Rundt og rundt er like langt!

Kjøper du musikk for å høre på anlegget eller kjøper du anlegg for å høre på musikken

• Høre på anlegget

Stemmer: 16 4.8%
  • Høre på musikken

Stemmer: 134 39.9%
  • Begge deler selvsagt!

Stemmer: 196 58.3%

• Totalt antall stemmer
    336

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    741
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    20161107_202238.jpg

Hei igjen og takk for sist. :)
    Som jeg stotret om på Lørdag. Har en Hypex du kan låne.
    Ikke brukt mer enn noen få timer siden jeg byttet til hxr 400 moduler.
    Spent på om det duger til Lé Final :)
    Arild

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.667
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97

Om Evolution 2000 fra
    Conrad Johnson Owners.com

:
    I use this bad boy to power my Martin Logan Vantage speakers. Electrostatic speakers are notoriously hard to drive due to their wild swings in resistance but the 2000 has no problem handling them. They're rated at 200 watts in 8 ohms and I have no doubt that doubles with 4 ohms. The monster weights about 115 lbs and I had to get help lifting it into position. It has a tube input stage and solid stage output which makes it a relatively rare design.

I find the sound to be powerful yet accurate. Whether playing classical music or rock, they never disappoint. For anybody that is interested in acquiring these I highly recommend them!

Jeg har aldri hatt noen CJ evolution i hus, men ute på nettet er det flere som mener at det er en god forsterker som kan håndtere lave impedanser.
    Men, som vi vet,-på nettet står det mye rart!
    Her får vi høre på tkr tror jeg!:)
    Nei, det var ikke ment som en fullstendig avbefaling- mer som en "heads up". Det kan hende at det funker utmerket, men jeg fikk det ikke helt til.

Elektrostater er jo også så mangt, og det er ikke alle som er så vanskelige å drive som svære SoundLab A-3. Store rørmonoblokker ( CJ Premier 8 ) knelte jo også i møte med de høyttalerne.

Mvh
    Takk begge. Jeg er litt i tankeboksen på hva jeg vil ha til å drive disse.
    Enten en (eller to) effekt som flytter inn på permanent basis og så prøve meg frem med forskjellige fortrinn. Her skjer det jo endel. Streaming bokser med volumkontroll, digitalbokser osv.
    Eller en integrert boks. Roksan Blak klarer seg helt fint (uten at jeg har presset den på noen måte), men den er for ny/dyr.

Kan jeg sette inn en effektforsterker uten å ha tenkt ferdig på pre?

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.667
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Vis vedlegget 409145
    Arild
    Spennende saker! Det er DIY kit ikke sant? De to boksene til venstre?
    Hva er det andre på benken der?

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    741
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Nederst til venstre er hxr 400 moduler separat smps pr kanal. (med kjøpe kabinett)
    Øverst til venstre er 180hg (ikke loddet inn hxr enda) Tandberg ss11 fra '72
    Nederst til høyre er Marantz cd 17 med 180w hxr.
    Alt er diy. Metal sløyd er gøy. 'marantz' Hypex er brukt en del. Men måtte ha riaa til kontoret, så Hypexene er satt på hylla i avvente noe dukker opp.
    Desverre er Marantz pm 17 god erstatter. Så ikke prioritert bruk av Hypex(er)
    Skal somle meg til å leke med Stello pre og hypex til jul.. Hehe

T

TT.

Gjest
    Bare å kvitte seg med dem. Du må tenke på barna og deres fremtid! Spenningsfeltet rundt høyttalerne kan være skadelig vettu. Høyspent er ikke noe å spøke med.

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.667
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ha ha, morroklumpene :)
    Etter vår sammenkomst på lørdag har jeg selvsagt dyttet dem tilbake inn mot veggen. Synes ikke det er så ille det heller. At de er store og dominerer stua er selvsagt ikke helt bra, men lyden er bare sinnsyk digg :) Driver nå og tester litt toe-in kontra rett frem. Usikker på hva jeg liker best.... Teste mer tenker jeg...
    Usikker på hva som skulle evt erstatte disse? Ikke noe jeg har hatt før i allefall :) Måtte blitt noen strøkne Sonuser det kanskje :)

T

TT.

Gjest
    Få opp noen gardiner i stuen nå, så vil sikkert mer falle på plass. Det ble nevnt refleksjoner og noe manglende mellombass, så du har fortsatt mer å gå på.

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.667
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ja, gardinene er på vei. Levert til systue før helgen. :)
    Mellombassen er nødvendig på på endel av de sangene vi spilte på lørdag. Rock, punk og ting i den stilen. Så optimal plassering av ht vil hjelpe på der. Jobbet endel med det på slutten av kvelden og det satt som en kule! (Takk til Soundscape for "flyttehjelp"). Men joda, det er endel igjen å jobbe med :) halve morroa det da :)

T

TT.

Gjest
    Nettopp. Og det er nå moroa begynner. Klarer du å ha is i magen til å få integrert høyttalerne i anlegget, nærmer du deg godlyden med stormskritt. Bruk tid, eksprementer med plassering. Noen cm av gangen kan utgjøre mye på lyden. Ønsker deg lykke til.

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.667
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Nettopp. Og det er nå moroa begynner. Klarer du å ha is i magen til å få integrert høyttalerne i anlegget, nærmer du deg godlyden med stormskritt. Bruk tid, eksprementer med plassering. Noen cm av gangen kan utgjøre mye på lyden. Ønsker deg lykke til.
    Takk for det, TT.
    Jeg er forført av lyden, men skeptisk til størrelse/optimal plassering i møte med familielivet på 75m2 :) Det er vel mer en utfordring i å få integrert høyttalerene inn i leiligheten enn å få dem integrert mot anlegget :) :)

Men! Det har jeg nesten glemt her jeg sitter! Luxman forsterkeren spiller glimrende!! har faktisk ikke tenkt over det og har heller ikke tenkt på Roksan forsterkeren engang :) Litt sånn som EVO2, sitter og koser seg med Sansuien, mens konge ampen får hvile litt :)

Må sette på en plate å høre hvordan den spiller vinyl :)

Sist redigert:

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.667
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Tja, litt er det alltids på så gamle gubber :) Men ikke noe sjenerende. Forsterkeren spiller med en helt fantastisk fylde! Den er ikke i nærheten av skarp eller slitsom. Bare tilbakelent kos fra den karen!

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.752
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 409145
    Arild
    Klasse D/Switch-mode er neppe riktig på elektrostater/magnestater.
    Uten at jeg kjenner de aktuelle Final, er høyttalere laget etter nevnte prinsipper oftest lavohmige,
    og slike forsterkere sliter med lave laster.
    Konsekvensen blir at høyttaleren ikke vil "synge". Dvs lyden vil ikke virke frigjort, og det vil låte mer kjedelig og flatt enn med mer egnet forsterker.

Det er jo interessant om dere prøver, så får vi se om mine antagelser slår feil, -eller?:rolleyes:

mvh

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    39.155
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg brukte Chord på slutten når jeg hadde Martin Logan CLS II. Disse har en skikkelig slem impedanskurve , men både 1400 B monoblokker og 1200 C spilte bra på dem.
    Dermed ikke sagt at alt med Switch-mode powere er egnet for oppgaven.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.752
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Fint at du har gode erfaringer soundscape.

Jeg er ikke så påståelig og sier at det er en håpløs kombi, men jeg mener at i mange tilfeller er klasse D på elektro/magnestater en blindvei.

I dette tilfelle er ArilD så hyggelig at han låner ut ampene, og da er det jo mulig å prøve.:)

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    741
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Fint at du har gode erfaringer soundscape.

Jeg er ikke så påståelig og sier at det er en håpløs kombi, men jeg mener at i mange tilfeller er klasse D på elektro/magnestater en blindvei.

I dette tilfelle er ArilD så hyggelig at han låner ut ampene, og da er det jo mulig å prøve.:)
    Hei !
    Så lenge man har lever, så lærer man.
    180w hypex tror jeg også er bortkasta tid og energi. Men Fryktelig nysgjerrig på 400w Tupperware med doble smps.
    Låter det blikk ved pådrag, så er der klart skivebom. Men jeg synes helt klart at det er verdt å prøve.
    Setter en Heineken på at det fungerer Godt :)
    #IdareyouJorwed

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    741
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Små switch-mode forsterkere hadde nok ikke vært mitt førstevalg heller....................
    Mitt førstevalg hadde vært Audio Valve Eclipse pre, og noe inn i gamprævva heftig Bladelius eller endog stor Hegel til elektrostatene.
    :)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.752
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke alltid det hjelper med flere watt, men en Heineken er ikke mye å risikere...:cool:

Har mer tro på en Ymir e.l., og rør i pre som du foreslår, for å ha mulighet til å tilføre litt varme med passende rør.

Men da blir jo prisen litt utaskjærs muligens!?

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    741
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Er mest med de doble smps'ene jeg tror det kan hjelpe.
    Eclipse pre er bare nydelig. Lukten av strykejern, og magi.
    Innenfor mer begrenset budsjett, så er Hegel også relativt decent priset og kraftige.
    Dog, det er få snarveier til Nirvana.
    Overrasket meg stort de Final Htt. Hørtes ikke gærnt ut på Roksan eller oldschool Ec.
    A

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    39.155
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Mark Levinson model 334 på torget nå. Denne tror jeg ville spilt himmelsk på elektrostatene. Kjenner ikke bruktprisen på disse , men innbiller meg den kanskje er litt høyt priset....

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.667
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Så bare lekker ut den! :) Men ja, det blir for dyrt. 20k inkl pre er en maks grense.
    Sitter bare som gjedda i sivet.....:)
    Sitter på det jeg har litt og hugger til om sjansen byr seg :)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.114
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    20 K ? Da kan du nok la håpet om Conrad Johnson fare. Hadde tenkt å foreslå CJ Evolution 2000 og en fin CJ- rørpre i tillegg. Men da skal det godt gjøres å komme inn under 25 K, tipper jeg.

Mvh

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.667
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ja, det er det det er.
    Men større kupp har forekommet enn kombo/integrert av god kvalitet til 20k.;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn