Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Foten

    Medlem
    Ble medlem
    21.10.2022
    Innlegg
    33
    Antall liker
    7
    Sted
    Norge
    Jeg velger å støtte motstanden mot overgrep, voldtekter, "beskyttere" som jevner alt med jorden, bomber fødeavdelinger
    og sykehus, begår massedrap på en sivilbefolkning unner dekke af "frigjørelse".
    Hvorfor velger du ikke å flytte til Russland da?? Eller vil du ha både NAV OG russiske rubler i tillegg til trollfabrikken din??
    Det gjør vi alle. Men det var ikke det som var spørsmålet. Jeg kunne aldri tenke meg å bo i Russland, men det er totalt uviktig i diskusjonen. Og Trollfabrikker en et annet tema. Ikke noe jeg har med å gjøre selvfølgelig. Jeg setter stor pris på seriøsitet i debatt.

    Det store spørsmålet mitt er hvorfor såpass mange her åpenbart er for krig. Det skjønner jeg ikke. Kan noen forklare meg det? Norge har jo skrytt i tiår på at vi er en fredsnasjon.
     
    Sist redigert:

    Foten

    Medlem
    Ble medlem
    21.10.2022
    Innlegg
    33
    Antall liker
    7
    Sted
    Norge
    Ukraina var nøytralt både i 2014 og 2022. Likevel innledet putin en imperialistisk angrepskrig, stikk i strid med forpliktende avtaler fra FN-charteret og nedover. Det er ingen ting som gir putin rett til å starte folkemord på naboland som vil bestemme i eget land.

    Hva synes du putin bør gjøre med Sverige og Finland, sa du?
    Du må kunne klare å forholde deg til fakta. Hva Russland krevde og hva Vesten nektet å godta er helt på det rene. Det er bevist. Jeg kan jo gjenta ordene fra forhandlingene:

    "I avtalen som kommunikeet skisserte, ville Ukraina erklære seg som en permanent nøytral og atomfri stat. Ukraina ville også avstå fra å bli med i noen militærallianse og heller ikke tillate utenlandske militærbaser og soldater på sitt territorium. Som mulige garantister lister kommunikeet opp de faste medlemmene av FNs sikkerhetsråd (inkludert Russland) sammen med Canada, Tyskland, Israel, Italia, Polen og Tyrkia.

    Dette er hva det alltid har handlet om.

    Og dette handler ikke om Sverige og Finland. De er ikke truet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.526
    Antall liker
    37.596
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bare indirekte kobling til Ukraina, men Wagner gruppe (40-70 personer) ble eliminert i Mali. Flere av dem hadde vært med på invasjonen av Ukraina.
    Nice touch.
    1722198590832.png
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    899
    Antall liker
    510
    Torget vurderinger
    1
    Ja, dessverre. Men det kunne ha vært unngått. Nøytralt Ukraina og bevare MinskII avtalen hadde vært nok.
    Hvorfor avslo Putler en avtale ang nøytralitet da, ref Asbjørns innlegg 45.553?? Og hvorfor brøt han Minsk avtalen straks den var inngått?

    Kan du også kommentere innleggene 45.522-24?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.526
    Antall liker
    37.596
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og dette handler ikke om Sverige og Finland. De er ikke truet.
    Hvorfor ikke? putin fikk nettopp 1300 km direkte grense mot NATO fra murmansk til st pete. Østersjøflåten hans er korket inne i NATOs innsjø Østersjøen, uten en snøballs sjans til å komme seg ut av Finskebukta, langt mindre gjennom sund og bælter uten NATOs aksept. Baseavtaler med USA sikrer rask respons ved plutselig behov. Rosinen i pølsen er det tidligere storfyrstedømmet Finlands flygflotilj i Rovaniemi med deres F/A-18 og F-35 utstyrt med langtrekkende cruise-missiler som en pistol i tinningen mot muskovias «sikkerhetsinteresser» på kola. Sikkerhetspolitisk er det en katastrofe for muskovia.

    Tilsammen 150 nordiske F-35 + 100 Gripen under felles luftkommando er en helt annen potensiell militær trussel mot putins muskovia enn et mulig ukrainsk NATO-medlemsskap. Så hvorfor mener du det ene rettferdiggjør angrepskrig og folkemord på nøytrale ukrainere, mens du vil ha oss til å tro at det andre er et pyttsann, ikke noe å hisse seg opp for?
     
    Sist redigert:

    Foten

    Medlem
    Ble medlem
    21.10.2022
    Innlegg
    33
    Antall liker
    7
    Sted
    Norge
    Since 2014, Russia has quickly violated 20 ceasefire agreements reached with Ukraine.
    Ukrainian Foreign Minister Dmytro Kuleba said this on the X social media platform, Ukrinform reports.
    "To those with short memories: Between 2014 and 2022, Ukraine held about 200 rounds of talks with Russia. During this period, 20 ceasefire agreements were reached, all of which were quickly violated by Russia," he wrote.
    According to Kuleba, none of the 200 rounds of talks or the 20 ceasefires have prevented Putin from launching a brutal all-out invasion of Ukraine on February 24, 2022.
    "Those who argue that Ukraine should negotiate with Russia now are either uninformed or misled, or they side with Russia and want Putin to take a pause before an even larger aggression," the minister said.

    (Og jeg legger til for min egen del: Putler doesn't want peace, he wants Ukraine!)
    Dette var først og fremst er opprør blant russiske ukrainere. I hvilken grad Russland bidro eller ikke, vet jeg ikke i detalj. Jeg tror det er fortsatt er litt usikkert. Det ble begått grusomheter fra begge parter. Fortsatt er krigerne der både lokale og russiske.
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    899
    Antall liker
    510
    Torget vurderinger
    1
    Dette var først og fremst er opprør blant russiske ukrainere. I hvilken grad Russland bidro eller ikke, vet jeg ikke i detalj. Jeg tror det er fortsatt er litt usikkert. Det ble begått grusomheter fra begge parter.
    "I triggered the Donbas conflict when I led a group of armed Russian militants to take Sloviansk in April 2014." Former Russian separatist leader Igor Vsevolodovich Girkin
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.526
    Antall liker
    37.596
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    899
    Antall liker
    510
    Torget vurderinger
    1
    Ukrainsk pass?? Hva var det du ikke forsto med " armed Russian militants "??

    Alexander Borodai (statsminister i den selverklærte folkerepublikken Donetsk) uttalte at 50 000 mann, hvorav 44.000 var RUSSISKE borgere, kjempet i Donbas mellom april 2014 og august 2015.
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.727
    Antall liker
    4.519
    Sted
    Bartistan
    Hva velger du da?
    Jeg velger å sette deg på ignore da du gjentar det eksakt samme sludderet som flere andre har kommet trekkende med gjentatte ganger tidligere, 'debatterer' uten å forholde deg til konkrete spørsmål du blir stilt og generelt er enda et enerverende hakk i plata denne tråden utgjør.
    God bedring.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.526
    Antall liker
    37.596
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De lokale hadde jo styrker det fra før og det er jo nesten bare russere som bor der. Det var en folkeavstemning, men som ikke var legal internasjonalt. Vil jeg tro.
    Det var et klart flertall også på Krym for å bryte ut av sovjetunionen i 1992. At det er «nesten bare» muskovitter som bor der er både løgn og irrelevant. Det som skjedde i 2014 var et væpnet angrep på et annet lands territorie, stikk i strid med forpliktende avtaler om å respektere Ukrainas territorielle integritet. De vaktpostene jeg viste bilde av var muskovittiske spesialsoldater i umerkede uniformer. Selv putin innrømte dette noen uker senere.

    1722200217063.png

    1722200348588.png

    Men jeg er fortsatt nysgjerrig på din forklaring på hvorfor det tidligere storfyrstedømmet Finlands faktiske NATO-medlemskap ikke utgjør noe problem, mens bare muligheten av et fremtidig ukrainsk NATO-medlemsskap utgjør en slik eksistensiell trussel for muskovia at det rettferdiggjør angrepskrig, folkemord, etnisk rensing og et utall andre krigsforbrytelser og forbrytelser mot menneskeheten. Vennligst forklar, eller har ikke dine oppdragsgivere gitt deg en jukselapp om det ennå?
     
    Sist redigert:

    Foten

    Medlem
    Ble medlem
    21.10.2022
    Innlegg
    33
    Antall liker
    7
    Sted
    Norge
    Men nå er det natta :). Husk jeg svarer på på spørsmål og det vil dere vel at jeg skal? Og jeg bare saklig og baserer meg på fakta. Dette er vel et diskusjonsforum og da må man jo akseptere andres tanker og vi er vel for ytringsfrihet?
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    2.117
    Sted
    Bergen
    Nei, dette er ikke naivitet. Les innlegget jeg la ut fra Le Monde. Det er en seriøs avis.

    Dette handler ikke om å utvide noe tsarrike. Det er historie. Vi må se på virkeligheten slik det er nå og ikke tro noe som ikke det er dekning for.
    Du er jammen meg ikke sann
    Virkeligheten er akkurat slik jeg beskriver
    At du ønsker og drømmer om noe annet er greit nok, men du bør forholde deg til fakta og ikke omskrive historien
    Lage sin egen versjon av historien er det putler holder på med.
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.920
    Antall liker
    29.404
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Dette var først og fremst er opprør blant russiske ukrainere. I hvilken grad Russland bidro eller ikke, vet jeg ikke i detalj. Jeg tror det er fortsatt er litt usikkert. Det ble begått grusomheter fra begge parter. Fortsatt er krigerne der både lokale og russiske.
    Ikke at jeg har den minste tro på at føringsoffiseren din vil la deg gå inn på temaet, men her er Hitlers tale i Danzig i etter invasjonen av Polen i 1939.


    Ser du noen som helst paralleller til Putins påstander om at han må understøtte de russisktalende ukrainerne i Donbass?
    For den saks skyld, har du gjort deg noen tanker om hvorfor det fantes så mange russisktalende i Donbass? (Hint: Holodomor )

    Mvh
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    2.117
    Sted
    Bergen
    Hva velger du da? At Ukraina blir utsatt for en forferdelig krig eller et nøytralt Ukraina? Hva er problemet med et nøytralt Ukraina? Igjen; er du for krig? Vi vet jo hva resultatet ble. Krig.
    Problemet med et nøytralt Ukraina er definisjonen av et mikrosekund, den tiden det tar før putler har underlagt seg hele Ukraina
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    899
    Antall liker
    510
    Torget vurderinger
    1
    Men nå er det natta :). Husk jeg svarer på på spørsmål og det vil dere vel at jeg skal? Og jeg bare saklig og baserer meg på fakta. Dette er vel et diskusjonsforum og da må man jo akseptere andres tanker og vi er vel for ytringsfrihet?
    Men du svarer jo IKKE på innlegg som motsier dine teorier. For eksempel på innlegg med sitater fra Lavrov og Putler selv angående Ukrainsk suverenitet og NATO-medlemskap.

    Heller ikke dette turte du svare på: Hvorfor avslo Putler en avtale ang nøytralitet da, ref Asbjørns innlegg 45.553?? Og hvorfor brøt han Minsk avtalen straks den var inngått?

    Kan du også kommentere innleggene 45.522-24?
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.749
    Antall liker
    12.339
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Dette var først og fremst er opprør blant russiske ukrainere. I hvilken grad Russland bidro eller ikke, vet jeg ikke i detalj. Jeg tror det er fortsatt er litt usikkert. Det ble begått grusomheter fra begge parter. Fortsatt er krigerne der både lokale og russiske.
    Hvorfor må du kaste bort tida vår på å komme med tåpelige påstander som har blitt tilbakevist mange mange runder i denne tråden. Jeg synd du bør lese igjennom og få med deg hvilke påstander som er grundig tilbakevist allerede, slik at du kan spare oss for unødvendige repetisjoner. Og om du ikke har noe nytt å komme med så sier det vel sitt om russernes evne til å legitimere den forkastelige og barbariske angrepskrigen de fører totalt uten respekt for internasjonale konvensjoner.
    PS Jeg syns det er forkastelig av deg å hevde at de som støtter ukrainernes rett til å forsvare seg mot en fullstendig illegitim og barbarisk angrepskrig og en mulig rekord i krigsforbrytelser, er for krig.
    Men det er typisk russisk å beskylde motparten for det de selv gjør, så det er du, i din argumentasjon for at russiske overgrep skal tas hensyn til og at ukrainerne bør underkaste seg bølla, som er den som er for krig, og krigsforbrytelser.
     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    2.117
    Sted
    Bergen
    Norge? Ja, det må du spørre politikerne om. Men noen er jo redd for en storkrig mellom USA og sine allierte mot Kina med sine allierte igjen (og da er Russland et viktig land)

    Nå må du huske på at det var forhandlinger før russerne gikk til angrep. De krevde at Ukraina ikke ble Nato medlem, noe de ikke fikk igjennom. Dager etterpå var de derimot nesten i mål med en fredsavtale. Det var vesten som oppfordret ukrainerne til å ikke underskrive. Du kan lese om det i siste utgave av Le Monde diplomatique. Hadde Russlands mål vært imperialisme hadde de selvsagt ikke ventet til at Vesten hadde bygget opp militæret til Ukraina.
    Hvilket militære hadde vesten bygd opp i ukraina pr 21 feb 22?

    du har fått med deg at Russland har flyttet grensemerkingen i sjøen/elven mellom russland og Finland. Hva er det et tegn på tror du? Fred og frihet og sånn for finlendere?
    russerne sender flyktninger på sykkel til den stengte finske grensen mot russland. Tror du det er fordi russerne ikke kan lese, ikke vet at grensa er stengt?

    dersom russerne nå stoppet krigshandlingene i Ukraina og trakk seg helt ut, hva skjer da tror du?
    Ukraina invaderer russland?
    eller NATO?
    kanskje Norge med sitt nybygde forsvar?

    hva synes du om at Hviterussland oversvømte grensen mot Polen med syriske flyktninger? En gesture om goodwill, fred og fordragelighet?
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    2.117
    Sted
    Bergen
    Du må kunne klare å forholde deg til fakta. Hva Russland krevde og hva Vesten nektet å godta er helt på det rene. Det er bevist. Jeg kan jo gjenta ordene fra forhandlingene:

    "I avtalen som kommunikeet skisserte, ville Ukraina erklære seg som en permanent nøytral og atomfri stat. Ukraina ville også avstå fra å bli med i noen militærallianse og heller ikke tillate utenlandske militærbaser og soldater på sitt territorium. Som mulige garantister lister kommunikeet opp de faste medlemmene av FNs sikkerhetsråd (inkludert Russland) sammen med Canada, Tyskland, Israel, Italia, Polen og Tyrkia.

    Dette er hva det alltid har handlet om.

    Og dette handler ikke om Sverige og Finland. De er ikke truet.
    Å nei
    Skal vi se, ubåt på grunn i stokholmskjærgårdem
    Stadige overflygningernav russiske militærfly på svensk territorium
    La oss se på Gotland, skal den bare gies til russerne siden de føler at svenskene truer russland med en tanks på den øya
    Flytting av grensemerking mot finland i russisk favør

    jeg kaller det klare trusler, hva kaller du det?

    hvilke kilder har du for at Sverige og Finland ikke er truet?
    vet du så mye mer om saken som tilsier at to land føler seg så truet at de går inn i NATO? I så tilfelle burde du engasjert deg i de to landene og overbevist de hvilken tabbe de gjør med å melde seg inn. NATO kommer ikke gratis, 2% av BNP som snart øker til 3%
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.749
    Antall liker
    12.339
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Det at russerne var tilsynelatende fullstendig avslappet når Finland og Sverige ble NATO medlemmer beviser til fulle at russernes historier om ukrainsk nøytralitet bare er et påfunn. Den eneste trusselen for russland er at et naboland med tildels felles språk og kultur (men pr i dag totalt uten russervennlighet) orienterer seg vestover. Det kan få russere til å lure på hvorfor de er nødt til å finne seg i å bo i et diktatorisk og gjennomkorrupt u-land. Det er den eneste grunnen til at russerne gikk til krig.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.133
    Antall liker
    3.869
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    hvilke kilder har du for at Sverige og Finland ikke er truet?
    Han sa det samme om Ukraina for to og et halvt år siden. At det var reinspikka onsdkapsfull løgn at russerne var i ferd med å finne på noe som kunne true Ukraina. Tok tilogmed og posta videoer fra den russiske innrykningen og hevdet at det var video som beviste at russerne trakk seg vekk fra Ukraina nå som øvelsen deres var over.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.848
    Antall liker
    22.612
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jeg setter stor pris på seriøsitet i debatt. 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂
    Du har fået seriøsitet så det holder, men du ignorerer jo bare med din historieomskrivning og useriøsitet.

    Det store spørsmålet mitt er hvorfor såpass mange her åpenbart er for krig. Det skjønner jeg ikke. Kan noen forklare meg det? Norge har jo skrytt i tiår på at vi er en fredsnasjon.
    Nei.... det skjønner du jo ikke..... for du VIL ikke.
    Du er den eneste, som er for krig. Litt krig og litt erobrede landområder.
    Det er Ukraine, som ikke vil dette, og vi støtter det beste vi kann. Om Ukraine ikke vil ha vores støtte og velger å
    legge sig på ryggen og la seg overtrampe av Putin, da stopper støtten.
    Men det er Ukraine, som klart bestemmer hva de vil. Ikke du..... og ikke vi andre heller.
    Du fatter stadig ikke (det gjør du jo nokk, men det vil ingen betale deg for) at Putin er anngriper, og
    Ukraine forsvarer seg. Så simpelt er det. Og jeg føler det som en pligt å stå opp imot bøller/"bullies", hvor
    i samhellet de finnes. Det være sig i skolegården, på gaten, i samfundet i det hele tatt, og for den saks skyld
    også i Ukraine. NETTOPP for å slippe for at krig og overgrepp breder seg.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    2.117
    Sted
    Bergen
    Siden vi er på et hifi forum, jeg fikk en plutselig hjernereferanse til Veslefrikks Stå på «… alltid når jeg får foten sier dem jeg skal gå hjem…»
    Anne G i hærlig driv,
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.820
    Antall liker
    10.270
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Elena Gold på quora (verdt å følge på en site som er full av trolling og søppel, Misha Firer er også verdifull):

    The head of Russia’s Central Bank Elvira Nabiullina postponed raising the base interest rate for as long as she could — that’s why on July 24 she had to explain the hike by 200 base points (2%) to 18%.

    According to Nabiullina, that was required “to stop the economy from overheating.”

    The truth is, the war that Putin refuses to stop is killing the Russian economy.

    Main points from Nabiullina’s briefing:

    • All resources in Russian economy are exhausted.
    • Inflation is rising.
    • Extreme lack of the workforce.
    • Adding money from reserves to market will just increase inflation without bringing new growth.
    • Maintenance and modernization costs are rising due to inflation and sanctions.
    • Russia is likely facing stagnation or deep recession.


    In her own words:

    • "We decided to raise (the rate) to 18%, but, as I have already said, we do not rule out further increases.“ “There were proposals to raise the rate to 19–20%.”
    • "We see problems in cross-border payments, in the use of foreign currencies, the risk of secondary sanctions.“
    • “The deficit in the labour market is increasing. The latest surveys of companies show that already 72% of companies consider labour shortages to be their main constraint."
    • "The reserves of labor and production capacity are almost exhausted. The shortage of these resources may lead to a situation where the rate of economic growth will slow down, despite all attempts to stimulate demand. And all the stimulus will go into accelerating inflation. In essence, this is a stagflation scenario. And it can only be stopped at the cost of a deep recession."
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.430
    Antall liker
    5.217
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Interessant, nytt intervju med professor Justin Bronk (RUSI) om hvordan han ser for seg at F-16 kommer til å bli benyttet av Ukraina.

     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    2.117
    Sted
    Bergen
    Elena Gold på quora (verdt å følge på en site som er full av trolling og søppel, Misha Firer er også verdifull):

    The head of Russia’s Central Bank Elvira Nabiullina postponed raising the base interest rate for as long as she could — that’s why on July 24 she had to explain the hike by 200 base points (2%) to 18%.

    According to Nabiullina, that was required “to stop the economy from overheating.”

    The truth is, the war that Putin refuses to stop is killing the Russian economy.

    Main points from Nabiullina’s briefing:

    • All resources in Russian economy are exhausted.
    • Inflation is rising.
    • Extreme lack of the workforce.
    • Adding money from reserves to market will just increase inflation without bringing new growth.
    • Maintenance and modernization costs are rising due to inflation and sanctions.
    • Russia is likely facing stagnation or deep recession.


    In her own words:

    • "We decided to raise (the rate) to 18%, but, as I have already said, we do not rule out further increases.“ “There were proposals to raise the rate to 19–20%.”
    • "We see problems in cross-border payments, in the use of foreign currencies, the risk of secondary sanctions.“
    • “The deficit in the labour market is increasing. The latest surveys of companies show that already 72% of companies consider labour shortages to be their main constraint."
    • "The reserves of labor and production capacity are almost exhausted. The shortage of these resources may lead to a situation where the rate of economic growth will slow down, despite all attempts to stimulate demand. And all the stimulus will go into accelerating inflation. In essence, this is a stagflation scenario. And it can only be stopped at the cost of a deep recession."
    Hmmm, et vindu i nærheten mon tro..
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.820
    Antall liker
    10.270
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så vidt jeg har lest sa hun opp jobben for en del tid tilbake, men ble nektet å slutte.
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.109
    Antall liker
    294
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Elena Gold på quora (verdt å følge på en site som er full av trolling og søppel, Misha Firer er også verdifull):

    The head of Russia’s Central Bank Elvira Nabiullina postponed raising the base interest rate for as long as she could — that’s why on July 24 she had to explain the hike by 200 base points (2%) to 18%.

    According to Nabiullina, that was required “to stop the economy from overheating.”

    The truth is, the war that Putin refuses to stop is killing the Russian economy.

    Main points from Nabiullina’s briefing:

    • All resources in Russian economy are exhausted.
    • Inflation is rising.
    • Extreme lack of the workforce.
    • Adding money from reserves to market will just increase inflation without bringing new growth.
    • Maintenance and modernization costs are rising due to inflation and sanctions.
    • Russia is likely facing stagnation or deep recession.


    In her own words:

    • "We decided to raise (the rate) to 18%, but, as I have already said, we do not rule out further increases.“ “There were proposals to raise the rate to 19–20%.”
    • "We see problems in cross-border payments, in the use of foreign currencies, the risk of secondary sanctions.“
    • “The deficit in the labour market is increasing. The latest surveys of companies show that already 72% of companies consider labour shortages to be their main constraint."
    • "The reserves of labor and production capacity are almost exhausted. The shortage of these resources may lead to a situation where the rate of economic growth will slow down, despite all attempts to stimulate demand. And all the stimulus will go into accelerating inflation. In essence, this is a stagflation scenario. And it can only be stopped at the cost of a deep recession."
    Hun gjør alt rett etter læreboka, men det spørs om det er noen kloke hoder igjen i Kreml. Russisk økonomi er med stor sikkerhet på vei ut for stupet i løpet av måneder eller kanskje et år. De såkalte vennene av regimet må vel snart toe sine hender og redusere støtten.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.526
    Antall liker
    37.596
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    nabibullina ser ut til å være omtrent den eneste kompetente i hele putins sentraladministrasjon. Hun har gjort en usannsynlig god jobb under katastrofalt dårlige forutsetninger. Det spørs om selv hun nå er i ferd med å slippe opp for tryllekunster. Håper hun ikke står for nær kontorvinduet når det går opp for sjefen selv.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    2.117
    Sted
    Bergen
    Sanksjoner hjelper no litt. Litt her og der og litt tid så blir det svartere og svartere for russerne. Vi i Europa må lære oss litt bedre forhold til konseptet tid
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    2.176
    Antall liker
    1.473
    Torget vurderinger
    2
    • "We decided to raise (the rate) to 18%, but, as I have already said, we do not rule out further increases.“ “There were proposals to raise the rate to 19–20%.”
    Fortsatt en vei å gå for å nå Tyrkia sin 50% rente. Med andre ord, flere sanksjoner fra Vesten og flere ukrainske drone-olje sanksjoner må på plass.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oen
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn