Rundt og rundt er like langt!

Kjøper du musikk for å høre på anlegget eller kjøper du anlegg for å høre på musikken

• Høre på anlegget

Stemmer: 16 4.8%
  • Høre på musikken

Stemmer: 134 39.9%
  • Begge deler selvsagt!

Stemmer: 196 58.3%

• Totalt antall stemmer
    336

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.603
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    takk for en trivelig eftan, mister!
    dessuten godt å se at blodforgiftninga til evo er litt oppskrytt; mannen virket i slag og slang med kjeften i sedvanlig stil.
    artig å endelig få somlet meg til å høre hva det hornspetaklet i langhus går i.
    synes ikke det er så hakkandes gæli, du har kommet et godt stykke på vei med integreringa.
    hører jo at det er work in progress, som rimelig er når man sleper et sånt treveis passivt delt system i hus.
    noen utfordringer er det fremdeles mtp overgang mellom basskasse og horn, og som forsterkes pga et vanskelig rom, men alt i alt var dette oppmuntrende greier.
    alltid gøy å høre kompresjonsdriver i forovertut done right, det ligger mye potensiale her imo.
    hadde det vært mine saker, ville jeg helt klart satset videre på høyttalerne istedenfor å kaste seg ut på stadig nye runddanser.
    men hi-fi gudenes veier er uransakelige, og i alle fall veiene til de smådjevlene som til enhver tid sitter på skuldrene og hvisker sweet nothings i ørene dine.
    det er i alle fall ikke uoverkommelige å få dette til å spille veldig bra!
    skulle gjerne hatt litt mer tid til å sjekke vinklinga på diskanten, siden lytteposisjon er såpass lav, men det får vi ta en annen gang.
    Takk for besøket, dine betraktninger og skriverier. Det verdsettes høyt. Har fremdeles øresus etter en lang musikkøkt på høyt volum. (høyere enn jeg pleier :) )

Det er som du sier fremdeles mye å hente på høyttaler/element plassering/vinkling. Og jeg har har lært at SET rør er veien å gå. Må igjen få takke KrazyIvan for lånet av hans forsterkeri. Tubeguru GM 70 SE er skikkelig gode forsterkere. Dønn tyst og oppfører seg akkurat som man forventer av monoblokker som i dag koster over USD 10k. Ang overgangen mellom basskasse og mellomhorn, her vil jeg jobbe med med plassering/vinkling og rom, før driften evt endres til fireveis.
    Det som var en vekker i går var også hvor avslørende det hele blir ift dårlige innspillinger og ´svake´ ledd i signalkjeden.

Veien videre... Si det. Stay tuned...

Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.703
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Artig å høre at ting er i utvikling. At dårlige innspillinger låter dritt er dessverre en bonus man må leve med når et anlegg låter oppløst nok.

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.603
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Da er JAS tilbake i ‘forsetet’ (pi). Streamer Tidal via Node>Cary 306, samtidig som jeg grubler litt på jordstøy som har kommet i platespilleren. Den er tyst og fin når nålen er hevet, men lager jordingsstøy idet nålen treffer platen...
    Innspill?

Jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Antall liker
    6.820
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Godt nytt år fra Oppegård Jorwed. I morgen bor vi i samme kommune.

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.603
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Fabelaktig av unggutten! Dessverre gled hopprennet over i en begredelig fotballkamp.... Nå er det tur i nærskauen med kidza, før det nye TV-året innvies med taco og Mesternes Mester kl 20:05. En favoritt hos store og små her i huset.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    God nytt år, Jorge.

Når må du levere tilbake rør-greiene?
    Jeg får pre'en min oppe å gå ila uka, så ganske ta den til deg deg en tur?

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.603
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    God nytt år, Jorge.

Har ikke avtalt eksakt tid, men kanskje til helgen? Skal ta en prat en av dagene. :) Le snakket om å teste sin pre også.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    God nytt år, Jorge.

Har ikke avtalt eksakt tid, men kanskje til helgen? Skal ta en prat en av dagene. :) Le snakket om å teste sin pre også.
    Det var da fælt så omsvermet du har blitt på nyåret!
    Nå gjelder det få det fra riktig kjønn! :-X

Og dere andre, som godter seg over min latskap. Dere aner ikke hva nyttårsforsettet er!:cool:

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Antall liker
    4.762
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    var Jas-preen så kjip at dere må meske dere med all verdens av mediocre preer hehe:p neida,
    er det for høy gain med Jas på horna? bare nysjerrig du skulle fått testet ARC-en til Ove har jo selv testet Ref-5 her funka fint det og ,til sammenligning mot den så mangler klart Jas litt refinement og delikatesse men det skulle jo bare mangle med en pre til over dobble prisen :) Jas kan til tider låte litt rett frem, vet også at den nok burde hatt nye rør og trur likeretter røret i power supply-en heter noe som nanking ;) så er jo ikke all verden hehe,så noen enkle grep med tuberolling hadde nok hjulpet på det og,

dere rekker nok å teste litt til :) , vi får vel ikke til noe tilbakelevering før ut i neste uke uansett mtp tid og muligheter så kjør på mens dere har tid :)
    Mvh Ivan

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.603
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei. Jas var fin den. Vi prøvde den og Adyton Temper. Vi var litt delt i hvem vi likte best :) Blokkene spiller veldig fint, så vi ble enige i at skulle det oppgraderes på hw siden, var det mest å hente i ny pre :) Ikke noe annet enn det.
    Skal nok få testet ett par forsterkere til før du får igjen settet ditt :)

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Antall liker
    4.762
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Hei. Jas var fin den. Vi prøvde den og Adyton Temper. Vi var litt delt i hvem vi likte best :) Blokkene spiller veldig fint, så vi ble enige i at skulle det oppgraderes på hw siden, var det mest å hente i ny pre :) Ikke noe annet enn det.
    Skal nok få testet ett par forsterkere til før du får igjen settet ditt :)
    morro å høre litt om hvordan det utartet seg og om det ble testet andre preer :) alltid gøy å få med flere likesinnedes meninger og vinklinger når det testes forskjellig og,som du sier skal ikke mye til for at man får delte meninger om hva som likes best, det samme gikk jo igjen her med Tomas og jeg om Pass Labs og,han liker den cleane,ryddige neutrale, presise stilen til Pass, mens jeg satt heller å klødde meg litt i huet om det virkelig føles riktig eller ikke, for min del hører jeg at det er en forsterker som måler bra,men morro å ha fått muligheten til å prøve ut når Pass har stått på nysjerrighetslista :) egentlig er jeg litt usikker på veien vidre selv også men totalen føler jeg er såpass safe med Guru og Jas inntil vidre at jeg vet ikke om jeg tørr finne på så my sprell hehe man finner stadig mer ut av hvilken kvaliteter som virkelig betyr noe for enn, og hva man ønsker vidre ,verre er det jo å tweake/finpusse seg frem til det , eneste jeg vet er at jeg må smøre meg med tolmodighet til kilden er skikkelig på plass :) er om dagen også nysjerrig på hvordan Counterpoint NPM blokkene som du hadde , hadde gjort seg, men det drar også med seg litt ekstra greier av matching av pre olign og har ikke muligheter nå ,men ser ikke for meg noen mer fornuftige blokker med litt juice til 26k ute nå :) hvordan opplevde du NPM når du hadde dem og hvilken høyttalere rakk du å teste dem på?
    blir også spennende å se hvordan dere vil oppfatte Guruene og horna med andre preer :)
    Mvh Ivan

Sist redigert:

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.603
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    UMIK-1

Hei. Er det noen (i fornuftig avstand til Ski) som vil låne meg en UMIK-1 for en dag eller to?

282A1844.jpg

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.603
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Da blir det målemafia her i morgen :) HFS fortapte sønn kommer til unnsetning. :)
    Så får jeg REW målinger som kanskje kan backe opp om rama (med flere) sine kommentarer.

Rørforsterkerne skal hjem til Porsgrunn på Søndag. Da kommer Pass Labs hjem og skal få målt seg den også. Burde de i teorien måle likt?
    Siden jeg er blodfersk innen måling, kom gjerne med innspill på hvilke målinger/innstillinger jeg skal ta. Så legger jeg resultatet ut her :)

Spennende tider... :) Skal bare ta en Black Russian til....

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Koz deg.
    Been there, done that. Målte jevnlig i flere uker. Ditten og datten. Frem og tilbake. Ble flinkere og flinkere, men antagelig aldri god nok. Gikk lei langt før det. De jævla sveipene. Hørte på mye av den samme musikken/sporene igjen og igjen. Hm, var det ikke....? Justerte og målte igjen! Ny lyd annenhver dag.
    Ble iaf litt bedre kjent med rommet, og vet mer om dets svakheter/begrensninger.
    En selvplager i meg ønsker seg en Umik-1 i gave likevel:rolleyes:.

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.603
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Da blir det målemafia her i morgen :) HFS fortapte sønn kommer til unnsetning. :)
    Så får jeg REW målinger som kanskje kan backe opp om rama (med flere) sine kommentarer.

Rørforsterkerne skal hjem til Porsgrunn på Søndag. Da kommer Pass Labs hjem og skal få målt seg den også. Burde de i teorien måle likt?
    Siden jeg er blodfersk innen måling, kom gjerne med innspill på hvilke målinger/innstillinger jeg skal ta. Så legger jeg resultatet ut her :)

Spennende tider... :) Skal bare ta en Black Russian til....
    test.jpg

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Er det kurven på humøret til Jorge ila en dag med mye kjøp og salg av hifi?

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hehe!
    Seriøst, hva fant dere ut, og videre planer?

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.603
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Nja, vi jobbet ikke så lenge men snittet av alle målingene viser at det er en peek rundt noen og 40vz («Kaffe») og en dipp i overgangen mellom basskasse og mellomtone horn. («Jobben starter») Ved å plugge bassporten og justere litt på avstand til bakvegg ble peek redusert endel. Dippen rundt 900-1000 har jeg ikke gjort noe videre på. Rama nevnte analog equalizer tidligere. Mulig det har noe for seg. Målet er å ha det hele innenfor 10db +/-

Ellers er Pass Labs tilbake og jeg fryder meg over brukervennligheten og bortfallet av rørnevroser og høyfrekvent piping. :)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Piping?

Blir spennende å se om du drar det i land. Sikkert blitt noen rare målinger med Spendor og :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn