Ikke OT i det hele tatt. Dog har jeg inntrykket av at Atma-Sphere forforsterkere ikke er helt på høyde med effekttrinnene.Håper jeg ikke bryter noen bransje regler på forumet med å svare på dette. Da får moderator bare slette mitt svar og jeg beklager i så fall på forhånd.Atma-Sphere generelt sett er noe for seg, ikke minst fordi de har bragt stabilitet av flere slag også til OTL-forsterkere.
Og, det er klart at med flere hundre Watt til rådighet, vil de alltid være mer tolerante over lastvariasjoner. Har (selvsagt) ikke hørt disse mastodonter, har kun hatt gleden av å leke med en av de mindre effekttrinn fra samme produsent. Drøye 30 Watt er ikke mye å banke i bordet med i forhold til det vi snakker om her...
Uansett; Atma-Sphere OTL låter helt urimelig gjennomsiktig, vakkert og elegant, men på generelt grunnlag kan man uansett si at OTL-prinsippets akilleshæl er nettopp variasjoner i last, uansett hva produsenten måtte hevde i sakens anledning. Den forsterkeren jeg testet fra samme produsent, hadde også følgende påstand med seg fra fabrikk:
...stable with any load... Reklameavdelingen sier altså de merkeligste ting. Den aktuelle forsterkeren spilte muligens, som de sier, "better than any single ended amplifier... osv, gitt at den fikk stabil høy impedans å spille på. Faktum er at jo selv med en lettdreven Klipsch, gikk forsterkeren fullstendig på trynet, ettersom denne har alt annet enn stabil og høy impedans. Jeg kan love at det den da leverte ikke var bedre enn single ended forsterkere jeg har hørt, altså...And because it utilises decades-proven patented handwired circuitry, it is stable with any load and both performs and sounds better than any single-ended amplifier ever produced, let alone conventional push-pull designs. Its fully-balanced design and proven class-A triode operation make the S-30 the ideal choice for the discriminating audiophile.
Så jeg tror nok fortsatt at skal man oppleve Atma-Sphere's utrolige magi (for den er der!!), bør man nok være temmelig bevisst på hva man lar den spille på. Og jeg tror at med det arsenalet av rør disse forsterkerne har, bør man også sjekke ventilasjon og energigjenvinning, samt rørbudsjettet i overskuelig fremtid.
Mvh
Håkon Rognlien
Jeg er helt enig med deg og dine betraktninger av last og matching av S-30, den MÅ matches med riktige høyttalere for å spille "magisk". Men når den matches riktig...... Feks quad esl63, Merlin, div Zu modeller m.fler, først da er den vanedannende OTL lyd signaturen der! Har lest den påstanden du qoutet her, og syntes også den er på litt tynn is.
Dette "problemet" avtar etterhvert som man klatrer oppover i Atma-Sphere hirakiet. Og jeg mener(og er ikke alene om det) at man har ikke hørt hva disse forsterkerene kan før de spiller sammen med en av A.S sine egne preamper(og som et minimum med en balansert preamp). I følge R.Karsten(Atma-Sphere) er ikke dette last "problemet" et tema med MA-3. Jeg har dessverre aldri testet MA-3, så her kan jeg ikke annet en å stole på mannen bak designet av forsterkeren.
Beklager litt O.T Roysen!
Mvh
Kjetil
Mvh
Roysen