Runde av diskanten med kabler?

oien

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.01.2005
Innlegg
54
Antall liker
0
Til høyre for ht ja  :)

Disse fungerte fint på en litt hissig diskant.
Jeg har 6stk plassert i rommet
Hva er de laget av?
 

oien

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.01.2005
Innlegg
54
Antall liker
0
Det er også fullt mulig, som foreslått tidligere å dempe diskanten, med inngrep i høyttalerene, men det vil ødelegge for evnt. videresalg om du skal oppgradere en gang i fremtiden.
Jeg ser for meg at jeg kan feste et lite filtstykke forran diskanten på innsiden av frontdekslet.. ikke noe permanent.. Har ikke tenkt å bynne å "skrue" på høytalerne, nei!! ;D
 
R

Rojoh

Gjest
Oij... Hard/skarp/fremtredende diskant med Marantz CD-17 mkII som kilde... :eek:

Marantzen er riktig så snill i toppen, og litt mer fremhevet i mellomtonen. Kan det være at problemet ligger i nedre del av diskantens virkeområde? Uansett: Det skal ikke? låte hardt med den spilleren som kilde. Da ligger nok problemet et annet sted. ;) Btw: Tror tyskerne liker å lage høyttalere som ikke skal vinkles inn mot lytteposisjon - vet dog ikke om det gjelder Canton, men det kan jo nesten høres slik ut.

Mvh. Johan.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.223
Antall liker
2.823
Sted
Kongsberg
Hei :)

Her syntes jeg Tresko tar litt vel hardt i. Jeg er overbevist om at absolutt alle her på forumet - også Tresko - bevist eller ubevist benytter kabler til å tune klangbalansen i anlegget sitt.
Det er ofte kablens klangkarakter, og hvordan denne matcher resten av anlegget, som avgjør om vi syntes en kabel er god eller ikke.
Kabler er på mange måter det perfekte tuningredskap.

Selv er jeg meget bevist på dette. I forbindelse med de testene jeg utfører for Fidelity er det svært viktig at jeg gir testobjektene optimale arbeidsvilkår.
Dette innebærer å finne den signal- og/eller høyttaler-kablen som gir best mulig resultat.
Derfor sitter jeg med to gigantiske pappesker - en med signalkabler - og en med høyttalerkabler - stappfulle med forskjellige "equalisere".

Samtidig er jeg veldig bevist på å prøve alle testobjekter sammen med mitt faste referanseoppsett og dertil hørende kabler (for øyeblikket Audio Syntesis signalkabler og Kimber 4TC høyttalerkabler) for å kunne si noe om testobjektets egenklang.

Det er selvfølgelig begrenset hvilken "grad av equalisering" man kan få til med kabler. Så jeg er enig med Tresko at romtuning, valg av aktive komponenter, osv. må komme først, men for meg er valg av de riktige kablene (ikke de "beste") det som setter pikken over I`en i et anlegg. Og som de hifigalninger vi er, så er det klart at det er det å gå det siste lille hakket opp i kvalitet som er avgjørende for totalopplevelsen.

Så; Oien, med elektronikk fra (nyere?) Musikal Fidelity og med Cantonhøyttalere er det nok fornuftig å velge litt mørkt klingende kabler. Setter du inn et par Monster Interlink signalkabler og noen høyttalerkabler fra samme produsent så vil klangen i anlegget ditt uten tvil dras mot det varme - uten at jeg av den grunn kan garantere at du blir fornøyd med sluttresultatet. Dopapir kan selvfølgelig også være en løsning - eller å gå inn i delefilteret og dempe diskantenheten ytterligere (med nye motstandsverdier).

Lykke til :)
Gunnar Brekke


P.S.
Har vi som lyttere forskjellig hørsel?
Er ørets utforming og/eller hjernens oppfatning av signalet fra øret forskjellig fra individ til individ?

Jeg er overbevist om at dette er tilfelle.
(Dette burde være et emne for diskusjon syntes jeg.)

Selv så er jeg svært opptatt av de tonale aspektene ved et anleggs gjengivelse. Blandt Fidelitys skribenter tror jeg at jeg er den som er mest opptatt av denne delen av gjengivelsen - klangen i komponentene. Derfor er jeg overrasket når noen påstår at de ikke hører forskjell på kabler. Forskjellen på kabler kan i mine ører være markant. Jeg er tydligvis koblet med ekstra fokus på dette aspektet ved gjengivelsen.

Andre lyttere er tydligvis koblet på andre måter. Kollega Håkon Rognlien er for eksempel meget opptatt av de dynamiske aspektene ved gjengivelsen (selvfølgelig uten at han er villig til å inngå kompromisser på de andre aspektene ved gjengivelsen). Kan det tenkes at han er koblet på en annen måte en meg?

Eller hva med Kjell B (han er inderlig savnet på foraet :'()? Han er tydligvis i stand til å høre små hastighetsvariasjoner på platespiller (wow & flutter), noe jeg selv ikke har nubbesjanse til å høre. At han er koblet annerledes er det vel ingen tvil om?

Eller hva med de som har absolutt gehør?

Eller hva med mødres egenskap til å gjennkjenne lyden av gråt fra eget barn i en kakogoni av andre lyder.

Jeg er helt overbevist on at vi opplever ting forskjellig. Derfor syntes jeg det er rart hvordan en del aktører på dette foraet går ut med en skråsikkerhet om at deres vei til Rom er den eneste rette. Det finnes faktisk flere veier ;)

Live and let live.
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Hei :)

Her syntes jeg Tresko tar litt vel hardt i. Jeg er overbevist om at absolutt alle her på forumet - også Tresko - bevist eller ubevist benytter kabler til å tune klangbalansen i anlegget sitt.
Det er ofte kablens klangkarakter, og hvordan denne matcher resten av anlegget, som avgjør om vi syntes en kabel er god eller ikke.
Kabler er på mange måter det perfekte tuningredskap.

Selv er jeg meget bevist på dette. I forbindelse med de testene jeg utfører for Fidelity er det svært viktig at jeg gir testobjektene optimale arbeidsvilkår.
Dette innebærer å finne den signal- og/eller høyttaler-kablen som gir best mulig resultat.
Derfor sitter jeg med to gigantiske pappesker - en med signalkabler - og en med høyttalerkabler - stappfulle med forskjellige "equalisere".

Samtidig er jeg veldig bevist på å prøve alle testobjekter sammen med mitt faste referanseoppsett og dertil hørende kabler (for øyeblikket Audio Syntesis signalkabler og Kimber 4TC høyttalerkabler) for å kunne si noe om testobjektets egenklang.

Det er selvfølgelig begrenset hvilken "grad av equalisering" man kan få til med kabler. Så jeg er enig med Tresko at romtuning, valg av aktive komponenter, osv. må komme først, men for meg er valg av de riktige kablene (ikke de "beste") det som setter pikken over I`en i et anlegg. Og som de hifigalninger vi er, så er det klart at det er det å gå det siste lille hakket opp i kvalitet som er avgjørende for totalopplevelsen.

Så; Oien, med elektronikk fra (nyere?) Musikal Fidelity og med Cantonhøyttalere er det nok fornuftig å velge litt mørkt klingende kabler. Setter du inn et par Monster Interlink signalkabler og noen høyttalerkabler fra samme produsent så vil klangen i anlegget ditt uten tvil dras mot det varme - uten at jeg av den grunn kan garantere at du blir fornøyd med sluttresultatet. Dopapir kan selvfølgelig også være en løsning - eller å gå inn i delefilteret og dempe diskantenheten ytterligere (med nye motstandsverdier).

Lykke til :)
Gunnar Brekke


P.S.
Har vi som lyttere forskjellig hørsel?
Er ørets utforming og/eller hjernens oppfatning av signalet fra øret forskjellig fra individ til individ?

Jeg er overbevist om at dette er tilfelle.
(Dette burde være et emne for diskusjon syntes jeg.)

Selv så er jeg svært opptatt av de tonale aspektene ved et anleggs gjengivelse. Blandt Fidelitys skribenter tror jeg at jeg er den som er mest opptatt av denne delen av gjengivelsen - klangen i komponentene. Derfor er jeg overrasket når noen påstår at de ikke hører forskjell på kabler. Forskjellen på kabler kan i mine ører være markant. Jeg er tydligvis koblet med ekstra fokus på dette aspektet ved gjengivelsen.

Andre lyttere er tydligvis koblet på andre måter. Kollega Håkon Rognlien er for eksempel meget opptatt av de dynamiske aspektene ved gjengivelsen (selvfølgelig uten at han er villig til å inngå kompromisser på de andre aspektene ved gjengivelsen). Kan det tenkes at han er koblet på en annen måte en meg?

Eller hva med Kjell B (han er inderlig savnet på foraet :'()? Han er tydligvis i stand til å høre små hastighetsvariasjoner på platespiller (wow & flutter), noe jeg selv ikke har nubbesjanse til å høre. At han er koblet annerledes er det vel ingen tvil om?

Eller hva med de som har absolutt gehør?

Eller hva med mødres egenskap til å gjennkjenne lyden av gråt fra eget barn i en kakogoni av andre lyder.

Jeg er helt overbevist on at vi opplever ting forskjellig. Derfor syntes jeg det er rart hvordan en del aktører på dette foraet går ut med en skråsikkerhet om at deres vei til Rom er den eneste rette. Det finnes faktisk flere veier ;)

Live and let live.

Du verden!! Så det finnes folk med fornuften og øra i behold på dette fora...!!

Det er tydeligvis så politisk korrekt å ikke høre forskjell på kabler for tiden..... godt å se at ikke alle fornekter hva de hører....

Er så veldig enig kablenes betydning av å få den klangbalansen man ønsker!
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
LS etc.

Fikk du ikke med deg at jeg frarådet trådstarter å fokusere på kabler for å rette opp et akustisk/elektronisk problem.

Hvis kablene skal redusere diskant må han skaffe seg kabler det er noe fullstendig galt med.

Kan dere la være å fore folk som stiller spørsmål fulle av løgner og tullprat?

makan!

Tar du jobben din like seriøst eller?

"Denne motoren går litt varmt, så det er nok best å skifte setetrekk"

"Hei barn, i dag skal vi sitte i toppen av et tre å se på skyer så vi lærer brøkregning"

"du ønsker å kjøpe en bilett fra Carl berners plass til Oslo S, sa du? Da vil jeg anbefale deg å reise til drammen"
Fjåsete innlegg!!!

Det du skriver, er ikke nødvendigvis en sannhet!!

Ydmykhet er en dyd....
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Du verden!! Så det finnes folk med fornuften og øra i behold på dette fora...!!

Det er tydeligvis så politisk korrekt å ikke høre forskjell på kabler for tiden..... godt å se at ikke alle fornekter hva de hører....

Er så veldig enig kablenes betydning av å få den klangbalansen man ønsker!
Enig her også, det er klart store forskjeller på kabler i mine ører også. En veldig plagsom diskant er det vanskelig å få til med kun kabel bytte, men er det små endringer som skal til, er det fullt mulig. Kom som sagt ikke i mål med kabelbytte på mine høyttalere, det funket delvis for diskanten, men en ny kabel endrer desverre på det man hører i de andre frekvensområdene også.
 

oien

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.01.2005
Innlegg
54
Antall liker
0
men en ny kabel endrer desverre på det man hører i de andre frekvensområdene også.
Det er derfor jeg skal prøve med filt foran diskanten! Da påvirker jeg i allefall ikke noe annet enn den! ;)
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Vill du dämpa diskanten med en högtalarkabel väljer du en sådan med hög induktans. Vill du istället dämpa diskanten med en interconnect väljer du en sådan med hög kapacitans. Normalt sätt ligger dock felet någon helt annanstans och man kan ju fråga sig varför du vill dämpa diskanten. Gör en ordentlig analys först innan du börjar köpa massa kablar
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Enig her også, det er klart store forskjeller på kabler i mine ører også. En veldig plagsom diskant er det vanskelig å få til med kun kabel bytte, men er det små endringer som skal til, er det fullt mulig.
Dette var det fornuft i, janhella. Finjusteringer med kabler er jo absolutt mulig, men jeg vil tilføye at det (for meg) synes som om systemet må være hovedsaklig velfungerende fra før av om man skal ha noen effekt av å justere litt med kabler..

Mvh Vidar P
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er derfor jeg skal prøve med filt foran diskanten! Da påvirker jeg i allefall ikke noe annet enn den!  ;)
Må vel også huske på at mellomtoneelementet spiller endel diskant... om enn temmelig retningsbestemt.

Mvh Vidar P
 

oien

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.01.2005
Innlegg
54
Antall liker
0
Må vel også huske på at mellomtoneelementet spiller endel diskant... om enn temmelig retningsbestemt.

Mvh Vidar P
Joda, men det er toppen som er verst!
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Joda, men det er toppen som er verst!
Mellomtoneelementet spiller altså diskant laaangt over delefrekvensen. Hva mener du med toppen? Du sier at det skjærer marg og bein; vanligvis er det jo frekvenser rundt 3-4-5 khz som gir en slik følelse... og der er jo mellomtoneelementet med nesten for full musikk.. (ligger oftest bare 3dB nede ved delefrekvens).

"Toppen" som du sier, kan være så mangt. Det var kloke ord fra Ola S her tidligere; gjør en skikkelig analyse av problemet før du forsøker å løse det (ihvertfall med dyre midler).

Mvh Vidar P
 

oien

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.01.2005
Innlegg
54
Antall liker
0
Mellomtoneelementet spiller altså diskant laaangt over delefrekvensen. Hva mener du med toppen? Du sier at det skjærer marg og bein; vanligvis er det jo frekvenser rundt 3-4-5 khz som gir en slik følelse... og der er jo mellomtoneelementet med nesten for full musikk.. (ligger oftest bare 3dB nede ved delefrekvens).

"Toppen" som du sier, kan være så mangt. Det var kloke ord fra Ola S her tidligere; gjør en skikkelig analyse av problemet før du forsøker å løse det (ihvertfall med dyre midler).

Mvh Vidar P
Tja... vet ikke om jeg er kompetent til å foreta en slik analyse..! :) Men kan det tenkes at det man får en følelse av så skarp diskant fra mellomtonen? For meg høres det ut som om problemet kommer fra diskanten. Jeg har sammenliknet med anlegget til en kompis (som har Patos Lyric høyt.), og f.eks. var K. Bremnes' skarpe stemme ikke på langt nær så skarp hos han. Høyt hans har pappdiskant, til forskjell fra mine som har aluminium/magnesium-legering... Tror nok det er der problemet ligger.. ;)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Tja... vet ikke om jeg er kompetent til å foreta en slik analyse..!  :) Men kan det tenkes at det man får en følelse av så skarp diskant fra mellomtonen? For meg høres det ut som om problemet kommer fra diskanten. Jeg har sammenliknet med anlegget til en kompis (som har Patos Lyric høyt.), og f.eks. var K. Bremnes' skarpe stemme ikke på langt nær så skarp hos han. Høyt hans har pappdiskant, til forskjell fra mine som har aluminium/magnesium-legering... Tror nok det er der problemet ligger..  ;)
Det er gratis å eksperimentere med vinkling.. men om du vet årsaken selv, så er det jo bare å "go for it"... selv om jeg tviler på at filt-fille er en god langsiktig løsning..

Mvh Vidar P
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Tja... vet ikke om jeg er kompetent til å foreta en slik analyse..!  :) Men kan det tenkes at det man får en følelse av så skarp diskant fra mellomtonen? For meg høres det ut som om problemet kommer fra diskanten. Jeg har sammenliknet med anlegget til en kompis (som har Patos Lyric høyt.), og f.eks. var K. Bremnes' skarpe stemme ikke på langt nær så skarp hos han. Høyt hans har pappdiskant, til forskjell fra mine som har aluminium/magnesium-legering... Tror nok det er der problemet ligger..  ;)
Patos har definitivt en roll off i toppen som smigrer en del moderne inspillinger.
Jeg vil karakterisere det som negativt.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.801
Antall liker
11.517
Torget vurderinger
2
Undertegnede har et nokså levende lytterom (med en del harde flater, altså), og fikk relativt nylig en aha-opplevelse med nettopp det problemet som tas opp her. Det har alltid vært en liten tendens til heftighet i toppen i dette rommet, men problemet er ikke stort. Men så dukket plutselig opp en høyttaler jeg bare ikke fikk til! Den låt dirkete huggorm i toppen, og jeg var i ferd med å gi opp, det var stress og deadline rett rundt hjørnet. Etter et par relativt opphetede samtaler med redaktøren og konstruktøren, tok jeg til vettet, og bar en skumgummimadrass inn i stua. Problemet løst! Så jeg dro på Ikea og kjøpte et lite rundt teppe til kr 29,- og monterte det på rett plass (bruk lommlykt og speil), og tok bort førsterefleksjon. Høyttalertypen? Mulig dere ikke vil tro det, men det er Patos vi snakker om. Det er en høyttaler som ABSOLUTT IKKE er hard eller overfokusert i toppen. Problemet peker nemlig på noe annet; spredning. Tydeligvis har enkelte elementer en annen spredningskarakterisktikk enn gjennomsnittet. Mine nye B&W 805S har også slike tendenser. Mens Klipsch IKKE har det! Årsaken er selvsagt: Hornet. Det sørger for en betydelig samling av lydbølgene, og førsterefleksjonen blir betydlig mindre kritisk.
Konklusjonen er følgende: Permanent løsning av problemet ligger i å dempe /drepe førsterefleksjon. Deretter kan du bruke kabler til å balansere eventuelle små avvik. Og det står jeg på, uansett om det er en fysisk umulighet å høre forskjell! ;)

Mvh
Håkon
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.802
Antall liker
21.579
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
1) akustiske forhold og elektronikkmatching er viktigst, slik som mange har vært inne på her.

2) dernest bør du kikke på muligheter for å dempe diskanten. alternativer: 1) modifisere delefilteret, 2) koble til et ekstern dempeledd, 3) dekke diskanten med diverse materiale (silke, dopapir, etc.).
av disse tre alternativene, anbefaler jeg en variasjon av nummer 2 - enten som ivar løkken foreslår: sette en dempemotstand i serie med diskantelementet. eller skaffe deg en ls noise killer fra ah! (http://www.upscaleaudio.com/product.asp?itemid=124&catid=51).

3) ulike kabler endrer lydsignatur, og sånt sett er det fullt mulig å skifte kabler for å fintune systemet. endringene du oppnår vil være klart merkbart (gitt at du velger riktig kabel), men ikke i nærheten av å være like effektiv som punkt 1 og 2.
eks. på kabler som låter litt avrundet og varmt: mit, transparent audio, audioquest, van den hul
(innenfor alle merker varierer det fra modell til modell, selvsagt).
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.573
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Jeg liker høytalerne..! Synes de har meget bra oppløsning og de er bra i mellomtonen. Det er bare det at de kan bli litt harde i toppen i musikk hvor diskanten er framtredende. F.eks. Kari Bremnes: noen av låtene kan stemmen skjære gjennom marg og bein, uansett anlegg, men sånt blir ekstra ille hos meg...

Høytalerne er derimot meget bra når man spiller musikk som krever mye av diskanten, f.eks. orkestermusikk osv. Da er den meget klar og fin, og jeg er fornøyd!

Det er med andre ord et varierende problem, og jeg tror kanskje en tøyfille er den beste løsningen (til jeg eventuelt skal oppgradere).

Mvh
Når du sier skjæring gjennom marg og bein så er det mer det jeg vil forbinde med for mye mellomtone.Frekvenser mellom 1-2 kHz låter grusomt viss de er for fremtredende.Og "hardhet" ligger i dette området.Diskanter "pistrer" stort sett og "skriker" svært sjeldent.
Men dette kan også vere et veldig sammensatt problem.Det kan vere forvrenging,fasefeil,alt for lys voicing av høytaler(noe jeg synst er veldig vanlig,da dette er en billig måte å gi inntrykk av at ting er oppløst,detaljert,åpent osv. ,men i mine ører har det ingenting med high fidelity å gjør)Det siste gjelder absolutt ikke bare høytalere.

Prøv med dasspapir eller filt foran diskanten.

Viss du skal ha en kabel som virker som den har mindre luft og topp kan du prøve en vanlig massiv kobberledning,mens en flerleder virker å trekke mellomtonen litt tilbake(de låter ofte mykere) eller de fremhever tydeligere  bunn og topp.Det er ivertfall slik det høres ut for meg.
Sjefen i Audio Note sa engang til meg at flerledere har mer dynamikk/nivå i frekvensfløyene(top og bunn).

Mvh
Rune
 
B

bamsemann

Gjest
Det enkleste er vel å bytte høyttalere, tydeligvis den som er problemet.
 

olechr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2004
Innlegg
101
Antall liker
0
Så på bildet av anlegg ditt, Oien.
Høytalerne er klint opp til veggen.
Er dette vanlig plassering ?

Hva finnes det av demping av rommet.
(Det ser litt nakent ut på gulv og vegger).

Ta med anlegget ditt bort til en kompis.
Forskjellen på lydsignaturen vil være romakustikken.
 
K

knutinh

Gjest
Hei :)

Her syntes jeg Tresko tar litt vel hardt i. Jeg er overbevist om at absolutt alle her på forumet - også Tresko - bevist eller ubevist benytter kabler til å tune klangbalansen i anlegget sitt.
-1
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.971
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hva er de laget av?

Akustikkplater kan du enkelt lage av rockwool lydplater.(60x120x5)
Kapp plater av 3mm kryssfiner i samme størrelse.  
Lag deg en ramme av hjørnelister (5x5cm)
Skru fast ramma i plata. Lim fast lydplata og trekk et stoff over det hele.
Pass på at stoffet ikke er helt tett!

 
B

bamsemann

Gjest
Skal du dempe diskanten mer enn en db v 8 ohms element bør du ha en motstand i serie + en i paralell.

demping 4ohm 6ohm 8ohm
R1 R2 R1 R2 R1 R2
1db 0,47 33 0,68 47 1,0 -

2db 1,0 15 1,2 22 1,8 33

3db 1,2 10 1,8 15 2,2 18

4db 1,5 6,8 2,2 10 2,7 15

R2=paralell.
 

oien

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.01.2005
Innlegg
54
Antall liker
0
Så på bildet av anlegg ditt, Oien.
Høytalerne er klint opp til veggen.
Er dette vanlig plassering ?

Hva finnes det av demping av rommet.
(Det ser litt nakent ut på gulv og vegger).

Ta med anlegget ditt bort til en kompis.
Forskjellen på lydsignaturen vil være romakustikken.
Det er nok vanlig plassering, ja.. ca 30-40 cm fra høyt til veggen, noe som vel er for lite :-/ Rommet er for lite, så jeg har ikke så mye å gå på... Jeg har imidlertid prøvd litt forskjellig med dasspapir, tepper til demping osv i dag, og jeg merker stor forskjell. Må nok prøve meg litt fram med akustikken, også blir det flytting til våren og da skal jeg ha et bedre egnet rom til anlegget! ;)
 

oien

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.01.2005
Innlegg
54
Antall liker
0
Konklusjonen er følgende: Permanent løsning av problemet ligger i å dempe /drepe førsterefleksjon. Deretter kan du bruke kabler til å balansere eventuelle små avvik. Og det står jeg på, uansett om det er en fysisk umulighet å høre forskjell! ;)

Mvh
Håkon
Jeg har prøvd dette nå i dag.. Har hengt opp ett flisteppe og forsøkt å dempe førsterefleksjonen, og jeg merket forbedring. Det er tydelig vis rom for prøving og feiling her, til man finner noe man er fornøyd med. Jeg prøver litt forskjellig utover nå, så får vi se.
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Hei

Synes innlegget til GB var godt!!

Til ditt problem:
Lite lytterom og hissig Kari?

1. plassering
Prøv å plassere høyttalerne slik at midten på frontplata på høyttaleren er 1/3, 1/5 eller 1/7 av rommets lengde ut fra bakvegg. (helst 1/3)
Avstand til sidevegg bør ikke være lik avstanden til bakvegg.
(se tråden om mitt anlegg for tips)

2. demping
Her er det mye å hente på å dempe førsterefleksjoner.
Aller helst akustikkplater, men du kan også bruke tykke tepper.
Førsterefleksjoner er de stedene på rommets flater hvor høyttalerne speiles når du sitter i lytteposisjon.
Husk at det er to steder på alle flatene.
Jeg synes de viktigste er gulv, og begge sideveggene.
(også vist i tråden om mitt anlegg)

3. kabler
For den typen problemer du skisserer, stygge stemmer, vil jeg faktisk fraråde kabler som oppleves som tilbaketrukne i diskanten.
Dette er fordi disse kablene faktisk også oppleves som "tøffere" på stemmer.
En kabel som spiller hele veien opp virker faktisk mykere på stemmer som en følge av oppløsningen/utstrekningen i diskanten.

EKKJ og dikemarken er kabler som ikke gjør ditt problem noe mindre merkbart.

Et råd nå tilslutt, som kanskje er det viktigste:
Sørg for å få nullstilt hodet. ;)
Når man har fått for seg et problem, så har man en tendens til å høre etter dette hele tiden.

Gud løkk, og fortell oss hvordan det går.

R
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
igjen,

1.Akustikk

2.Plassering

3.Utstyr
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Er ikke helt enig med alle svarene her. Jeg hadde lignede problemer i et tidliger oppsett. Byttet alle kablene fra Nordost til Van den Hul sine hybrid kabler og det løste problemet med for lys klangbalanse. Prøv eventuelt CS-122 Fet bass og veldig "snille" i toppen.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Er ikke helt enig med alle svarene her. Jeg hadde lignede problemer i et tidliger oppsett. Byttet alle kablene fra Nordost til Van den Hul sine hybrid kabler og det løste problemet med for lys klangbalanse. Prøv eventuelt CS-122 Fet bass og veldig "snille" i toppen.
Hvordan i all verden vet du graden, omfanget eller nivået av problemene hos Oien....?
Samme problem kan ha veldig forskjellig alvorlighetsgrad, hos deg kanskje løsbart med kabler, hos andre kan amplituden være en annen; allikevel kan du si at du ikke er enig i den bredspektrede konstruktive respons han har fått her...
Råd; del dine erfaringer på lik linje med andre her, men ikke projiser dine konkrete problemer over i hans situasjon uten videre..
Hvordan er det mulig å være uenig i at romakustikk, plassering etc, og ikke kabler, bør være hovedmistenkt ved slike problemer..?

Mvh Vidar P
 
B

bamsemann

Gjest
Høyttalere som har tendens til å være for lyse i toppen blir som regel bare verre i lengden, til slutt orker man ikke å høre på de lenger. Alle godt mente tveaks blir bare dårlig sminking. Desverre er det bare en ting å gjøre: Bytt høyttalere!!!!!
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Høyttalere som har tendens til å være for lyse i toppen blir som regel bare verre i lengden, til slutt orker man ikke å høre på de lenger. Alle godt mente tveaks blir bare dårlig sminking. Desverre er det bare en ting å gjøre: Bytt høyttalere!!!!!
Du er jo inne på et vesentlig poeng; men jeg vil utvide det til å omfatte mer enn akkurat bare "lys i toppen"..
Om man henger seg opp i ett spesifikt problem i lyden, blir man overfokusert på dette etterhvert.. til slutt glemmer man alle gode sider ved lyden, og sitter utelukkende å irriterer seg på den ene feilen man har hengt seg opp i.. noe som uten tvil stjeler enhver evne til å glede seg i sinnsro over musikken.

Mvh Vidar P
 
B

bamsemann

Gjest
Helt enig med Vidar P. Problemet vokser seg bare større og fortærer gleden........
 

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Innlegg
246
Antall liker
0
Nei, ikke med mindre den er 50 meter lang eller 500 kvadratmillimeter tykk. Prøv som de andre sier med papir, eller sett en dempemotstand i serie med diskantelementet. Eltek har egnede motstander (og tabeller for verdivalg) for en billig penge.
Noen som kjenner igjen hvem som har skrevet det som står under her?

Høyttalerkablene ble naturligvis også utprøvd. Jeg har kun mulighet for biwiring på mine høyttalere, men Duelund sier at dette er en ”rip-off” og ingen vits i å betale dobbelt for. Derfor ble det kun enkel lengde med kabler, men termineringen ble gjort så jeg hadde fire spader på høyttalersiden. Spadene var for øvrig rimelige varianter fra Audioquest, med god metallkvalitet (ikke noe nikkel) og tynt gods. Alt for å følge Duelunds teorier om lavest mulig unødvendig metallmengde.

Også her var forandringene slående. Men forandring kunne ikke like entydig kobles til ordet forbedring. Samtidig som lydbildet åpnet seg ytterligere, og man rykket noen rader nærmere musikerne, oppfattet jeg diskanten som noe mer pågående enn før. Og dette er noe mine Sonus Faber tilvendte ører har nulltoleranse ovenfor. Sssss-lyder får ørene til å krølle seg, enten det er via et stereoanlegg eller live på konsert.

Like etter at jeg mottok disse kablene, kom nemlig også en pakke fra CDON. Jeg hadde bestilt samtlige Eva Cassidy album, da disse musikalsk er noe av det vakreste og mest forførende jeg har hørt. Derfor var det naturlig at Eva ble brukt veldig mye under lytteprosessen. Og med Duelund-kablene sa hun dessverre ”ssssss” i stedet for ”s”. Samtidig som dette var et irritasjonsmoment var mine konklusjoner tvetydige. For også fordelene med Duelunds høyttalerkabler var høyst tilstedeværende. Dynamikken ble forbedret i hele frekvensregisteret og romfølelsen var meget mer tilstede. Musikken ble i enda større grad frigjort fra høyttalerne og lydbildet antok en tredimensjonal struktur av kjøtt og blod. Ingen kabler hadde på dette området nærmet seg mine kostbare (kr. 14.000,-) Cardaser før, nå ble de overgått med klar margin.

Usikkerheten spredte seg. Hva var forbedring og hva var forvrenging? For mens trommesoloen på ”The Letter” fra albumet ”Time After Time” fremstod som mer dynamisk og mer naturlig med disse kablene, kom det lille irritasjonsmomentet tilbake når Cassidy begynte på et nytt vers. Dette var en liten gåte.

Men etter hvert fikk den sitt svar. For med Cardas-kablene (og andre kabler jeg har prøvd i perioden) oppkoblet ble jeg også oppmerksom på den samme effekten dersom jeg skrudde skikkelig opp. De skarpe lydene lå faktisk på platen. Jeg har lyttet mye til Eva Cassidy platene siden for å identifisere dette problemet, både med hodetelefoner (Sennheiser HD600) og i mitt anlegg. Og det levnes liten tvil. Skarpheten oppstår når hun synger kraftige partier simpelthen fordi innspillingsutstyret overstyres. Om det er selve mikrofonen eller elektronikken vet ikke jeg, men det er snakk om ren og skjær klipping. Med de kablene jeg har brukt før har stereoanlegget mitt maskert denne innspillingsfeilen, men Duelund-kablene avslørte det nådeløst. Og det viste seg da også med tiden at virkelig gode innspillinger slett ikke var beheftet av denne hardheten selv med silkekablene innkoblet.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Man lærer så lenge man lever er det noe som heter. Ja, jeg har hatt mange dyre kabler og ja, jeg var bombesikker på at jeg hørte forskjeller, - store til og med. Men diverse forsøk og erfaringer senere så er jeg av en helt annen formening; det satt nok mellom ørene, som så mye annet gjør. Jeg og ørene mine er ikke mindre feilbarlige enn noen andre, hvorfor tror du jeg har de meninger jeg har? Forøvrig har jeg av ukjente grunner blitt konfrontert med dette samme argumentet omtrent ti ganger allerede (hvilken relevans har det for debatten?) og det begynner å bli ganske så kjedelig, du kan finne mer utfyllende svar her og her og også i to eller tre andre tråder som jeg ikke gidder å søke meg frem til. For å oppsummere; "gjesp".
 

oien

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.01.2005
Innlegg
54
Antall liker
0
Akustikkplater kan du enkelt lage av rockwool lydplater.(60x120x5)
Kapp plater av 3mm kryssfiner i samme størrelse.  
Lag deg en ramme av hjørnelister (5x5cm)
Skru fast ramma i plata. Lim fast lydplata og trekk et stoff over det hele.
Pass på at stoffet ikke er helt tett!
Takk for tipset! skal se hva jeg får til etterhvert! ;)
 

oien

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.01.2005
Innlegg
54
Antall liker
0
God søndagsmorgen! :)

Prøvde meg litt fram i går med å forandre på akustikken i rommet, og jeg allerede positivt overasket! Jeg har hengt opp et flisteppe på bakveggen, faktisk, og bare det var nok til å gi en tørrere akustikk. Så har jeg forsøkt å dempe førsterefleksjonen, men jeg er ikke sikker på om forskjellen var like stor da. De to små endringne til sammen, som tok meg ca 15 min. å fikse, mener jeg ga en forbedring med hensyn til diskanten.

Når det gjelder plassering av høytalerne, så er jeg meget begrenset av rommet. Jeg ser helt klart viktigheten av det, og et større og bedre egnet lytterom vil som sagt bli høyere prioritert neste gang jeg skal se på kåk! Uansett vil jeg si takk for tipsene til alle sammen - det har vært meget lærerikt, selv om det tydeligvis ikke finnes noe fasitsvar her. Min konklusjon etter å ha lest svarene her er at kablene gir en mulighet til den siste finjusteringen, men i mitt tilfelle tror jeg at jeg kan gjøre mye med akustikk og plasering før jeg eventuelt begynner å eksperimentere med kabler.

Mvh
 

bjarte3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
123
Antall liker
0
God søndagsmorgen! :)

Prøvde meg litt fram i går med å forandre på akustikken i rommet, og jeg allerede positivt overasket! Jeg har hengt opp et flisteppe på bakveggen, faktisk, og bare det var nok til å gi en tørrere akustikk. Så har jeg forsøkt å dempe førsterefleksjonen, men jeg er ikke sikker på om forskjellen var like stor da. De to små endringne til sammen, som tok meg ca 15 min. å fikse, mener jeg ga en forbedring med hensyn til diskanten.

Når det gjelder plassering av høytalerne, så er jeg meget begrenset av rommet. Jeg ser helt klart viktigheten av det, og et større og bedre egnet lytterom vil som sagt bli høyere prioritert neste gang jeg skal se på kåk! Uansett vil jeg si takk for tipsene til alle sammen - det har vært meget lærerikt, selv om det tydeligvis ikke finnes noe fasitsvar her. Min konklusjon etter å ha lest svarene her er at kablene gir en mulighet til den siste finjusteringen, men i mitt tilfelle tror jeg at jeg kan gjøre mye med akustikk og plasering før jeg eventuelt begynner å eksperimentere med kabler.

Mvh
Fornuftig tilnærming.
 
Topp Bunn