Roysens Stueanlegg

Status
Stengt for ytterligere svar.

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
second that!
Hva med en alvarinho eller en Chardonnay fra Burgund, eller rett og slett champagne (det er jo aldri galt)
Se forrige innlegg. Dessuten mener jeg definitivt at Puligny Montrachet Les Pucelles fra Leflaive passer utmerket til både fisk og skalldyr selv om den er ganske intens på smak.

Mvh
Roysen

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Bergfinn og kona kommer på besøk i morgen. Vi serverer de følgende meny og ønsker litt knnspill på vinvalg til hver rett. Ikke hold igjen her fordi her vil alle seriøse forslag mottas med stor takk og vurderes alvorlig. Min eget forslag.

0 - Aperitiff
Moet & Chandon Rose

1 - Amuse Bousche:
ØSTERSSHOT
- Belon østers, akkar, kråkebollerogn, vakteleggplomme, fersk sort trøffel, hvit trøffelolje, ocietra kaviar, tabasco og presset sitron servert i champagnefløyte.
Moet & Chandon Rose

2 - Forrett:
MINI TASTING AV SYV ULIKE SJØMATTARTARER I MINIATYR

- LAKS OG PIGGVAR
Rå laks, råpiggvar, avokado, kokte asparges og terninger av pannestekt jamon bellota iberico.
Dressing av extra virgin olivenoje, tabasco, presset sitron, salt og pepper.
Topping av snøfrisk tilsmakt gressløk, dill og rød løk igjen toppet med lakserogn.
Domaine Leflaive Puligny Montrachet Les Pucelles

- ØSTERS
Rå belon østers, fersk rødbet, kokt rødbet, blodappelsin, eple og agurk.
Dressing av østersvann, worchestersaus og lbalsamico.
Topping av creme fraische tilsmakt hvit pepper og dill igjen toppet med ocietra kaviar.

- KAMSKJELL OG KRÅKEBOLLEROGN
Rå kamskjell og rå kråkebollerogn, agruk, eple, fennikel og wasabi.
Dressing av fløte, parmesan, sort trøffel, kokt petit pois til pure og kokt blomkål til pure.
Topping av en rå andeeggeplomme som igjen er toppet med wasabimajones og wasabi tobbiko.

- HUMMER OG KONGEKRABBE
Rå hummer, rå kongekrabbe, avokado, sjalåttløk, kokte aspargesbønner, plommetomater, pakistansk mango og bringebær.
Dressing av ekstra virgin olivenolje, presset sitron, bringebæreddik, salt, pepper, sukker, kjørvel og estragon.
Topping av mascarponeost som igjen er toppet med lakserogn.

- KJEMPESCAMPI OG RØKT LAKS
Kokt kjempescampi, røkt laks, bøffelmozzarella og jordbær.
Dressing av presset lime, balsamico, pepper, brunt sukker, peppermynte og koriander.
Topping av gorgonzola dulce ost og lodderogn.

- SJØKREPS
Kokt sjøkreps, senepsfrø, tomat, kokte egg, reddik og stangselleri.
Dressing av extra virgin olivenolje, hvitløk, dijonsennep, hvitvinseddik, dill, timian og gressløk.
Topping av safranaioli og lodderogn.

- TUNFISK
Rå yellowfin tuna og stekt gåselever, stekt porcini, stekt kantarell, kokt sellerirot og hakkede pinjekjerner.
Dressing av fjærfesky, sherryeddik, balsamico, spinat og kjørvel.
Topping av tørkede fiken, tørkede aprikos og rosiner kokt i sauternes og vendt inn i stivpisket kremfløte toppet med flyvefiskrogn.
Pineau Charantes

3 - Forrett:
SAUTERT BREIFLABB OG SKOGSOPP MED BAKTE HVITLØK OG HVITLØKSKREM
Stekt breiflabb i hvitløkskrem, helstekte hvitløk og soppfrikasse med stekesjy, esteagon og timian.
Comtes Lafon Meursault

4 - Hovedrett fisk:
GORGONZOLA OG NØTTEBAKT KVEITE MED TRØFFELSMØR, TRØFFELHONNINGEPLE, SPINATKREM OG TRØFFELPOTETMOS
Bakt kveite med gorgonzola, trøffelhonningstekte epler, pistasjenøtter, mandler, kremet spinat, trøffelsmør og potetmos tilsmakt trøfler.
Domaine de Chevalier

5 - Hovedrett kjøtt:
HELGRILLET WAGYU ENTRECOTE MED FOIE GRAS, TRØFFELRISOTTO OG OCIETRA-BEARNAISE
Hel trekullsgrillet entrecote av Wagyu med gåselever, trøffelrisotto og ocietra- bearnaise saus.
Chateau Margaux

6 - Ost:
CAMENBERT- OG BRIE DE MEAUX-SUPPE MED ROQUEFORTIS OG FRITTERT CHEVREBOLLE.
Camenbert- og brie de meaux suppe tilsmakt med hvitvin, egg, sjalottløk, fløte og egg servert med roquefortis, frittert chevrebolle og ovnstørkede blå druer.
Comtes Lafon Meursault

7 - Dessert:
SJOKOLADEFONDUE
Tobleronesjokoladefondue med bananer, jordbær, kiwi, klementiner, ananas og hermetiske pærer.
Molito Real

8 - Kaffe

9 - Avec.
Bertha Tre Sollitre Grappa

Mvh
Roysen
ser ut som en svært gjennomtenkt meny. Jeg har bare en innvending og det er Puligny Montrachet til de små forrettene. Dette er en svært tung og kraftig eiket hvitvin som lett kan overdøve sjømaten. Personlig ville jeg gått for en lettere og friskere hvitvin til forrettene, f.eks. en god Pouilly Fuisse.
R
Se kommentar i innlegget ovenfor. Vi er tydeligvis uenige her.

Mvh
Roysen

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Grunnen til at jeg spør om forslag er for å gi meg inspirasjon til noe jeg liker selv og ikke fordi noen andre liker.
Er du på jakt etter inspirasjon vil jeg anbefale å ta en titt på ulike instrumenter, og se på tresortene som benyttes der. Bare en kjapp rundtur innom en moderat mainstream elgitar-produsent bør gi et vell med nye ideer til nydelige varianter som du muligens ikke har sett på høyttalere tidligere.
Det er et godt tips som jeg faktisk allerede har gjort.

Mvh
Roysen

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Fantastisk meny, Roysen. Er du/dere kapable til å lage dette selv? I så fall enda mer imponerende!

Når det gjelder finish hadde nok jeg valgt med hensyn til interiørvalg / farger som er i huset fra før. Enten en fargetype som glir godt inn, eller en nøye valgt kontrastfarge. Vi snakker 4 nokså store "bokser" her så finishvalg er jo veldig viktig da dette vil påvirke utseende til hele rommet de står i. Personlig liker jeg godt Porsches "meteor gray metallic". For meg er det nok mest aktuelt å velge en bil med den fargen:)

Bra å høre at du er på fote, Roy. Nyt maten, vinen, anlegget og musikken!
Jo, vi er faktisk i stand til å lage denne menyen. Noe vi også gjorde.

Mvh
Roysen

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Synes du skal ha denne som avec,er selv ikke veldig glad i grappa.
Den kommer til å ta pusten fra dine gjester.
Har en meget lang og herlig ettersmak.
Den ble brent rundt tide da Hitler begynte sin fottur igjenom Europa.
Den er ikke blandet med noe annet en det som er i tønna fra da den ble brent.

Har du smakt den aktuelle grappaen som jeg nevnte i menyen. Cognac blir faktisk bare kjedelig i forhold. Berta Tre Soli Tre er en brun grappa som er laget på Nebbiolo druer. Normalt sett er jo "billig" grappa assosiert med hvit druesprit laget på restene fra vinproduksjon. Det er da normalt snakk om råvarer som ikke er godt nok for vinproduksjon. Det smaker derfor også da deretter. Grappa var lenge likestilt i kvalitet med trøndersk heimkok for meg inntil jeg en strålende kveld på restaurant Oscarsgate fikk smake på en Berta Tre Soli Tre. Da fikk jeg meg en lekse jeg ikke har glemt. Den overgår etter min smak enhver cognac til en pris under kr. 5.000,- fra på polet. Stikker man nesa ned i en slik forstår man med en gang hva jeg mener uten en gang å ha hatt den i munnen. Når det gjelder avec har det siden den gang aldri vært noen over eller ved siden. Et soleklart førstevalg i en hver anledning. Grappa kunnskapen min har dessverre stoppet der fordi jeg aldri klarer å gå videre fra Tre Soli Tre. Den er rett og slett så god at jeg ikke ønsker å prøve noe annet.

Tenk deg en delig forsommers ettermiddag. Du befinner deg alene ute i skogen på en stor urørt slette full med ville blomster som alle er i blomstring. Du setter deg ned for å ta en pust i bakken og drar inn aromaen fra blomsterengen. Tusenvis av forskjellige nyanser av sterke aromaer som alle bidrar til en helhet det er vanskelig å overgå. Dersom du napper av korken på en Tre Soli Tre, lukker øynene og stikker nesa ned i - er det den samme opplevelsen du får.

Så er det noe fra denne menyen folk rundt om bør merke seg og evt ta med seg for å prøve hjemme vil jeg så absolutt sette denne opp på toppen.

Kjenn deres besøkelsestid og skaff en flaske til den HELT spesiellt anledningen - http://www.vinmonopolet.no/vareutva...psWithProdInStock=true&sku=1665901&fylke_id=*

Alternativt har Berta også en annen grappa jeg absolutt vil anbefale. Den scorer omtrent like høyt som Tre Soli Tre på min skala. Prisen hos polet er den samme. Forskjellen er at Roccanivo, som den heter, er laget på Barbera druer og ikke Nebbilo. Smaksmessig plasserer den seg da et lite skritt lenger mot det avrundede og sødmefylt sammenlignet med Tre Soli Tre.

Vinmonopolet �>��>�Brennevin�>�Druebrennevin �>�Berta Grappa Roccanivo 2006

Mvh
Roysen

Sist redigert:

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
3.885
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Dette var en fantastisk meny, håper ikke Bergfinn forventer dette når han kommer hit:)
Litt nysgjerrig på grappaen du tenker på å servere, kan du fortelle litt? Min favoritt så langt er en vi fikk servert på en omvisning på Poli sitt destilleri, ikke utvannet og fra 50tallet, men det var dessverre ikke til salgs:( Av kommersielle er Nonino Picolit min favoritt.
Hilsen visepresident i Grappakara:)

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
3.885
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Ser at du allerede har svart ang grappa. Den skal sjekkes ut i Italia neste uke:)

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Ser at du allerede har svart ang grappa. Den skal sjekkes ut i Italia neste uke:)
PS! Grappakara hvem er det og burde man føle seg kallet til å forespørre om å være med der?

Mvh
Roysen

Sist redigert:

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
3.885
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Vi er en gjeng med norske og italienske grappaglade folk. Dessverre er vi ikke veldig aktive for tiden etter at presidenten gikk bort for noen år siden. Det er veldig hyggelig å se at andre har forstått at grappa kan være noe helt annet dårlig hjemmebrent:)

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Bergfinn og kona kommer på besøk i morgen. Vi serverer de følgende meny og ønsker litt knnspill på vinvalg til hver rett. Ikke hold igjen her fordi her vil alle seriøse forslag mottas med stor takk og vurderes alvorlig. Min eget forslag.

0 - Aperitiff
Moet & Chandon Rose

1 - Amuse Bousche:
ØSTERSSHOT
- Belon østers, akkar, kråkebollerogn, vakteleggplomme, fersk sort trøffel, hvit trøffelolje, ocietra kaviar, tabasco og presset sitron servert i champagnefløyte.
Moet & Chandon Rose

2 - Forrett:
MINI TASTING AV SYV ULIKE SJØMATTARTARER I MINIATYR

- LAKS OG PIGGVAR
Rå laks, råpiggvar, avokado, kokte asparges og terninger av pannestekt jamon bellota iberico.
Dressing av extra virgin olivenoje, tabasco, presset sitron, salt og pepper.
Topping av snøfrisk tilsmakt gressløk, dill og rød løk igjen toppet med lakserogn.

- ØSTERS
Rå belon østers, fersk rødbet, kokt rødbet, blodappelsin, eple og agurk.
Dressing av østersvann, worchestersaus og lbalsamico.
Topping av creme fraische tilsmakt hvit pepper og dill igjen toppet med ocietra kaviar.

- KAMSKJELL OG KRÅKEBOLLEROGN
Rå kamskjell og rå kråkebollerogn, agruk, eple, fennikel og wasabi.
Dressing av fløte, parmesan, sort trøffel, kokt petit pois til pure og kokt blomkål til pure.
Topping av en rå andeeggeplomme som igjen er toppet med wasabimajones og wasabi tobbiko.

- HUMMER OG KONGEKRABBE
Rå hummer, rå kongekrabbe, avokado, sjalåttløk, kokte aspargesbønner, plommetomater, pakistansk mango og bringebær.
Dressing av ekstra virgin olivenolje, presset sitron, bringebæreddik, salt, pepper, sukker, kjørvel og estragon.
Topping av mascarponeost som igjen er toppet med lakserogn.

- KJEMPESCAMPI OG RØKT LAKS
Kokt kjempescampi, røkt laks, bøffelmozzarella og jordbær.
Dressing av presset lime, balsamico, pepper, brunt sukker, peppermynte og koriander.
Topping av gorgonzola dulce ost og lodderogn.

- SJØKREPS
Kokt sjøkreps, senepsfrø, tomat, kokte egg, reddik og stangselleri.
Dressing av extra virgin olivenolje, hvitløk, dijonsennep, hvitvinseddik, dill, timian og gressløk.
Topping av safranaioli og lodderogn.

- TUNFISK
Rå yellowfin tuna og stekt gåselever, stekt porcini, stekt kantarell, kokt sellerirot og hakkede pinjekjerner.
Dressing av fjærfesky, sherryeddik, balsamico, spinat og kjørvel.
Topping av tørkede fiken, tørkede aprikos og rosiner kokt i sauternes og vendt inn i stivpisket kremfløte toppet med flyvefiskrogn.
Pineau Charantes

3 - Forrett:
SAUTERT BREIFLABB OG SKOGSOPP MED BAKTE HVITLØK OG HVITLØKSKREM
Stekt breiflabb i hvitløkskrem, helstekte hvitløk og soppfrikasse med stekesjy, esteagon og timian.
Comtes Lafon Meursault

4 - Hovedrett fisk:
GORGONZOLA OG NØTTEBAKT KVEITE MED TRØFFELSMØR, TRØFFELHONNINGEPLE, SPINATKREM OG TRØFFELPOTETMOS
Bakt kveite med gorgonzola, trøffelhonningstekte epler, pistasjenøtter, mandler, kremet spinat, trøffelsmør og potetmos tilsmakt trøfler.
Domaine de Chevalier

5 - Hovedrett kjøtt:
HELGRILLET WAGYU ENTRECOTE MED FOIE GRAS, TRØFFELRISOTTO OG OCIETRA-BEARNAISE
Hel trekullsgrillet entrecote av Wagyu med gåselever, trøffelrisotto og ocietra- bearnaise saus.
Chateau Margaux

6 - Ost:
CAMENBERT- OG BRIE DE MEAUX-SUPPE MED ROQUEFORTIS OG FRITTERT CHEVREBOLLE.
Camenbert- og brie de meaux suppe tilsmakt med hvitvin, egg, sjalottløk, fløte og egg servert med roquefortis, frittert chevrebolle og ovnstørkede blå druer.
Comtes Lafon Meursault

7 - Dessert:
SJOKOLADEFONDUE
Tobleronesjokoladefondue med bananer, jordbær, kiwi, klementiner, ananas og hermetiske pærer.
Molito Real

8 - Kaffe

9 - Avec.
Bertha Tre Sollitre Grappa

Mvh
Roysen
Mangler bare den siste lille After Eight så revner dere...;D Lykke til! Har gått opp drøye kiloen bare på å LESE menyen.

https://www.youtube.com/watch?v=aczPDGC3f8U

Glad jeg ventet med å se på den videoen der til etter at jeg hadde servert dette måltidet. LOL

Mvh
Roysen

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.095
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Litt sein oppdatering her, beklager . Døgnet har dessverre for få timer om dagen.....men det går nok over.
Må nok fatte meg i korthet her nå også.
Tror nok Roysen også syntes tiden ikke strakk til på ting og tang, men glem nå det. Dette var uansett en kulinarisk opplevelse som setter seg godt fast i minnet.
Veldig morsomt med sjømattartarer du har komponert selv, en fest i smaksrike råe råvarer, noen var vel kokt/stekt men det aller meste var vel rått. Veldig mye forskjellig sjømat smaker best i rå tilstand (ikke bare sushi). Du har teft for å sette sammen gode smaker også.

...kommer med flere inntrykk i morgen, fortsettelese følger. Sovetid.

Mvh. B

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.908
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2

Har du smakt den aktuelle grappaen som jeg nevnte i menyen. Cognac blir faktisk bare kjedelig i forhold. Berta Tre Soli Tre er en brun grappa som er laget på Nebbiolo druer. Normalt sett er jo "billig" grappa assosiert med hvit druesprit laget på restene fra vinproduksjon. Det er da normalt snakk om råvarer som ikke er godt nok for vinproduksjon. Det smaker derfor også da deretter. Grappa var lenge likestilt i kvalitet med trøndersk heimkok for meg inntil jeg en strålende kveld på restaurant Oscarsgate fikk smake på en Berta Tre Soli Tre. Da fikk jeg meg en lekse jeg ikke har glemt. Den overgår etter min smak enhver cognac til en pris under kr. 5.000,- fra på polet. Stikker man nesa ned i en slik forstår man med en gang hva jeg mener uten en gang å ha hatt den i munnen. Når det gjelder avec har det siden den gang aldri vært noen over eller ved siden. Et soleklart førstevalg i en hver anledning. Grappa kunnskapen min har dessverre stoppet der fordi jeg aldri klarer å gå videre fra Tre Soli Tre. Den er rett og slett så god at jeg ikke ønsker å prøve noe annet.

Tenk deg en delig forsommers ettermiddag. Du befinner deg alene ute i skogen på en stor urørt slette full med ville blomster som alle er i blomstring. Du setter deg ned for å ta en pust i bakken og drar inn aromaen fra blomsterengen. Tusenvis av forskjellige nyanser av sterke aromaer som alle bidrar til en helhet det er vanskelig å overgå. Dersom du napper av korken på en Tre Soli Tre, lukker øynene og stikker nesa ned i - er det den samme opplevelsen du får.

Så er det noe fra denne menyen folk rundt om bør merke seg og evt ta med seg for å prøve hjemme vil jeg så absolutt sette denne opp på toppen.

Kjenn deres besøkelsestid og skaff en flaske til den HELT spesiellt anledningen - Vinmonopolet ?>??>?Brennevin?>?Druebrennevin ?>?Berta Grappa Tre Soli Tre

Alternativt har Berta også en annen grappa jeg absolutt vil anbefale. Den scorer omtrent like høyt som Tre Soli Tre på min skala. Prisen hos polet er den samme. Forskjellen er at Roccanivo, som den heter, er laget på Barbera druer og ikke Nebbilo. Smaksmessig plasserer den seg da et lite skritt lenger mot det avrundede og sødmefylt sammenlignet med Tre Soli Tre.

Mvh
Roysen
Pleier ikke å drikke heimkok.
Har smakt Grappa i denne klassen du snakker om, i min munn kommer dette ikke opp til anklene en gang kontra nevnte Cognac.
Men men smaken er som baken, delt. Sier heller ikke att jeg synes Grappa er vondt, langt der i fra:)

Steinar.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.445
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2

Kjenn deres besøkelsestid og skaff en flaske til den HELT spesiellt anledningen - Vinmonopolet ?>??>?Brennevin?>?Druebrennevin ?>?Berta Grappa Tre Soli Tre

Mvh
Roysen
Jeg har smakt den førstnevnte på Feinschmecker tidligere i vår. Den satt Grappa i et annet lys for min del (skulle ikke mye til) og for min del er dette også helt på høyden av det beste jeg har smakt av Cognac.

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0

Kjenn deres besøkelsestid og skaff en flaske til den HELT spesiellt anledningen - Vinmonopolet �>��>�Brennevin�>�Druebrennevin �>�Berta Grappa Tre Soli Tre

Mvh
Roysen
Pleier ikke å drikke heimkok.
Har smakt Grappa i denne klassen du snakker om, i min munn kommer dette ikke opp til anklene en gang kontra nevnte Cognac.
Men men smaken er som baken, delt. Sier heller ikke att jeg synes Grappa er vondt, langt der i fra:)

Steinar.
Smak på den først, Steinar. Så kan du gjøre deg opp en mening. Nå blir det vanskelig for deg å vite hva du uttaler deg om. Som sagt smaker ikke denne som annen grappa. Mange hevder at den ikke bør karakteriseres som grappa fordi den ikke smaker som noen annen grappa. Da blir det litt merkelig at du er så kategorisk uten å ha smakt den basert på smaken av annen grappa. Ta med deg nevnte cognac og litt musikk en kveld når min Q7 er tilbake, så tar vi en skål, en lytt og en kjapp evaluering.

Mvh
Roysen

Sist redigert:

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Jeg har både Roccanivo og Tre Soli Tre stående her. Begge har vært lagret på fat i åtte år. De er henholdsvis laget på 100% Barbera og 100% Nebbiolo. Det bør nevnes at Berta har to produkter som er priste og ansett som enda bedre enn disse to. De er begge laget av en blanding av Barbera og Nebbiolo. Magia er lagret på fat i 10 år og Riserva Del Fondatore "Paolo Berta" er lagret på fat i 20 år. Sistnevnte har jeg tenkt å gå til anskaffelse av. Er det noen der ute som har smakt den og kan fortelle litt om hva jeg har gått glipp av?

Mvh
Roysen

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.908
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Takk for tilbudet Roysen, må huske å ta den med hjem fra hytta.
Jeg kategoriserte ut ifra komentaren om himkok:)
Dårlig drikke er jeg blitt for gammel til å nyte, eller rettere sagt det nyter jeg ikke.

Steinar.

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Har vært heldig og fått kjøpe følgende på Laks & Vildtsentralen. Jeg regner med at det er en og annen som forstår hva dette er selv om det er pakket inn i plast. Det er snakk om en råvare som det er utrolig vanskelig å få tak i Norge for tiden da dyret er utrydningstruet. Dette er da et oppdrettseksemplar som de som selger må rapportere inn til myndighetene for hvert eksemplar de selger. Det må også legges til at det spesifikke stykket av anatomien som jeg har kjøpt har en kilopris som er det dobbelte av kiloprisen for resten av dyret og som på restaurant regnes som det helt store innenfor denne typen mat som serveres i rå tilstand.
Vis vedlegget 279990

Hei, JackX. Dette er jo noe for deg. Lyst på en bit?

Mvh
Roysen

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Det er iallefall ikke koteletter! Ser ut som ett lite lår den ene biten der.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.646
Torget vurderinger
23
Aha... Toro! Den beste delen på tunfisken - det rødhvite marmorerte bukstykket!! I'm there, dude!!

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Antall liker
125
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
Tunfisk er noe alle bør slutte å kjøpe frem til bestanden tar seg opp igjen. Bærektaftig resursforvaltning er vigtig for å ta vare på matresursene. Er ikke moralist, men tunfisk står virkelig i fare for å bli utryddet og det er bare vi som forbrukere som kan gjøre noe med det.

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Jeg vet ikke om du har fått med deg at Norge har åpnet for fangst av bluefin tuna igjen fordi bestanden er regnet som bærekraftig nok igjen. Dette eksemplaret er altså en oppdrettsfisk også. Ser ingen grunn til å være hysterisk slik enkelte var overfor norsk hval- og sel- fangst tidligere. Det gjelder å ha et realistisk og stort syn på fangsten og bestanden.

Lyst på en del, Sluket? Den Toro-biten jeg har kjøpt vat 8 kg. Mer enn jeg har behov for. Dersom det ef av interesse, så kan du ta kontakt. Du får det til samme pris som jeg kjøpte for. Jeg tar selvsagt ingen profitt.

Mvh
Roysen

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.908
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Tunfisk: En liten guide for deg som vil spise bærekraftig | Greenpeace Norge
Dette er det Greenpeace sier om det som sies å være oppdrett.
Den er fanget og foret.
Kjennner/kjente en mann som min far jobbet sammen med, han er nå ikke her lengre.
Han drev med fiske av dette, han sa i rene ord, dette kommer ikke til å ende bra.
Tror den kloke mannen i fra Larkollen hadde rett:(

Steinar.

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Greenpeace er ikke det jeg oppfatter som en organisasjon man kan ta 100% alvorlig. De profitterer på å bygge opp hysteri for å få oppmerksomhet rundt sine kampsaker. Av den grunn tar jeg alt som kommer fra den kanten med en klype salt. Dersom norske myndigheter åpner for fiske og fisken jeg kjøper er fisket innenfor det lovlige systemet har jeg ingen dårlig samvittighet. Norske myndigheter er flinke til å vurdere slikt i motsetning til Greenpeace som ikke foretar noen slik vurdering i det hele tatt. De er ikke fornøyd før hele verdens befolkning er vegetarianere som lever av nedfallsfrukt.

Mvh
Roysen

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Antall liker
125
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
Den er fanget og foret.
Kjennner/kjente en mann som min far jobbet sammen med, han er nå ikke her lengre.
Han drev med fiske av dette, han sa i rene ord, dette kommer ikke til å ende bra.

Steinar.
Greenpeace har sagt og gjort mye kontroversielt, men det de her skriver i guiden ang. tunfisk er riktig. Oppdrett av tunfisk foregår ved at villfisk fanges, settes i tanker for en kort periode og blir så solgt som "oppdrettsfisk". En stor del av "oppdrettsfisken" er fisket ulovlig og "hvitvaskes" via disse oppdrettsanleggene. Det er først nå nylig at man har greid å fore opp yngel og veien frem til en 250 kg fisk er lang og vil ta flere år så det som er på markedet i dag er villfisk.
Når man ser hvor store penger som er involvert i denne handelen kan det være greit å ha en sunn skepsis. At Norge åpner for fangst av tunfisk sier ingenting om bærekraft. Historisk sett har vi ikke så mye å skryte av når det gjelder ressursforvaltning. Håpet må være at vi har lært og greier å regulere og holde igjen på næringsinteressene som kun er ute etter profitt, men håpet er ikke stort når de fleste går med skylapper.

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.095
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Litt sein oppdatering her, beklager . Døgnet har dessverre for få timer om dagen.....men det går nok over.
Må nok fatte meg i korthet her nå også.
Tror nok Roysen også syntes tiden ikke strakk til på ting og tang, men glem nå det. Dette var uansett en kulinarisk opplevelse som setter seg godt fast i minnet.
Veldig morsomt med sjømattartarer du har komponert selv, en fest i smaksrike råe råvarer, noen var vel kokt/stekt men det aller meste var vel rått. Veldig mye forskjellig sjømat smaker best i rå tilstand (ikke bare sushi). Du har teft for å sette sammen gode smaker også.

...kommer med flere inntrykk, fortsettelese følger. Sovetid.

Mvh. B
Og videre kom to fantastiske fiskeretter, breiflabb med sopp og hvitløk, deretter bakt kveite med nøtter og trøffel. Nå ble det ikke tid til så mye vinsmaking heller, men det fulgte så vidt jeg husker en hvit bordeaux gjennom de fleste sjømatrettene. Forøvrig veldig god. Utrolig synd at vi ikke rakk wagyen og osteretten, men vi kan sikkert hente oss inn igjen ved en senere anledning. Synd at klokka gikk så alt for fort.
Det å besøke Roysen var en svært hyggelig opplevelse, både han og hans kone er svært imøtekommende og et hyggelig vertskap. De har bred matkunnskap som kommer til uttrykk i det de "tryller" ut av kjøkkenet. Roysen legger lista høyt, men jaggu får han det til også.
Av med hatten og Takk for maten.

Veldig gøy å høre om hans smaksopplevelser fra diverse kjøkken i inn og utland.
Det ble mest matprat denne kvelden her, og ikke mye hifi. Synd at du ikke har noe å spille på for tiden da. Du burde kanskje hatt en reserveløsning?
Og Q7 er mye større i virkeligheten enn den ser ut på bildet. De må være vanskelig å håndtere.
Det blir spennende å følge neste prosjekt, hold tråden oppdatert Roysen.

Mvh. Bergfinn

PS; glemte å nevne den fantastiske sjokoladefonduen til sist. Da vet dere hva den berømte Toblerone skulle brukes til.

Sist redigert:

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Nå står det en reserveløsning i kjelleren da.

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Den er fanget og foret.

Steinar.
Greenpeace har sagt og gjort mye kontroversielt, men det de her skriver i guiden ang. tunfisk er riktig. Oppdrett av tunfisk foregår ved at villfisk fanges, settes i tanker for en kort periode og blir så solgt som "oppdrettsfisk". En stor del av "oppdrettsfisken" er fisket ulovlig og "hvitvaskes" via disse oppdrettsanleggene. Det er først nå nylig at man har greid å fore opp yngel og veien frem til en 250 kg fisk er lang og vil ta flere år så det som er på markedet i dag er villfisk.
Når man ser hvor store penger som er involvert i denne handelen kan det være greit å ha en sunn skepsis. At Norge åpner for fangst av tunfisk sier ingenting om bærekraft. Historisk sett har vi ikke så mye å skryte av når det gjelder ressursforvaltning. Håpet må være at vi har lært og greier å regulere og holde igjen på næringsinteressene som kun er ute etter profitt, men håpet er ikke stort når de fleste går med skylapper.
Vel, at det tar flere år før tunfisk yngel blir en voksen fisk på 250kg er helt korrekt. Det er dog ikke noe som tilsier at man ikke kan slakte en tunfisk kalv i stedt for en fullvoksen okse. Det som dog ikke er helt korrekt er at denne oppdrettsdriften ikke har klart å fore opp yngel før nå. Bekjente av meg har vært på besøk på anlegg som bedriver denne virksomheten for flere år siden hvor det faktisk ble vist til vellyket oppfostring av yngel allerede da. Vi snakker om i hvert fall 5 år siden.

Mvh
Roysen

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Jeg kommer nå i de nærmeste ukene fremover til å jobbe videre med serien Roysens Reference. Jeg har nettopp gått gjennom hele musikksamlingen min i forbindelse med noen forespurte anbefalinger til Sluket. Da har jeg funnet mye nytt materiale til flere Roysens Reference. Blant annet har jeg nå på tapetet Roysens Reference At The Cinema II, Roysens Reference At The Cinema III, Roysens Reference Jazz, Roysens Reference Organ Works, Roysens Reference Test, en rekke Roysens Reference Classical og en rekke Roysens Reference.

Det har også vært nokså intens pågang for at jeg skulle jobbe for å komplettere informasjonen på Roysens Reference Classical I og Roysens Reference Classical II med alle komponister og orkestre som spiller på de ulike kuttene. Dette sistnevne har jeg gjort og det kommer her nå:

Roysens Reference Classical Vol. I:
1 - Erich Kunzel & Cincinnati Pops Orchestra (Eduard Strauss) - Non stop fast polka
2 - Erich Kunzel & Cincinnati Pops Orchestra (Johann Strauss II) - Thunder and lightning
3 - Zubin Mehta & London Philharmonic Orchestra & London Philharmonic Choir (Carl Orff) - Carmina burana: O fortuna
4 - Eiji Que & Minnesota Orchestra (Leonard Bernstein) - Overture to candide
5 - Herbert von Karajan & Vienna Philharmonic Orchestra (Giuseppe Verdi) - Aida: Grand march and ballet
6 - Sandor Vegh & Camerata Salzburg (Wolfgang Amadeus Mozart) - Eine kleine nachtmusik: Allegro
7 - Eiji Que & Minnesota Orchestra (Nikolai Rimsky-Korsakov) - Snow maiden: Dance of the tumblers
8 - Eiji Que & Minnesota Orchestra (Nikolai Rimsky-Korsakov) - The tale of Tsar Saltan: Flight of the bumblebee
9 - Rosilanda Elias & Fritz Reiner & Chicago Symphony Orchestra (Dimitrij Borisovic Kabalevski) - Colas breugnon opus 24: Overture
10 - David Bell & Herbert von Karajan & Berliner Philharmoniker (Johann Sebastian Bach) - Orchestral suite no. 3 in d major, bwv 1068: Air on the g string
11 - Anatole Fistoulari & London Symphony Orchestra (Aram Khachaturian) - Gayaneh ballet: Sabre dance
12 - Andre Kostelanetz & His Orchestra (Georges Bizet) - Carmen: Prelude & prologue
13 - Mark Ermler & Royal Philharmonic Orchestra (Edvard Grieg) - Peer Gynt: Morning
14 - Ondrei Lenard & Slovak Radio Symphony Orchestra (Amilcare Ponchielli) - La Gioconda: Dance of the hours
15 - Sir George Solti & London Symphony Orchestra (Mihail Iwanowitsch Glinka) - Rusland and Lyudmila: Overture
16 - Jean-Claude Casadesus & The Royal Philharmonic Orchestra (Modest Mussorgsky) - Pictures at an exhibition: The great gate of Kiev
17 - Charles Gerhardt & Philharmonic Symphony Of London (Jacques Offenbach) - Orpheus in the underworld: Overture
18 - Ernest Ansermet & Royal Opera House Orchestra (Leo Delibes) - Coppelia: Introduction and waltz

Roysens Reference Classical Vol. II
1 - Raphael Fruhbeck De Burgos & New Philharmonia (Isaac Albéniz) - Suite espanola: Austurias
2 - Harold Faberman & Northwest Sinfonietta (Georges Bizet) - Carmen: Habanera fantasia
3 - Klaus Tennstedt & Berlin Philharmonic Orchestra (Richard Wagner) - Die walküre: Ride of the valkyries
4 - Evgeny Svetlanov & State Symphony Orchestra of Russian Federation (Pyotr Ilyich Tchaikovsky) - Festival coronation march
5 - Gerard Schwarz & Y Chamber Symphony of New York (Franz Joseph Haydn) - Trumpet concerto in e-flat major: Finale
6 - Saito Cello Ensemble (Johann Sebastian Bach) - Orchestral suite no. 3 in d major, bwv 1068: Air on the g string
7 - Eugene Istomin & Gerard Schwarz & Seattle Symphony Orchestra (Wolfgang Amadeus Mozart) - Piano concerto no. 21 in C major, k467: Andante
8 - Carlos Kleiber & Wiener Philharmoniker (Ludwig van Beethoven) - Symphony No. 5 in c minor op. 67: Allegro con brio
9 - Ransom Wilson & Solisti New York (Igor Stravinsky) - The soldier's tale: The royal march
10 - Terje Tønnesen & The Norwegian Chamber Orchestra (Antonio Lucio Vivaldi) - Concerto no. 2 in g minor: L'estate-presto
11 - Gerd Albrecht & Czech Symphony Orchestra (Julius Fučík) - Attila opus 211h: Truimphal hungarian march
12 - Sabine Meyer & Hans Vank & Staatskapelle Dresden (Wolfgang Amadeus Mozart) - Clarinet concerto k.622: Adagio
13 - Takashi Asahima & Osaka Philharmonic Orchestra (Giuseppe Verdi) - Messa de requiem: Dies illa, dies irae
14 - Erich Kunzel & Cincinnati Pops Orchestra (Camille Saint-Saëns) - Danse macabre
15 - Daniele Gatti & Royal Philharmonic Orchestra (Ludvig van Beethoven) - Symphony no. 9 In d minor, op. 125, "Choral": II: Molto vivace
16 - Vaclav Neumarin & Czech Symphony Orchestra (Antonín Dvořák) - Slavonic dances no. 7 in c major kolo
17 - Giuliano Carmignola & Sonatori De La Gioiosa Marca (Antonio Lucio Vivaldi) - Le quattro stagioni: Violin concerto in e major, op. 8, no. 1, rv 269, la primavera: Allegro

Edit: Jeg hadde store problemer med å finne ut hvilken dirigent som er på Roysens Reference Classical II - Spor 15. Her måtte jeg rett og slett bare tippe og siden skiva kuttet er hentet fra er fra 2007 og Daniele Gatti var hoveddirigent for Royal Philharmonic Orchestra det året, har jeg satt ham opp. Det står ikke oppført på skiva hvem som er dirigen, kun hvilket orkester som spiller.

Mvh
Roysen

Sist redigert:

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
3.885
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Da er dommen falt. Ikke rart jeg var kritisk til lyden av Q7. Den skadede Q7 er nå reparert og med fasit i hånden er det slett ikke rart at mine Q7 spilte dårlig. Samtidig er det komplett uforståelig hvordan denne skaden kan ha oppstått.

Når Q7 ble sendt herfra for reparasjon hadde vi et håp om at skadene først og fremst kun var av yttre karakter i form av riper og hakk på indre og ytre baffel samt topplate. I tillegg ga ikke mellombassen lyd fra seg. Vi hadde et håp om at det kun skyldtes at elementets internkabling hadde ristet løs fra delefilteret eller fra elementet siden ingen ytre skader kunne sees.

Når høytaleren nå er reparert viser det seg at både mellombassen og begge basselementene i tillegg til delefilteret er skadet og må byttes i tillegg til at noe internkabling må byttes.

Prismessig er jo det skrekk og gru, men det betyr også at det er håp om at den kan spille vesentlig bedre enn førsteinntrykket.

Sukk. Det tar på en stakkars sjel dette.

Mvh
Roysen

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.646
Torget vurderinger
23
Med tanke på Magico's prisleie og ikke minst den image de ønsker så burde en slik reparasjon uten diskusjon gå "på huset" - kostprisen for delene/arbeidet er ikke mye å kjefte opp om uansett.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Transportør må jo ta en del av kaka også...Kan jo ikke levere ting som er filleristet .... :(

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.095
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Betyr dette at du er villig til å gi Q7 en ny sjanse før du bestemmer deg for Tidal?

B

Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn