttalerne er på langt nær ferdig innspilt, så synes det er vanskelig å si noe om, men bassen kommer nok til å løsne om en stund. Jeg kunne nok ønske meg litt mer fylde i bassen enn det de leverer der de er plassert nå. Men tenkte jeg skulle eksperimentere litt med plassering nærmere bakvegg for å se om jeg kan få mer av det jeg savner uten å miste for mye holografi. Den er for øvrig helt rå, og (med kortidsminnet mitt) må være det beste jeg har hørt i egen stue.

PS. Jeg har koble til XTZ room analyzer, men opplever at den durer noe aldeles forferdelig selv når den ikke måler. Duringa kommer med en gang jeg kobler usb-kabelen fra mikrofonen i lap-topen. Er det noen av dere som har vært borti noe lignende tidligere, og vet hva som kan være årsaken?

Roy

Moiz Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Antall liker
    941
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    125
    R.E.S. skrev:
    PS. Jeg har koble til XTZ room analyzer, men opplever at den durer noe aldeles forferdelig selv når den ikke måler. Duringa kommer med en gang jeg kobler usb-kabelen fra mikrofonen i lap-topen. Er det noen av dere som har vært borti noe lignende tidligere, og vet hva som kan være årsaken?

Roy
    høres ut som feedback...men merkelig feedback

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.002
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Jordsløyfe. Prøv å la pc'en gå på batteri. Evt. koble til ujordet stikk eller annen kurs.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    mteinum skrev:
    Jordsløyfe. Prøv å la pc'en gå på batteri. Evt. koble til ujordet stikk eller annen kurs.
    Genialt. Problemet løst.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    Med min opprinnelige plassering, så fikk jeg slikt måleresultat.

Da stod altså høyttalerne med diskanten ca. 240 cm fra hverandre og ca. 170 cm fra bakvegg målt til frontbaffelen inn mot midten. Avstand til lytteposisjon 260 cm med litt toe-in.

Vedlegg

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    Det interessante her er å se at det jeg oppfatter som manglende bass, vises greit på grafene. Det er en kraftig dip (8,8 dB) ved 31,5 Hz og det dipper også i diskanten (10,2 dB ved 12,5 kHz).

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    Dermed flyttet jeg høyttalerne en halvmeter bakover, og ganske så riktig fikk jeg rettet opp mesteparten av bass-dipen.

EDIT: Samtidig økte jeg graden av toe-in, og da kom også diskanten etter.

Vedlegg

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    Hvis man ser nøye på tallene på den grafen, så har jeg altså frekvensrespons i rommet mitt slik høyttalerne står nå på nøyaktig pluss/minus 6,4 dB fra 16-16.000 Hz.

Største dip er ved 16 kHz på 6,4 dB, og største kul ved 1,25 kHz på -6,4dB

I tillegg ruller den av videre oppover, slik at jeg har 9,3 dB ved 20 Hz.

Noen ideer til om det er mulig å gjøre enda mer med dette ved å plassere høyttalerne annerledes?

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    Romanalyseringsprogrammet til XTZ lar deg også sjekke om det finnes spesielle romnoder i lytterommet. Det vil si spesielle frekvenser som utmerker seg negativt.

Ifølge XTZ har jeg ikke en eneste romnode, slik høyttalerne nå er plassert.

Vedlegg

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    Jeg må innrømme at jeg ikke er så flink med slik teknikk, så den siste grafen (full range) skjønner jeg mindre av. Men det er sikkert noen her som kan hjelpe meg å tolke den?

Vedlegg

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.896
    Torget vurderinger
    1
    Kjenner ikke programmet noe særlig så ta dette med en klype salt

Øverste delen ser ut som en 1/1 kurve over frekvensresponsen, de røde stolpene indikerer ett eller annet i tidsdomenet?

Nederste delen er et vannfall som viser at du har sterkt varierende RT60, lenger i bassområdet er vanlig men du har noe med ca 2000hz som kan være plagsomt. Det ser også ut som du måler med litt lavt nivå har du kalibrert?

edit en null i manko......

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.200
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Først vil jeg få lov til å gratulere med særdeles flotte høyttalere.

Den pukkelen i oktaven 1-2kHz er ganske typisk for en norsk stue med mye IKEA, etterklangstiden er lang der hos deg. Hos meg ligger den litt høyere i frekvens. Hvor hørbar den er er jeg ikke sikker på. Det kan meget vel være at den ikke er sælig framtredende når du sitter og lytter.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.200
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Avalon måler jevnere der, ja. Har Avalon rett og slett jevnere direktivitet?

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.896
    Torget vurderinger
    1
    Begge i stuen til Roy?, jeg kjenner igjen 100hz toppen den hørte jeg klar og tydelig på de to foregående høyttalerne som var der, målingen her er vel tilsvarende det øverste stolpediagrammet og det nederste ser bedre ut, legger du de opp se vil nok Montanaen komme bedre ut av det.

Men en en topp på 70dB virker litt lavt i forhold til støygulvet i rommet og lyttenivå, men det er jo stille på landet ;D

Fremdeles i tvil om det som skjer ved ca2khz

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hei Roald, takk for sist.

Det jeg har gjort her er å putte målingene fra sist gang sammen med de som Roy har gjort nå nettopp.
    Jeg setter refnivået likt (60dB), og plotter inn verdiene for avvik fra refnivå.
    Da gir det i alle fall et bilde på avvikene de høyttalerne mellom.
    Jeg bruker excel, fordi jeg elsker det. 8)

Nytt eksempel her, Valentinos gamle "feilkonstruerte" (feilslått humor, derfor overstreket, sorry) ;D kontra Roy sine nye.

Vedlegg

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.896
    Torget vurderinger
    1
    Jo takk for sist, nå er ikke jeg så opptatt av feilkonstruksjoner mer opptatt av reell ytelse og integrering i rommet. Er det mulig å få vannfallet 20-20 i større bilde?

De nye er mer i min gate kan jo plusse på 2,5 oktav i bunn ;D

Får la de bli innspillt ;) før jeg tigger meg en lytt

Det er muligens en annen OASer i nabolaget som har fått noe nytt også

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    37.124
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    R.E.S. skrev:
    Hvis man ser nøye på tallene på den grafen, så har jeg altså frekvensrespons i rommet mitt slik høyttalerne står nå på nøyaktig pluss/minus 6,4 dB fra 16-16.000 Hz.

Største dip er ved 16 kHz på 6,4 dB, og største kul ved 1,25 kHz på -6,4dB

I tillegg ruller den av videre oppover, slik at jeg har 9,3 dB ved 20 Hz.

Noen ideer til om det er mulig å gjøre enda mer med dette ved å plassere høyttalerne annerledes?

Roy
    Etter å ha levd med nesten samme høyttaler en god stund, i et rom som har nesten samme mål som ditt ( i alle fall bredden), så har jeg endt opp med 250 cm fra diskant til diskant, ca samme fra diskant til øre, varierer fra 250-260 avhenglig av stolens vinkling. Mine har toe-in slik at aksen krysser litt foran hodet. Sånn ca midt i fanget når jeg sitter. Blir bare en røflig anbefaling siden ting ikke er helt identiske,
    men jeg vil anbefale å forsøke såpass mye toe-in. Det funker i alle fall best i mitt oppsett, etter mine preferanser.

Forskjellig vinkling utgjør store forskjeller. Avstanden min fra diskant til frontvegg er ca 145 cm !

Uansett, ønsker deg lykke til med flotte høyttalere !

mvh Vidar

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Nytt eksempel her, Valentinos gamle "feilkonstruerte" ;D kontra Roy sine nye.
    Her må vi rette på mistolkningen. "Feilkonstruksjon" er en større gulvstående med bassrefleks og nada kontrollert spredning. Valentino sine gamle går dermed ikke under betegnelsen "feilkontruksjon". Rett skal være rett. ;D

Avalon målte jevnere ja, men hadde lite dypbass. Valentino sine hadde vel mye dypbass, hehe.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    Det er mulig jeg skulle kjørt litt mer nivå, skal ta en ny sjekk i morgen. Så kan jeg legge ut på nytt.

Skal se om jeg får lagd et større bilde av vannfallet også.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    Da har jeg målt med de grønne søylene nøyaktig over G. Det skal så vidt jeg har skjønt være riktig.

Begge er RTA-målinger, den øverste med fronttrekket på, den andre med fronttrekket av.

Roy

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.200
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut for meg som at responsen 700-2000Hz er jevnere uten fronttrekk enn med.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.896
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes vannfallet er litt merkelig, det ligger mye lavere enn RTA som når 70dB, vannfallet er vell beregnet ut fra den målingen?

Det er også mistenkelig kort etterklang, nesten hele frekvensspekteret er nede på 20dB på under 0,1s og det kjøper jeg ikke……

Har du kalibrert mot en dB måler?

Måling er et suverent verktøy og de 10-30 timer man bruker på å få høyttalerne mest mulig på lag med rommet er vell anvendt, så kan man i løpet av året tilbringer hundrevis av timer foran et anlegg som yter sitt beste

Mvh Roald

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    Roald skrev:
    Jeg synes vannfallet er litt merkelig, det ligger mye lavere enn RTA som når 70dB, vannfallet er vell beregnet ut fra den målingen?

Det er også mistenkelig kort etterklang, nesten hele frekvensspekteret er nede på 20dB på under 0,1s og det kjøper jeg ikke……

Har du kalibrert mot en dB måler?

Måling er et suverent verktøy og de 10-30 timer man bruker på å få høyttalerne mest mulig på lag med rommet er vell anvendt, så kan man i løpet av året tilbringer hundrevis av timer foran et anlegg som yter sitt beste

Mvh Roald
    Nei, har ikke kalibrert mot dB-måler, kun mot søylen i XTZ room analyzer. Som sagt er ikke dette det området jeg har mest peiling på (ennå), så det kan nok øke muligheten for feilmarginer.

Men du må jo gjerne ta turen hit på ny for å sjekke om målingene er helt på jordet.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    For ordens skyld, hvor mange dB skal jeg teste på (dersom jeg har dB-måler)?

Roy

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.896
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke vanskelig å be jeg ;D

Jeg synes lyttenivået er et bra utgangspunkt, så ca 80-85dB, spiller man svært høyt 100dB+ er det greit og også ta en måling med tilsvarende nivå for å se etter endringer.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    Roald skrev:
    Er ikke vanskelig å be jeg ;D

Jeg synes lyttenivået er et bra utgangspunkt, så ca 80-85dB, spiller man svært høyt 100dB+ er det greit og også ta en måling med tilsvarende nivå for å se etter endringer.
    Det blir nok ikke i kveld. Nå sover ungene :)

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    R.H. skrev:
    Mer interessant å høre enn å lese kurver ;)
    Helt klart. Det var to endringer som skjedde da jeg flyttet høyttalerne nærmere bakvegg, samt vinklet de enda mer innover.

1. Bassen fikk mer pondus. Det var lett å høre, og da jeg så målingene, lett å se også. Det låter enda mer homogent nå enn tidligere.

2. Dybdeperspektivet er ikke fullt så bra, og synes også at breddeperspektivet er blitt noe mindre.

Redusert holografi liker jeg ikke like godt. Derfor går jeg nå og vurderer å flytte cd-skapene jeg har stående på sideveggene ved høyttalerne, slik at jeg kan flytte høyttalerne enda lenger ut mot siden for å skape mer avstand mellom høyttalerne. Samtidig håper jeg at ved å gjøre det, så vil bassen få den nødvendige hjelpen ved at høyttalerne plasseres tettere på sidevegg enn det jeg kan nå (siden jeg må ha tilgang itl cd-platene mine.

Jeg har sett meg ut alternative cd-hyller, så om noen har lyst til å kjøpe mine tre cd-skap, så gi beskjed. Da kan det hende jeg slutter å vurdere, men setter i verk de nødvendige tiltak :)

Roy

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.200
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Trenger du ha CDene stående fremme når du har Transporter? Mine er havnet på fjernlager, men heftene er lett tilgjengelige.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    Valentino skrev:
    Trenger du ha CDene stående fremme når du har Transporter? Mine er havnet på fjernlager, men heftene er lett tilgjengelige.
    Jeg bruker både cd'er og Transporter, så vil ha de tilgjengelige.

Roy

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Rett og slett et trivelig hus-alter!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning