Hei
Dette innlegget ble lagt i en "død" tråd, så jeg byr på en reprise:
Mitt første ordentlige møte med hifi i den høyere klasse kom da jeg på førsten av 90-tallet besøkte et søskenbarn av min mor.
Han, og broren hans hadde hifi som hobby.
Broren hadde Tandberg 3000-serie og Infinity Kappa 8.
Han som jeg fikk besøke hadde Pioneers største cd-spiller, krell forsterkersett og for anledningen både Electa Amator og Dynaudio Confidence 5 høyttalere.
Her fikk jeg høre noe musikk som jeg ALDRI før hadde hørt det gjengitt.
Husker godt RW som amused meg to death, og Mari Boine som hadde så dyp bass at jeg kjente trommehinnene vibrere.
Som "ufaglært" var noe av det første jeg reagerte på hvor lite bass det var..........
Har senere selvfølgelig lært at det kun var fravær av den type forvrengning jeg var vant til fra Technics og ITT og lignende.
Vel.
Dette mitt mors søskenbarn spurte om jeg hadde hørt om forskjell på kabler?
Jeg måtte sett ut som verdens største spørsmålstegn
Jeg visste jo at 4mm2 var tøffere i bilstereoen enn 0,75mm2, men annet hadde jeg ikke hørt om.
Han spillte en jazzplate med bl.a. gitar og trommevisper.
Først med en Vanden Hul kabel, og så med en XLO kabel.
Jeg ble så spurt om jeg hørte noen endringer i lyden.
Jeg husker ikke om det var høyttaler- eller signalkabel.
Husker heller ikke hvem som var "best" (tror det var XLO).
Det jeg derimot husker er at det var mindre kornete trommevisper og "større gitar" med den ene kabelen innkoblet.
Så:
Hvordan i all verden kunne jeg høre de samme endringer som min mors søskenbarn på disse to kablene UTEN å ha blitt fortalt hva som skulle skje på forhånd?
UTEN å ha hørt om XLO eller Vanden Hul? (Har i ettertid hørt om merkene).
UTEN å på forhånd vite at det var lydmessige forskjeller på kabler til stereoanlegg?
Jeg hører til dags dato fortsatt forskjell på kabler.
Dette er for meg et ubestridelig faktum.
Kablene kan ikke gjøre en ICE-forsterker om til en 300B, eller en stativhøyttaler med 4-tommer om til en jordskjelvmaskin.
Det de kan er å få lyden i et anlegg til å "smekke på plass". De kan ta bort irriterende unoter, eller forsterke dem.
Jeg mener at ALLE som har oppdaget at det ikke er lydmessige forskjeller på kabler har å gjøre følgende:
Bytt ut høyttalerkablene med ringetråd fra Clas, og sett på plass de medfølgende "lakriskablene" mellom komponentene.
Jeg kan til og med påta meg bryet å kaste de lydmessige likeverdige kablene for dere. (Cardas, Duelund, MIT, Harmonic ......)
R