Det var jo forventet men når man setter det i perspektiv allikevel smått utrolig at EU-pakken på 50 milliarder euro til Ukraina ble stoppet av en mann, Victor Orban.
Orban, som den ungarskfødte jøden Soros i sin tid ga stipend for å studere ved Oxford. Av alle ting, om jeg husker rett, for å blant annet å studere betydningen av det sivile samfunn for demokrati og rettsstatsprinsipper.
Soros må totalt ha brukt hundrevis av millioner euro på utdanningssystemet og det sivile samfunn i Ungarn. Det Soros-finaniserte CEU var i lang tid det kanskje beste universitetet sør for alpene og øst for Adriateren på flere fagfelt og tiltrakk seg en generasjon skarpe hoder fra hele regionen. Til Orban tvang dem til å stenge ned og flytte.
I det meste av tiden Orban har ledet Ungarn så er det vel bare Polen, Hellas og Romania som har vært større netto mottakere av EU støtte og ditto milliarder enn Ungarn.
Det er sikkert mye kan kritisere valutaspekulant og filantrop Soros for. Øverst på min liste akkurat nå er at han totalt feilvurderte i 1989 og ga et springbrett gjennom stipendet til Orban.
Vil anta Soros muligens må ha tenkt den tanken selv. Ikke minst etter at Budapest under forrige valg var full av Fidesz-plakater som nærmest plasserte Soros som vår tids mogul av the
Protocols of the Elders of Zion.
Uansett, jeg tror nok fortsatt at de fleste av de prosjekterte 50 EU milliardene vil komme omsider gjennom en alternativ finansieringsmodell utenfor EU budsjettet. Men man taper tid verken ukrainerne eller vi har å miste. Det bidrar også til en politisk projeksjon av manglende vestlig besluttsomhet ikke bare i USA men også Europa, som
@PowerMetal er inne på her over.
Jeg ser for eksempel ikke bort fra at Modi hadde latt være å sende sin utenriksminister til Moskva i desember om EU hadde stått samlet og resolutt, og ikke Orban allerede hadde signalisert at han ville blokkere for EU-pakken.