Musikkserver & Filbasert-Spiller (Audeeva Conbrio Server, Streamer & Master Clock samt dCS Vivaldi Transport, Upsampler, Master Clock & DAC):
......... Samtidig har jeg ikke tro på at det som kalles Lossless musikklagring lyder like bra som i lagret i full opprinnelig størrelse. Jeg trenger derfor stor diskplass. ..........
Hei Roysen
Jeg liker både ambisiøsitet og grundighet, og at du deler planer, ideer og drømmer her på HFS.
Når det gjelder lossless kan du selvsagt tro hva du vil, men jeg har en liten innvending:
- Selve lossless-kodingen er virkelig lossless. Dette er matematikk, og tro noe annet blir litt som å tro at 2+2 ikke alltid er 4.
- Det kan imidlertid tenkes at en innesnødd programmerer lager systemet slik at dekodingen fra lossless til ordinær bitstrøm forstyrrer utsendelsen av datastrømmen (feil bruk av sanntids prioritering, minne etc.). Men risikoen er minst like stor for at den samme programmereren roter med overgangen fra WAV til PCM. Vi får håpe at slike programmerere ikke benyttes av underleverandørene til de firmaene du handler med. Det er dessuten lett å avdekke slike feil ved testing.
Med 128Tb disk er jo ikke plassen noe å bekymre seg for, men hastigheten ifm kopiering kan gjøre at du vil ønske å renonsere på kravet (som jeg altså mener er 100% unødvendig) om fullt format. Du vil vel også ønske å laste ned høyoppløste FLAC-filer i fremtiden?
mvh