069 = FinlandHar ingen oversikt over hvilke tall koder som brukes av ulike lands ambassader men skiltet ser ut som de russiske ambassadeskiltene
jeg har sett her. Norske diplomater ved generalkonsulatet i Murmansk kommer av og til forbi her.
Selvsagt. Men i forhold til Ukraina for 8 år siden. Han viste jo sitt sanne ansikt allerede i 1999.Evt enda tidligere:
Opinion | Taking Dictators Literally and Seriously
Putin told us for years what he’d do. The West didn’t listen. Will we now listen to the world’s other threatening autocrats?www.wsj.com
Dette er faktisk ganske interessant; hvorfor gjør han dette? Han har ganske sikkert jevnlig kontakt med vestlige myndigheter, og bør vite at å anklage Nato og USA ikke tjener til noe.Zelenskyj må bare legge fra seg dette om å dra NATO inn i dette. Skjer ikke.
Ambassadeskilt i Norge har blå bakgrunn og gule tall og bokstaver. Disse starter på CD, Russland bruker CD71xxx på sine biler. Unntaket er Israel, USA og Storbrittania, disse bruker vanlige skilt.Har ingen oversikt over hvilke tall koder som brukes av ulike lands ambassader men skiltet ser ut som de russiske ambassadeskiltene
jeg har sett her. Norske diplomater ved generalkonsulatet i Murmansk kommer av og til forbi her.
Jeg klarer ikke å finne en slik liste heller.Har ingen oversikt over hvilke tall koder som brukes av ulike lands ambassader men skiltet ser ut som de russiske ambassadeskiltene
Det kan godt hende at kravlisten om sikkerhetsgarantier fra desember 2021, samtalene med USA, Nato og i Osse i februar 2022 og skytteldiplomatiet mellom Paris, Moskva, Kyiv og Berlin for om mulig å få realisert Minsk-avtalene (som indirekte ville innebære et hinder for ukrainsk NATO-medlemskap), bare var spill for galleriet fra Kremls side.
Men selv som russlandsforsker gjennom to tiår og ekspert på Tsjetsjenia-krigen kunne jeg ikke bedømme dette med sikkerhet. Jeg mente likevel at dersom noe overhodet kunne gjøres, burde det prøves for å unngå Putin-statens krig.
En del røster (mer eller mindre russlandskyndige) i norsk offentlighet har de siste dagene uttalt seg som om de har visst at denne omfattende krigen hele tiden var Putin-statens plan A. Det er forstemmende.
De bruker krefter på å slå seg på brystet og si «de hadde rett». Noen bruker endatil pennen for å henge ut andre forskeres forklaringer i fordreid form og skyte dem ned i det som synes som en tilstand av moralsk hybris.
Som om vi nå vet noe vi som forskere bare kan slutte oss til, og som om de som anså angrepskrigen som plan B eller C gjorde det fordi de løper Putins ærend.
Denne lite ærbare kampen i den politiske andedammen (eller Elfenbenstårnet) hjelper ikke menneskene i Ukraina. Dessuten er det å underkjenne vår alles begrensede evne til å ha innsikt i og forklare staters politikk.
Russerne uttrykker særlig bekymring for at Stinger-raketter, et bakke-til-luft-våpen, skal havne i hendene på terrorister og utgjøre en trussel mot privat luftfart.
Manglende russisk luftaktivitet er så vidt jeg har skjønt et av de større mysteriene så langt. Forklaringene jeg har sett slengt ut er dårlig tilgang på langtrekkende presise missiler så risikabelt å fly nærmeog bli skutt ned av f.eks en Stinger, begrenset tiltro til egen evne for å operere fly samtidig med eget luftvern (visstok vanskelig for enhver), dårlig trente piloter (de flyr angivelig under halvparten så mye som vestlige piloter) og også at det russiske luftforsvaret er nølende til å sette i gang med store komplekse operasjoner fordi det vil avsløre gapet mellom hva de har prøvd å innbille omverdenen og hva de faktisk er i stand til.Apropos videoklippet av Hind vs Stinger:
På det menneskelige plan er det ikke så rart. Han bor i et land som blir utsatt for en massevoldtekt, og han roper om hjelp. Uten at NATO yter ren krigsassistanse, er det kjørt for Ukraina. Så selv om vi vi vesten ikke ønsker å bli trukket inn i dette / starte WW3, er det mulig å forstå fortvilelsen fra lederen i et land som i praksis er dødsdømt uten at NATO faktisk går all inn.Dette er faktisk ganske interessant; hvorfor gjør han dette? Han har ganske sikkert jevnlig kontakt med vestlige myndigheter, og bør vite at å anklage Nato og USA ikke tjener til noe.
Jeg skjønner selvsagt den rent menneskelige reaksjonen. Og politiker er jo langt fra yrket hans. Får håpe han har rådgivere som kan fortelle ham at dette vil virke mot sin hensikt- dersom den er å få hjelp av Nato. Nato vil jo bli enda mer forsiktig etter dette.På det menneskelige plan er det ikke så rart. Han bor i et land som blir utsatt for en massevoldtekt, og han roper om hjelp. Uten at NATO yter ren krigsassistanse, er det kjørt for Ukraina. Så selv om vi vi vesten ikke ønsker å bli trukket inn i dette / starte WW3, er det mulig å forstå fortvilelsen fra lederen i et land som i praksis er dødsdømt uten at NATO faktisk går all inn.
Men det kan altså ikke skje.
Nei, det der forstår jeg ikke, jeg heller, enda det var nettopp slikt jeg en gang jobbet med. Det å etablere luftherredømme fra første dag er grunnleggende. Det har ikke russerne fått til ennå. Samtidig er det litt påfallende at den meget omtalte konvoien ikke er redusert til utbrent skrapjern ennå, så ukrainerne kan heller ikke operere fritt i luftrommet. Russerne greier åpenbart å fly inn en og annen canister med cluster-bomber, så hensyn til krigsforbrytelser mot sivile er definitivt ikke et hinder for dem, men det er noe der som ikke har fungert.Manglende russisk luftaktivitet er så vidt jeg har skjønt et av de større mysteriene så langt. Forklaringene jeg har sett slengt ut er dårlig tilgang på langtrekkende presise missiler så risikabelt å fly nærmeog bli skutt ned av f.eks en Stinger, begrenset tiltro til egen evne for å operere fly samtidig med eget luftvern (visstok vanskelig for enhver), dårlig trente piloter (de flyr angivelig under halvparten så mye som vestlige piloter) og også at det russiske luftforsvaret er nølende til å sette i gang med store komplekse operasjoner fordi det vil avsløre gapet mellom hva de har prøvd å innbille omverdenen og hva de faktisk er i stand til.
Jeg skal ikke ha noen mening om det siden jeg kan føkk all om det, men jeg har i alle fall ingen tro på at der er grunnet rørende omsorg for ukranisk collateral damage.
Det er den eneste, logiske forklaringen.At den lange konvoien med russiske kjøretøy ikke er angrepet fra luften tar jeg som et sikkert tegn på at russerne har totalt herredømme i luften over Ukraina.
Eller herredømme fra bakken. Det står en del S400 i Hviterussland som visstnok rekker ganske langt ned. Det kan være Ukrainerne har is i magen og har litt M72 og Javelin klare for stoppe noen av de første når en del av kolonnen er innen rekkevidde for artilleri.Det er den eneste, logiske forklaringen.
Den har visstnok blitt angrepet både med fly og droner, men ikke skutt opp så fullstendig som man skulle forvente. Samtidig mistet russerne visstnok to fly bare i dag. Dette er fortsatt litt uklart for meg. Om jeg skulle tippe, vil jeg tro at langtrekkende luftvern stasjonert i Hviterussland og dettes manglende evne til å skille mellom partene har noe med det å gjøre. Da er man kanskje bundet til å fly såpass lavt at Stingerne blir et seriøst problem.At den lange konvoien med russiske kjøretøy ikke er angrepet fra luften tar jeg som et sikkert tegn på at russerne har totalt herredømme i luften over Ukraina.
Litt på siden, kanskje, men det er flere eksempler på narcisister som har fungert bra som ledere, inkludert et ost tre amerikanske presidenter.Putler er i "godt" selskap sammen med Trump, Hitler, Napoleon m.fl.
– Jeg blir forbløffet over hvor dumme ting narsissister kan gjøre, sier norsk ekspert
Norske forskere på området er ikke i tvil om at USAs president har en narsissistisk personlighetsforstyrrelse.forskning.no
Bl.a.
Narsissister kan både lyve, true folk og fornærme dem på det groveste. Men akkurat som Trump, opplever de ofte å komme seg unna med det.
Og ofte kommer de altså langt – inntil de ødelegger alt.
Deres egosentriske holdning, oppfatningen om at vanlige moralske normer ikke gjelder for dem, illusjonen om å klare alt og være usårlig. Dette blir ofte deres bane, mener Torgersen.
– Slutten kan bli bare tragisk og ydmykende. Den kan ribbe dem for den siste rest av verdighet.
Interessant innblikk i hvordan russerne prøver å vinne hearts and minds med sosiale medier!Lurer på hvor m-72 vi sendte befinner seg nå...
"Thank you to England for the new weapons"
Pro-Russian soldiers from DPR ( Donetsk People's Republic) send this video to the British Government. Captured British weapons are now being used by local Russian volunteers.www.bitchute.com
Stoltenberg møtte seg selv rimelig hardt i døra når han ble NATO sjef og hadde vært ansvarlig for å kutte forsvarsbudsjettet under NATO kravet........APekatter.I følge Jonas Statsminister er ikke det aktuellt!
Så noen usympatisk figur fikk tak i en uidentifiserbar dings og produserte en video de la ut på et konspirasjonsnettsted. Han peker på dingsen og beskriver den som «these systems». Aner ikke hva det er for noe. Wow, liksom.It is known for accommodating far-right individuals and conspiracy theorists, and for hosting hate speech.[a]https://en.wikipedia.org/wiki/BitChute#cite_note-hateful-material-16 Some creators who use BitChute have been banned from YouTube; some others crosspost content to both platforms or post more extreme content only to BitChute.[2][15]
Han behøver ikke streve så veldig for å sette sammen en slik liste. Se, noen har gjort det for ham allerede:Putler vil lage en svarteliste over land som utfører uvennlige handlinger mot Russland. Lista skal være klar om et par dager. Da havner vi nok på lista vi også. Og jeg mistenker at han er langsint.
Hvorfor ikke, de er jo begge «nøytrale»?Legger merke til at Kasakstan og Tadsjikistan avstod fra å stemme.
Ikke helt hva jeg hadde forventet.
Ja, noe han eventuelt kan forsøke på er å stanse eksporten av olje og gass, eller (kanskje mer sannsynlig) matkorn. Og komme med høylydte trusler, selvsagt, men stort sett alt han har av konvensjonell militær styrke er bundet opp i Ukraina i overskuelig fremtid.Har Putin flere «avskrekkingsmetoder» utover den røde knappen?
Linken jeg la ut har en løpende liste over kjente tap av materiell, både ødelagt og erobret.Vedrørende bitchute virker det som det ligger mye svada og propaganda der, men opplever det ikke som usannsynlig at russerne vil få tak i vestlige våpen etterhvert som krigen strider frem.