orso skrev:
Hehe. Den var fin. Du må komme deg til Bergen Valentino, så jeg får lånt gull ørene dine. Jeg må få presisere at anlegget mitt ikke står opp imot en vegg. Så da blir flatskjemen en slags vegg (pluss at den står litt litt i 1refkleksjonen) og det blir mer luft og dybde uten. Beklager for litt off topic.
pluss at den står litt litt i 1refkleksjonen
Hmmm! sikker på det? Ser du front /innerside av ht. i speilbildet på flatskjermen fra sweetspot?
I så fall skjønner jeg ikke helt hvordan du har plassert ht. , de må vel da stå utrolig nære flatskjermen (sideveis) og/eller stor flatskjerm
OG langt foran.
Jeg har 43" Pioneer på frontvegg, senterakse-front på ht. ca. 105cm foran plasmaen og ca.90 cm utenfor ytterkant av plasma og jeg er ikke i nærheten av å få noen førstegangsrefleksjoner fra den i sweetspot.
Har nettopp sjekket og jeg må stille meg ca. 1,2 meter rett foran den ene ht, for å kunne skimte innerside/front av (edit: den andre) ht.
Da er det lengdemessig ytterligere 1,5 meter til sweetspot fra front på ht.
Altså hos meg så forsvinner førstegangsrefeksjonen via plasmaen ut til siden omtrent midt mellom ht (over linestagen) og i en vinkel/retning videre som nevnt 1,2 meter foran ht. den ene eller andre siden.
Som et rent førstegangs-refleksjonfenomen null problem, de er de viktigste
Når det er sagt så kan vel ingen hevde at det kan bli bedre med en flatskjerm i midten der bak midt mellom ht.
En annen ting, som er nevnt her, står flatskjermen
høyt plassert (uff-uff imo)så vil etter all sannsynlighet førstegangsrefleksjoner nærmest være umulig å få til i ørehøyde, bare husk at innfallsvinkel er lik utfallsvinkel og tenk i både vertikal og horisontallanet.
Uansett så blir det en forholdsvis hard flate så andre og tredje gangs refleksjoner vil kunne gjøre seg gjeldende negativt.
For å komme litt On Topic i tråden så vil jeg gratulere RES med nytt flott utstyr (noen skifter utstyr i samme takt som jeg gjør skikkelig rent i huset :-[ )
Vil i samme åndedrag nevne at da jeg var på nippet til å kjøpe Magnepan 1,6 for mange år siden og leste en del bl.a. på fansiden til Magnepan, så mener jeg å huske at de fleste anbefalte diffusering på frontveggen og ikke demping.
Da ville Golden Horn imo være kanskje det beste en kan bruke der bak ht. og liknende ht. (Quad og Martin Logan bl.a.)
Golden Horn (SMT) er trolig en av de beste lyd
knuserne til slikt bruk.
Mvh.KW