royervins anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.131
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hatt mye Meridian gjenom årene. Det begynte med den ikke ukjente 508.24 som ble trykket så tett til Stereophiles bryst... Men nå er jeg riktignok litt partisk jeg da, så dere skal ikke lytte så mye til mine meninger i den saken. Det er bare to Meridian spillere som har slot-in og det er G06.2 og G08.2.

Test Roy? -er det noe som skal på trykk snart..?

Mvh. Bjørn

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    Burnt_Island skrev:
    Frode ser da sånn ut når han er sur også ;D ;D ;D Neida. Frode er en bra mann i boka mi. Jeg hadde en plinius SB-301 på hjemlån tidligere i år. Jeg lurer av og til på hvorfor den ikke ble stående..
    Ikke lyden sin skyld i hvertfall. Det er den beste forsterkeren jeg har hørt i eget oppsett, og blandt de beste jeg har hørt ellers også. Hvis det jeg hørte var firmaets typiske lydkvaliteter, så vil anlegget ditt gi deg mange timers nytelse fremover. Gratulerer så mye.

mvh
    En god kompis av meg har SB-301, og det er lett å høre at den er i familie med min Hiato. Jeg har aldri hørt så bra lyd hos ham som det han har nå. Det samme gjelder for øvrig med det jeg hørte av den innspilte Hiatoen jeg hadde på test hjemme hos meg.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    bjornh skrev:
    Test Roy? -er det noe som skal på trykk snart..?
    Sånt er egentlig ikke mitt bord, jeg bare leverer, men målet mitt er å bli ferdig med den første av flere tester av spillere mellom 30-50k i løpet av helga. Så fraktes spillerne til redaksjonen i Hjemmekino for fotografering.

Det kan tenkes at de skal på trykk i nummeret som kommer i juni, men jeg er faktisk ikke sikker på det...

Skal jo lage reportasje fra München-messa også. ;D

Roy

R

RoDa

Gjest
    Gratulerer med nytt Roy!!
    Ser pent ut 8)

Egentlig også glad for at jeg fikk kjøpe Pagode-racket før du var tilbake i rack-land ..... ;)

Mvh
    Rolf

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    RoDa skrev:
    Gratulerer med nytt Roy!!
    Ser pent ut 8)

Egentlig også glad for at jeg fikk kjøpe Pagode-racket før du var tilbake i rack-land ..... ;)

Mvh
    Rolf
    Ingen fare, jeg måtte nok vurdert et større rack uansett, slik at jeg har plass til testobjekter.

Så mitt Sound Organisation-rack blir nok lagt ut for salg når jeg får inn et nytt. På grunn av dybden på Plinius-forsterkeren blir det nok et rack som ikke har stolpe på midten bak. Siden inngangene på forsterkeren sitter midt på bakplata er jeg nødt til å ha minst 52-53 cm fra front til en eventuell midtstolpe bak.

Jeg målte fra fronten av Hiatoen til der wbt-pluggen stopper på en av signal-kablene mine. Det var 50 cm, nøyaktig den samme lengden som dybden fra front til midtstolpe på Audio Magic Xepta-racket jeg vurderer. Alternativet er selvfølgelig å dra forsterkeren lenger ut enn fronten på hyllene, men jeg synes ikke det er så veldig pent. Jeg har heller ikke lyst til å la signalkablene stå i spenn, slik at de kommer på siden av den bakre stolpen, eller trekke signalkablene inn i den hule bakstolpen.

Spørs om det ikke blir et nytt Quadraspire-rack på meg igjen. Jeg hadde jo et QAVM-rack i lys lønn tidligere, mens jeg denne gangen ønsker meg sorte hyller. Tror det kan bli fint i den lyse stua mi.

Roy

R

RoDa

Gjest
    Quadraspire er fine rack :)

Hadde nok blitt en sånt på meg om det ikke hadde dukket opp en vennlig sjel i Røyken ;)

R

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    RoDa skrev:
    Quadraspire er fine rack :)

Hadde nok blitt en sånt på meg om det ikke hadde dukket opp en vennlig sjel i Røyken ;)

R
    Skal ikke kimse av vennlige sjeler i Røyken ;D

Problemet mitt er at jeg allerede må ha plass til fire egne komponenter. Forsterker, riaa, nettverksspiller og cd-spiller. Med et sånt rack slipper jeg å ommøblere hver gang jeg får en forsterker eller cd-spiller til test.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    RoDa skrev:
    Praktisk tenkt det Roy

R
    En ting er at det er praktisk, men jeg synes det er pent og låter bra i tillegg.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    Min erfaring med rack er at trehyller låter annerledes enn glasshyller, og jeg foretrekker førstnevnte.

Åpne rack reflekterer også mindre lyd enn for eksempel de skapdørene jeg har hatt en stund nå. Med komponenter av ulik størrelse og med varierende grad av jevne frontplater gjør også at lyden reflekteres ulikt, og dermed skaper en form for diffusor mellom høyttalerne.

Andre kan sikkert fortelle at det ikke er noen forskjell på rack overhodet og at de som påstår det enten er i lomma på bransjen, eller er så hardt angrepet av placebo at de ville hørt forskjell selv med 100 prosent nedsatt hørsel på hvert øre.

Hadde jeg ikke testet så mye hifi (eller hatt bare et par komponenter pluss høyttalere slik som RoDa), ville jeg nok gått for et tre-fire hyllers rack slik som ham.

Roy

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    R.E.S. skrev:
    Min erfaring med rack er at trehyller låter annerledes enn glasshyller, og jeg foretrekker førstnevnte.

Roy
    Da er vi 2.
    Flotte rack også det der.

/jan

R

RoDa

Gjest
    R.E.S. skrev:
    (eller hatt bare et par komponenter pluss høyttalere slik som RoDa)
    Bare?

But, but. It's not only only you know 8)

;D ;D

Ellers på linje angående endringer i lyden ved rack-bytte.
    Finite-effekten var påtakelig!

R

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.131
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat det du sier om trehyller kontra glasshyller stemmer med andres observasjoner også, Roy. Rent personlig så har jeg ikke studert dette nærmere -selv bruker jeg et gammelt Target rack med glasshyller.

Mvh. Bjørn

M

musicus

Gjest
    JanR skrev:
    R.E.S. skrev:

Roy
    Da er vi 2.
    Flotte rack også det der.

/jan
    3 iaf, og jeg har levd med mitt Quadraspire i 7-8 år, noe av grunnen er den utrolige smidigheten og tilpassningen til rådene utstyr ellers...

mvh

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    36.497
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    bjornh skrev:
    Akkurat det du sier om trehyller kontra glasshyller stemmer med andres observasjoner også, Roy. Rent personlig så har jeg ikke studert dette nærmere -selv bruker jeg et gammelt Target rack med glasshyller.

Mvh. Bjørn
    Noen med erfaring eller inntrykk av MDF hyller da?
    Kontra glass og tre.

gismo

J

Janpe

Gjest
    RoDa skrev:
    R.E.S. skrev:
    Bare?

But, but. It's not only only you know 8)

;D ;D

Ellers på linje angående endringer i lyden ved rack-bytte.
    Finite-effekten var påtakelig!

R
    Og den går enda ett hakk med FE Master Reference. Det er faktisk sant, men til en pris........ Det er en god og fornuftig debatt dette med rack. Altfor undervurdert av veldig mange, et rack har mye å si for lyden i et system.

Roy:
    Gratulererer med nyheter. I min signatur kan du se hva som dukker opp her til uken, Lindemann. Jeg tror at det er på tide med et møte innen rimelig tid.

Mvh
    JP

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    RoDa skrev:
    R.E.S. skrev:
    Bare?
    Ja, i forhold til at når man har et rack med tre eller fire hyller, men kun har to komponenter selv, så er det alltids plass til noe ekstra når man skal teste. Har man fire hyller og fire komponenter, så må det ommøbleres.

Til JP: joda, har helt klart tro på et ytterligere løft med Master Reference kontra Signature, men jeg tør ikke en gang tenke på hva det ville kostet med 3x3 hyller slik som det aktuelle Quadraspire-racket...

Roy

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    36.497
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Bare innom med et melding om at nå er "ditt arvegods" på plass i hylla Roy. ;)
    Så mitt ord for kvelden er:
    Å kjøpe brukt etter Roy er en safe affære ;D

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror hovedårsaken til at man opplever forskjeller mellom rack har med refleksjoner og akustikk å gjøre. Det er bedre med refleksjoner fra tre enn glass. I tillegg spiller størrelsen og formen inn. Alltid morsomt å se svindyre anlegg med et svært rack midt i mellom. Jeg skulle selv gjerne vært foruten flatskjermen jeg har i anlegget. Låter bedre når den er borte.

Mulig du har nevnt det før, men hvorfor byttet du ut Tannoyene til fordel for Magnepan? Hva savnet du med Tannoy?

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Heng et teppe over flatskjermen når du lytter til musikk.

mvh

orso skrev:
    Jeg tror hovedårsaken til at man opplever forskjeller mellom rack har med refleksjoner og akustikk å gjøre. Det er bedre med refleksjoner fra tre enn glass. I tillegg spiller størrelsen og formen inn. Alltid morsomt å se svindyre anlegg med et svært rack midt i mellom. Jeg skulle selv gjerne vært foruten flatskjermen jeg har i anlegget. Låter bedre når den er borte.

Mulig du har nevnt det før, men hvorfor byttet du ut Tannoyene til fordel for Magnepan? Hva savnet du med Tannoy?

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    gismo skrev:
    Bare innom med et melding om at nå er "ditt arvegods" på plass i hylla Roy. ;)
    Så mitt ord for kvelden er:
    Å kjøpe brukt etter Roy er en safe affære ;D
    Flott at alt kom helt og pent fram.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    orso skrev:
    Jeg savnet ingenting da jeg hadde Tannoy, men så lå det plutselig et par med Magnepan 1,6 på bruktbørsen. Da tenkte jeg at jeg kunne jo sjekke om gammel kjærlighet fremdeles ikke hadde rustet. Og det hadde den ikke. Tannoyene har et liv og et trykk som ikke Magnepan har, mens den grandiose gjengivelsen og ikke minst vektløsheten med Magnepan er ikke Tannoy i nærheten av. Det ble et valg mellom trykk og vektløshet, og jeg fant ut at jeg kom til å savne vektløsheten og kjappheten i Magnepan mer enn dynamikken til Tannoy. Andre ville nok valgt helt annerledes.

Det morsomme er at da jeg fikk Plinius Hiato til test, så viste det seg at det bor langt mer dynamikk i de flate panelene enn jeg trodde var mulig.

Roy

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    31.184
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    R.E.S. skrev:
    Det morsomme er at da jeg fikk Plinius Hiato til test, så viste det seg at det bor langt mer dynamikk i de flate panelene enn jeg trodde var mulig.
    Good for you! - altså generelt en slik god opplevelse, ingen mobb av Magnepan..... 8)
    Hmmmm, hadde vært interessant å sammenligne din og Mbares lyd, det er nå helt sikkert!

Vennlig hilsen

Morten

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takk for god tilbakemelding. Har til gode å lytte til både Magnepan og Quad. Er klar over at Magnepan ikke er en elektrostat (magnostat), men de har vel visse likheter. Har i grunnen vurdert både Quad og Tannoy i prisklassen 60-90k.

Endre:
    Teppe over flatskjermen gjør ikke samme nytten som å fjerne den helt. Får bl.a mer dybde i lydbildet uten. Separat hjemmekino og hifi er tingen.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    Utvilsomt mange fordeler med separat hifi og hjemmekino. I min stue på drøyt 25 kvadratmeter (7,1 x 3,6 meter) spiller jeg hifi på kortveggen i den ene halvparten av stua, og hjemmekino på tvers (dvs. på langveggen) i den andre halvparten.

Når det gjelder ulike Magnepan-oppsett, så har jeg faktisk ikke hørt andre enn mine egne pluss butikkdemoer. Jeg hadde derimot en på besøk for ikke så lenge siden som hadde hørt flere oppsett her på Østlandet. I alle de andre anleggene hadde han lurt på hva som var så bra med Magnepan, da lyden i de oppsettene ifølge ham ikke hang sammen overhodet.

Jeg husker dessverre ikke hvor han hadde vært, ei heller om han hadde vært innom Mbare, men tror kanskje jeg ville husket det om han hadde vært der.

I hvert fall mente han at mitt Magnepan-oppsett låt utrolig mye bedre enn de han hadde hørt før, og hvis jeg husker riktig hva han sa, så forstod han etter å ha hørt mitt oppsett hvorfor en del folk var så begeistret for Magnepan-høyttalerne.

Det kan bety at dersom man har hørt andre Magnepan-oppsett tidligere, så kan det sikkert være lurt å høre på noen til, før man feller en eventuell negativ dom over dem.

PS. Ta et lite forbehold om at jeg kan ha hørt mer positive utsagn om mitt eget oppsett enn vedkommende egentlig la i det han sa. Og et annet lite forbehold om at jeg husker helt feil. Jeg tror likevel at sjansen for det førstnevnte eventuelt er større enn sistnevnte, da det ikke er så mange ukene siden han var her.

Roy

J

Janpe

Gjest
    orso skrev:
    Takk for god tilbakemelding. Har til gode å lytte til både Magnepan og Quad. Er klar over at Magnepan ikke er en elektrostat (magnostat), men de har vel visse likheter. Har i grunnen vurdert både Quad og Tannoy i prisklassen 60-90k.

Endre:
    Teppe over flatskjermen gjør ikke samme nytten som å fjerne den helt. Får bl.a mer dybde i lydbildet uten. Separat hjemmekino og hifi er tingen.
    En sannhet med modifikasjoner. Har selv flatskjerm på øverste hylle på racket som litt tilbaketrukket i forhold til høyttalerne. Umulig å si at det er en forskjell i lyden med og uten flatskjerm, med og uten teppe over etc. Men det er min erfaring.

Mvh
    JP

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    JP skrev:
    orso skrev:
    En sannhet med modifikasjoner. Har selv flatskjerm på øverste hylle på racket som litt tilbaketrukket i forhold til høyttalerne. Umulig å si at det er en forskjell i lyden med og uten flatskjerm, med og uten teppe over etc. Men det er min erfaring.

Mvh
    JP
    Man skal ikke kimse av at folk tror de hører forskjell - eller ikke tror de hører forskjell ;)

Roy

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.131
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke spøk, nei ;)

J

Janpe

Gjest
    Nei, man kan "tro" mye og innbille seg det mest utrolige. ;D

God lørdag.

Mvh
    JP

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    Ny dag og nye musikkopplevelser på "nytt" anlegg.

Lynne Arriale "Nuance" er ikke det verste stedet å starte dagen på.

Roy

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.208
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    R.E.S. skrev:
    JP skrev:
    orso skrev:

Mvh
    JP
    Man skal ikke kimse av at folk tror de hører forskjell - eller ikke tror de hører forskjell  ;)

Roy
    Hørte et skikkelig godt anlegg* med 50" Pioneerplastma på frontveggen i går. Jeg hørte forskjell da skjermen ble slått i standby av kildePCen...

*vredensgnags med B&O Beolab 5

jakr

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Antall liker
    112
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    v; det skal du jaggu få meg til å tru, den drar vel ca 1/2 kW når den er i bruk...her i huset brukes plasmaen som varmovn :D

jakr

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.208
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror det var en totalsanseoplevelse, at fjerningen av en haug info midt i øya gav ørene bedre arbeidsvilkår.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hehe. Den var fin. Du må komme deg til Bergen Valentino, så jeg får lånt gull ørene dine. Jeg må få presisere at anlegget mitt ikke står opp imot en vegg. Så da blir flatskjemen en slags vegg (pluss at den står litt litt i 1refkleksjonen) og det blir mer luft og dybde uten. Beklager for litt off topic.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    jakr skrev:
    v; det skal du jaggu få meg til å tru, den drar vel ca 1/2 kW når den er i bruk...her i huset brukes plasmaen som varmovn :D

jakr
    Må jo ha egen kurs til stereoanlegget. Hos meg fikk jeg elektrikeren til å legge 16A-kurs til anlegget med FAT LMC-kabel.

Roy

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    Hehe. Den var fin. Du må komme deg til Bergen Valentino, så jeg får lånt gull ørene dine. Jeg må få presisere at anlegget mitt ikke står opp imot en vegg. Så da blir flatskjemen en slags vegg (pluss at den står litt litt i 1refkleksjonen) og det blir mer luft og dybde uten. Beklager for litt off topic.
    pluss at den står litt litt i 1refkleksjonen

Hmmm! sikker på det? Ser du front /innerside av ht. i speilbildet på flatskjermen fra sweetspot?
    I så fall skjønner jeg ikke helt hvordan du har plassert ht. , de må vel da stå utrolig nære flatskjermen (sideveis) og/eller stor flatskjerm ;) OG langt foran.

Jeg har 43" Pioneer på frontvegg, senterakse-front på ht. ca. 105cm foran plasmaen og ca.90 cm utenfor ytterkant av plasma og jeg er ikke i nærheten av å få noen førstegangsrefleksjoner fra den i sweetspot.
    Har nettopp sjekket og jeg må stille meg ca. 1,2 meter rett foran den ene ht, for å kunne skimte innerside/front av (edit: den andre) ht.
    Da er det lengdemessig ytterligere 1,5 meter til sweetspot fra front på ht.
    Altså hos meg så forsvinner førstegangsrefeksjonen via plasmaen ut til siden omtrent midt mellom ht (over linestagen) og i en vinkel/retning videre som nevnt 1,2 meter foran ht. den ene eller andre siden.
    Som et rent førstegangs-refleksjonfenomen null problem, de er de viktigste ;)
    Når det er sagt så kan vel ingen hevde at det kan bli bedre med en flatskjerm i midten der bak midt mellom ht.

En annen ting, som er nevnt her, står flatskjermen høyt plassert (uff-uff imo)så vil etter all sannsynlighet førstegangsrefleksjoner nærmest være umulig å få til i ørehøyde, bare husk at innfallsvinkel er lik utfallsvinkel og tenk i både vertikal og horisontallanet.

Uansett så blir det en forholdsvis hard flate så andre og tredje gangs refleksjoner vil kunne gjøre seg gjeldende negativt.

For å komme litt On Topic i tråden så vil jeg gratulere RES med nytt flott utstyr (noen skifter utstyr i samme takt som jeg gjør skikkelig rent i huset :-[ )

Vil i samme åndedrag nevne at da jeg var på nippet til å kjøpe Magnepan 1,6 for mange år siden og leste en del bl.a. på fansiden til Magnepan, så mener jeg å huske at de fleste anbefalte diffusering på frontveggen og ikke demping.
    Da ville Golden Horn imo være kanskje det beste en kan bruke der bak ht. og liknende ht. (Quad og Martin Logan bl.a.)
    Golden Horn (SMT) er trolig en av de beste lydknuserne til slikt bruk.

Mvh.KW

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.131
    Torget vurderinger
    1
    R.E.S. skrev:
    jakr skrev:

jakr
    Må jo ha egen kurs til stereoanlegget. Hos meg fikk jeg elektrikeren til å legge 16A-kurs til anlegget med FAT LMC-kabel.

Roy
    Si meg, hvor ligger den kabelen..? den har vel rundt 6mm2 ledere?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn