Jeg har bestemt meg for å selge Magnepan-høyttalerne mine. Det er to grunner til det. For det første så er de ikke spesielt godt egnet som testhøyttalere for meg som hifiskribent. Med en målt følsomhet på 79 dB, så trenger de ganske store kraftverk for å yte sitt beste, og det er ikke alltid at forsterkere jeg tester er det.
Det andre handler om estetikk. Ikke fra lytteposisjon. Da gjør det meg - eller kona - lite at høyttalerne er store.
Vis vedlegget 937575
Utfordringen estetisk er faktisk andre veien. På bildet over ser dere så vidt karmen til en dør bak den høyre høyttaleren (sett fra lytteposisjon). Det er derfra man kommer inn i stua. Fra stua har jeg denne utsikten over hele Drammen, nedre del av Lierdalen og indre delen av Drammensfjorden.
Vis vedlegget 937576
Men når man skal inn i stua fra gangen, så ser det slik ut.
Vis vedlegget 937577
Høyttalerne blir med andre ord et stengsel for det som er det aller beste med hele leiligheten vår, nemlig utsikten. Derfor har jeg bestemt meg for at jeg vil ha noen høyttalere som har mer normal høyde, dvs. opp til maks 120-125 centimeter. Hva det blir vet jeg ikke ennå, men jeg har noen ulike høyttalere som jeg sikler på.
Harbeth M40.3XD
Serblin Ktema eller Accordo Essence
QLN Prestige 5
Fyne Vintage Ten
Klipsch Cornwall IV
Men kanskje dukker det opp noe helt annet som jeg forelsker meg i...