Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    20.542
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Nåde de som sier gjeldende narrativ imot. De skal tas, og de skal tas grundig!

Under korona så hadde vi ingen å miste. Alle tiltak skulle til. De som våget å åpne kjeften, ble skutt ned så det sang. Hvirdan våger du å ønske bestemor død!

Nå er mottoet det stikk motsatte. Ukraina må ikke falle, koste hva det koste vil.
    Så din løsning ville være å la Ukraina falle for å spare menneske liv? Og håpe Putin blir fornøyd med det? Evt plukke et par land til som han kan få. Fore grisen til han sprekker?

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Så din løsning ville være å la Ukraina falle for å spare menneske liv? Og håpe Putin blir fornøyd med det? Evt plukke et par land til som han kan få. Fore grisen til han sprekker?
    La nå Larson "plapre" i vei. Han er ganske alene. Litt sånn Steigan type - fyren som som strøk Pol Pot medhårs...

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    I denne debatten bør man ha et minstemål av kildekritisk innstilling, samt lese hva innlegget faktisk inneholder.
    Ja, man må for all del aldri gjøre en feil, og man må for all del aldri innrømme at man tok feil, for da kommer disqutabel og skal gni det inn.

Nei, det beste er å double down, ikke innrøm noe, er det det du ønsker?

Kildekritikk har jeg flust av. Iblant passerer det noe som går under radaren.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.346
    Går vel ikke an å synke så mye lavere enn dette:

Sånn holder man på når man føler for å slippe bomber i huet på folk.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    20.542
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    La nå Larson "plapre" i vei. Han er ganske alene. Litt sånn Steigan type som strøk Pol Pot medhårs...
    Jeg skal lære meg å overse tullet han kommer med. Lar meg sjelden provosere i hifi debatter. Men at noen kan ha et snev av sympati for Putin og bare peke med fingeren på USA og Vesten gir meg renneræv.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.363
    Sted
    Smurfeland
    Sånn holder man på når man føler for å slippe bomber i huet på folk.
    Mulig jeg misforstår nå, men fikk nesten følelsen av at du prøvde å score et slags poeng her på bakgrunn av at barnesykehus blir bombet. Min første tanke var at å bombe et sykehus med barn bare er helt forjævlig, og ikke "det er sikkert noen andre som har gjort noe like ille tidligere".

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.555
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Når jeg ser hvordan ukrainerne ofrer seg i krigen mot Russland, så skal jeg tåle litt lavere innetemperatur og litt høyere levekost i 2022.
    Helt greit, håper bare overskuddet staten har sett for seg som følge av Ukrainernes offer blir brukt til noe fornuftig. At ikke dette er nok en dugnad som kun rammer de svakeste i vårt eget samfunn

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    9.914
    Sted
    Oslo
    Mulig jeg misforstår nå, men fikk nesten følelsen av at du prøvde å score et slags poeng her på bakgrunn av at barnesykehus blir bombet. Min første tanke var at å bombe et sykehus med barn bare er helt forjævlig, og ikke "det er sikkert noen andre som har gjort noe like ille tidligere".
    Det var bedre før i tida.
    Da stilte man hærene opp på en slette mot hverandre,og så skjøt man.
    Last man standing var vinneren!

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.346
    Det ER for jævelig.
    Det jeg mente med innlegget er egentllig at a) Jeg tviler på at sykehus (med eller uten barn) bombes bevisst, og b) krig er i sitt vesen så barbarisk at det på mange måter bare føyer seg inn i rekken av barbariske handlinger, og c) den ene er ikke bedre enn den andre, når man først har kommet på den "geniale" ideen om å slippe eksplosiver ned over befolkningen inne i en by.

For øvrig er saken jeg linket til av den bevisste sorten; USA visste at de bombet et sykehus, bare det at de trodde kanskje det ikke var et sykehus, men et IS-reir. Dårlig kildekritikk fra USA's side der, altså. Med dertil hørende abnorme kostnader. Krig er barbari satt i system, det finnes få unnskyldninger, man vet faen så godt hva man gjør, når man velger å slippe døden ned fra fly.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.267
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det ER for jævelig.
    Det jeg mente med innlegget er egentllig at a) Jeg tviler på at sykehus (med eller uten barn) bombes bevisst, og b) krig er i sitt vesen så barbarisk at det på mange måter bare føyer seg inn i rekken av barbariske handlinger, og c) den ene er ikke bedre enn den andre, når man først har kommet på den "geniale" ideen om å slippe eksplosiver ned over befolkningen inne i en by.

For øvrig er saken jeg linket til av den bevisste sorten; USA visste at de bombet et sykehus, bare det at de trodde kanskje det ikke var et sykehus, men et IS-reir. Dårlig kildekritikk fra USA's side der, altså. Med dertil hørende abnorme kostnader. Krig er barbari satt i system, det finnes få unnskyldninger, man vet faen så godt hva man gjør, når man velger å slippe døden ned fra fly.
    Når man bruker artilleri i bykamp så er det ganske åpenbart at sivile tap er noe man ikke bryr seg om.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.007
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men hvordan praktiseres dette? Russerne som tas til fange, hva skjer med dem? Blir de fremstilt for en internasjonal krigssrett for forbrytelsene?
    Det normale er at offiserene og de politiske lederne blir holdt mest ansvarlig. Menige soldater går ofte fri, siden det kan være vanskelig å bevise hver enkelt sak og ikke nok kapasitet til å etterforske og tiltale. Krigsfanger skal behandles humant etter gjeldende konvensjoner, men landet står fritt til å etterforske og dømme i saker om krigsforbrytelser begått der.
    Av de 30 dødsdømte ble fire benådet, mens én døde i fengselet. Av de 25 som ble henrettet var 22 tilknyttet til det norske Stapo eller det tyske Gestapo, de fleste i underordnede stillinger som var skyldige i tortur, drap og andre alvorlige forbrytelser. 10 tilhørte den såkalte Rinnan-banden. Bare tre av de henrettede var politikere; «ministerpresident» Vidkun Quisling, «kirke- og undervisningsminister» Ragnar Skancke og «innenriksminister» Albert Viljam Hagelin.

Dessuten ble 12 okkupasjonssoldater henrettet, 11 tyske og én dansk (mest kjent Siegfrid Wolfgang Fehmer og Gerhard Flesch). I alt ble 347 okkupasjonssoldater etterforsket for krigsforbrytelser. Av disse ble 86 tiltalt og 81 dømt.

Noen ganger opprettes internasjonale særdomstoler, som i Nürnberg eller i Haag for Jugoslavia og Rwanda. Det er også et skille mellom krigsforbrytelser og forbrytelser mot menneskeheten. Om Russland setter i gang etnisk rensing for å «befri» okkuperte provinser for ukrainere vil det også være en forbrytelse mot menneskeheten. Da er man i samme kategori som pirater tatt til fange på åpent hav - hostis sui generis: Fritt vilt, kan tas til fange, stilles for retten og dømmes etter lovene i det landet som tar seg bryderiet med å føre saken, uansett hvor i verden vedkommende påtreffes.

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.363
    Sted
    Smurfeland
    Det ER for jævelig.

Ja, men. Barn, ffs. Det er så fucking evil.

Og selvsagt er all krig jævlig.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.363
    Sted
    Smurfeland
    Det var bedre før i tida.
    Da stilte man hærene opp på en slette mot hverandre,og så skjøt man.
    Last man standing var vinneren!
    Høres mest av alt bare tilbakestående ut. Hva med å la lederne gjøre opp i bokseringen på individnivå istedenfor å sende vanlige folk ut for å dø.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.346
    Ja, men. Barn, ffs. Det er så fucking evil.

Og selvsagt er all krig jævlig.
    Når man faktisk har tatt valget om å bombe i en by, er det sånn det går. Dette er ikke første gang, og antakelig heller ikke den siste. Taster du "skole bombet" på Google, så får du 2,5 millioner treff. Hver gang det faller en bombe ned i en by, så dør det sakesløse barn, og jeg mener det ikke finnes unnskyldninger for sånt.
    Når slike "peaking" tragedier som bombing av barnesykehus fremkommer, blir det dessverre også et viktig kort i propagandakrigen, for folk vet at vi vanlige mennesker fullstendig mister det når sånt skjer.
    En hver som gir en ordre om å bombe inne i en by, burde i grunn være i den byen selv, så han hadde forstått eksakt hva det var han ga ordre om.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.346
    Høres mest av alt bare tilbakestående ut. Hva med å la lederne gjøre opp i bokseringen på individnivå istedenfor å sende vanlige folk ut for å dø.
    Det aller beste hadde vært å la dem spille et krigsspill over internett. Så kunne de satt opp en premie til vinneren.

Fivus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Antall liker
    631
    Torget vurderinger
    2
    Koronafornekterne hylte opp om tapte generasjoner som gikk glipp av 16 uker korps og korøvelser, og vender glatt det andre kinn til når Putin går løs på Ukrainas sivilbefolkning.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har nevnt det et par ganger før, men Russland har ikke noen kapasitet utover atombomber.

Forsvarsbudsjettet til Russland er ca 10 ganger så stort som det norske, og ca 1/10 av det amerikanske. Slik den økonomiske utviklingen ser ut til å bli fremover - så er det heller ingen utsikt til at den økonomiske kapasiteten vil ta seg opp. Russlands BNP er på størrelse med staten Texas - og i samme størrelsesorden som Sør Korea, Italia eller Spania. Tyskland/Frankrike/Storbritannia har alle røffly dobbelt så høy BNP som Russland.

Så kan man på den ene siden si at med lave lønninger/tvang/nasjonal produksjon får mer kapasitet for pengene - men på andre siden så gjør korrupsjon/underslag/dårlig styring og motivasjon at resultatet trekkes ned. Russland er på ingen måte noen stormakt lenger på noen annen måte enn antall atomstridshoder.
    Tror Hitler mente akkurat det samme i 1941;) Bortsett fra atomstridshodene da.

Sist redigert:

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    509
    For øvrig er saken jeg linket til av den bevisste sorten; USA visste at de bombet et sykehus, bare det at de trodde kanskje det ikke var et sykehus, men et IS-reir. Dårlig kildekritikk fra USA's side der, altså.
    Når Russland gjør det er det bevisst, når USA gjør det er det uhell. Ikka sant?? 🤯

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.346
    Når Russland gjør det er det bevisst, når USA gjør det er det uhell. Ikka sant?? 🤯
    Jeg skrev forsåvidt akkurat det motsatte i mitt innlegg.

Men i fall du lurer på om det skjer også bevisst fra russlands side, så gjør det jo det, da:

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    509
    Hvis dere vil sette ting litt i perspekt i forhold til hvor djevelsk krig kan være les om Nanjing-massakren.
    Ha spyposen klar og vær forberedt på å miste nattesøvnen.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.497
    ^ Om "snev av sannhet". Scenen under har gått verden rundt.

En stridsvogn setter to skudd i en privatbil. Det blir til "angrep på sivile".
    Samtidig har man nå sett en del crazy molotov-runs med privatbil mot russiske panserkjøretøy.
    Og dermed kan vi regne med at stående ordre er blitt at slike kjøretøy skal tas ut.

Samme skjedde i Irak, etter at amerikanerne hadde fått noen selvmordsbombere i bil rett i front.

Det kan selvsagt være at det er sivile i bilen og at de har helt uskyldige hensikter.

Vis vedlegget 798893
    Sivile er beskyttet av Genève-konvensjonen når de ikke deltar i kamp. Om jeg har forstått det riktig, så er det øyeblikksbildet som gjelder. Sivile kan ha deltatt i et tokt igår, men idag er de beskyttet av Genève-konvensjonen…. Selv om de kommer til å delta igjen i morgen. Håper noen korrigerer om jeg har misforstått dette.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.497
    Når man bruker artilleri i bykamp så er det ganske åpenbart at sivile tap er noe man ikke bryr seg om.
    En annen side av saken er at Putin neppe kan vinne denne krigen uten å ta livet av mange sivile.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.346
    Hvis dere vil sette ting litt i perspekt i forhold til hvor djevelsk krig kan være les om Nanjing-massakren.
    Ha spyposen klar og vær forberedt på å miste nattesøvnen.
    I fall man trodde at krig var greit, liksom? Jeg er pasifist, og det finnes det grunner til. Selv om jeg også har en militær karriere på noen år bak meg.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    La nå Larson "plapre" i vei. Han er ganske alene. Litt sånn Steigan type - fyren som som strøk Pol Pot medhårs...
    Kommer aldri til å glemme hva han sa etter å ha besøkt Kambodsja og fikk spørsmål om folkemordet:

"Man kan ikke lage omelett uten å knuse egg!" Egg=mennesker, så utsagnet er vel quintessensen av kommunisme!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.007
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har også vært i Nanjing. De er fortsatt ikke spesielt glade i japanere der, men det har ingen verdens ting med Putins angrepskrig og krigsforbrytelser i Ukraina å gjøre, annet enn som en mulig påminnelse om hva som skjer med folk som setter i gang noe slikt.
    Etter Japan overgav seg i 1945 prøvde Tōjō å ta livet av seg ved å skyte seg, men mislyktes.[14] Han ble arrestert av de amerikanske okkupasjonsstyrkene og anklaget ved International Military Tribunal for the Far East for krigsforbrytelser. Han ble funnet skyldig i følgende forbrytelser:
    • nummer 1 – føre angrepskrig, og krigføring som bryter mot internasjonal lov
    • nummer 27 – uprovosert krig mot Kina
    • nummer 29 – angrepskrig mot USA
    • nummer 31 – angrepskrig mot Storbritannia
    • nummer 23 – angrepskrig mot Nederland
    • nummer 33 – angrepskrig mot Frankrike
    • nummer 54 – beordret, autoriserte og tillot inhuman behandling av krigsfanger og andre
    Hideki Tōjō ble dømt til døden den 12. november 1948.[15] Tōjō påberopte seg å handle på ordre fra den japanske keiseren Hirohito, som av de allierte ble gitt immunitet. Han ble henrettet ved henging i Sugamo fengsel, i bydelen Toshima, Tokyo, den 23. desember 1948.[16]
    (Nerdete fotnote: Nanjing = "den sørlige hovedstaden", Beijing = "den nordlige hovedstaden")

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.527
    Sted
    Trondheim
    Til opplysning: Bombingen av barnesykehuset i Ukraina skjedde mens det var våpenhvile.

NB: Jeg aner ikke om bombingen var med vilje eller om de tok feil av målet, men jeg trodde våpenhvile betød at man skulle la våpnene hvile.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.007
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I Russlands tilfelle betyr "våpenhvile" en propagandamessig betegnelse på et midlertidig opphør i bombardementet når de har gått tomme for artilleriammunisjon og forsøker å få frem mer langs gjørmete veier.

Om barnesykehuset var et mål i seg selv eller ikke vet vi ikke, men vi vet at russerne bombarderer store deler av ukrainske byer uten å bry seg det minste om det er sivile der. Det er kanskje slik at det var fullstendig likegyldig for dem hva som befant seg i veien for granatene. Det er ikke presisjonsinstrumenter de holder på med.

Fivus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Antall liker
    631
    Torget vurderinger
    2
    En annen side av saken er at Putin neppe kan vinne denne krigen uten å ta livet av mange sivile.
    Og jo fler drepte, skadede, traumatiserte, jo steilere vil motstanden bli mot et eventuelt marionettregime.

Fivus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Antall liker
    631
    Torget vurderinger
    2
    Dan Sabbagh (@dansabbagh)
    Western officials warning they have "good reason to be concerned about the possible use of non conventional weapons" - ie chemical and biological - by Russia in Ukraine

March 9, 2022

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.180
    Torget vurderinger
    1
    Helt greit, håper bare overskuddet staten har sett for seg som følge av Ukrainernes offer blir brukt til noe fornuftig. At ikke dette er nok en dugnad som kun rammer de svakeste i vårt eget samfunn
    Godt poeng. Hvem skal plukke opp regningen for alle tiltakene i kjølevannet av Russlands invasjon i Ukraina?

Når USA innfører forbud om russisk olje-/gassimport, så koster det landet lite, da det langt på vei er selvforskynt. Hvis EU-land gjør det samme, svir det adskillig mer. Likeledes rammer handelsboikotten fryktelig mange bedrifter, de som har et stort marked i Russland. Næringslivet må trolig bære slike tap selv.
    Kuttes den russiske olje-/gassimporten, blir det en sviende prisoppgang for europeiske forbrukere.
    Tipper norske politikere vil skjerme nordmenn, ihvertfall delvis. Vi har en statskasse å ta av. For andre land kan det bli grusomt kostbart.

Uansett, Russland har knust freden i Europa. Demokratiet er i spill. Dette er en kamp vi må ta. Putin må stoppes, koste hva det koste vil. Forhåpentligvis ender det i et slags forlik innen få måneder.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.880
    1) Det er tydeligvis den samme Max van der Werff som titulerer seg som "russia lover" i headingen på sin egen Twittertråd. Fake news står skrevet over det hele.

2) Hvis Russland hadde noe slikt , synes jeg det er bemerkelsesverdig at de ikke har publisert dette for lengst. Da hadde de i hvert fall hatt en plausibel grunn for invasjon.

3) Selvsagt lager alle militære som er verdt sitt salt, militære slagplaner for alle tilfelle. Også ukrainske. Det er slikt de får betalt for å gjøre. Den logiske fellen er når det står at en invasjon var nært forestående. Det er ikke bare høyst tvilsomt, gitt at det sto oppmarsjert 200000 russere på den andre siden av grensen, det er fullstendig suicidalt.

Mvh
    Så kan du legge til at OSSE på det tidspunkt hadde en styrke på hundrevis av erfarne observatører på bakken på dette tidspunktet, de fleste med militær eller annen relevant bakgrunn, inklusive i de områdene kontrollert av de russisk-ledede separatistene.

Dette fortoner seg omtrent like seriøst som da Sputnik et al etter at russerne skjøt ned MH17 satte ut interessante teorier om at det egentlig var ukrainerne som hadde skutt ned et fly fullt av russiske lik.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.007
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi kan også legge til at hvis det hadde vært sant ville det fortsatt vært Ukrainas fulle rett å kaste ut russiske okkupanter fra sitt eget territorium. Russland har okkupert deler av Ukraina i åtte år allerede og ville rikelig fortjent å bli kastet ut etter å ha brutt sine egne skriftlige garantier om å respektere Ukrainas territorielle integritet.

Men å planlegge et nært forestående motangrep med 190000 russere oppmarsjert langs grensen, ventende på den minste «provokasjon» eller annet påskudd - tror ikke det, nei.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn