Rundt og rundt er like langt!

Kjøper du musikk for å høre på anlegget eller kjøper du anlegg for å høre på musikken

• Høre på anlegget

Stemmer: 16 4.8%
  • Høre på musikken

Stemmer: 134 39.9%
  • Begge deler selvsagt!

Stemmer: 196 58.3%

• Totalt antall stemmer
    336

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• KrazyIvan#

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Antall liker
    4.712
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Piping?

Blir spennende å se om du drar det i land. Sikkert blitt noen rare målinger med Spendor og :)
    synes den kurven der så ut til å ha sin sjarm jeg ;) alle rom lever jo sitt eget liv hehe,
    den høyfrekvente pipinga kom vi frem til kommer mest sansynlig fra røra i Jas preen,har hørt det samme her hos meg den kommer å går litt,og man hører svak piping internt i pre ved rørene,
    blir det neste å emulere Pass til å låte som Guruene nå da hehe :p

Takker ellers for trivelig besøk av Jorwed & Evo i går, tida gikk så alt for fort i godt selskap med likesinnede :) gir så mye mer næring til hobbyen å møte nickene her inne live :) enn å sitte i hver sin leir fortsatt Go mandag :)
    Mvh Krazy

Sist redigert:

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.597
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Takk det samme krazyIvan. Hyggelig med tur :)

Det er klart at disse horna fortjener singel ended rør... Det sonderes og spekuleres.

Jeg har så vidt begynt å detaljplanelgge en oppussing av hornene.
    Så langt er jeg kommet:

Basskassene
    - American Walnut finér på sidene.
    Hvordan vil det se ut på endene/kantene? Må jeg legge list/endestykke el.l. for at det skal bli pent?

(Usikkert)
    - Sort skinn/skai/kunstlær på toppen og bak
    Skinn/skai med noe struktur, men enkelt i fremtoning. (Kanskje front også?) Her vil vel list/endestykker presse seg frem?

- Gravert messingplate ved høyttalerterminalene.

Krybbe
    - Grå lakk. (Benga? Gun Metal?)

Horn
    - Hvite (Lakke over på ny)
    - eller gå for samme farge som krybben? Eller noe helt annet?

Fronttrekk
    Dobble tykkelsen på rammen på fronttrekkene slik at basselementene ikke stikker frem.
    Kanskje noe retroinspirert farge/mønster på selve fronttrekket? Sorte JBL firkantmønster? Oransje?

Jeg får heldigvis litt hjelp til dette, men må begynne å legge en slagplan og handle remedier....

Kanskje du har noen innspill/inspirasjon funnet på interwebben?

Vedlegg

Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.411
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Valnøttfiner på kassene tror jeg blir veldig bra. Skumfronter kan kanskje bli litt "mye" - i og med at horna dominerer såpass som de gjør. Hva med et stoff i en farge - og lakke horna i samme. Mørk blå / oransje / dyp rød ect.

Orange horn er jo herlig retro da :)

Pic_5.jpg

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.464
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Valnøttfiner på kassene tror jeg blir veldig bra. Skumfronter kan kanskje bli litt "mye" - i og med at horna dominerer såpass som de gjør. Hva med et stoff i en farge - og lakke horna i samme. Mørk blå / oransje / dyp rød ect.

Orange horn er jo herlig retro da :)

Vis vedlegget 567219
    Flott farge jorwed :) samme farge som jeg har hatt på flere av mine Amcars. Passer kanskje ikke i alle møblerte hjem men men

mvh

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.411
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Man trenger jo ikke bruke blank lakk på horna - med mattere finish vil de ikke bli så voldsomme.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.546
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Den Pass`n du har i hende nå er en meget bra integrert forsterker, men tviler på at det er rett kombi med hornene du tumler med for tida.
    Ideelt bør du gjemme den til du får Maggie LRS i hus. Det er vel bare et tidsspørsmål?;)

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Antall liker
    4.712
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    mine tanker sålangt , alltid morro med farger men alltid litt tricky å se det for seg som ferdig resultat :)
    begynner med urushi røde horn, dark walnut sider hva med alcantara stoff forran + bak? og stativet/krybba til horna kanskje i gun metal som du og tenkte på / koks grå ?
    bare noen ideer :) kommer kanskje flere ,
    Mvh Ivan
    redbowl3_79d17ac1-13b4-4013-88ed-b2c5ea15070e_600x.jpg

ART-WD-014.jpg
    18.jpg

SC-3B.jpg

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    72.744
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg skjønner ikke helt den greia med å gi de en real makover. Må ikke alltid være i bevegelse vettu :cool::) Det er bare haier som dør av stillstand :)

Jeg synes høyttalerne er veldig lekker som de står og passer ualminnelig godt inn med USM Haller reolen din. Jeg ser jo kun bilder, og kanskje de trenger litt puss og stell, men jeg ville vært forsiktig med å gjøre for store endringer. Jeg ville jaffal tenkt litt på om de blir vanskeligere å selge med andre farger og materialer. Det er tross alt deg vi snakker om, så sjansen for at du plutselig ser eksempelvis et Spendor-tilbud du ikke kan si nei til er vel ikke helt utenkelig :rolleyes::)

Horny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Antall liker
    1.438
    Torget vurderinger
    5
    Min opprinnelige plan var å lakkere treverket lys grått, eller en lys trefiner. Synes det er alt for mye valnøtt rundt omkring :) Tror i det hele tatt at de vil balansere bedre visuelt med lyse enn mørke farger.
    Horna blir smak og behag, men med tanke på strukturen vil det se mye penere ut med matt enn blank finish. Nøytrale farger som hvitt og grått er nok lettere å selge/betrakte i lengden enn skarpere farger. Selv om jeg tror de ville blitt tøffe i feks oransje.

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.597
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Takk for innspill folks!
    Jeg har i dag booket tid hos Kråkerøys store sønn for fineering. Så trinn en i denne raketten er nært forestående.
    EB skal også se på muligheten til å cnc frese messingplater til å ha bak ved høyttalerterminalene. Andre metaller blir også vurdert. Det vil bli frest inn noe tekst på platen. :) M8 innsatser til evt ben blir også montert.

Så får lakk/farge osv vente til trinn en er ferdig. Men ja, matt lakk på horn (om i det hele tatt de skal lakkes) og (lys) blank grå på kassens ytterlige sider.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.693
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Najs!
    Virker nesten som du har planer å beholde horna long term, Jorge!:eek:

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.040
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Mye krangling rundt omkring på HFS.
    Enkelte burde vært sendt på kurs til Folkeskikken. Gjør som #vinaGunner , bit tenna sammen, hold kjeft og lat som om du tar det som en mann...
    Det er mange av de nå om dagen,nesten så jeg ikke gidder å logge inn lenger :(.

O

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.411
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Enkelte burde vært sendt på kurs til Folkeskikken. Gjør som #vinaGunner , bit tenna sammen, hold kjeft og lat som om du tar det som en mann...
    Det er mange av de nå om dagen,nesten så jeg ikke gidder å logge inn lenger :(.

O
    Krangletråder styrer man unna - gjelder å skumme fløten og holde seg til feelgood trådene :)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.693
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Tja, han vinaGunner befinner seg nå i denne tilstanden. Ikke mye å hige etter akkurat! :rolleyes:

Jeg har slengt med leppa, jeg også da jeg var i det humøret og hadde tid, men orket ikke i lengden (hvordan i helv.... orker folk, dag ut og dag inn?!). Vi er på forskjellige plan, rett og slett. Det blir som å forklare for noen hvorfor solnedgang kan være vakker. De vil da insistere på at sol i senit måler langt bedre. Eller at de vil analysere lysstyrken, konteksten osv og deretter emulere solnedgangen.

Slike tråder, som kabeldiskusjoner, zapper overskuddet ut av HFS. Det handler ikke om at folk blir lei seg, krenket, hånet eller sånt, men at energi og humøret tappes. Enhver krangel/heftig diskusjon gjør det, ubønnhørlig, selv om visse individer - stort sett de samme - lever av å skrive i disse trådene. Men de bidrar fint lite med annet på HFS ellers, så all deres energi kan tømmes ut der.

Jeg bryr meg egentlig ikke mye i hva de mener, hører, eller ikke hører - omtrent like mye som de i meg. Folk må gjerne måle eller ikke måle, bruke tid og energi på research, skrive lange innlegg på nettfora, utvikle/selge varer, eller høre på musikk (men man rekker neppe å gjøre alt det der, så noe må naturligvis bortprioriteres). Enhver må få velge selv den tilnærmingen som gir glede og mening når man sitter alene foran alteret sitt. Det som tapper er besserwisser-holdningen, og manglende evne til å se/akseptere at andre koser seg med hobbyen, eller bruker sine penger, på annet vis.

Den tiden da man kunne preke skit, eller i pur glede dele på opplevelser, erfaringer i eget eller andres anlegg er forbi. Mange av de positive folka bidrar ikke lenger, og mange av de har også meldt seg ut. Vi sitter igjen med glefsende kjøtere - flere av de tilflyttere fra AV-forum - som høvler ned enhver som ikke kan komme med beviser, sitater fra de riktige folka, eller vise til måledata og grafer. De gyver løs på oppgaven som om det gjelder deres egne eksistens, iaf som audiofil.

Men kunnskapen er fortsatt der, delegleden er fortsatt der, det samme gjelder de gode folka, men de spres nå i forskjellige "mitt anlegg"-tråder; HFS-mancaves:D. Dessverre er det så mange av de at iaf jeg ikke klarer å rekke over dem alle, eller har oversikt. Det blir til at man holder seg til en håndfull tråder der man "kjenner" mer eller mindre TS. Det blir "klikker", der stort sett de samme folka holder sammen. Det store fellesskapet på HFS smuldrer bort, eller bortprioriteres. Det er synd.

Ok, da skal jeg holde kjeft en stund fremover! :rolleyes:

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Tja, han vinaGunner befinner seg nå i denne tilstanden. Ikke mye å hige etter akkurat! :rolleyes:

Jeg har slengt med leppa, jeg også da jeg var i det humøret og hadde tid, men orket ikke i lengden (hvordan i helv.... orker folk, dag ut og dag inn?!). Vi er på forskjellige plan, rett og slett. Det blir som å forklare for noen hvorfor solnedgang kan være vakker. De vil da insistere på at sol i senit måler langt bedre. Eller at de vil analysere lysstyrken, konteksten osv og deretter emulere solnedgangen.

Slike tråder, som kabeldiskusjoner, zapper overskuddet ut av HFS. Det handler ikke om at folk blir lei seg, krenket, hånet eller sånt, men at energi og humøret tappes. Enhver krangel/heftig diskusjon gjør det, ubønnhørlig, selv om visse individer - stort sett de samme - lever av å skrive i disse trådene. Men de bidrar fint lite med annet på HFS ellers, så all deres energi kan tømmes ut der.

Jeg bryr meg egentlig ikke mye i hva de mener, hører, eller ikke hører - omtrent like mye som de i meg. Folk må gjerne måle eller ikke måle, bruke tid og energi på research, skrive lange innlegg på nettfora, utvikle/selge varer, eller høre på musikk (men man rekker neppe å gjøre alt det der, så noe må naturligvis bortprioriteres). Enhver må få velge selv den tilnærmingen som gir glede og mening når man sitter alene foran alteret sitt. Det som tapper er besserwisser-holdningen, og manglende evne til å se/akseptere at andre koser seg med hobbyen, eller bruker sine penger, på annet vis.

Den tiden da man kunne preke skit, eller i pur glede dele på opplevelser, erfaringer i eget eller andres anlegg er forbi. Mange av de positive folka bidrar ikke lenger, og mange av de har også meldt seg ut. Vi sitter igjen med glefsende kjøtere - flere av de tilflyttere fra AV-forum - som høvler ned enhver som ikke kan komme med beviser, sitater fra de riktige folka, eller vise til måledata og grafer. De gyver løs på oppgaven som om det gjelder deres egne eksistens, iaf som audiofil.

Men kunnskapen er fortsatt der, delegleden er fortsatt der, det samme gjelder de gode folka, men de spres nå i forskjellige "mitt anlegg"-tråder; HFS-mancaves:D. Dessverre er det så mange av de at iaf jeg ikke klarer å rekke over dem alle, eller har oversikt. Det blir til at man holder seg til en håndfull tråder der man "kjenner" mer eller mindre TS. Det blir "klikker", der stort sett de samme folka holder sammen. Det store fellesskapet på HFS smuldrer bort, eller bortprioriteres. Det er synd.

Fan så bra skrevet. Hadde det vært plass skulle jeg lagt hele sitatet i signaturen min ;)

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.252
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Hadde alle klart å puste med magen å skjønt at det er IKKE svareplikt på alt som skrives så hadde man nok unngått mye rart. La dem som eggler opp sitte der uten å lykkes...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ett tips Jørgen. Når dere måler oppover i frekvens, mål en og en høyttaler.

Mål også høyttaler i nærfelt. Du har mulighet til å bevege hornet frem og tilbake ja?

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.597
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hadde alle klart å puste med magen å skjønt at det er IKKE svareplikt på alt som skrives så hadde man nok unngått mye rart. La dem som eggler opp sitte der uten å lykkes...
    Ja, det hadde vært best. Men så er det de som «ikke kan la det forbli uimotsagt» og biter på.
    I tillegg: Jeg har sagt det før og sier det igjen; Stengingen av AVF og tilsig av utenlandske kranglevorne medlemmer (som antagelig har blitt kastet ut av sitt lands hifi forums) har ikke gagnet HFS. Hadde gjerne sett en strengere moderering av HFS, men skjønner at det krever mer ressurser og en lavere takhøyde.

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.597
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97

Word!
    Her er rablingen din alltid velkommen!

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.597
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97

Mål også høyttaler i nærfelt. Du har mulighet til å bevege hornet frem og tilbake ja?
    Takk for tips, Peter.
    Ja, både mellomtone og diskant kan justeres frem og tilbake. I tillegg kan de vinkles noe opp/ned.
    Jeg må få tak i ett mikrofonstativ for lettere å punktmåle.
    Jeg har bare målt fra to posisjoner, der jeg også har prøvd å måle en og en ht, men ser at jeg trenger ett stativ for større nøyaktighet og bedre avstand. Mulig jeg «chatter» på deg neste uke. Planen er å få målt endel da :)

Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.411
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Takk for innspill folks!
    Jeg har i dag booket tid hos Kråkerøys store sønn for fineering. Så trinn en i denne raketten er nært forestående.
    EB skal også se på muligheten til å cnc frese messingplater til å ha bak ved høyttalerterminalene. Andre metaller blir også vurdert. Det vil bli frest inn noe tekst på platen. :) M8 innsatser til evt ben blir også montert.

Så får lakk/farge osv vente til trinn en er ferdig. Men ja, matt lakk på horn (om i det hele tatt de skal lakkes) og (lys) blank grå på kassens ytterlige sider.
    Tror dette blir bra. Det slår meg hver gang jeg ser/hører de at dette har potensiale. Ikke like enkelt som å stille inn et par stativhøyttalere , men sluttresultatet kan nok overgå mye hvis alt er på stell. Blir spennende å se hvordan finish blir etter hvert.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23

Takk for tips, Peter.
    Ja, både mellomtone og diskant kan justeres frem og tilbake. I tillegg kan de vinkles noe opp/ned.
    Jeg må få tak i ett mikrofonstativ for lettere å punktmåle.
    Jeg har bare målt fra to posisjoner, der jeg også har prøvd å måle en og en ht, men ser at jeg trenger ett stativ for større nøyaktighet og bedre avstand. Mulig jeg «chatter» på deg neste uke. Planen er å få målt endel da :)
    Mik stativ må du bare skaffe deg. :)

Ville sett på nærfelt målinger først. For å få justert det inn riktig. Før du ser på hvordan rommet påvirker. En dag med mye jobbing så er mye gjort.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har du målinger å vise lenger opp Jørgen? Evnt kan du sende meg .mdat filen?

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.597
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Har du målinger å vise lenger opp Jørgen? Evnt kan du sende meg .mdat filen?
    Heia. Har lagret noen målinger fra sweetspot. Skal se om jeg får hentet ut .mdat fil av det jeg har... Sender på Messenger...

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    72.744
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Faen så bra skrevet, Mr C! For min egen del handler det om å selektere istedenfor å bli provosert. HFS er en andedam som reflekterer resten av samfunnet. Det er da utopia og tro alle skal leke pent sammen. Tror likevel HFS er en oase sammenlignet med de fleste andre andedammer :)

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.252
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Ja, det hadde vært best. Men så er det de som «ikke kan la det forbli uimotsagt» og biter på.
    I tillegg: Jeg har sagt det før og sier det igjen; Stengingen av AVF og tilsig av utenlandske kranglevorne medlemmer (som antagelig har blitt kastet ut av sitt lands hifi forums) har ikke gagnet HFS. Hadde gjerne sett en strengere moderering av HFS, men skjønner at det krever mer ressurser og en lavere takhøyde.
    Det er som å balansere på en knivsegg å holde et forum såpass aktivt som det er.

Det gjøres ganske mye av få personer i kulissene for å holde bråkmakere og spamboter ute av forumet, samt at man skal henge med i trådene som sklir ut.

Ofte en utakknemlig jobb da den er usynlig helt til man modererer og pipeorkesteret starter ;)

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.470
    Sted
    Skien

Godt skrevet!

Mvh: Espen L

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du skal selge noen TONN med plater skal disse komme på besøk hos deg.. ;). Men enig, lekre..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn