royervins anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    I dag svingte jeg innom Big Dipper akkurat for sent til å høre releasekonserten til Paal Flaata. Heldigvis lå det igjen noen plater, og ex-Midnight Choir-vokalisten synger fremdeles strålende, og plata er ved første gjennomlytt et svært hyggelig bekjentskap.

I tillegg til den ble Tom Waits "Closing Time", Paul Simon "Graceland" og D'Angelo "Woodoo" med hjem, så nå er helgen redda.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Lurer på om jeg skal bytte hodetelefoner. Nå har jeg AKG K701 som er veldig bra, men som nok er litt slanke etter min smak. I tillegg kunne jeg trengt lukkede hodetelefoner som ikke avgir så mye lyd til omgivelsene. Min kollega i Watt skryter veldig av Fostex TH900, og mener jeg burde prøve Denon sine siden det er Fostex som lager dem. Har ikke sett noen AH-D7000 brukt, men et par D5000 ligger på finn.no.

Er det noen som har noen synspunkter på hva som kunne passet til min Auralic Taurus hodetelefonforsterker?

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Jeg fant et par Denon AH-D5000 på finn.no. Skal hente dem i morgen. Blir spennende å høre hvordan de låter, for det bør jo være et hakk opp fra mine AKG-hodetelefoner.

ahd5000lrg.jpg

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Da fikk jeg Denon-hodetelefonene hjem, og de låter definitivt helt annerledes enn AKG 701 som jeg har hatt noen år. Langt mørkere klangbalanse og bedre bass, men jeg må nok venne meg litt til denne lyden før jeg feller noen endelig dom.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    I går kveld fikk jeg tatt meg en lang økt med de nye Denon-hodetelefonene mine, og det var ikke noe problem verken lydmessig eller fysisk. De sitter som støpt over ørene mine, og klemmer ikke ubehagelig verken på den ene eller andre måten. Lyden er også veldig ørevennlig, og ikke minst på en akustisk gitarjazzplate jeg har, var det bærre lekkert.

Hvis det er noen som har erfaring med AH-D5000 (som jeg har) og den dyrere AH-D7000 og den enda dyrere Fostex TH-900, så tar jeg gjerne i mot noen ord om hva som blir bedre når man går opp noen hakk.

Roy

• Liker
    Reaksjoner: M1

mega1

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1
    gratulerer med nye komponenter

Slik ser det ut oppå hifibenken nå.

Vis vedlegget 177269

Snart kommer det mer i selve benken også. En Oppo BDP-105EU er nettopp bestilt.

Vis vedlegget 177270

Roy
    Du kan glede deg til den oppo 105 spilleren, den er en herlig spiller! jeg har bare sett 6-7 filmer på min, og basert på det, så er den strålende!
    På musikk så har jeg sammenlignet spilleren med min emc1up, og her er kvaliteten nesten helt på linje med emc1up. Jeg syns at emc1up har en litt sortere bakgrunn, men utenom det så er det rimlig likt. Nå har riktignok emc1up mer påkosted kabler og underlag, så kanskje er det bare det som er den lille forskjellen mellom disse hos meg.

kos deg med dine nye investeringer!

mvh

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Du kan glede deg til den oppo 105 spilleren, den er en herlig spiller! jeg har bare sett 6-7 filmer på min, og basert på det, så er den strålende!
    På musikk så har jeg sammenlignet spilleren med min emc1up, og her er kvaliteten nesten helt på linje med emc1up. Jeg syns at emc1up har en litt sortere bakgrunn, men utenom det så er det rimlig likt. Nå har riktignok emc1up mer påkosted kabler og underlag, så kanskje er det bare det som er den lille forskjellen mellom disse hos meg.

kos deg med dine nye investeringer!

mvh
    Jeg kommer ikke først og fremst til å benytte den som musikkspiller, annet enn på sacd og blu-ray. Jeg har jo en Bladelius Embla Classic som jeg er storfornøyd med. Når det gjelder bildedelen er jeg ikke bekymret. "Alle" bruker jo Oppo som byggekloss når de skal lage egen multispiller, også Electrocompaniet. Jeg tror dette kommer til å bli veldig bra, og gleder meg til å få alt i hus.

Roy

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Nå skjønner jeg pointet med slaktebenken, det er jo der komponentene skal stå før slakt (eventuelt):cool:

Når du har fått inn Oppo og Epson, så kunne jeg tenke meg å få komme for en kikk (først og fremst), for lerret er vel allerede oppe.

Mvh.KW

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Nå skjønner jeg pointet med slaktebenken, det er jo der komponentene skal stå før slakt (eventuelt):cool:

Når du har fått inn Oppo og Epson, så kunne jeg tenke meg å få komme for en kikk (først og fremst), for lerret er vel allerede oppe.

Mvh.KW
    Planen er å invitere på lytte- og tittekveld både for OAS og OVK når alt er på stell her. Så den invitasjonen kommer garantert. Det skjer neppe den første måneden (ekstremt travelt framover), men en seanse eller flere må jeg klare å få til.

Roy

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.052
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ser lekkert ut, grattis!
    Hvor har du kjøpt slakterblokken? ..og hva er målene på den?

Mvh
    RoDa

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Hei

Det er avkapp fra kjøkkenbenken som går på tvers av hele stua. Jeg har også det samme under platespilleren inni skapet. Alt er kjøpt på IKEA.

Roy

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.052
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ahh, smart! Det ser stilig ut :)

R

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Jeg skal overta et par Audio Pro Evidence E.6 høyttalere med aktiv bass (frekvensrespons 28-35.000 hz). Er det noen som vet hva disse kostet da de var nye?

audio-pro-evidence-e6_ch.jpg

Tenkte de kunne gjort seg på hytta, eventuelt på et av jenterommene hjemme.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Det nærmer seg digert bilde til stereoanlegget i stua. I dag har jeg bestilt en slik:

tw6100w_550x310.png

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Neste utvikling i stereoanlegget er på vei.

sporing.jpg

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Oppoen er på plass, men siden projektoren lar vente på seg, har jeg ikke spilt så mye på den. Uansett så høres det lovende ut. I stedet har jeg opprettet konto på www.discogs.com for å katalogisere LP-platene mine. Ikke det at jeg har så fryktelig mange, men en del har det jo blitt.

Til nå har jeg lagt inn drøyt 130 utgivelser. Hvilke kan du se her

http://www.discogs.com/collection?user=RadioRoy

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Plata til Grand General, bandet til Kenneth Kapstad, Ola Kvernberg og Erlend Skomsvoll (blant annet) blir utgitt i dag. Dette er progrock av jazzmusikere, og jeg har anmeldt plata for Jazznytt.

grand-general-til-web-300x295.jpg

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    I går kveld fikk jeg en PM med et interessant spørsmål, og selv om det er forbudt å legge ut private PMer i det offentlige rom, så tar jeg sjansen, siden det nok kan være flere som har synspunkter på høyttalerplassering. Jeg har derimot ikke tenkt å "avsløre" spørsmålsstilleren, med mindre vedkommende har lyst til å stå fram selv.

Hva er avstanden mellom diskantene på dine høyttalere slik de nå står ?

Har du forsøkt å trekke dem helt inn til teppekanten (begge sider) samt
    vinkle dem litt MINDRE ? Mer i gate nesten rett frem.
    Altså først dra dem sammen og med mindre vinkling.

Føler gjerne at FOKUSET blir for stort i senter med slik kraftig vinkling.
    Orkesteret (eller band, artister osv osv) står mer på linje og er lettere "å se"
    hvis høyttalerene står mer rett, men altså ikke helt plankerett om du forstår ;)
    Scenen blir mer riktig.

Noen tanker jeg måtte lufte når jeg så oppstillingen nå.
    For å ta det første spørsmålet først, så er avstanden mellom diskantene slik høyttalerne står nå, ca. 235 centimeter. Mellom cd-hyllene på hver side av rommet er det ca 317-318 centimeter (jeg har ikke målt helt nøyaktig der). Avstanden til lytteposisjon er fra 245 centimeter litt avhengig av hvor stolen står og hvor langt tilbake jeg vipper stolen.

Fra diskantelementet til akustikkplatene over "hifibenken" er det ca. 160 cm, mens fra baksiden av høyttaleren til fronten av "hifibenken" er det 60 cm.

Til det andre spørsmålet så har jeg forsøkt FØR jeg fikk Herbie-føttene, men jeg er muligens litt mer fokus-orientert enn spørsmålsstilleren, fordi jeg synes jeg mister litt fokus ved å la høyttalerne spille rett ut i rommet uten innvinkling. Når det er sagt, så har jeg redusert innvinklingen betraktelig i forhold til tidligere høyttalere jeg har hatt, der elementene spilte rett mot lytteposisjon. Det gjør de ikke med Sophia.

Derimot har jeg planer om å kjøpe et langlugget teppe å ha mellom høyttalerne i stede for det med kort lugg som nå. Jeg opplever at noen kvinnestemmer blir litt harde når jeg drar på skikkelig volum, og kanskje et mer langlugget teppe kan dempe noe av det. Jeg har ikke lyst til fjerne vitrinedørene på skapet jeg har anlegget i, selv om de nok ikke bidrar positivt på akkurat det punktet.

Roy

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.808
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Oppoen er på plass, men siden projektoren lar vente på seg, har jeg ikke spilt så mye på den. Uansett så høres det lovende ut. I stedet har jeg opprettet konto på www.discogs.com for å katalogisere LP-platene mine. Ikke det at jeg har så fryktelig mange, men en del har det jo blitt.

Til nå har jeg lagt inn drøyt 130 utgivelser. Hvilke kan du se her

http://www.discogs.com/collection?user=RadioRoy

Roy
    Meget flott katalog Roy:)
    Og alle de flotte linkene til fakta da gitt, som bare fører videre og videre, dette var topp!
    Keep on.

gismo

Sist redigert:

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Det geniale er jo at flesteparten av platene ligger inne, så det er bare å finne ut hvilken utgivelse du har selv, og klikke "add to collection", så får du opp alt om den plata, inkludert bilde i oversikten over egne plater.

Nå har jeg 209 LP-utgivelser i "min katalog". De resterede 200-300 platene jeg har stående hjemme er ikke vasket og lagt i skikkelige innercover og med plastcover på utsiden enn, så de må vente til jeg har fått kjøpt meg platevasker igjen.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Kona var ikke videre begeistret for tanken om langlugget teppe, så spørs om jeg ikke må gå for et med kort lugg i stedet. Vi har sett på noen persiske tepper, men er det noen som har noen tanker eller kunnskap om effekten av tepper med kort lugg kontra lang lugg?

Roy

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.915
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Hei Roy
    Legg dobbelt, ett tungt stygt teppe under og en pent kortlugga oppå.
    Bonusen med det er at jo styggere, jo billigere (som oftest)
    De demper bare enda bedre enn ett lag langlugget

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Hei Roy
    Jeg vet ikke om det blir gunstig i en vanlig stue. Husk at jeg ikke har noe separat lytterom, der det til tider f.eks. står tørkestativ med klær på teppet. Er redd det kan bli litt ustødig med dobbelt sett tepper.

Roy

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.476
    Sted
    Skien
    Hei Roy
    Jeg vet ikke om det blir gunstig i en vanlig stue. Husk at jeg ikke har noe separat lytterom, der det til tider f.eks. står tørkestativ med klær på teppet. Er redd det kan bli litt ustødig med dobbelt sett tepper.

Roy
    Hei Roy
    Legg filt under teppet, har selv gjort det og har 2 lag med filt undet teppet i stuen og det er omtrent ikke synlig samtidig som teppet blir litt høyere og gir noe mer demping. Kjøpte filt der hvor jeg kjøpte teppet.

Mvh: Espen L

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Det hørtes ikke så dumt ut, Espen. Skal sjekke ut det.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Da er seks kvadratmeter persisk teppe med kort lugg kjøpt inn. Samtidig har jeg flyttet litt på høyttalerne og de peker nå rett ut i rommet, uten vinkling inn mot lytteposisjon. Jeg har også trukket dem litt nærmere benken bak høyttalerne, og litt lenger ut fra sideveggene.

Målene nå er 225 cm mellom diskantene og 47,5 cm fra diskantene til cd-hyllene på sidene. I tillegg er det 42 cm fra baksiden av høyttaleren til benken bak.

Lydmessige endringer har det blitt, og de viktigste tatt på øret er dette:
    - Diskanten virker noe roligere på høyt nivå, så det er morsommere å dra på litt.
    - Jeg har fått litt mer kjøttfull bass, men muligens også en peak i mellombassen.
    - Scenen oppleves som minst like bred som før, og fokuset er ikke blitt dårligere.

I morgen tenkte jeg at jeg skulle ta fram XTZ room analyzeren og sjekke litt etterklangstider og frekvensrespons. Kommer til å måle slik det står akkurat nå, og håper på hjelp til plasseringstips av høyttalerne dersom det skulle vise seg at jeg burde prøve å endre noe.

Jeg trenger helt sikkert også hjelp til å tolke grafene, særlig etterklangstider etc. Der er jeg ingen ekspert for å si det forsiktig.

Her er noen bilder tatt nå nettopp.

oppsett_front_20130209.jpg

oppsett_lav_20130209.jpg

oppsett_bak_20130209.jpg

Teppet er kjøpt inn, men kan returneres dersom kona ikke liker hva hun ser når hun kommer hjem i morgen ettermiddag. Selv synes jeg det ble veldig bra.

Roy

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.915
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Returnere ETTER du har fått det ned på gulvet og i tilleg under høytalerene? Blir svett bare av tanken

Ser kjempeflott ut dette her, ser nesten ut som en hvilkensomhelst stue nå. Heftig forandring fra når du hadde Montana ;)

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Returnere ETTER du har fått det ned på gulvet og i tilleg under høytalerene? Blir svett bare av tanken

Ser kjempeflott ut dette her, ser nesten ut som en hvilkensomhelst stue nå. Heftig forandring fra når du hadde Montana ;)
    Jeg også, så satser på at hun liker det, og stua er definitivt blitt finere etter at anlegget ble "gjemt bort" i benken og høyttalerne skrumpet inn.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Her har jeg lastet opp de første målingene slik høyttalerne står akkurat nå, og med frontgrillene på. Som dere ser har jeg en peak ved 80 dB, og litt avrulling oppover.

Det hadde vært veldig fint om noen kunne hjelpe til å tolke målingene, blant annet etterklang etc.

Det ble for øvrig ikke funnet noen romnoder ifølge måleprogrammet.

2013-02-10-1st-pos-grill_rt.jpg

2013-02-10-1st-pos-grill_fr.jpg

2013-02-10-1st-pos-grill_vf.jpg

2013-02-10-1st-pos-grill_ra.jpg

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Jeg har også tatt målinger uten frontgrillene på. Da ble det ørlite endring på etterklangstiden i diskanten. Den økte til 0,27. Ellers ble frekvensmålingen slik:

jpeg_RTA_uten_grill.jpg

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Hvis man ser bare på frekvensmålingen, så virker det som forskjellene i frekvensrespons blir større. Peaken på 80 hz øker fra 6,9 til 7,2 dB, mens i ved 12,5 og 16 kHz øker det fra henholdsvis 8,5 og 8,3 til 9,8 og 10,5 dB.

Er det noen kloke hoder som kan forklare hvorfor jeg får mindre diskant reelt sett når jeg tar av frontgrillen?

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Nå har jeg beholdt høyttalerne uten frontgriller, men har trukket dem 8 cm lenger ut på gulvet. Fremdeles uten vinkling inn mot lytteposisjon. Da ser det slik ut.

jpeg_2p_RTA.jpg

jpeg_2p_FR.jpg

jpeg_2p_RA2.jpg

jpeg_2p_RA1.jpg

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Neste skritt er forsiktig vinkling inn mot lytteposisjonen. Yttersiden på frontbaffelen står der de stod da jeg spilte uten innvinkling, mens yttersiden av bakplata nå står nærmere cd-hyllene.

JPG_3P_RTA.jpg

JPG_3P_FR.jpg

JPG_3P_RA1.jpg

JPG_3P_RA2.jpg

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Nå har jeg flyttet høyttalerne dit de stod før jeg byttet teppe. Det vil si at nå er det 73,5 cm fra det ytre bakhjørnet på høyttalerne til benken bak, og 12,5 cm fra det samme hjørnet til cd-hyllene. Nå er også vinklingen inn mot høyttalerne større. Da blir målingene slik:

jpg_4P_RTA.jpg

jpg_4P_FR.jpg

jpg_4P_RA.jpg

jpg_4P_RA2.jpg

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    På bakgrunn av målingene reduserte jeg innvinklingen litt på den siste plasseringen. Da ble resultatet slik:

JPG_5P_RTA.jpg

Litt merkelig den dipen i mellomtonen der, men på bakgrunn av den aller første målingen, så tenkte jeg å forsøke med frontgrillene på igjen. Da skjedde dette:

JPG_5P_RTA_GRILL.jpg

Det snodige er at diskanten får mer nivå reelt sett i forhold til resten med grillene på, mens peaken i bassen øker. Noen som kan forklare det?

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Kanskje kan løsningen være å kjøre stor vinkling inn mot lytteposisjon og med frontgrillene på for å få jevnest frekvensrespons fra høyttalerne. Her må det prøves.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Da har jeg dratt høyttalerne enda lenger ut, totalt 80 cm fra baksiden av høyttalerne til benken. Kraftig innvinkling, men ikke helt mot lytteposisjon. Resultatet med griller på ser slik ut.

jpg_7P_rta.jpg

jpg_7p_FR.jpg

jpg_7p_ra1.jpg

jpg_7p_ra2.jpg

Ser ut som det har kommet en heving litt lenger nede i bassen også, slik at ikke 80 hz blir stående alene. Lar dem stå slik en stund, så skal jeg lytte litt også, ikke bare måle.

Roy

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn