Siden jeg synes det er gøy å fortelle om hva jeg holder på med og hva mine fremtidsplaner er har jeg bestemt meg for at jeg skal fortelle om den nokså hektiske aktiviteten i Casa Roysen om dagen og hva som foregår til tross for at jeg i andre tråder har skrevet at jeg ikke ønsker å gjøre dette.
Kort og godt er aktiviteten som foregår relatert til å realisere anlegget i denne tråden i sin helhet dog med noen endringer. Jeg tenkte imidlertid at for å ha noe å bedrive tiden med vil jeg skissere anlegget helt på nytt fra starten av. Spørsmål er velkommen og jeg lover at selv om det skulle komme kritikk skal jeg holde meg på matta.
Høytalere (Rockport Technologies Arrakis 2):
Dette har vært drømmehøytaleren i mange år nå. Etter at jeg fikk anledning til å være en del av Audio Norges demo av lillebroren Altair på Horten-messen 2011 ble det inntrykket bare forsterket. Lillebroren Altair, som i realiteten er en halv Arrakis, spilte med en dynamisk kontrast, åpenhet, klang og holografi som jeg ikke har hørt maken til fra noen annen høytaler. Den eneste svakheten jeg hørte med Altair var bassen. De bassproblemene vi hadde var nok vel så mye et romproblem og med hensyn på det er nok også den største forskjellen på Altair og Arrakis også i bassen, så bør det kunne bli referansenivå også på bassgjengivelsen. Arrakis har to 15" i mot Altairs ene 15". I tillegg har Arrakis aktiv deling i bassen. Det har ikke Altair. Til tross for sin enorme størrelse og store bass elementer er den en relativt enkel last for forsterkerne som skal drive den med sine 92 db følsomhet og 4 Ohm impedanse. Det aktive delefilteret som følger med er analogt og har kun en instillingsmulighet (nivå). Siden bassen er aktivt delt og resten av høytaleren har pasive deling må de bi-ampes. Det kan dog være at jeg forkaster det medfølgende 2-vegs delefilteret og benytter et par FM Acoustics Resolution Series 334 3-vegs mono delefiltere i stedet for å kunne benytte samme delefilter til å både hovedhøytalere og subwoofere (som nevnt nedenfr).
Når det gjelder subwoofere kan det være at det blir endringer i forhold til de opprinnelige planene. Andy Payor (sjefsdesigner i Rockport Technologies) har lovt meg at han skal se på en custom bassløsning for å kunne få anlegget til å spille ned under 10Hz (som jeg har blitt avhengig av opp gjennom årene) dersom jeg skulle finne at jeg har behov for dette når jeg har brukt Arrakis en stund. I så fall utgår Wilson Audio Thor's Hammer subwooferne, deres delefilter og evt forsterkere for å drive de. Jeg kommer derfor ikke til å presentere noen ny subwoofer løsning nå og heller komme tilbake til det dersom det skulle bli akuelt. Endret i forhold til den opprinnelige løsningen er valget av finish på Arrakis. Jeg legger ut en sample av finishen jeg har forespurt litt lenger ned.
Dedikert power conditioner til delefilteret vil bli en Jena Labs Sequoia som er avbildet nedest på siden.
Bildet under viser finishen jeg ønsker på Arrakis (inklusive lakkert karbonbaffel i samme finish).
Vis vedlegget 287357
Vis vedlegget 287358
Mvh
Roysen