Runde av diskanten med kabler?

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Innlegg
246
Antall liker
0
Man lærer så lenge man lever er det noe som heter. Ja, jeg har hatt mange dyre kabler og ja, jeg var bombesikker på at jeg hørte forskjeller, - store til og med. Men diverse forsøk og erfaringer senere så er jeg av en helt annen formening; det satt nok mellom ørene, som så mye annet gjør. Jeg og ørene mine er ikke mindre feilbarlige enn noen andre, hvorfor tror du jeg har de meninger jeg har? Forøvrig har jeg av ukjente grunner blitt konfrontert med dette samme argumentet omtrent ti ganger allerede (hvilken relevans har det for debatten?) og det begynner å bli ganske så kjedelig, du kan finne mer utfyllende svar her og her og også i to eller tre andre tråder som jeg ikke gidder å søke meg frem til. For å oppsummere; "gjesp".
Ok, ærlig sak å forandre mening. Hadde ikke sett de andre trådene. Forøvrig ikke meningen å kjede deg.

mvh
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.573
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
God søndagsmorgen!  :)

Prøvde meg litt fram i går med å forandre på akustikken i rommet, og jeg allerede positivt overasket! Jeg har hengt opp et flisteppe på bakveggen, faktisk, og bare det var nok til å gi en tørrere akustikk. Så har jeg forsøkt å dempe førsterefleksjonen, men jeg er ikke sikker på om forskjellen var like stor da. De to små endringne til sammen, som tok meg ca 15 min. å fikse, mener jeg ga en forbedring med hensyn til diskanten.

Når det gjelder plassering av høytalerne, så er jeg meget begrenset av rommet. Jeg ser helt klart viktigheten av det, og et større og bedre egnet lytterom vil som sagt bli høyere prioritert neste gang jeg skal se på kåk! Uansett vil jeg si takk for tipsene til alle sammen - det har vært meget lærerikt, selv om det tydeligvis ikke finnes noe fasitsvar her. Min konklusjon etter å ha lest svarene her er at kablene gir en mulighet til den siste finjusteringen, men i mitt tilfelle tror jeg at jeg kan gjøre mye med akustikk og plasering før jeg eventuelt begynner å eksperimentere med kabler.

Mvh
Meget fornuftig!
Husk viss du overdemper et rom så låter det heller ikke spessielt gøy i lengden.
Planter med mye blader fungerer veldig bra synst jeg.
Kanskje litt dumt å ha et juletre stående hele året,men jeg glemmer ikke hvor stor forskjel det ble på akustikken hos meg da jeg plasserte et plast(ouch!) juletre rett bak der jeg normalt sitter når jeg lytter på anlegget.

Mvh
Rune
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Ok, ærlig sak å forandre mening. Hadde ikke sett de andre trådene. Forøvrig ikke meningen å kjede deg.

mvh
Greit det, man blir bare litt oppgitt over å måtte svare på samme spørsmålet på nytt og på nytt. Har skrevet lengre utledninger om dette flere ganger før, men fra nå av blir standardsvaret "man lærer så lenge man lever" og/eller "mer skjer mellom ørene enn man aner". Disse erkjennelsene har bragt meg mye mer audiofil sinnsro nå enn jeg hadde den gangen også jeg var på kabelgaleien.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Hvordan i all verden vet du graden, omfanget eller nivået av problemene hos Oien....?
Samme problem kan ha veldig forskjellig alvorlighetsgrad, hos deg kanskje løsbart med kabler, hos andre kan amplituden være en annen; allikevel kan du si at du ikke er enig i den bredspektrede konstruktive respons han har fått her...
Råd; del dine erfaringer på lik linje med andre her, men ikke projiser dine konkrete problemer over i hans situasjon uten videre..
Hvordan er det mulig å være uenig i at romakustikk, plassering etc, og ikke kabler, bør være hovedmistenkt ved slike problemer..?

Mvh Vidar P
Hvis du leser innlegget mitt mere grundig så har jeg ALDRI spesifisert hva jeg var uenig i. Har aldri nevnt noe om akustikk etc etc. Trodde tråden var om kabler som kunne kanskje hjelpe problemene til Oien. Jeg deler bare mine erfaringer om kabler i mitt anlegg.
 

a.s

Medlem
Ble medlem
30.04.2005
Innlegg
8
Antall liker
0
Prøv QED XT300, 350 eller 400. Disse har hjulpet på alle "skarpe" anlegg jeg har vært borti
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Mye kabelprat, ja...  ;)

Jeg lurer på om det er mulig å runde av diskanten med høytalerkabler..?

Jeg har et par Canton Ergo 902 DC... Jeg er meget fornøyd me de, men de er litttegranne skarpe i toppen!

Noen som vet? Eventuelt forslag til kabler (som ikke koster et halvårsbudsjett i en studentøkonomi...)?
Hvis du har litt peiling på lodding, kunne du f.eks loddet en 0,1 - 0,2mH, til en 100-lapp tilsammen, i serie med kabelen. Disse komponentene har i alle fall en induktans som har faktisk virkning. "Skarp i toppen" sier meg at frekvenser rundt 10kHz - 15kHz bør dempes noe, men mye kan kanskje løses ved å legge 5mm ullfilt rundt diskanten - ca. 5cm utstrekning fra membranens kant. Dette gir mye luftigere og renere diskant, og i tillegg vil følsomheten i de øverste frekvensene reduseres litt pga. manglende refleksjoner, og annet ulumskheter, fra frontbaffelen - akkurat det du er ute etter tenker jeg :) (Ikke seriespole i tillegg til filt)

Mvh.

Vidar
 
B

bamsemann

Gjest
Hvis du har litt peiling på lodding, kunne du f.eks loddet en 0,1 - 0,2mH, til en 100-lapp tilsammen, i serie med kabelen. Disse komponentene har i alle fall en induktans som har faktisk virkning. "Skarp i toppen" sier meg at frekvenser rundt 10kHz - 15kHz bør dempes noe, men mye kan kanskje løses ved å legge 5mm ullfilt rundt diskanten - ca. 5cm utstrekning fra membranens kant. Dette gir mye luftigere og renere diskant, og i tillegg vil følsomheten i de øverste frekvensene reduseres litt pga. manglende refleksjoner, og annet ulumskheter, fra frontbaffelen - akkurat det du er ute etter tenker jeg :) (Ikke seriespole i tillegg til filt)

Mvh.

Vidar
Hvorfor 10-15khz. hva med 1000-3000hz som er et mye mere presens område, tror nok at diskantproblemene ligger mere der. ;)
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Hvorfor 10-15khz. hva med 1000-3000hz som er et mye mere presens område, tror nok at diskantproblemene ligger mere der. ;)
Det er vel litt forskjell i hva vi kaller diskant, men 1 - 3kHz er vel øvre mellomtone?
Å runde av diskanten tolker jeg som å slipe ned den øvre delen litt, men skal man dempe 1 - 3kHz er i alle fall ikke kabler det jeg ville testet først. Prøv da heller noe som virker, og da tror jeg en paralellkobling av 0,63mH, 10uF og 1,5 - 3,9 ohm, som da seriekobles med kabelen er veien å gå.

Mvh.

Vidar
 

bruce

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2005
Innlegg
291
Antall liker
0
Prøv Wireworld. Den har en rund og behagelig klang. Styr for all del unna de flate kablene til nordost.
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Prøv Wireworld. Den har en rund og behagelig klang. Styr for all del unna de flate kablene til nordost.
Bruce,
i tilfelle du ikke har fått det med deg.
fungerende Kabler påvirker ikke frekvensresponsen til et signal.

Ha en fortsatt fin dag, glad for å kunne informere.
 
B

bamsemann

Gjest
Bruce,
i tilfelle du ikke har fått det med deg.
fungerende Kabler påvirker ikke frekvensresponsen til et signal.

Ha en fortsatt fin dag, glad for å kunne informere.
Men de påvirker lyden Tresko, du kan ikke ha bedrevi mye hi fi hvis du ikke har hørt det.... :-/
 
L

Lydtekniker

Gjest
Men de påvirker lyden Tresko, du kan ikke ha bedrevi mye hi fi hvis du ikke har hørt det.... :-/
Tresko har nok vært for opptatt med å lage plater til å befatte seg med hifi :D
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Prøv Wireworld. Den har en rund og behagelig klang. Styr for all del unna de flate kablene til nordost.

Red Dawn er så absolutt ikke hard i toppen!
 
B

bamsemann

Gjest
Tresko har nok vært for opptatt med å lage plater til å befatte seg med hifi :D
Da får han holde seg til det da, ikke blande seg borti ting han ikke har greie på. :p
 
L

Lydtekniker

Gjest
Da får han holde seg til det da, ikke blande seg borti ting han ikke har greie på. :p
Uten å svare for Tresko, tror jeg nok de fleste lydteknikere har et ganske greit gehør (hvertfall musikkstudioteknikere), og jeg tror nok mange kan måle seg med hørselen til hifi-entusiaster. Ofte har teknikere også faglig/teknisk ballast, selv om det av enkelte blir sett på som en hemsko fremfor en fordel. Selv har jeg aldri hørt forskjell på høyttalerkabler av det ene eller andre fabrikat, men har notert meg diskanttap i forskjellige gitarkabler - noe som skjer fordi kilden er høyohmig.
 

bvp

Medlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
8
Antall liker
0
Er det noen som har noen formening om bruk av wattduk i stedet for toalettpapir?, toalettpapir er forholdsvis *tett*, og jeg tenkte prøve med 90-130 grams duk i stedet. Dette er det samme som brukes til demping i høyttalere, men den som selges av bl.a. Eltek er vel ca. 300 gram.
 
B

bamsemann

Gjest
Uten å svare for Tresko, tror jeg nok de fleste lydteknikere har et ganske greit gehør (hvertfall musikkstudioteknikere), og jeg tror nok mange kan måle seg med hørselen til hifi-entusiaster. Ofte har teknikere også faglig/teknisk ballast, selv om det av enkelte blir sett på som en hemsko fremfor en fordel. Selv har jeg aldri hørt forskjell på høyttalerkabler av det ene eller andre fabrikat, men har notert meg diskanttap i forskjellige gitarkabler - noe som skjer fordi kilden er høyohmig.
Jeg tror også at lydteknikere har ganske greit gehør, det jeg ikke tror på, er at dere ikke hører forskjell på kabler. ::)
 
L

Lydtekniker

Gjest
Jeg tror også at lydteknikere har ganske greit gehør, det jeg ikke tror på, er at dere ikke hører forskjell på kabler. ::)


Jeg sverger med hånden på Bibelen ;D
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Jeg tror også at lydteknikere har ganske greit gehør, det jeg ikke tror på, er at dere ikke hører forskjell på kabler.  ::)
Som jeg har sagt mange ganger, hører jeg forskjell på kabler.

De forskjellene finnes i mikkabler i forbindelse med signalsvake kilder, og lange kabelstrekk (eks. bånd mikrofoner)

Og forskjeller, som Espen nevner, i gitarkabler, på grunn av høy impedanse.

Det samme finner vi også mellom capsule og elektronikk i mikrofoner.

Patchkabler i et stereoanlegg er av størrelsesorden mange millioner ganger mindre påvirkbare for denne typen variasjoner.
+
De variasjonene det er snakk om i utgangspunktet er så latterlig små....
Effekten av tom eller full magesekks funksjon som bassfelle er tydeligere enn forskjell på kabler av riktig type.
 
B

bamsemann

Gjest
Som jeg har sagt mange ganger, hører jeg forskjell på kabler.

De forskjellene finnes i mikkabler i forbindelse med signalsvake kilder, og lange kabelstrekk (eks. bånd mikrofoner)

Og forskjeller, som Espen nevner, i gitarkabler, på grunn av høy impedanse.

Det samme finner vi også mellom capsule og elektronikk i mikrofoner.

Patchkabler i et stereoanlegg er av størrelsesorden mange millioner ganger mindre påvirkbare for denne typen variasjoner.
+
De variasjonene det er snakk om i utgangspunktet er så latterlig små....
Effekten av tom eller full magesekks funksjon som bassfelle er tydeligere enn forskjell på kabler av riktig type.
Desverre Hr Tresko, men du tar feil, kabler påvirker lyden , og signaturene kan være ganske store. :-/
 

bjarte3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
123
Antall liker
0
Desverre Hr Tresko, men du tar feil, kabler påvirker lyden , og signaturene kan være ganske store. :-/
Neida Herr Bamsemann, det er De som tar feil. De bare innbilder Dem at det er kablene som er årsaken til at De opplever en forskjell. De kan ikke ha bedrevet mye på skolebenken.
 
B

bamsemann

Gjest
Neida Herr Bamsemann, det er De som tar feil. De bare innbilder Dem at det er kablene som er årsaken til at De opplever en forskjell. De kan ikke ha bedrevet mye på skolebenken.
De skulle bare vist hva jeg har bedrevet på skolebenken :eek:
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.550
Antall liker
13.520
Tresko har nok vært for opptatt med å lage plater til å befatte seg med hifi :D
Jaha, og hva gjør dere på dette forumet her da? Akustikk, plassering av utstyret og kabelindustriens iboende grådighet og dessinformasjon på mange områder er vi enig i.
Men burde ikke dere som ratter lyd ha et minimum av referanser i heimen med hjemmemekkede kabel lengder av "whatsoever" kvalitet til betalbar pris i forhold til eders subektive synspunkter om ytelse.
Dette synes jeg blir for nonsjalant mine herrer!
 
L

Lydtekniker

Gjest
Jaha, og hva gjør dere på dette forumet her da? Akustikk, plassering av utstyret og kabelindustriens iboende grådighet og dessinformasjon på mange områder er vi enig i.
Så koselig :) Personlig er jeg her fordi jeg er opptatt av god lyd og fordi jeg synes det er artig å diskutere med folk som mener noe annet enn meg, og kanskje man lærer noe samtidig. Det er for eksempel lærerikt å se at såpass mange her deler den oppfatning mange teknikere har idag om at dagens innspillinger skvises altfor mye. Kanskje vi klarer å snu denne trenden etterhvert?

Men burde ikke dere som ratter lyd ha et minimum av referanser i heimen med hjemmemekkede kabel lengder av "whatsoever" kvalitet til betalbar pris i forhold til eders subektive synspunkter om ytelse.
Dette synes jeg blir for nonsjalant mine herrer!
Da jeg til dags dato ikke har hørt noe særlig forskjell på høyttalerkabler jeg har lånt av en kamerat som er hifi-freak og de jeg har liggende selv, bryr jeg meg sjelden med å kontrollere miksene mine med ulike kabler - jeg nøyer meg med å kontrollytte på ulike typer anlegg isteden.
 

olechr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2004
Innlegg
101
Antall liker
0
Neida Herr Bamsemann, det er De som tar feil. De bare innbilder Dem at det er kablene som er årsaken til at De opplever en forskjell. De kan ikke ha bedrevet mye på skolebenken.
Kvalifiserer til et av de dummeste innlegg jeg har lest på sentralen.

Det du mener er at utdannelse har en negativ korrelasjon med hørbare forskjeller på en kabel.

Nei, ha et åpent sinn og kos dere både med musikken og HiFi interessen.....
 

bjarte3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
123
Antall liker
0
Kvalifiserer til et av de dummeste innlegg jeg har lest på sentralen.

Det du mener er at utdannelse har en negativ korrelasjon med hørbare forskjeller på en kabel.

Nei, ha et åpent sinn og kos dere både med musikken og HiFi interessen.....
Bare hyggelig. På bestilling tror jeg nok at jeg skal klare å skrive noe enda dummere.
 

bjarte3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
123
Antall liker
0
Det som er gøy er vel at du har skrevi debattens lavmål.. :p
Første bud når man skal rakke ned på noen er å ikke blottlegge egne svakheter. Men å hakke på rettskrivingen din blir liksom for kjedelig.
Forøvrig er ikke dette en debatt. Det er en serie monologer. Kabelmonologene er så mange og så kjedelige at de nå fortjener sitt eget rom.

Ps, si i fra hvis du kommer på noen nye argumenter da!!
 
B

bamsemann

Gjest
Første bud når man skal rakke ned på noen er å ikke blottlegge egne svakheter. Men å hakke på rettskrivingen din blir liksom for kjedelig.
Forøvrig er ikke dette en debatt. Det er en serie monologer. Kabelmonologene er så mange og så kjedelige at de nå fortjener sitt eget rom.

Ps, si i fra hvis du kommer på noen nye argumenter da!!
Var det salt i såret... eller??????????
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Dette er nesten slik jeg forestiller meg det vil være å se David Hasselhoff krangle med Shakespeare.
 
B

bamsemann

Gjest
Dette er nesten slik jeg forestiller meg det vil være å se David Hasselhoff krangle med Shakespeare.
Du har nok sett for mye på David Hasselhoff Hr Løkken.... :-X
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
9.082
Antall liker
29.684
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Dette er nesten slik jeg forestiller meg det vil være å se David Hasselhoff krangle med Shakespeare.


Du har nok sett for mye på David Hasselhoff Hr Løkken.... :-X

Siden nå tråden er inne i det skikkelig saklige hjørnet;
vet ikke hvor mye (grøss) David Hasselhoff Ivar L har sett, men ellers kan det jo LESES ganske mye Hasselhoff stoff på forumet da.......

Mvh

Lagga
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Du har nok sett for mye på David Hasselhoff Hr Løkken.... :-X
Mon tro om det ikke heller er noen som har sett alt for lite av Shakespeare og andre som behersker språket og retorikken?
 
B

bamsemann

Gjest
Mon tro om det ikke heller er noen som har sett alt for lite av Shakespeare og andre som behersker språket og retorikken?
Tror du er en klok mann Hr Løkken ;D
 
Topp Bunn