Rumath's kjeller

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Ny giv på hifi og musikkfronten. Anskaffet en Hegel Røst til kjelleren, som driver noen system Audio Aura 50 høyttalere. Høyttalerne vurderes byttet ut med stativhøyttalere, i tenkeboksen her. Ser et par gulvstående jeg har hatt i hus tidligere, som låt veldig bra i et annet rom. Ikke enkelt!

    Ingram Washington spilles i kveld. Bekmørkt rom, så ingen bilder herfra! :)

    Edit, bilde fra dagtid:

    IMG_0287.jpg
     
    Sist redigert:

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Har jeg noe å hente på å bytte ut Aura 50, som er på bildet over, med et par Kef R500. De er på salg nå, og prisen er absolutt grei. Men får jeg bedre lyd? Hmmmm....
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Ba Cissoko på anlegget - Herlig akustisk musikk, som låter nydelig i nærfeltsposisjon som jeg sitter i. :) Bestilt superrask router, tri-band teknologi. Satser på at all kommunikasjon på det trådløse nettet skal gå superraskt heretter. Kanskje også stua blir et egnet lytterom, uten kablet nett? Ungene vokser til, Spotify Premium family anskaffet, alle streamer overalt... Oppveksten i dag er ikke det samme som på tidlig 80-tallet.... ;)

    Kanskje anskaffe en habil Denon forsterker med nettradio og Spotify connect til stua også? I tenkeboksen. Skattepengene må jo brukes! :)
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Routeren svarer til alle forventningene, og flere til. Nå fungerer det endelig å kjøre flac-filer fra nettverket, via det trådløse nettet, og til apple tv i stua. Ingen hikking i det hele tatt! :O)

    Oljet mine Klipsch Heresy III i dag, og nå skinner de vakkert igjen. Små gleder, men for meg er det stort.

    David Sylvian - I surrender spilles. Enkel musikk, som låter flott på Heresy.

    Snart ferie - Da skal det lyttes i to etasjer, samt på hodetelefoner når det passer best. Det gledes!

    Lyst på ny forsterker i stua... Hmmmm....

    IMG_0136.jpg
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Kjenner jeg savner mine gamle Heresy når jeg ser slike bilder. Funker Denon noe spesielt mot de?
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    De er jo altetende! Men jeg er nysgjerrig på hva en sprekere forsterker kan få ut av de. :) Kunne jo testet med Hegel Røst som jeg har i kjelleren, men er for lat... ;) Men joda, vurderer faktisk også en nyere Denon, med nettradio og Spotify connect via Wifi. Ville gjort kona glad, siden det blir enklere å bruke. Vil helst at hele huset finner glede i musikk, og da må de kunne bruke utdtyret. :)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Ingen problemer med å forstå at det skal være enkelt og bruke, flere av oss som jobber i mot det :) Var mer om at Denon med sin etter min mening lyse klang ikke skaper krøll for Heresy. Prøvde de med både Nad sin lille D3020 og en liten Yamaha surround forsterker og de matchet de godt. :)

    Bare ett lite innspill.
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Ah, skjønner. Nei, har ikke opplevd Denon med Heresy som "lyse". Kan det være rommet ditt? Men, mulig det altså, jeg er ingen ekspert. :)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Rart om du ikke blir fornøyd med Onkyoen. De har en lydsignatur som er lett og bli venner med :)
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Nice, da gleder jeg meg til den ankommer! Den tikket av på nesten alt jeg trenger, kunne sikkert hatt mer krefter, men Klipsch Heresy III er ikke tungdrevne. :)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Nå har jeg ikke hørt denne, men ett eller annet sier meg at det blir en merkbar oppgradering hva lydkvalitet angår ift 1912. :)
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Ja, det tror jeg også. :) Hadde de levert denne, med ytterligere effekt, og et påslag på 2-5000, så hadde jeg nok slått til. Men, ikke alle rom i huset kan være kompliserte. Husets frue har fått Spotify premium, samt er en ivrig radiolytter, vil jo at anlegget skal brukes av alle. Stort pluss for Hdmi, det sparer mye ekstra trykking, samt ledningspaghetti. :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.334
    Antall liker
    4.596
    Torget vurderinger
    0
    Herreseyene er noen fine perler. :)
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Da er fibernettet nede. Ser ut til at helga, og noen dager ut i neste uke blir fri for tv og internett. :/ Da viste det seg at anlegget i kjelleren og i stua ble rimelig redusert i verdi, da jeg kun har en bd spiller i stua, og en Xbox i kjellerstua. Kjøpt Argon Dab+ tuner til kjelleren i dag, så nå er det ihvertfall et poeng å gå ned dit.

    Skikkelig avhengig av streaming av musikk kjenner jeg...
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg leser slikt er jeg glad for at jeg ikke er avhengig av strømming. Opplevde selv en periode da databasert avspilling ble uaktuelt av tekniske årsaker, og da flyttet den fysiske samlingen inn igjen med en CD-spiller. Neste prosjekt er å tape album som kun ligger på YouTube og ikke er så lette å få tak på i fysisk format på kassett, for de har en tendens til å forsvinne av rettighetsårsaker noen ganger. Typisk eldre compilations fra Eva Records, for eksempel.
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Return to forever. En blu-ray jeg kjøpte for mange år siden, og hadde glemt i ei hylle. Mener jeg kjøpte den for å bli kjent med artistene. Litt mye "jam" for min smak, men nå får den spille! Når nettet er nede, så må man gå på leting etter gammel morro! :)

    IMG_0143.jpg
    IMG_0142.jpg
    IMG_0140.jpg
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Back online! 1,5 time med montør og dialog med Viken fiber, så var det i orden. Rimelig stressende start på arbeidsdagen, da jeg egentlig ikke hadde tid til å være hjemme. Fantastisk service fra Viken fiber, og Itel som har monteringsoppdragene. :)

    Nå er det godstolen, Lights on, med Pete Belasco strømmes. Nydelig musikk! :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Forsterkeren som er i bestilling lar vente på seg. Når man først har bestilt, blir ventingen ekstra lang.
    Litt Steely Dan i kveld. Ikke hørt albumet "Aja" før, men er høyt anbefalt, så da må man jo gi det en sjanse. :)

    IMG_0147.JPG


    Hektiske dager på jobb og i heimen gjør at man ikke får tilbrakt så mye tid i godstolen som man kunne ønske seg. Men dette er vel kjent for de fleste?

    Med gutter på 7 og 10, så er det begrenset hva man kan se på tv mens de er våkne, men Penn & Teller - "Fool us", er helt innafor. Gutta liker ikke trylling sier de, så da sitter jeg og undrer alene da. Hvordan i H^*)@'% fikk de til det?
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Boz Scaggs

    Det var da som søren! Skikkelig mye flott jazz fra den mannen. Her blir det lagt til favoritter. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Da kom endelig ny forsterker til stua i hus.
    Onkyo TX-8270 - Stereoreceiver. :)

    Veldig positiv så langt. Spiller all musikken fra nettverksdisken, har Spotify connect, Tidal, TuneIn, Dab+ osv osv. HDMI gjør også denne skikkelig familievennlig. Glad nå. Denne saken vil gi meg mange kosestunder i stua.

    IMG_0478.jpg
    IMG_0477.jpg
    IMG_0150.jpg
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    På jobb, men gleder meg allerede til kvelden, for mer lytting. Foreløpig opplever jeg et lysere, mer detaljert lydbilde. Slankere? Usikker. Mindre slør? Ja. Opplevd mindre bass? Kanskje. Men tror det handler om mer kontroll.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har ofte opplevd ved overgang til større effekt at bassen i starten oppleves som mindre, men det viser seg stort sett at det er snakk om en mye større grad av definering og detaljering i bunn :)

    Grattis med ny forsterker, bestandig moro!
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Takk for det folkens. Som sagt, ingen "highend"-oppgradering, men det er nok mer kraft og definisjon her enn hva den forrige kunne skilte med. Blir spennende å se hvordan den vokser på meg. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    På jobb, men gleder meg allerede til kvelden, for mer lytting. Foreløpig opplever jeg et lysere, mer detaljert lydbilde. Slankere? Usikker. Mindre slør? Ja. Opplevd mindre bass? Kanskje. Men tror det handler om mer kontroll.
    Prøvd å justere lyden med tonekontrollene? :)
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Såvidt, men skal teste det litt ja. :) Sjekket ut mer musikk i dag, dette ble en oppgradering ja! :)
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Ble litt nysgjerrig på å teste subwooferutgangen. Har aldri testet sub før. Men, vil volumet på suben følge volumet når jeg skrur opp/ned på forsterkeren? Kjedelig å måtte forholde seg til enda en fjernkontroll, eller verre, en knott på baksiden.
    Vil subwooferen kunne aktiveres ved påslag av forsterkeren? Slik at den går i standby når forsterkeren skus av, og tilsvarende skur seg på når man skrur på forsterkeren?

    Hmmm.... Dette vet jeg for lite om.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Subutgangen vil følge nivået/gain til resten av systemet ja, de fleste subber har en form for automatisk påslag som slår seg av når det iikke er signal til subben eventuelt så står de på hele tiden.

    Tut å kjør :)
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Så kom forkjølelsen. Ligger rett ut, men Klipsch+Onkyo spiller ihvertfall opp med musikk. :)
    Håper formen tar seg opp til Hortensmessa.
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Snart kommer Montana SP3 til kjeller´n! Gleder meg til ny lyd! :)

    System Audio Aura 50 ute til salgs.
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    I kveld er det konjakk og skikkelig tilvenning av de nyankomne i heimen. Dæven for en oppgradering vi snakker om her! Og Hegel Røst klarer å holde kontroll på kjempene. :))

    Å få disse i hus gir lytteglede betydning igjen. Minner om lyden jeg hadde i en tidligere leilighet. Electrocompaniet Wave høyttalere koblet med Klasse A forsterker, med gode 3.20 takhøyde og gamle trevegger. Nydelig lytterom, stor lyd!
    Nå gjenskapes altså denne store lyden, med herlig kontroll, i et mindre optimalt rom!

    Over all forventning dette!
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.821
    Antall liker
    11.568
    Torget vurderinger
    2
    Sånn er vi, de audiofile, vi sitter i hvert vårt rum i verden, nyter av vår drikkfeldighet og vår kjærlighet til musikken. Flott er det, selv om det sikkert kan se litt ensomt ut fra utsiden. :)

    Her i huset nytes en god vin og APL, Spec og Doxa. Det er vakkert fra A til Å.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Høres herlig ut Håkon. :) Hadde Doxa 70 i en periode, med passiv Doxa pre. Skikkelig trafo på den effektforsterkeren!

    Men, ensom føler jeg meg ikke. Kona satt i stua i første etasje, og barna sov i andre etasje. Egentid er viktig. Kjenne på roen ved å bare være. Hjelper å ha nydelig musikk som selskap selvsagt! :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn