royervins anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.274
    Torget vurderinger
    32
    Jeg la inn et bud, så får vi se. Har egentlig ikke råd, men er jo litt fristet.

Roy

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383
    ^ Tror den Boulder'n er helt "grei", ja!

Grattis!! (nesten så jeg sikler!)

Cheers!

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.274
    Torget vurderinger
    32
    Jeg får utstyre deg med smekke neste gang du kommer hit :cool:

Roy

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    The Boulder 2008 is, by far, the best-sounding and -performing phono preamplifier I've ever heard. It is also, by far, the most expensive. I have no complaints about the sound—it is absolutely stunning, spectacular, and, as far as I can tell, faultless in every area of performance: soundstaging, imaging, dynamics, harmonics, frequency extension, solidity, "bloom" (from transistors?)—you name it. If you have a chance to hear it, don't pass it up—you'll hear what I'm talking about in five minutes or less. What you'll hear above all else is the 2008's seamlessness: within a given recording, everything seemed cut from the same roll of continuous musical cloth. Among different recordings, the Boulder imparted less of its own personality than any other phono section I've heard. I found it impossible to discover any sonic constants among the records I auditioned that might yield a clue to its intrinsic sound.

I hate saying some of these things because I'm sure I've said them before, and probably in my review of the Manley Steelhead. The Steelhead is a wonderful phono preamp, does everything terribly well, and will keep me very happy until I win the lottery, But when I reinserted it in my system following my love affair with the Boulder, it sounded softer, more distant and slow, less dynamic, and less together. The Boulder was like being hit over the head in a nice way with a 2 by 4, the Steelhead like being flogged with a wet noodle.

As a result of the Boulder circuit's extraordinary linearity and dynamic range, the MM overload margins were the highest I have ever measured:

Both of these Boulder preamplifiers have overall measured performance that reveals superb audio engineering skill on the part of their designer. In addition, as Michael Fremer mentions in his review, when I auditioned the 2008 and 2010 in his system, I was bowled over by the sound quality they produced with his Nu-Vista amplifier driving the Rockport speakers.—John Atkinson

Gratulerer!

Mvh
    OMF

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.481
    Torget vurderinger
    27
    Gratulerer! Dette blir spennende.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.274
    Torget vurderinger
    32
    Nå bør grunnlaget være lagt for bra vinyllyd med Bergmann Galder og Boulder 2008. På sikt kan jeg jo utvide med i hvert fall en tonearm til. Men det blir nok en stund til etter et sånt utlegg.

Roy

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383
    Blir det da en (luft-tangential arm?) du vil ha mono-pu på?

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.274
    Torget vurderinger
    32
    Blir det da en (luft-tangential arm?) du vil ha mono-pu på?
    Tror ikke det blir noen mono-pu. Har altfor få mono-plater til at det er noen vits.

Luft-tangentialarm sitter jo på spilleren allerede.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.274
    Torget vurderinger
    32
    Nå er min gamle Avid Pulsare-riaa pakket og klar til forsendelse.

avid.jpg

Jeg vet den kommer til et godt hjem. Jeg har nemlig vært der og nytt ordentlig gromlyd tidligere.

Roy

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.491
    Helt rått design! Nesten så jeg får lyst å begynne med vinyl selv. Boulder 3050 neste ;)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvordan er det med postgangen for tiden...?

Mvh
    OMF

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.274
    Torget vurderinger
    32
    Det ble noe krøll med betalinga til betalingsagenten, så vi må prøve å få ordna betalinga først. Alle pengene er tilbake på kontoen min, men ingen riaa foreløpig.

Roy

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Kjedelig, men den som venter på noe godt...

Mvh
    OMF

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.274
    Torget vurderinger
    32
    Sendte en forespørsel til Boulder for å spørre hvorfor riaa-trinnet 2008 ikke er i produksjon lenger. Dette var svaret jeg fikk:

Hi Roy,

The 2008 was discontinued because there were three through-hole parts (parts that are inserted through a circuit board and soldered in place instead of soldered onto it) that were discontinued by the manufacturer and there were no drop-in replacements from any other parts supplier. Because continuation of production would have required a complete redesign of the main board in the unit it was quietly discontinued, as we were then working on the 2100 Series products.

We are not sure if there will be a new 2000-level phono stage. We're currently trying to determine if there is enough demand to warrant building another phono stage above the 1008.
    Det er ikke ofte disse er å finne til salgs, men Boulder visste faktisk om et sett til salgs

At this time, there is a 2008 that is being sold by the widow of one of our customers and from what we are told it is in perfect condition, though we have not seen it. This unit is being sold for her by a friend of the company and we will evaluate and test it before it is shipped anywhere.
    Jeg har for øvrig spurt om informasjon om det settet jeg venter på, og hva jeg eventuelt skal kikke etter når jeg inspiserer det når jeg får det i hus. Det første svaret tok det noen dager før jeg fikk, så det kan vel ta en stund dette også.

Riaa-trinnet mitt blir for øvrig sendt fra Sveits enten i morgen eller på torsdag.

Roy

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.360
    Torget vurderinger
    4
    Det står Digital på den ene power inn/utgangen, men den har vel analog riaa korreksjon?

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.274
    Torget vurderinger
    32
    Det står Digital på den ene power inn/utgangen, men den har vel analog riaa korreksjon?
    Ja, jeg tror da det, uten at jeg vet hva den digitale strømforsyninga styrer. Med mindre det er digital styring av spenningsnivået som gjøres automatisk (om jeg har skjønt det rett)

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.274
    Torget vurderinger
    32
    Mens jeg går her og venter på nytt riaa-trinn, så har jeg mimret litt over flotte platespillere jeg har hatt.

De tre siste er jo greie med Bergmann Galder, Avid Acutus SP og VPI Scoutmaster, men jeg har jo hatt noen lekre ting før det også.

Denne for eksempel:

pioneer pl-l1000.jpg

Det er en av spillerne jeg angrer på at jeg solgte.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.274
    Torget vurderinger
    32
    Estimert ankomst for Boulder 2008 er fredag 2. desember.

Her er forresten enda en platespiller jeg ikke burde solgt. Det hjelper heller ikke at jeg den altfor billig.

beogram 4000.jpg

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.274
    Torget vurderinger
    32
    Da ser det dessverre ikke ut til at det blir noen Boulder 2008 på meg likevel. Aner ikke hvorfor, men det virker som om dealen er kansellert. I hvert fall har selgeren ikke meldt inn noe sporingsnummer til betalingsagenten i tide. Da får jeg bare håpe at pengene komme tilbake på min konto, og at jeg kan få kjøpt meg et annet riaa-trinn.

Kravene mine til dac er som følger:

Må ha balansert XLR- inn- og utgang (ubalansert i tillegg er fordel)
    Må ha minst to innganger
    Må være blant de beste riaaene som finnes.
    Har helst ikke lyst til å betale så mye over 100k.

De jeg har huket av som aktuelle kandidater er disse:

Boulder 1008
    Burmester 100 (uten dac)
    ASR Basis Exclusive

Noen andre kandidater jeg har oversett?

Roy

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.709
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Da ser det dessverre ikke ut til at det blir noen Boulder 2008 på meg likevel. Aner ikke hvorfor, men det virker som om dealen er kansellert. I hvert fall har selgeren ikke meldt inn noe sporingsnummer til betalingsagenten i tide. Da får jeg bare håpe at pengene komme tilbake på min konto, og at jeg kan få kjøpt meg et annet riaa-trinn.

Kravene mine til dac er som følger:

Må ha balansert XLR- inn- og utgang (ubalansert i tillegg er fordel)
    Må ha minst to innganger
    Må være blant de beste riaaene som finnes.
    Har helst ikke lyst til å betale så mye over 100k.

De jeg har huket av som aktuelle kandidater er disse:

Boulder 1008
    Burmester 100 (uten dac)
    ASR Basis Exclusive

Noen andre kandidater jeg har oversett?

Roy
    Det var leit å høre! Hadde unt deg den handelen der.

Mvh

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.274
    Torget vurderinger
    32
    Det var leit å høre! Hadde unt deg den handelen der.

Mvh
    Ja, jeg hadde unt meg selv den også :)

Har kikket litt mer på de kandidatene over, og de har noen fordeler og ulemper alle sammen.

Boulder 1008: Tar både MM og MC-pickuper, men har kun XLR-innganger, slik at man trenger adapter dersom man skal bruke RCA-terminerte phonokabler. Endring i motstand må eventuelt loddes om. Er forhåndsinnstilt til ulike riaa-kurver. To innganger.

ASR Basis Exclusive: Tar både MM og MC og både XLR og RCA, men tilpasningen til pickup gjøres med små vippebrytere inni boksen. Batteridriften gjør den ufølsom for strømproblemer. To innganger. Klart billigst.

Burmester 100: Må bestilles med enten MC eller MM-innganger. Kun XLR-innganger. Alle innstillinger gjøres på fronten eller fra fjernkontroll (om jeg har skjønt det rett). To innganger. Dyrest.

Hadde vært morsomt om det hadde vært mulig å få prøve de alle i eget anlegg før jeg drar kortet, men det kan jo bli vanskelig. Spesielt med Boulder riaaen, tror jeg.

Det er jo litt risky for importørene å ta inn en såpass dyr sak i et såpass lite marked som det norske også, uten å vite om de får solgt den eller ikke. Derfor har jeg litt forståelse for det også.

Ulempen er at man da må ta sjansen utfra magefølelse og de testene man har lest. Det skal ikke være lett.

Roy

Bulter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Antall liker
    3.433
    Hvorfor ikke sjekke ut Ayre P-5xe? En strålende riia til overkommelig pris. Fullbalansert med XLR og RCA inn og ut. Den mest vellydende og støysvake riia-en jeg har vært borti.

p5xemain.jpg

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.378
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hva med Whest Reference?
    Har kommet i mk 5 tror jeg.
    Har hatt dette tidligere, men ikke aller siste utgave.
    Pris: 200K-250K?😀

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.274
    Torget vurderinger
    32
    Hei

Whest har kun en inngang, og den er heller ikke balansert

whest.jpg

Ayre har bare en inngang.

ayre p-5xe.jpg

Ergo er begge uaktuelle.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.274
    Torget vurderinger
    32
    En platespillerforsterker som ser ut som den har alt et hjerte og hjerne begjærer, er derimot Dynamic Sounds Associates Phono II.

Phono-II_front.jpg

Phono-II_front_with_door_open.jpg

Phono-II_back.jpg

Den er inngang for tre armer/platespillere. Både MM og MC kan kobles til både på inn- og utgang, og alt av justeringer gjøres på fronten.

Phono II er A-klassa i Stereophile, men Fremer virker ikke å ta helt bølgen likevel. Virker som han savner litt varme i gjengivelsen.

Utfordringen her er at den ikke har noen importør i Norge, og at å høre den vil være bortimot umulig.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.274
    Torget vurderinger
    32
    Dog er det interessant at Harry Weisfeld, mannen bak VPI bruker DSA Phono II som sin referanse-riaa.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.274
    Torget vurderinger
    32
    Jeg sendte DSA en epost med spørsmål om de sendte til test i Stereo+. Så får vi se hva han svarer.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.274
    Torget vurderinger
    32
    Tok noen nye bilder av anlegget forleden.
    setup_total.jpg

Lytteposisjon og anlegget. Nå med diskantene utover.
    setup_turntable.jpg

Platespiller og et par pyntegjenstander på veggen (som jeg selvsagt burde brukt langt mer)
    setup_vinyl_cleaner.jpg

Platevaskeren fra JAS.
    setup_electronics.jpg

Audiophile Vibration Control-rack med Boulder forsterker og Oppo multispiller.
    setup_vinyl_storage.jpg

Platespilleren og en av totalt fem skuffer med vinyl.
    setup_cupboard2.jpg

Roteskapet der strømforsyninga og luftpumpa til platespilleren og strømrenseren fra Isotek står nederst. Øverst står Woodrand sin riaa som jeg låner.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.730
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Lista ser foreløpig slik ut:

* Boulder 1008
    * Burmester 100
    * ASR Basis Exclusive
    * Octave Phono Module

Alle har minst to balanserte innganger og en balansert utgang. ASR har også ubalanserte innganger, mens Octave kan bestilles med ubalanserte innganger.

Roy
    Synd at Boulder-handelen skar seg.
    Hva er grunnen til at OCTAVE er ute av lista?

Pent og ryddig, -og helt sikkert vellydende oppsett, men alt for lite vinylplater i fht "satsinga" på mediet!;)
    Har du noen gode vellydende vinyltips?

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn