Da er seks kvadratmeter persisk teppe med kort lugg kjøpt inn. Samtidig har jeg flyttet litt på høyttalerne og de peker nå rett ut i rommet, uten vinkling inn mot lytteposisjon. Jeg har også trukket dem litt nærmere benken bak høyttalerne, og litt lenger ut fra sideveggene.
Målene nå er 225 cm mellom diskantene og 47,5 cm fra diskantene til cd-hyllene på sidene. I tillegg er det 42 cm fra baksiden av høyttaleren til benken bak.
Lydmessige endringer har det blitt, og de viktigste tatt på øret er dette:
- Diskanten virker noe roligere på høyt nivå, så det er morsommere å dra på litt.
- Jeg har fått litt mer kjøttfull bass, men muligens også en peak i mellombassen.
- Scenen oppleves som minst like bred som før, og fokuset er ikke blitt dårligere.
I morgen tenkte jeg at jeg skulle ta fram XTZ room analyzeren og sjekke litt etterklangstider og frekvensrespons. Kommer til å måle slik det står akkurat nå, og håper på hjelp til plasseringstips av høyttalerne dersom det skulle vise seg at jeg burde prøve å endre noe.
Jeg trenger helt sikkert også hjelp til å tolke grafene, særlig etterklangstider etc. Der er jeg ingen ekspert for å si det forsiktig.
Her er noen bilder tatt nå nettopp.
Teppet er kjøpt inn, men kan returneres dersom kona ikke liker hva hun ser når hun kommer hjem i morgen ettermiddag. Selv synes jeg det ble veldig bra.
Roy