Roysens Stueanlegg

Status
Stengt for ytterligere svar.
R

Roysen

Gjest
Som Christian nevnte lå det nettopp ute et sett Arbiter (med forforsterker) til salgs på auksjon på Audiogon. De ble ikke solgt. Ingen bud ble lagt inn. De hadde dog en litt annen finish som jeg ikke synes er like fine som mine (nederste bildet). Det kan se ut som om den tidligere eieren av det settet også benyttet de sammen med Magico høytalere (M6 om jeg ikke tar feil av baken på den høytaleren).

Vis vedlegget 180489

Vis vedlegget 180490

Vis vedlegget 180492

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Subber og Helmholzere.
Dersom suben har EQ og det har vel de fleste oppgående OG den brukes aleine i sitt tiltenkte område så kan en lett fjerne peaker.
Men dette er jo ikke mulig i dette tilfellet, da Q7 som jeg forstår ikke skal kuttes ved f.eks. 50 hz.
Det blir vel på ca. samme måte som jeg bruker mine 2 DD15.
Litt heving fra 100 og ned men jevnet ut med subene, så kanskje 40hz peaken likevel ikke blir særlig fremtredende (aner ikke hvor høy den er)
men en generell heving på 6 .....kanskje 8 db i området fra 90-100 hz og ned er det mange som liker (litt avhengig av det valgte generelle volumet).

Svanå helmolzere er ikke all verden effektive vedrørende senking av selve peaken i frekvensresponsen (dog litt) , men det påvirker etterklangen i det ønskede frekvensområdet i dette tilfellet 40 hz. til kortere.
Uansett så vil det nok også hjelpe når det blir 4 av de og i hjørnet og som jeg regner med oppå hverandre på høykant.
Noen db ned der på responsen samt at det er greit med litt heving generelt og så jevne ut med subene (dippene) slik at det blir jevnest mulig så kan det funke bra.

Selv om subene deles ved 50 f.eks. så jobber den jo høyere enn dette avhengig av "brattheten" på filteret slik at en kan et stykke over 50 hz kan utjevne eventuell dipper.

Mvh.KW
 
Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
Subber og Helmholzere.
Dersom suben har EQ og det har vel de fleste oppgående OG den brukes aleine i sitt tiltenkte område så kan en lett fjerne peaker.
Men dette er jo ikke mulig i dette tilfellet, da Q7 som jeg forstår ikke skal kuttes ved f.eks. 50 hz.
Det blir vel på ca. samme måte som jeg bruker mine 2 DD15.
Litt heving fra 100 og ned men jevnet ut med subene, så kanskje 40hz peaken likevel ikke blir særlig fremtredende (aner ikke hvor høy den er)
men en generell heving på 6 .....kanskje 8 db i området fra 90-100 hz og ned er det mange som liker (litt avhengig av det valgte generelle volumet).

Svanå helmolzere er ikke all verden effektive vedrørende senking av selve peaken i frekvensresponsen (dog litt) , men det påvirker etterklangen i det ønskede frekvensområdet i dette tilfellet 40 hz. til kortere.
Uansett så vil det nok også hjelpe når det blir 4 av de og i hjørnet og som jeg regner med oppå hverandre på høykant.
Noen db ned der på responsen samt at det er greit med litt heving generelt og så jevne ut med subene (dippene) slik at det blir jevnest mulig så kan det funke bra.

Selv om subene deles ved 50 f.eks. så jobber den jo høyere enn dette avhengig av "brattheten" på filteret slik at en kan et stykke over 50 hz kan utjevne eventuell dipper.

Mvh.KW
Det blir seks stk. V-6, KW. To på hverandre i hvert hjørne bak høytalerne og to på hverandre til venstre bak lytteposisjonen. Eller må subbene prøves med alle mulige innstillinger før jeg kan si noe om hvordan de evt vil bli satt opp.

Mvh
Roysen
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Da begynner det nok å hjelpe brukbart ja, hvilken farge/belegg har du valgt på de?
Jeg skjønner det med innstillingene av subene, ja jeg skjønner det vel faktisk veldig godt, det er ikke gjort i en fei det.

Mvh.KW
 
R

Roysen

Gjest
Jeg skal få V-6 finèrt i valnøtt. Diffusor-øyene i taket blir hvite og de to vingene som skal stå på yttersiden av hver høytaler skal være transparent akryl.

Mvh
Roysen
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg skal få V-6 finèrt i valnøtt. Diffusor-øyene i taket blir hvite og de to vingene som skal stå på yttersiden av hver høytaler skal være transparent akryl.

Mvh
Roysen
Tanken streifet meg straks jeg hadde skrevet innlegget mitt..............selvfølgelig ble det slik:)

Mvh.KW
 
R

Roysen

Gjest
Jeg glemte å nevne at de transparente vingene på yttersiden av hver høytaler skal settes der for å temme førsterefleksjonspunktet. På samme måte hadde også Matts Oddemalm lyst til å gjøre noe med førsterefleksjonspunktet mellom høytalerne ved å henge noen diffusorer på veggen mellom de to store vinduene. Han ønsket videre å håndtere bassoppsamling mellom høytalerne ved å legge to stk. V-4 horisontalt etter hverandre langs gulvet mellom de to store vinduene. Dette lar seg imidlertid ikke løse. Jeg har ikke plass til annet enn rack mellom vinduene.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
Til slutt diskuterte Matts og jeg planene for lyttehuset og skisserte tanker om hvordan det kan bygges, oppstilling av høytalere og akustiske tiltak. Han anbefaler sterkt rom i rom og et anlegg på hver kortvegg i det 8m x 10m store rommet.

Matts kommer til å lage CAD-tegninger av sine forslag for både stua og hifihuset. Jeg kommer til å presentere de her.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
Her har en venn av meg nettopp installert sitt SMT rom i øverste etage i en av verdens høyeste boligblokker i Taipei. Han vil også spille på Q7 i dette rommet. De nye diffusorne til SMT kan sees her. Matts ønsker å benytte mye av det samme so mer gjort her i mitt lyttehus.

new home for my Magico Q1


....men før jeg endelig bestemmer meg for å gå for et rent Svanå rom i det lyttehuset skal jeg nok ta meg en runde rundt å høre litt på forskjellige akustikkprinispper og rom. SMT frister dog veldig ut fra de tilbakemeldingene jeg har fått fra stereo (eier av rommet i linken ovenfor i dette innlegget) etter ferdigstillelsen av hans rom og prosessen frem til ferdig resultat.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.664
Antall liker
3.289
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Roysen, i relasjon til bygging av ny "hagestue" - har du vurdert brukt av feks Louden sine acoustic room ratios for å sikre en jevnest mulig fordeling av romresonanser?
 
R

Roysen

Gjest
Roysen, i relasjon til bygging av ny "hagestue" - har du vurdert brukt av feks Louden sine acoustic room ratios for å sikre en jevnest mulig fordeling av romresonanser?
Vi skal bygge rom i rom, slik at dimensjonene kan vi justere selv. Mitt utgangspunkt har vært å enten legge dette i hendene på de som får ansvaret eller det såkalte "Golden ratio". Men har du en link til det du foreslår her, så skal jeg se litt på det.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

plind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.03.2002
Innlegg
52
Antall liker
34
Nei, ingen annen link än den jag bifogade i forrige inlägget. Det är mitt lytterom og det är omtrent 18kvm. Spör Matts, han har vaert här flere ganger:) Wings bak sweetspot och mellom höytaler. Transparente wings på siden av HT.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.664
Antall liker
3.289
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Se her Roysen, jeg er selv i ferd med å bygge hus hvor room ratios blir circa 1:1,5:2,1 so er rimelig optimalt ihht Louden. Rommet mitt i dag er tett på dette og ved bruk av diverse måleutstyr fremstår rommet uten vesentlige room-modes.
edit: de oransje feltene i de grønne sonene skal gi de beste fordelingene av resonanser ihht Louden.
 
Sist redigert:

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.378
Sted
Saksvik - Trøndelag
Vi skal bygge rom i rom, slik at dimensjonene kan vi justere selv. Mitt utgangspunkt har vært å enten legge dette i hendene på de som får ansvaret eller det såkalte "Golden ratio". Men har du en link til det du foreslår her, så skal jeg se litt på det.

Mvh
Roysen
Har du noen tanker om takhøyde? I såfall kan jeg forklare prinsippet med ditt fremtidige rom som eksempel.
 
R

Roysen

Gjest
Vi skal bygge rom i rom, slik at dimensjonene kan vi justere selv. Mitt utgangspunkt har vært å enten legge dette i hendene på de som får ansvaret eller det såkalte "Golden ratio". Men har du en link til det du foreslår her, så skal jeg se litt på det.

Mvh
Roysen
Har du noen tanker om takhøyde? I såfall kan jeg forklare prinsippet med ditt fremtidige rom som eksempel.
Rommet vil ha normal takhøyde på 240cm på det laveste langs sideveggene, men det vil ikke være noe loft. Det vil benyttes taksperrer hvor det er åpent helt opp i mønet. Takhøyden helt opp til spissen vil nok bli rundt 360cm. Taket vil derfor skrå nedover på hver side av midten fra 360cm der til 240cm langs sideveggene. Jeg kommer til å spille langs kortveggene av bygget. Bygget vil være på 8m x 10m.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

Alex1967

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2008
Innlegg
227
Antall liker
126
Torget vurderinger
1
Roysen, lykke til!

Etter å ha vært så "uheldig" å dra innom Audio Concept i Stockholm forrige sommer har jeg også desverre skjønt prinsippet med Svanå sin filosofi... :) diffusjon rydder av veien refleksjoner som ellers har en tendens til å rote til lydbildet. Overdemping ødelegger lydbildet og fjerner tilstedeværelse av harmoniske komponenter som burde være der for å gjenskape øyeblikket hvor musikkopptaket fikk sitt øyeblikksbilde - på LP, CD, SACD eller lydfil!

Bilde av Svanårommet hos Audio Concept:
Vis vedlegget 180851
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.378
Sted
Saksvik - Trøndelag
Vi skal bygge rom i rom, slik at dimensjonene kan vi justere selv. Mitt utgangspunkt har vært å enten legge dette i hendene på de som får ansvaret eller det såkalte "Golden ratio". Men har du en link til det du foreslår her, så skal jeg se litt på det.

Mvh
Roysen
Har du noen tanker om takhøyde? I såfall kan jeg forklare prinsippet med ditt fremtidige rom som eksempel.
Rommet vil ha normal takhøyde på 240cm på det laveste langs sideveggene, men det vil ikke være noe loft. Det vil benyttes taksperrer hvor det er åpent helt opp i mønet. Takhøyden helt opp til spissen vil nok bli rundt 360cm. Taket vil derfor skrå nedover på hver side av midten fra 360cm der til 240cm langs sideveggene. Jeg kommer til å spille langs kortveggene av bygget. Bygget vil være på 8m x 10m.

Mvh
Roysen




Her er ideen med gode romproposjoner sånn som jeg har forstatt det (andre er selvfølgelig velkommen til å korrigere om det er noe jeg har misforstått):


Hvis vi ser på rommet ditt så er det 10 m i lengderetningen. Laveste romnode blir da


344/10x2 = 17,2Hz


Neste romnode i lengderetningen blir det dobbelte av dette, 34,4 Hz den neste det dobbelte av dette 68,8 Hz osv. Romnodene i lengderetningen blir da altså:


17,2 – 34,4 – 68,8 – 137,6 – 275,2 Hz


For bredderetningen blir regnestykket 344/8x2 og doblinger av dette. Da blir listen som følger:


21,5 – 43 – 86 – 172 – 344 Hz


For høyderetningen er jeg litt usikker på hvordan regnestykket blir da du har skråtak, men jeg tror det blir riktig å bruke gjennomsnittshøyde da lyd oppfører seg som bølger ved lave frekvenser.


Takhøyde blir da (2,4m + 3,6m) / 2 = 3m. I såfall blir regnestykket 344/3x2 og doblinger:


57,3 – 114,7 – 229,3 – 458,7 Hz


Hvis vi setter opp alle romnodene i stigende rekkefølge så er det beste at de er jevnest mulig fordelt, og at helst ingen skal komme for tett eller komme på samme frekvens. Ditt resultat blir slik:


17,2 – 21,5 – 34,4 – 43 – 57,3 – 68,8 – 86 – 114,7 – 137,6 – 172 – 229,3 – 275,2 – 344 – 458,7 Hz


Vi ser dermed at dine romnoder er jevnt fordelt helt uten overlappinger, og er dermed et meget godt utgangspunkt for jevn bassrespons. Hvis disse proposjonene er tilfeldig valgt har du vært heldig, men stort rom hjelper på uansett, slik at man får god spredning mellom romnodene.


Lykke til med prosjektet!
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.664
Antall liker
3.289
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Det JENO her lister opp blir dessverre bare den enkle starten på beregninger av frekvenser hvor det oppstår "nodes" og "antinodes". For å beregne dette godt så må man også ta med beregninger som også inkluderer refleksjoner som går via flere flater, feks vegg-tak-vegg eller gulv-vegg-tak og ikke bare de "enkle" beregningene som går fra vegg til vegg eller gulv til tak. Det finnes mange kalkulayorer for dette, men jeg kan ikke huske å ha sett noen gode for rom med mønte tak.
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Ser frem til fortsettelsen av denne tråden!
Sinnsyke greier Roysen!
Hadde gjerne vært i dine sko akkurat nå....
 
R

Roysen

Gjest
Jeg vet ikke ennå, men jeg tror planen jeg har hatt hele tiden med de tre samme systemene og høytalerne vil fortsatt bli fulgt. Så blir disse høytalerne i tillegg. Mest sannsynlig vil Magico Q7 få en plass i lyttehuset sammen med Rockport og Tidal mens Avalon Tesseract blir å finne i stua.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.018
Antall liker
401
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Dette blir fantastisk Roysen. Det finnes vel ingen i landet som tar hobbyen like langt ut som deg (vi må vel til Østen/Asia for å finne likesinnede?)
Jeg lurer bare på hva du vil gjøre den dagen det kommer en enda bedre høyttaler enn Avalon Tesseract på markedet?
Hvem skal ut da - blir det Magico Q-7?

mvh
Knut
 
R

Roysen

Gjest
La meg først si at jeg nå har tøyd strikken lenger enn opprinnelig planlagt. Et sted må grensen gå. Den burde vært trukket opp ved tre høytalere. Så det kan uansett ikke bli flere endringer på høytalerplanene nå.

Jeg vil også si at i utgangspunktet stiller de fire høytalerne likt. Jeg anser på dette tidspunkt ingen av de som bedre enn de andre. Så får vi se hvordan dette bærer avsted. Det at Magico Q7 flyttes ut i lyttehuset når Avalon Tesseract inntar stuen er ikke et signal om at jeg foretrekker noen av de. Frøkna foretrekker Tesseracts utforming og utseende i stua mens Magico Q7 vil få oppgraderte omgivelser i lyttehuset. Det blir litt som å ansette Jose Mourinho som trener for Manchester United og flytte nåværende trener Alex Fergusson opp som Sports Direktør.

Hvordan jeg skal få utnyttet tre høytalere i lyttehuset vet jeg ennå ikke. Så her ligger det litt planlegging foran meg.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.018
Antall liker
401
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Hei Roysen, har du på noe tidspunkt vurdert TAD Reference One som aktuell i et av dine oppsett?
Denne er et av mine alternativer sammen med bl.a. Magico M5/S5/Q3/Q5

mvh
Knut
 
R

Roysen

Gjest
Ja, jeg har hørt de og i mine ører falt de ikke helt i smak. Interessante alternativer for meg har vært Lansche Audio Model 8.1, Kharma Exquisite Classic, Sonus Faber Aida, German Physics Emperor, Martin Logan Statement Evolution 2, Magico Ultimate, JM Lab Grande Utopia EM, Wilson Audio Alexandria XLF, Eggleston Works Ivy og Gobel Epoch Reference.

Mvh
Roysen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.589
Antall liker
2.793
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Fy fader....
Hvis ikke denne tråden fremkaller våte drømmer hos mange hifi- og musikkinteresserte, ja da skjønner jeg ikke en pøkk.
Det er jo intet mindre enn imponerende med alt snadder som er/skal på plass i Roysens hjem.
Gøy når noen har midlene og viljen til å ta `an så til de grader helt ut....
Bør jo helt klart nomineres i kategorien "norske attraksjonar"....
Så får vi andre håpe på at det byr seg en anledning til et lyttebesøk en gang i fremtiden!

mvh
Proffen
 
L

larkus

Gjest
Jeg har nettopp bestilt Avalon Tesseract. Levering april/mai 2014. Les mer om høytaleren her:

Avalon Tesseract

Mvh
Roysen
Jeg tenkte meg det:) Det var ikke lenge Magico var øverst på tronen.
Da er det bare håpe på at det ikke dukker opp noe som er enda dyrere:cool:
Det ser ikke ut som du noengang kommer i mål så lenge det dukker opp dyrere alternativer der ute.......

i beste mening og uten sarkasme
mvh
Larkuz
 
Sist redigert:

inselwind

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
1.979
Antall liker
10.746
Sted
Toten
Torget vurderinger
11
Føler jeg får litt "the fifth element" asosiasjoner med disse kreaturene. En av mine tidligere favorittfilmer.:)
Gleder meg til til å følge denne tråden fremover..
 
T

tce-teams

Gjest
Kan jeg få spørre roysen hvor mye budsjett du tilsammen har på disse 3 anleggene? bare Avalonene tesseract ligger på 2.5 mill vist ikke jeg tar heilt feil her nå.
Må være herlig og få kjørt hifi drømmen heilt ut.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn