Runde av diskanten med kabler?

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Klok & klok.. ::)

Ifølge ham selv har Løkken sluttet å tro at han hører forskjell på kabler. Kom fram til at det var noe (?) som foregikk inne i hodet på ham, dette tar han nå avstand fra. Løkken velger m.a.ord ikke lengre å tro på det som foregår inne i hans eget hode.

Mon tro om det ikke kan være på sin plass med en liten pause fra lesingen nå Ivar ;)


Moth. RS
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
9.082
Antall liker
29.684
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ifølge ham selv har Løkken sluttet å tro at han hører forskjell på kabler. Kom fram til at det var noe (?) som foregikk inne i hodet på ham, dette tar han nå avstand fra. Løkken velger m.a.ord ikke lengre å tro på det som foregår inne i hans eget hode.
Dette blir feil logikk. Selvfølgelig tror han på det som foregår inne i hans eget hode, det har vel aldri Ivar L nektet for.
Saken er heller at han har "hatt mot" til å ha et så åpent sinn; at han har kommet fram til at det som foregår oppe i hodet; det foregår kun der - og ikke noe annet sted. ( som for eksempel inne i en bit kobber...)

Been there, done that...

8)

Lagga
 
C

century

Gjest
Nå har Løkken fått seg advokat og greier 8)

Gubbransdø'l nr 1: Nei, se på alle fugla oppe i treet !
Gubbransdø'l nr 2: Nei, det er ikke ALLE fuglene !
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.840
Antall liker
8.150
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Etter kvart er det vanskeleg å gå inn i denne strengen på ein passande måte.....

Mitt syn (på kabel, og ikkje på rettskriving, advokathjelp og retorikk) er at eg meiner bestemt å høyre skilnad på kabel. Men skilnadane er (så langt - eg har ikkje høyrt dei aller råaste kablane) relativt små, og lite kostnadseffektive oppgraderingar så lenge ein også kan bruke pengane på å skrifte andre sider av anlegget/rommet.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.314
Antall liker
6.701
Mye kabelprat, ja...  ;)

Jeg lurer på om det er mulig å runde av diskanten med høytalerkabler..?

Jeg har et par Canton Ergo 902 DC... Jeg er meget fornøyd me de, men de er litttegranne skarpe i toppen!

Noen som vet? Eventuelt forslag til kabler (som ikke koster et halvårsbudsjett i en studentøkonomi...)?
Jeg hadde veldig skarp diskant, og den ble 100 % bra da jeg satte i andre kabler, så det går an ja. Men de kablene var ikke akkurat tilpasset studentøkonomi.
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Dette blir feil logikk. Selvfølgelig tror han på det som foregår inne i hans eget hode, det har vel aldri Ivar L nektet for.
Saken er heller at han har "hatt mot" til å ha et så åpent sinn; at han har kommet fram til at det som foregår oppe i hodet; det foregår kun der - og ikke noe annet sted. ( som for eksempel inne i en bit kobber...)

Been there, done that...

8)

Lagga

Det som skjer i hans hode er registrering av det ørene hører! Altså lyden fra anlegget.

Nå har han altså mot til å si at det han hører ikke stemmer med det teorien tilsier han skal høre, eller ikke høre....
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Kan en kabel legge til noe i lydbildet? Det er vel naturlig å tro at den kun kan trekke fra/ dempe signalet. Ikke forsterke en unote. Da spørs det om prolbemene ligger ett annet sted i kjeden? Ville forsøkt å ta problemet ved rota istedenfor.

Edit: ser i etterkant at du allerede har konstatert at det er diskanten som er problemet. Da gjelder ikke ovenstående råd likevel :)

Mvh
Bjørn
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Det som skjer i hans hode er registrering av det ørene hører! Altså lyden fra anlegget.

Nå har han altså mot til å si at det han hører ikke stemmer med det teorien tilsier han skal høre, eller ikke høre....
Jeg hører ikke forskjell på normale kabler, så det er ikke noe å diskutere. Den gang jeg kjøpte all denne svadaen derimot, da "hørte" jeg både det ene og det andre. Jeg har også "hørt" en EQ som ikke var tilkoblet. Man hører det man vil høre, slik man tydeligvis også leser det man vil lese.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.314
Antall liker
6.701
Jeg hører ikke forskjell på normale kabler, så det er ikke noe å diskutere. Den gang jeg kjøpte all denne svadaen derimot, da "hørte" jeg både det ene og det andre. Jeg har også "hørt" en EQ som ikke var tilkoblet. Man hører det man vil høre, slik man tydeligvis også leser det man vil lese.
Ivar, du tar feil! Jeg vil ikke lese mer om kabler, men jeg gjør det likevel!

;D
 

bjarte3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
123
Antall liker
0
Ivar, du tar feil! Jeg vil ikke lese mer om kabler, men jeg gjør det likevel!

;D
:)
Så ingen her vil egentlig diskutere temaet, men alle gjør det likevel?
Kanskje ikke så rart. Denne interessen handler vel først og fremst om å mate tvangsnevrosene.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.314
Antall liker
6.701
Hva det handler om er vi heller ikke enig om. ;D
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
4.022
Antall liker
1.356
Sted
Nadadouro, Portugal
Hvis jeg får overdrevne Ssssh lyder med Supra EFF og jeg ikke får det med BM går jeg ikke med EFF fordi der ikke skal være forskjell, eller de er billige. Interesserer mig fint lite hvorfor jeg "hører galt" og alt er innbilling....
 
S

slowmotion

Gjest
Jeg synes da det er morsomt å lese kabeldebattene her






... I hvert fall av og til.

;)
 
B

bamsemann

Gjest
Jeg hører ikke forskjell på normale kabler, så det er ikke noe å diskutere. Den gang jeg kjøpte all denne svadaen derimot, da "hørte" jeg både det ene og det andre. Jeg har også "hørt" en EQ som ikke var tilkoblet. Man hører det man vil høre, slik man tydeligvis også leser det man vil lese.
Hva er normale kabler da Løkken? Er de unormale bedre ettersom du kan høre forskjell på disse? ???
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Unormale kabler er kabler som er uegnet til formålet. Feks er 0.01mm2 sprengtråd uegnet som høyttalerkabel fordi den har for høy ohmsk motstand. Tikvadrats flatvalsede ledere lagt inntil hverandre vil være uegnet som signalkabler, grunnet for høy kapasitans. Det jeg kaller normale kabler er kabler med et tverrsnitt og en geometri som er noenlunde egnet i forhold til de strømmer og impedanser de skal brukes til. Det inkluderer firekvadraten fra Clas Ohlsson, det inkluderer den sorte lissen som følger med CD-spilleren, likesom det inkluderer de dyreste greiene fra Transparent eller Cardas.

Det jeg ville betegnet som unormale kabler er det ingen her som har i stereoanlegget sitt, derfor blir de irrelevante i forhold til debatten.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.239
Antall liker
291
Jeg hører ikke forskjell på normale kabler, så det er ikke noe å diskutere. Den gang jeg kjøpte all denne svadaen derimot, da "hørte" jeg både det ene og det andre. Jeg har også "hørt" en EQ som ikke var tilkoblet. Man hører det man vil høre, slik man tydeligvis også leser det man vil lese.
Jeg tror, nei jeg er temmelig helt sikker at de forskjeller folk tror seg oppleve kun er i deres eget hode, og det kan jo være ille nok. Straks det blir snakk om blindtesting, virker som om at fanden snart kommer på besøk. Det finnes de som hører stemmer også!! Bare så synd at slike ting koster skjorta for enkelte. ;D
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Folk må nå få spyle pengene sine ned i dass for den del, uten at jeg skal bry meg. Det jeg finner litt mer foruroligende er at hifi-bransjen og hifi-pressen sprer så mye misinformasjon og feiloppfatninger om hva elektronikk og lyd egentlig dreier seg om. Det vanskeliggjør kommunikasjonen mellom slike som meg (fou-ere) og målpublikum. Man bruker samme begreper, men snakker allikevel ikke samme språk.

En annen ting er at jeg betrakter mange av disse kabelprodusentene som spekulanter i en etisk gråsone. Min personlige mening er at man kunne slått ned på en god del av dette med markedsføringsloven. Løgnaktig markedsføring er forbudt ved lov, derfor burde det være straffbart å påstå at en gitt kabel feks "forbedrer dynamikken".
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.550
Antall liker
13.520
Så koselig :) Personlig er jeg her fordi jeg er opptatt av god lyd og fordi jeg synes det er artig å diskutere med folk som mener noe annet enn meg, og kanskje man lærer noe samtidig. Det er for eksempel lærerikt å se at såpass mange her deler den oppfatning mange teknikere har idag om at dagens innspillinger skvises altfor mye. Kanskje vi klarer å snu denne trenden etterhvert?

Da jeg til dags dato ikke har hørt noe særlig forskjell på høyttalerkabler jeg har lånt av en kamerat som er hifi-freak og de jeg har liggende selv, bryr jeg meg sjelden med å kontrollere miksene mine med ulike kabler - jeg nøyer meg med å kontrollytte på ulike typer anlegg isteden.
Ja, knall kos vettu 8)
Det hersker overhode ikke uenighet på temaet "skviste" = overkomprimerte innspillinger. Her har artister, lydteknikere og konsument et felles ansvar. Kanskje i første rekke Dere proffene (utøverne) :-/

At DU til dags dato ikke har hørt forskjell på høyttalerkabler er fint for meg å vite. Dog spiller signal-, og høyttalerkabler en rolle som ikke kan 100% underslås. Imidlertid er dette av økende viktighet mhp. siste fintjuning av eget anlegg for noen. Ham om det!
Kjekt også å vite at DU etterprøver "dine produkter" i andres anlegg som jeg håper er av over gjennomsnittet kvalitet uansett benyttede dubbeditter og subjektive filosofi/overbevisning. Dette fordi en stor %-andel av de skiver som kommer ut er mikset for å lyde fett på "slepebrøler" og/eller mikroanlegg (low-fi i mine ører og øyne). I langt de fleste tilfeller er ikke dette noe problem for meg som sluttbruker fordi ovennevnte produkter sjelden eller aldri appelerer til hverken lytting eller investering for min del.
MEN bør vi akseptere en slik tilnærming til lydgjengivelsesproduksjon i det hele tatt? For min del er svaret NEI! :mad:
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.550
Antall liker
13.520
:)
Så ingen her vil egentlig diskutere temaet, men alle gjør det likevel?
Kanskje ikke så rart. Denne interessen handler vel først og fremst om å mate tvangsnevrosene.
Ja det blir som med omvendt bulemi vet du. Man spiser og spiser og holder på alt ;)
(Eksempelvis: Leser og leser eller lytter og lytter!)

Graden av spydighet er kun tiltenkt å være i hendene til de lærde språkekvilibristene 8) kjekt med takhøyde!
Hvor, henne, høøøøø.... ???
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.550
Antall liker
13.520
Jeg tror, nei jeg er temmelig helt sikker at de forskjeller folk tror seg oppleve kun er i deres eget hode, og det kan jo være ille nok. Straks det blir snakk om blindtesting, virker som om at fanden snart kommer på besøk. Det finnes de som hører stemmer også!! Bare så synd at slike ting koster skjorta for enkelte. ;D
Hvor er jeg når jeg trenger meg?
Kablene mine er koblet på i anlegget her, altså må jeg være her hjemme hos meg selv eller er det bare innbildning det hele!?
Som man roper i skogen får man svar, meeen det er ikke sikkert alt er like REALISTisk vettu 8)
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Hei

Dette innlegget ble lagt i en "død" tråd, så jeg byr på en reprise:

Mitt første ordentlige møte med hifi i den høyere klasse kom da jeg på førsten av 90-tallet besøkte et søskenbarn av min mor.

Han, og broren hans hadde hifi som hobby.
Broren hadde Tandberg 3000-serie og Infinity Kappa 8.

Han som jeg fikk besøke hadde Pioneers største cd-spiller, krell forsterkersett og for anledningen både Electa Amator og Dynaudio Confidence 5 høyttalere.

Her fikk jeg høre noe musikk som jeg ALDRI før hadde hørt det gjengitt.
Husker godt RW som amused meg to death, og Mari Boine som hadde så dyp bass at jeg kjente trommehinnene vibrere.

Som "ufaglært" var noe av det første jeg reagerte på hvor lite bass det var..........
Har senere selvfølgelig lært at det kun var fravær av den type forvrengning jeg var vant til fra Technics og ITT og lignende.

Vel.
Dette mitt mors søskenbarn spurte om jeg hadde hørt om forskjell på kabler?
Jeg måtte sett ut som verdens største spørsmålstegn
Jeg visste jo at 4mm2 var tøffere i bilstereoen enn 0,75mm2, men annet hadde jeg ikke hørt om.

Han spillte en jazzplate med bl.a. gitar og trommevisper.
Først med en Vanden Hul kabel, og så med en XLO kabel.
Jeg ble så spurt om jeg hørte noen endringer i lyden.
Jeg husker ikke om det var høyttaler- eller signalkabel.
Husker heller ikke hvem som var "best" (tror det var XLO).
Det jeg derimot husker er at det var mindre kornete trommevisper og "større gitar" med den ene kabelen innkoblet.

Så:

Hvordan i all verden kunne jeg høre de samme endringer som min mors søskenbarn på disse to kablene UTEN å ha blitt fortalt hva som skulle skje på forhånd?
UTEN å ha hørt om XLO eller Vanden Hul? (Har i ettertid hørt om merkene).
UTEN å på forhånd vite at det var lydmessige forskjeller på kabler til stereoanlegg?

Jeg hører til dags dato fortsatt forskjell på kabler.
Dette er for meg et ubestridelig faktum.
Kablene kan ikke gjøre en ICE-forsterker om til en 300B, eller en stativhøyttaler med 4-tommer om til en jordskjelvmaskin.
Det de kan er å få lyden i et anlegg til å "smekke på plass". De kan ta bort irriterende unoter, eller forsterke dem.

Jeg mener at ALLE som har oppdaget at det ikke er lydmessige forskjeller på kabler har å gjøre følgende:
Bytt ut høyttalerkablene med ringetråd fra Clas, og sett på plass de medfølgende "lakriskablene" mellom komponentene. :D

Jeg kan til og med påta meg bryet å kaste de lydmessige likeverdige kablene for dere. (Cardas, Duelund, MIT, Harmonic ......) ;)

R
 
P

Parelius

Gjest
RoDa: Hvorfor vil du ikke fortelle om de forskjellige kablers lydsignatur da?
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
RoDa: Hvorfor vil du ikke fortelle om de forskjellige kablers lydsignatur da?
begrenset erfaring, egenskapene er systemavhengige, døfødt i denne tråden og på hfs generelt for tiden, ønsket bare å gi mitt standpunkt ikke delta i denne debatten.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.314
Antall liker
6.701
begrenset erfaring, egenskapene er systemavhengige, døfødt i denne tråden og på hfs generelt for tiden, ønsket bare å gi mitt standpunkt ikke delta i denne debatten.
Dødfødt? Du lar deg vel ikke påvirke av de 18,1 % p.t. her på forumet som har svart at de mener at det ikke er forskjell på kabler, når de som hører forskjell men som likevel har svart nei er medregnet?
 
P

Parelius

Gjest
begrenset erfaring, egenskapene er systemavhengige, døfødt i denne tråden og på hfs generelt for tiden, ønsket bare å gi mitt standpunkt ikke delta i denne debatten.
Alt er helt greit. Men det er faktisk ikke noe køddespørsmål fra min side (selv om en godt kan tro noe annet). Har kabler lydsignaturer, som også kan identifiseres? Eller er det slik at matching kommer så sterkt inn i bildet her, at det blir umulig å snakke om lydsignatur til kabler på en mer generell basis?
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Bruce,
i tilfelle du ikke har fått det med deg.
fungerende Kabler påvirker ikke frekvensresponsen til et signal.

Ha en fortsatt fin dag, glad for å kunne informere.
Vel, må bare si meg svært uenig. Kabler påvirker lyden uansett hva man måtte tro. Det kan høres i alt fra budsjettanlegg til high-end anlegg.  Hvorfor det akkurat er slik, har jeg ikke kompetanse til å forklare.

Men er jo enig i at romakustikken påvirker lyden i veldig stor grad.
 

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Innlegg
709
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Litt på siden,men likevel kabel spm.Er det teknisk forsvarbart lydmessig å koble til et t.stykke på utgangen på cd'n og koble på to sett kabler til hver sin inngang på forsterkeren? Dette for å høre forskjell på kabler.. Jeg fatter nesten ikke at jeg gidder å holde på med testing av dette lengre ::)
Men jeg har flere innretninger for å teste dette..  ;)



I dag har jeg testet  Nordost red dawn mot En slik phono som følger med videokamera med en extra leder for bilde,med et hun i fegge ender mellomstykke, og enda en lik kabel i andre enden..blir kansje 5m. A-B repeat på cd'en og switching mellom inngang 1-2 på forst...
resultat: 0.0000ingenting forskjell :p
Skal legges til at jeg har testet ca10 forskjellige kabler tidligere :-/Mente tidligere at jeg hørte forskjell på min Wireworld gold eqlipse mot andre,hørte at den var mildere i diskanten osv.Men det var til jeg tok A-B test!!
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Konklusjonen må jo bare bli at du ikke klarte å høre forskjell.
Mer generelt kan man jo ikke si om den saken.
 

Billyray

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.12.2005
Innlegg
94
Antall liker
0
Kan du ikke bare ta ut diskanten, legge de til siden og frese ut en litt større hull i kabinettet. I mens du er der inne og romler røsker du ut delefilteret. I det litt større hullet du har da kan du stappe inn en mellomtone fra eltek. Da slipper du tenke på diskant og alt det der. HAH ;D
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.308
Antall liker
4.677
Torget vurderinger
1
Litt på siden,men likevel kabel spm.Er det teknisk forsvarbart lydmessig å koble til et t.stykke på utgangen på cd'n og koble på to sett kabler til hver sin inngang på forsterkeren? Dette for å høre forskjell på kabler.. Jeg fatter nesten ikke at jeg gidder å holde på med testing av dette lengre ::)
Men jeg har flere innretninger for å teste dette..  ;)



I dag har jeg testet  Nordost red dawn mot En slik phono som følger med videokamera med en extra leder for bilde,med et hun i fegge ender mellomstykke, og enda en lik kabel i andre enden..blir kansje 5m. A-B repeat på cd'en og switching mellom inngang 1-2 på forst...
resultat: 0.0000ingenting forskjell :p
Skal legges til at jeg har testet ca10 forskjellige kabler tidligere :-/Mente jeg hørte forskjell på min Wireworld gold eqlipse mot andre,hørte at den var mildere i diskanten osv.Men det var til jeg tok A-B test!!
Det høres ikke ut som et helt kurrant testoppsett, ettersom testobjektene (kablene) ikke er isolert fra hverandre. Gitt at det er noe å høre etter, så kan det hende at du i begge tilfeller (A og B) hører på summen av kablene og ikke hver enkelt kabel.

Et noe mer kurrant testoppsett vill være dersom du har to separate REC-OUT utganger på preamp (minimum isolert fra hverandre med en passende motstand, helst med hver sin buffer). Så kan man koble en kabel til hver REC-OUT til en passende inngang. Ideelt sett så vil begge kablene så ha de samme arbeidsbetingelser etc. men isolert fra hverandre.

mvh
KJ
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Litt på siden,men likevel kabel spm.Er det teknisk forsvarbart lydmessig å koble til et t.stykke på utgangen på cd'n og koble på to sett kabler til hver sin inngang på forsterkeren?
Nja, du må trekke kapasitansen til begge kablene, men utover det ser jeg ikke noe problem. Den totale kapasitansen er trolig så liten at det ikke ruller av før i MHz-området uansett, og også evangelikerne er jo enige i av evnt. forskjeller må skyldes magiske faktorer vitenskapen ikke forstår, så jeg kan ikke se at litt ekstra kapasitans er et problem samme hvilken "leir" man tilhører.

Har prøvd selv - nada, zip, zilch, dooda, zero etc.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Det høres ikke ut som et helt kurrant testoppsett, ettersom testobjektene (kablene) ikke er isolert fra hverandre. Gitt at det er noe å høre etter, så kan det hende at du i begge tilfeller (A og B) hører på summen av kablene og ikke hver enkelt kabel.
Her tror jeg du er inne på noe, for jeg har selv prøvd samme "testprosedyre" og med det samme resultatet. 4 kabler ble testet (2 og 2).
Det var forskjell på de to oppsettene, men på kablene som var koblet sammen med t-ledd.......nada.

Hvorfor har jeg ingen aning om, men som en måte å blindteste kabler på var det (genialt enkelt) men ubrukelig.
:mad:
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Når du sier skjæring gjennom marg og bein så er det mer det jeg vil forbinde med for mye mellomtone.Frekvenser mellom 1-2 kHz låter grusomt viss de er for fremtredende.Og "hardhet" ligger i dette området.Diskanter "pistrer" stort sett og "skriker" svært sjeldent.
Om man har biwiring med mulighet for å ta bort bass/mellomtone og kun spille "diskant", så tror jeg mange ville fått en liten aha opplevelse. Gjorde hvertfall det selv når jeg hørte hva som egentlig var diskanten.... ;)
 

oien

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.01.2005
Innlegg
54
Antall liker
0
Om man har biwiring med mulighet for å ta bort bass/mellomtone og kun spille "diskant", så tror jeg mange ville fått en liten aha opplevelse. Gjorde hvertfall det selv når jeg hørte hva som egentlig var diskanten.... ;)
:D

D ska æ pinade prøve!!
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Det hersker overhode ikke uenighet på temaet "skviste" = overkomprimerte innspillinger. Her har artister, lydteknikere og konsument et felles ansvar. Kanskje i første rekke Dere proffene (utøverne)  :-/
Viktig å ikke blande sammen komprimering og brickwall limiting.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Hold kæft hvor er der mange forskellige meninger der ute. Palvigs metode hvirker men er knap så æstetisk ellers er der mange af de foreslåede metoder der virker og også kobbersolidcore.
 
Topp Bunn