Politikk, religion og samfunn Rus - rusmidler, ruspolitikk, rusproblematikk, medisin, rekreasjon og alt i mellom.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    FEIL.....for noen mennesker løser det et eller flere problemer,det gjelder meg personlig ,har offentlig tilatelse...
    Jeg snakket ikke om medisinsk bruk nå, det blir noe annet. Jeg antar du får cannabis mot noen form for somatisk lidelse og at vi skal ha den muligheten støtter jeg fullt ut.

    Det er et ikke ubetydelig overlapp mellom medisin og rus, og det er vel egentlig ikke noe binært skille mellom medisin og rekreasjon heller, begge deler er ment å gi velvære. Men har man store plager enten de er fysiske eller psykiske, så bør man snakke med en profesjonell behandler. Selvmedisinering er en veldig skummel vei å gå.

    For å sette det på spissen så trenger noen faktisk morfin for smertelindring og de bør få det, men jeg vil likefullt på det sterkeste fraråde folk som ikke trenger det, å begynne å knaske morfintabletter for å (sitat) ”koble av etter en hektisk hverdag“.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Dette med "avkopling etter en hektisk hverdag", volder meg flere bekymringer og medfører mye vurdering. For noen år tilbake tøyset jeg med at jeg var "helgealkoholiker", eller periodedranker med ekstremt korte perioder. Nå tøyser jeg ikke med det mer, jeg tror faktisk på det. Jeg har mine hvite måneder, jeg drikker så å si aldri noe som helst i ukedagene, mens fredag + lørdag medfører overforbruk. Det har vært en snikende økning gjennom årene, fra å være nesten uinteressert i rus i ungdom og tidlig voksenalder, gjennom småbarnsperioden (flere måneder i strekk uten alkohol eller annen rus), fram til å glede seg til "perioden" på to dager hver helg. Så min påstand er at i min kropp bor en alkoholiker, og jeg er ærlig talt litt i stuss om hvordan jeg best gjør kål på ham. Heldigvis gjør jeg aldri noe galt, eller blir aggressiv av alkohol, men jeg liker ikke den siden av meg selv i det hele tatt. Det er i grunn ikke noe problem å unngå alkohol, problemet oppstår mer i det øyeblikket mer enn to halvlitere blir konsumert; da er det kjørt. Og jeg tror alkoholens djevelskap ligger akkurat der; altså i evnen til å elske rusen, til å ville ha mer av den når den først er satt i gang.
    Vurderingene går på om jeg burde ta et år uten alkohol, for å se hvordan det (ikke) påvirker meg, ettersom jeg ikke ser noen klare effekter av en hvit måned, bortsett fra at jeg kjeder meg litt mer. Eller... Den siste hvite måneden (januar - februar) meførte bedre søvn, tror jeg, men er ikke sikker. Bortsett fra denne åpenbare lasten, lever jeg et sunt liv med fysisk fostring, sunn mat, kultur, venner og et godt familieliv. Så er spørsmålet hvor mye skade gjør man over tid på sitt eget liv, på intellektet, på fysisk og psykisk helse i alle varianter? Og finnes det noen bedre kur enn bare å ta seg selv i nakken, og begynne et kjedeligere liv?
    Hva sier dere, leger og legfolk? :)
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg hadde min første måned uten å røre alkohol i januar i år (hvit måned), det har jeg ikke hatt siden jeg begynte å drikke for 24år siden.
    Var ikke noe problem og følte egentlig ikke noe forskjell bortsett fra litt bedre fordøyelse
    Ift det du beskriver disq så virker det ikke som du har et problematisk forhold til alkohol så forstår ikke hva du er bekymret for. Dersom du er genuint bekymret er det jo bare å slutte, du sier jo selv det ikke er noe problem.
    Så kan du jo vurdere å bruke cannabis som en erstatter
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Personlig ser jeg ikke noen umiddelbar grunn til bekymring om noen tar seg tre eller fem øl på fredag for å koble av etter arbeidsuka, eller en joint for den del. Og spesielt ikke hvis det er i kombinasjon med sosialt samvær. Men trenger man tre øl for å koble av etter jobben hver dag så er det et problem. Og trenger man en joint for å koble av etter jobben hver dag så er det nok et mindre problem, men fortsatt et problem. Men dette er jo fryktelig individuelt også, noen takler rus veldig bra mens andre nesten ikke takler det i det hele tatt. Hvis man ser at de negative konsekvensene utveier de positive, eller at tiden med rus er det man gleder seg til mens livet uten føles kjedelig eller meningsløst, så tenker jeg at man bør begynne å revurdere sine prioriteringer. Og hvis man begynner å avstå fra andre aktiviteter, gjøremål eller relasjoner for å få tid til flaska eller jointen enda mer. Som Johann Hari sier så er det kjedsomhet og ensomhet som er de relle gateway-drugs. Så jeg ser vel heller ikke noe bekymringsverdig i beskrivelsene til @Disqutabel. Men er dårlig samvittighet og bekymring for helsa en negativ konsekvens så er jo dette verdt å ta med i regnestykket.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Men med det sagt, så har jeg selv blitt mer bevisst på å begrense alkoholinntaket i senere tid, siden det er helseskadelig og gir økt risiko for spesielt kreft (som jeg virkelig ikke har lyst til å få), og er skadelig for både hjernen og kroppens organer selv med relativt moderat inntak. Jeg er også ganske dårlig til å motstå fristelser og om jeg har en sixpack i kjøleskapet så blir den ikke gammel. Så min løsning er å begrense egen tilgjengelighet. Men jeg har også lite til overs for "sunnhetstyranniet" og idéen om tvungen (eller selvpåtvungen) askese. For å gå rundt og ha dårlig samvittighet hele tiden er også veldig skadelig for helsa, både mentalt og fysisk.

     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Men med det sagt, så har jeg selv blitt mer bevisst på å begrense alkoholinntaket i senere tid, siden det er helseskadelig og gir økt risiko for spesielt kreft (som jeg virkelig ikke har lyst til å få), og er skadelig for både hjernen og kroppens organer selv med relativt moderat inntak. Jeg er også ganske dårlig til å motstå fristelser og om jeg har en sixpack i kjøleskapet så blir den ikke gammel. Så min løsning er å begrense egen tilgjengelighet. Men jeg har også lite til overs for "sunnhetstyranniet" og idéen om tvungen (eller selvpåtvungen) askese. For å gå rundt og ha dårlig samvittighet hele tiden er også veldig skadelig for helsa, både mentalt og fysisk.

    Har ikke videre dårlig samvittighet, heller, mine vurderinger går mer på den kunnskapen man etter hvert har fått om alkoholens generelle skadeeffekter. Jeg kan fint ha øl og vin stående i kjøleskapet, som f.eks. i løpet av hvit måned eller i ukedagene; det er ikke til forbruk før freddan, og det er problemfritt. Sånn sett ligger jeg ikke tungt under for rusens forbannelser, det er i bunn og grunn et helsespørsmål, og en liten bekymring for at den snikende utviklingen fortsetter, og at jeg rasjonaliserer den etter oppnådd pensjonsalder.
    Og hva sier legen, er "helgealkoholiker" et reelt fenomen?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Så kan du jo vurdere å bruke cannabis som en erstatter
    Det er neppe et større problem å slutte med alkohol, men min opplevelse av det, er at det setter opp hindre for livsutfoldelse, at det på sett og vis hemmer meg litt.

    Når det gjelder cannabis som erstatter er det to ting som står i veien; jeg har forsøkt det en gang, likte det overhodet ikke, og det er forbudt. Jeg gidder ikke bidra til kriminell virksomhet kun for å oppleve en annerledes rus. Selv om jeg altså er i mot lovens årsak og virkning i denne sammenhengen.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det har jeg forståelse for, men når loven åpenbart er feil ser jeg ingen problemer med å bryte den. Norges lover inneholder sikkert 1 million bestemmelser for hva som er lov og ikke, det er ikke alt der som er like logisk og jeg er sikker på at de beste av oss bryter mange av disse daglig.
    Ift cannabis er dette svært enkelt å skaffe uten å støtte kriminelle nettverk.
    Du kan feks bestille frø på nett fra lovlig virksomhet eller evt dra til Amsterdam og handle frø i en seed shop.
    Så burde handle inn plantelys og system for jordløs planting (hydroponic) samt utstyr for å sjekke pH og noe for å justere pH og gi næring.
    Omtrent som å dyrke tomater eller andre grønnsaker.
    Så skal det høstes og tørkes før det nytes
    Organisk og trygt
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Det har jeg forståelse for, men når loven åpenbart er feil ser jeg ingen problemer med å bryte den. Norges lover inneholder sikkert 1 million bestemmelser for hva som er lov og ikke, det er ikke alt der som er like logisk og jeg er sikker på at de beste av oss bryter mange av disse daglig.
    Ift cannabis er dette svært enkelt å skaffe uten å støtte kriminelle nettverk.
    Du kan feks bestille frø på nett fra lovlig virksomhet eller evt dra til Amsterdam og handle frø i en seed shop.
    Så burde handle inn plantelys og system for jordløs planting (hydroponic) samt utstyr for å sjekke pH og noe for å justere pH og gi næring.
    Omtrent som å dyrke tomater eller andre grønnsaker.
    Så skal det høstes og tørkes før det nytes
    Organisk og trygt
    Folk skal nå få gjøre som de vil for min del, men selv om jeg elsker rus, så elsker jeg det ikke så mye at jeg gidder å gjøre meg til kjeltring for det. Uansett hva jeg personlig måtte mene om loven i seg selv. Når det gjelder planter som vokser vilt i norsk natur, finner jeg det enda mer merkelig at det går an å forby folk å gjøre hva de vil med dem, med mindre de er utrydningstruet. Det synes jeg er juridisk tvilsomt, egentlig. Fullt lovlig å spise alt du finner, og da mener jeg alt, bortsett fra én enkelt sopp. Veldig rart.

    Andre vil vurdere dette annerledes, og det legger jeg meg ikke oppi.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ...men de farene er i stor grad et direkte produkt av forfeilet ruspolitikk...
    Selvom det er nevnt i andre sammenhenger. Du tok ikke med deg farene ved at du ikke aner det egentlige innholdet i illegale stoffer.

    Og - et element som ikke nevnes for ofte i forbindelse med illegal omsetning generelt - og av narkotika spesielt.
    Det er det kriminelle (tilleggs-) nettverket som besørger hvitvaskingen - og det drar seg langt inn i næringslivet.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Selvom det er nevnt i andre sammenhenger. Du tok ikke med deg farene ved at du ikke aner det egentlige innholdet i illegale stoffer.
    Hvis du leser litt nøyere så gjorde jeg det, i siste setningen i avsnittet du siterte fra.;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Om du mener at det ble dekket inn med benevningen farlig stoff, så ok.
     
    • Liker
    Reaksjoner: I_L

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Har ikke videre dårlig samvittighet, heller, mine vurderinger går mer på den kunnskapen man etter hvert har fått om alkoholens generelle skadeeffekter.
    Da er jo dette for deg et rent helsespørsmål og ikke en bekymring om rusavhengighet. Kanskje det bare er midtlivskrisa...

    Folk skal nå få gjøre som de vil for min del, men selv om jeg elsker rus, så elsker jeg det ikke så mye at jeg gidder å gjøre meg til kjeltring for det.
    Jeg tar dissens i din bruk av ordet "kjeltring", men at du ikke ønsker å bryte loven er jo forståelig nok. Loven i seg selv er imidlertid ikke noen rettesnor for moral; moralen i en handling følger av dens intensjoner og forventede konsekvenser. Man kan dog ikke benekte at loven har en avskrekkende effekt, som Ramzan Kadyrov sa så finnes det ikke homofile i hans land. Det er nullvisjon koste hva det koste vil. Og problemet også her er at gevinsten av lovens avskrekkende effekt er forsvinnende liten sammenliknet med alle de enorme skadene som følger av kriminell og ukontrollert omsetning og bruk av rusmidler. Tanken om at man i avskrekkingsøyemed skal gjøre rusbruk så farlig som overhodet mulig er en veldig skadelig idé, som flere av slaget utformet langt ute på den amerikanske høyresiden, og konsekvensene av den har vi snart hundre år med empiri på. Og idéen rammer også ekstremt sosialt skjevt og har enorme negative følger for samfunnet, uten at det var noen stor bekymring for de som utformet den. Så den humanistiske tanken må selvsagt være at man heller bør prøve å gjøre rusbruk så trygt som mulig for å minimere skadefølgene, og gi hjelp til de som allikevel trenger det. For å stemple store grupper i befolkningen som kjeltringer og prøve å dytte de ut av samfunnet har aldri ført noe godt med seg.
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Når det gjelder planter som vokser vilt i norsk natur, finner jeg det enda mer merkelig at det går an å forby folk å gjøre hva de vil med dem, med mindre de er utrydningstruet. Det synes jeg er juridisk tvilsomt, egentlig. Fullt lovlig å spise alt du finner, og da mener jeg alt, bortsett fra én enkelt sopp. Veldig rart.
    Og det blir enda mer tvilsomt når man tar i betraktning at fleinsopp er kanskje det tryggeste rusmiddelet som finnes. Men at sopp skal kunne være et tryggere alternativ til feks. alkohol beror nok på noen vesentlige misforståelser og vranglære om hva det går ut på. Psilocybin er et ganske kraftig psykedelika og de som har vært borti sånt vet at det gir en rusopplevelse som er helt fundamentalt annerledes enn noe man kan oppleve med alkohol eller for den del andre simulanter eller sedativer. Det handler ikke om å koble av, men å koble hjernen max , Og å møte sine aller innerste tanker, følelser, demoner og engler, og forhåpentligvis komme ut i andre enden som et bedre menneske. Jeg er egentlig ganske usikker på om det kan kalles rekreasjon i det hele tatt. Uansett veldig vanskelig å beskrive med ord, men jeg kan kanskje komme tilbake til det når jeg har litt bedre tid.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    1. Da er jo dette for deg et rent helsespørsmål og ikke en bekymring om rusavhengighet. Kanskje det bare er midtlivskrisa...



    2. Jeg tar dissens i din bruk av ordet "kjeltring", men at du ikke ønsker å bryte loven er jo forståelig nok. Loven i seg selv er imidlertid ikke noen rettesnor for moral; moralen i en handling følger av dens intensjoner og forventede konsekvenser. Man kan dog ikke benekte at loven har en avskrekkende effekt, som Ramzan Kadyrov sa så finnes det ikke homofile i hans land. Det er nullvisjon koste hva det koste vil. Og problemet også her er at gevinsten av lovens avskrekkende effekt er forsvinnende liten sammenliknet med alle de enorme skadene som følger av kriminell og ukontrollert omsetning og bruk av rusmidler. Tanken om at man i avskrekkingsøyemed skal gjøre rusbruk så farlig som overhodet mulig er en veldig skadelig idé, som flere av slaget utformet langt ute på den amerikanske høyresiden, og konsekvensene av den har vi snart hundre år med empiri på. Og idéen rammer også ekstremt sosialt skjevt og har enorme negative følger for samfunnet, uten at det var noen stor bekymring for de som utformet den. Så den humanistiske tanken må selvsagt være at man heller bør prøve å gjøre rusbruk så trygt som mulig for å minimere skadefølgene, og gi hjelp til de som allikevel trenger det. For å stemple store grupper i befolkningen som kjeltringer og prøve å dytte de ut av samfunnet har aldri ført noe godt med seg.
    1. Midtlivskrisa hadde jeg for nesten 20 år siden. Gikk så langt at jeg kjøpte meg rulleskøyter (inline). Det var en jævla god idé. Går fortsatt mye på rulleskøyter så snart føret tillater.

    2. Enig i betraktningene, la oss heller kalle det "kjeltring", for å understreke at det er slik NNPF ser det, ikke hvordan jeg selv oppfatter saken. Og jeg er ikke veldig moralsk av meg, heller, det også la jeg vekk etter midtlivskrisa, det var også en god idé. Så det koker ned til en intellektuell forståelse av at jeg har et potensielt skadelig og mulig vanedannende forbruk av et giftig rusmiddel som er fullt lovlig. Konklusjonen på denne forståelsen, er at dette ikke er ønskelig, men her kjenner jeg at jeg ikke har lyst til å kutte akkurat den elendige uvanen, til tross for hva jeg vet og forstår. Og deri ligger problemet, for betyr det at jeg de facto er avhengig på et eller annet plan allerede?? Det grunner jeg en del på, men har ikke funnet noe sikkert svar. Og i morra er'e på'n igjen! :D

    3. Ref ditt innlegg #334. Dersom psilocybin kunne fjerne den lysten til å tømme innpå alt for mye øl, er det jo fullstendig idiotisk at jeg da samtidig velger en kriminell handling for å få bedre helse. Det hører ingen steds hjemme.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Bare et lite malapropos; under coronaepidemien valgte norske myndigheter å forby folk å dra på hytta. Det var temmelig tvilsom jus, vil jeg påstå. Vi har enkelte veldig tydelige debattanter her, som går svært hardt ut akkurat den lovanvendelsen, og er villige til å gå langt for å bryte slike lover, om ikke annet så fordi de selv anser dem for å være meningsløse.

    Men når de samme debattantene tar debatten om sopp i Norsk natur, da er det plutselig helt greit å forby, selv om det ikke finnes noen fornuftig juridisk grunngivelse til hvorfor akkurat den ene soppen ikke er lovlig å behandle etter eget forgodtbefinnende. Fortell oss gjerne om faremomentene på 17 språk, men forbud!?
    Av og til må man faktisk klare å tenke litt prinsipielt, selv om man ikke liker svaret man funderer seg fram til.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    3. Ref ditt innlegg #334. Dersom psilocybin kunne fjerne den lysten til å tømme innpå alt for mye øl, er det jo fullstendig idiotisk at jeg da samtidig velger en kriminell handling for å få bedre helse. Det hører ingen steds hjemme.
    Det er nok veldig individuelt hvordan det slår ut, men jeg har alltid fått mindre lyst på alkohol/rus i tiden etter en "tur". Og jeg er overhodet ikke overrasket over at det viser seg effektivt i behandling av avhengighetslidelser. Mye avhenger så klart av "set and setting", men mer sannsynlig enn ikke så skal man gjennom store deler av følelsesregisteret før man er ferdig. Man møter seg selv i døra og sinn og emosjoner blir kledd helt nakne. Alkohol derimot demper følelsene, og selv om jeg som regel har hatt øl tilgjengelig i slike situasjoner, så har jeg som regel opplevd at hvis jeg griper etter det så er det for å dempe de mest intense inntrykkene og følelsene. Altså at jeg egentlig drikker for å slippe unna meg selv. Og de tankene har sittet i lenge etterpå; er det det jeg gjør også til vanlig? Rømmer jeg fra meg selv, og er ikke det i grunn litt meningsløst? Og noe annet jeg ofte også har kjent på er at kanskje den aller beste følelsen har kommet når jeg lander. Altså når effektene slipper taket og sansene igjen begynner å kommunisere med hjernen på den måten jeg er vant med. For meg har det vært utrolig godt, i den forstand at jeg føler at nå har jeg kommet meg gjennom det her, nå er jeg endelig ferdig. Og når nykterheten føles så delig så får man i tiden etterpå mindre lyst til å tukle med den.

    Men det går over, som med inntrykkene fra enhver annen tur så vil inntrykkene fra en psykedelisk tur også svekkes over tid. Men jeg har med selvsyn sett folk faktisk endre livsførsel etter slike reiser.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Og nå viser det seg jo at dagens politikk mot voldtekter heller ikke fungerer.
    Betyr det at man også bør legalisere det......?

    mvh
    Proffen
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Single dose of LSD provides immediate and lasting relief from anxiety, study says
    Også ikke overraskende. Jeg opplevde sopp som ekstremt emosjonelt og et verktøy for å gjennomleve og bearbeide sine aller innerste følelser. Mens LSD er mye mer sensorisk og kan oppløse både virkeligheten og jeg’et, og derfor fremstår mer en kilde til den dypeste undring. Undring om virkeligheten, bevisstheten, sansene, seg selv og sin plass i verden. Men dyp undring kan også fort bli til frykt, og det å oppleve ego-loss kan være veldig skremmende. Og da må man bare jobbe seg gjennom det, hvilket er veldig lærerikt og helt sikkert terapeutisk for de med generalisert angstlidelse, siden man da på en helt ny måte forstår hvordan angst er noe man må jobbe seg gjennom. Og i motsetning til en fylletur så husker man jo alt etter en slik tur, og kan derfor ta med seg lærdommen inn i hverdagslivet.

    Brukt riktig kan dette være fantastiske verktøy, og at de ble bannlyst fra psykiatrien på 70-tallet kan på en måte sammenliknes med de mørke århundrer i middelalderen, da kirken bannlyste stort sett alt som var av vitenskap og fremskritt. Men mørketiden er heldigvis over nå og forskningen på full fart tilbake. At LSD i likhet med psilocybin og mdma nå har fått breakthrough therapy status var helt som forventet. Og det er bare den spede begynnelsen.
     
    Sist redigert:

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.384
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    "Alle" jeg har snakket med som har hatt en "bad trip" på LSD eller psilocybin har hatt et kontrollbehov, og forsøkt å stritte imot. Man er avhengig av å slippe egoet og bare "go with the flow" som det heter. Det tror jeg nesten alle kan klare, men ikke når som helst og hvor som helst. Man bør forberede seg og tilrettelegge litt. (men som det er sagt tidligere i denne tråden; også bad trips kan gi gode erfaringer, men etter å ha møtt folk på badtrip er det ikke noe jeg vil anbefale.)
     
    • Liker
    Reaksjoner: I_L

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Veldig enig. Hjernen har et ”fight or flight”-system som evolusjonen ga oss, siden det var de som fikk panikk og rømte eller slåss som gærne som overlevde når fiendene eller rovdyrene kom. Men å reise seg opp og springe for livet er ganske nyttesløst i de fleste situasjoner hvor man får panikkanfall i dag, enten det er ombord på et fly eller under en tripp. Så man stritter i mot og det gjør bare ting verre. I sistnevnte tilfelle bør du heller ha en edru sitter som kan passe på deg, gi deg ro og trøst og hjelpe deg å jobbe deg gjennom frykten. Rolig, avslappende musikk og omgivelser typ masse pledd og puter kan også hjelpe. Men hvis man begir seg ut på sånt så bør man være bevisst på at man kommer til å være i en veldig sårbar situasjon de neste seks til tolv timene. For én som aldri har opplevd panikkanfall før så kan det nok være traumatisk, men som du sier så rapporterer de aller fleste som har hatt en ”bad trip” i ettertid at det er noe de har lært av og vokst på.. Og ofte enda mer enn de gode.
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205

    Samtidig, i verden:

     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Verden kryper fremover her hjemme også. Helsedirektoratet har altså gått fra å prøve å stenge ned Rusopplysningens livreddende tilbud til å ville lansere et selv. Kudos til dem, og for så vidt NRK som med en så åpen og fordomsfri artikkel forhåpentligvis bidrar til å bryte ned litt av stigmaet. ”Bjørn” virker som en grepa kar.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Interessant artikkel om hvordan en genterapi for Parkinson kan være effektiv mot alkoholisme. Kortvarianten er at den reparerer hjernens evne til dopaminproduksjon, som blir permanent (og hittil antatt irreversibelt) redusert av kronisk alkoholbruk.

     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Sveits vurderer det samme, også de har også fått nok av gjengkriminaliteten og syndikatene.


    Infrastrukturen for lovlig innførsel av kokain er allerede på plass, siden det mange steder fortsatt brukes til lokalbedøvelse. NHS i England importerer flere hundre kilo lovlig kokain i året.


    "It's striking that this legal cocaine market is associated with none of the chaos, violence and criminality of the parallel illegal market for non-medical use. It's instructive when people ask how a legal cocaine market might work: we can just point to the existing legal market and say, 'Well, like that – just a bit bigger.'"
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn