C
cruiser
Gjest
Det kan jo ikke være ampene når man hadde tilsvarende problem med krell og medium følsomme høyttalere?
Ja, men det gir ingen mening for meg i å lete etter strømproblemer - eller?Det er uansett støy i kjeden som forsterkes opp.
Du kan jo prøve å sette inn et par dempeledd.Den forforsterkeren er hjertet i anlegget. Den er ikke bare linjetrinn, men også phonotrinn som er nøye matchet til pickup samt at min nye phonokabel er nøye matchet til phonotrinnet og pickupen. Det er derfor aller siste løsning å bytte den forforsterkeren.
Slike mismatcher som dette (dersom det er et gain problem) er vanskelige å avdekke før man har forsøkt komponentene sammen. Med en mindre følsom høytaler ville kanskje problemet ikke oppstått.
Det jeg nå prøver å finne ut av er om det finnes noe jeg kan koble inn mellom pre og effekt som kan redusere gain.
Mvh
Roysen
Det Jonathan her sier er vel at med volumrattet på max er gain 35db, men at det reduseres med hvor langt ned volumrattet er satt? Jeg kan ikke sette volumrattet på mer enn 3 eller 4 før det begynner å bli for høyt.Jonathan Carr fra Lyra svarte dette på mitt spørsmål om gain på Lyra Connoissuer 3.0:
"Hi Roysen: The gain of the 3.0 line amplifier section is 35dB (56x) times, reduced by the setting of the input attenuator. The maximum output voltage is around 11V rms (+/- 15.5V peak-peak)"
Mvh
Roysen
Det kan dessverre ikke gjøres inngrep i denne preampen av andre enn Lyra. Den inneholder omtrent bare custom deler og patentert 3D krets layout at det er ønskelig at det gjøres av andre.Hadde vel heller levert inn denne til et oppegående verksted.
De kan helt sikkert gjøre noen inngrep i denne preampen for å få ned gain.
Steinar.
Høres ut til å være det samme jeg har måttet hanskes med i eget system. Bytter mellom to sluttrinnsløsninger hhv. dempet 10 og 14db avhengig av inngangsfølsomheten. NB! ikke bruk "hyllevaremotstander" eller ferdigledd som ikke er tilpasset forsterkerne, det vil forringe lyden imo (HAR testa, og det vil vi jo IKKE).Det kan dessverre ikke gjøres inngrep i denne preampen av andre enn Lyra. Den inneholder omtrent bare custom deler og patentert 3D krets layout at det er ønskelig at det gjøres av andre.Hadde vel heller levert inn denne til et oppegående verksted.
De kan helt sikkert gjøre noen inngrep i denne preampen for å få ned gain.
Steinar.
Mvh
Roysen
Tusen takk! Det er noe slikt jeg tenker på, ja. Min tekniske forståelse begrenser imidlertid muligheten til å lage noe slikt selv.Yepp! Dempeledd MEN; her er hva jeg TROR, gitt at støyen har konstant nivå (uavhengig av attenuering).
Dempe med L-pad implementert i sluttrinnsinngangene (kalkulert med samme impedanse som deres inngangsimp./ med "passelig" dempingsfaktor til å fjerne støyen- samtidig beholde attenueringen i fornuftig område/ kunne spille høyt nok) Selvf. laget av høykvalitets audiograde effekttålige motstander. Lydsignatur KAN også tunes en ørliten smule, avhengig av valgte motstandsprodusenter.
PS! Gratulerer med svært så flott system, her har skjedd "ett og annet" siden vi fikk gleden av å låne øre til ditt forrige AP/ Krell oppsett, gitt
Ser du har andre kamper enn de lydmessig- Alle mulig lykkeønskninger også med dette!
mvh
Nei, nivået er ikke konstant. Nivået varierer med setting av volumrattet, men det forsvinner ikke ved setting av volum til 0 eller ved å bytte inngang til en ubrukt.Er det et konstant sus/støynivå?
Takk for tips. Skal prøve det.Har du provat RCA istället for XLR mellan apparaterna?
Vid användning av XLR undrar jag, kanske felaktigt, om den støy du hører kan vara ett fall av "the Pin 1 Problem"?
In his landmark 1994 AES paper, Neil Muncy described a common equipment design error that allows current flowing on the shields of audio wiring to enter equipment and cause audible interference. He called this design error “the Pin 1 problem,” because it was an improper connection of the shield terminal, pin 1 in XLR connectors.
Läs mer här.
/Suomela
Registrerte at støyen følger volumreg. men aldri er helt vekk...... Nå tester du rca isteden for xlr, ser jeg, vi hører hva som skjer da.Tusen takk! Det er noe slikt jeg tenker på, ja. Min tekniske forståelse begrenser imidlertid muligheten til å lage noe slikt selv.Yepp! Dempeledd MEN; her er hva jeg TROR, gitt at støyen har konstant nivå (uavhengig av attenuering).
Dempe med L-pad implementert i sluttrinnsinngangene (kalkulert med samme impedanse som deres inngangsimp./ med "passelig" dempingsfaktor til å fjerne støyen- samtidig beholde attenueringen i fornuftig område/ kunne spille høyt nok) Selvf. laget av høykvalitets audiograde effekttålige motstander. Lydsignatur KAN også tunes en ørliten smule, avhengig av valgte motstandsprodusenter.
PS! Gratulerer med svært så flott system, her har skjedd "ett og annet" siden vi fikk gleden av å låne øre til ditt forrige AP/ Krell oppsett, gitt
Ser du har andre kamper enn de lydmessig- Alle mulig lykkeønskninger også med dette!
mvh
Mvh
Roysen
Jo, har brukt samme pre med andre effektforsterkere. Da brukte jeg riktignok også andre høytalere med lavere følsomhet. Magico Q7 har 94db følsomhet og da kommer vel slike skavanker som dette tydligere frem.Registrerte at støyen følger volumreg. men aldri er helt vekk...... Nå tester du rca isteden for xlr, ser jeg, vi hører hva som skjer da.Tusen takk! Det er noe slikt jeg tenker på, ja. Min tekniske forståelse begrenser imidlertid muligheten til å lage noe slikt selv.Yepp! Dempeledd MEN; her er hva jeg TROR, gitt at støyen har konstant nivå (uavhengig av attenuering).
mvh
Mvh
Roysen
Har ikke du også brukt pre`n på andre forsterkere tidligere?
Takk, Fosse!Håper du finner ut av det Roysen! Du fortjener å kunne sette deg ned, slappe av og nyte godlyden av anlegget!
Selv kan jeg for lite om det tekniske rundt dette til at jeg kan mene noe om hva problemet kan være.
Det der kan absolutt være løsningen!!!! Tusen takk!!!! Nå ble jeg glad.