royervins anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Takk selv, morro å få høre anlegget ditt. Godt spilte det også :)

Jamakr

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Antall liker
    2.350
    Der skulle je ha vøri .... men får komme sterkere tilbake.
    Synes fremdeles anlegget ditt ser vakkert ut, og vet at det lyder nesten enda bedre.
    JMK

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.962
    Takker for det.
    Men, 402 er ikke helt i form... For å sitere en kjent Power, "stadig vekk er det noe"..

Allikevel - dette skal bli veldig bra etterhvert.
    JM
    "Det er noe hele tiden" sko det vara :rolleyes:
    Gratulerer med Fantomets inntog i heimen jamakr.

Elo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Antall liker
    236
    Sted
    Innlandet
    Torget vurderinger
    2
    Takk selv, morro å få høre anlegget ditt. Godt spilte det også :)
    Henger meg på denne!
    Nå takket jeg deg forøvrig personlig, men må si det igjen.. Dette låt veldig bra!

Vet ikke hvordan du synes det spilte i forhold til ditt rom(?)

Mvh

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.273
    Torget vurderinger
    32
    Takk for ros. Jeg har nok bedre kontroll på lyden her hjemme enn i det store rommet i Horten. Dessuten har jeg langt større dybde i lydbildet i egen stue.

Men det skjer forandringer på hjemmebane også. Ikke med selve elektronikken eller høyttalerne, men med "omgivelsene". Mulig jeg få lagt ut noen bilder i løpet av helga. Må bare se hvor langt jeg kommer først.

Roy

Elvisruller

Medlem
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    3
    Kanskje hun ikke legger merke til det?

Det er litt enklere å registrere når både racket er nytt, det er to av dem og man har fått seg forforsterker, slik jeg har.

Vis vedlegget 151202
    Krell er så eksklusivt at de måtte få et rack for seg selv (og det hadde selvsagt ingenting med at effektforsterkeren blir så varm at jeg ikke kan ha noe på midthylla :) )

Vis vedlegget 151203
    I det andre racket står Trafomatic Classic 3000 nederst, Bladelius Embla Classic i midten (på fjærer) og Plinius Koru på toppen.
    Er litt sent ute, men kunne ikke holde meg lenger, det der er noe av det styggeste jeg har sett! Sist gang jeg så en slik konstruksjon var på et lager for stangstål.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.445
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje hun ikke legger merke til det?

Det er litt enklere å registrere når både racket er nytt, det er to av dem og man har fått seg forforsterker, slik jeg har.

Vis vedlegget 151202
    Krell er så eksklusivt at de måtte få et rack for seg selv (og det hadde selvsagt ingenting med at effektforsterkeren blir så varm at jeg ikke kan ha noe på midthylla :) )

Vis vedlegget 151203
    I det andre racket står Trafomatic Classic 3000 nederst, Bladelius Embla Classic i midten (på fjærer) og Plinius Koru på toppen.
    Er litt sent ute, men kunne ikke holde meg lenger, det der er noe av det styggeste jeg har sett! Sist gang jeg så en slik konstruksjon var på et lager for stangstål.
    @Elvisruller
    Du burde lære å holde deg.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.273
    Torget vurderinger
    32
    Synes ikke de er spesielt vakre selv, men de fungerer.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.273
    Torget vurderinger
    32
    Beklager at jeg ikke har fått lagt ut noen bilder ennå, men oppussingen av stua har tatt lenger tid enn forventet, fryktet etc.

Det som har skjedd i stua/lytterommet er at jeg har revet ned takplatene i taket, og er nå halvveis med å legge nytt tak med malt furupanel. I taket har jeg bygd en innfelling til et lerret på 92 tommer (drøyt to meter bredt) som skal henge mellom høyttalerne, og forsterkning i taket der en projektor kommer med tider og stunder. Dermed blir det tokanals hjemmekino til f.eks. musikk-dvder. I tillegg er det dratt kabler fra TV-kroken til projektoren, slik at jeg også kan se filmer og fotballkamper på storskjerm om jeg ønsker det. To soner med downlights er det også blitt plass til. Forhåpentligvis blir et bra.

På stereofronten er det ikke skjedd så mye, men jeg har bygd inn Solid Tech-rackene i benkeskap fra IKEA. Dermed får jeg den lydmessige gevinsten samtidig som det visuelt nok blir lettere å akseptere for de fleste. At anlegget dermed står bedre beskyttet gjør heller ikke noe.

Platespilleren er også flyttet inn i et av benkeskapene. Der står den på en 3,8 cm tykk benkeplate som er avskjermet fra hyllen under med vibrapods. Jeg har ikke koblet det opp ennå, men satser på at det vil bli bra, også lydmessig.

Meningen er å koble opp anlegget førstkommende søndag. At det ikke skjer før, skyldes i stor grad at jeg ikke har mulighet til å gjøre ferdig stua siden jeg befinner meg på jobbreise i Casablanca i Marokko fram til fredag kveld.

Dermed må man nok vente noen dager på bilder også.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.273
    Torget vurderinger
    32
    forfra.JPG

Da har jeg endelig kommet så langt med oppussingen at jeg har fått ryddet litt og kunne ta noen bilder. Mangler siste montering av downlights etc, men hifibenken er på plass og det første lytteinntrykket var ikke verst det heller.

fra_siden.JPG

Hjulene på høyttalerne fjernes til helgen etter at elektrikeren har vært her.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.273
    Torget vurderinger
    32
    Fornøyd selv også jeg. Det er tross alt i stua (som ikke er større enn 25 kvadratmeter). Nå ser det ikke helt ut som en hifibutikk :-D

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.273
    Torget vurderinger
    32
    Ja, må ha en lyttekveld her når alt er ferdig.

Roy

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    Hei
    Dette ble kjempefint Roy. Veldig god ide å sette rackene inn i skapet.
    Ser du har nye diffusorer/dempere i frontvegg. Forbedring å spore rent lydmessig?

Det må jo også være flott at det ble frigjort rikelig med plass til den "klassiske" potteplantesamlingen på toppen av benken. Bare å legge frem de heklede brikkene til de rosa pottene. Må ikke bli merker vet du ;)

Mvh
    RBN

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Lekkert!!

Jeg liker at du har integrert racket inn i møblene. Det var rett og slett et snedig grep.

Hvordan blir det med varmeutvikling?

Elo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Antall liker
    236
    Sted
    Innlandet
    Torget vurderinger
    2
    Dette ble veldig ryddig og pent!

Spent på lydmessige forskjeller :)

Mvh

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.273
    Torget vurderinger
    32
    Angående varmeutvikling, så kjennes det foreløpig veldig bra ut. Jeg har lufting fra undersiden og baksiden, så varmluften slipper ut, og "kaldluft" kommer inn. Blir det ikke nok, så fjerner jeg glassene i dørene og erstatter dem med høyttalerstoff. Da får jeg enda bedre lufting.

Lydmessig virker det ikke som jeg har tapt noe særlig. Snarere tvert i mot. Kanskje litt grunnere lydbilde, men virker som jeg har fått litt mer i bassen.

Potteplanter er ikke aktuelt, (tror jeg)

Roy

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Vis vedlegget 157554
    Da har jeg endelig kommet så langt med oppussingen at jeg har fått ryddet litt og kunne ta noen bilder. Mangler siste montering av downlights etc, men hifibenken er på plass og det første lytteinntrykket var ikke verst det heller.

Vis vedlegget 157555

Hjulene på høyttalerne fjernes til helgen etter at elektrikeren har vært her.

Roy

ser supert ut, res.
    mindre hi-fi-nerdete enn før.

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383
    Hi RE

Ser meget ryddig ut! Kudos til snekker'n :)

Ser du har plassert alt bortsett fra head-fi inne i skapet.
    Ser ut til at du må bøyte deg en god del for å komme skikkelig til - i alle fall når du skal skifte LP'er, noen erfaringer du kan dele så langt?

Cheers!

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Det ble flott det Roy, men vil du virkelig ha platespilleren inne i skapet? Jeg har også hifien bak skapdører, men platespilleren får lov til å stå på toppen. Av praktiske årsaker har jeg også forforsterkeren på toppen.
    Den diffusoren så også flott ut!

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.273
    Torget vurderinger
    32
    Hadde vinyl vært min primærkilde, så ville nok den stått på toppen av benken, men jeg er periodedranker når det kommer til vinyl, og så langt har jeg ikke noe problem med å skifte eller snu plater i skapet.

Strengt tatt har jeg vel godt av litt bøy og tøy også...

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.273
    Torget vurderinger
    32
    Tok et bilde av vinylriggen med skapdørene åpne. Fra gulvet til toppen av platetallerkenen er det ca. 53 cm, så det er ikke utrolig lavt.

vinyloppsett.JPG

Beklager litt uskarpt bilde. Både riaa, og basen under platespilleren står på Vibrapods.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.273
    Torget vurderinger
    32
    Lurer kanskje på om jeg burde montere et lys inni skapet til platespilleren, da det kan bli litt mørkt inni der. Kanskje et eller annet som går på batteri og som kan skrus fast i "taket" rett over platespilleren. Det skal jo ikke stå på hele tiden.

Noen tips til hva jeg kan bruke?

Roy

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    De selges blandt annet på Claser'n. Man skrur de på med å trykke på glasset. Det finnes også kopier som man vipper på glasset og som er firkantet. Jeg bruker slike i taket og de fungerer faktisk ganske godt hvis du spanderer på de gode batterier. Osram lager de også avlange hvis du foretrekker det.

Thomas

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.273
    Torget vurderinger
    32
    Skal sjekkes ut. Vet du om det er mulig å skru de fast? Ideelt sett burde de hengt oppunder "taket" og det er jo undersiden på benkeplata av tre. Er litt usikker på hvor godt en dobbeltsidig tape vil sitte i rent treverk, og har liten lyst til at lampa skal falle ned på LP-platene og pickupen/armen.

Roy

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Selve lampen sitter godt, men du kan sikkert borre ett par hull i platen og skru den fast. Selve lampen vries på/av slik at man får skiftet batteri. Det følger også med et magnetalternativ, men det har jeg ikke forsøkt.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.273
    Torget vurderinger
    32
    Takker for tips, skal prøve det. Et lys over spilleren burde vel holde?

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.273
    Torget vurderinger
    32
    Da tenker du f.eks. på Duracell?

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.557
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Meget flott, her må jo både husfar og husmor være kjempe fornøyd:)
    Platene over benken er det absorbenter? Meget stilig!
    Artig og kreativ løsning R.E.S.

gismo

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.273
    Torget vurderinger
    32
    Meget flott, her må jo både husfar og husmor være kjempe fornøyd:)
    Platene over benken er det absorbenter? Meget stilig!
    Artig og kreativ løsning R.E.S.

gismo
    Det er plater fra Vicoustic. Fungerer ypperlig, og ser jo ikke så verst ut heller.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.273
    Torget vurderinger
    32
    Platene heter for øvrig Premium Wave Wood, og fåes i flere finisher. Jeg fikk (eller strengt tatt kjøpt) mine fra Prolyd.

wave_wood.jpg

wave_wood_maalinger.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.554
    Torget vurderinger
    23
    Denne installasjonen er SlukApprobert (c) Sluket m.h.t. symmetri og skalering.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn