"Vel. vi står an a`". Som de seie der nord. Tviler på at landsdelen blir lagt øde. Og det kommer nok tiltakspakker. Vi er 2 uker inni "krisa" vår. Litt mye navlelo i øyan.Når det gjelder norsk industri og næringsliv så ser det ut til at staten legger sten til byrden i stedet for å komme med hjelpepakker.
Næringslivet i store deler av Finnmark her vært basert på turisme og ulike former for handel med Russland. Turismen har gått på sparebluss de siste 2 årene, nå stoppes handel med Russland så framtiden ser svart ut! Og da kommer Skatteetaten (Finansdept.
underlagt en leende SP leder) med en hyggelig eksraregning til det næringslivet som ligger med brukket rygg! Finnmark og
Nord Troms er unntatt for arbeidsgiveravgift som man vet, men NÅ kommer man med en enorm regning helt ut av det blå!
De virksomheter som har økonomiske vanskeligheter må nå etterbetale den arbeidsgiveravgiften som de tidligere ikke har
måttet betale. Og dette gjelder selvsagt kun de bedrifter som sliter økonomisk! Helt logisk. Det vil komme et ras av konkurser i Nord.
Hvorfor? Jo det er et krav fra EU! Så sies det i alle fall. Den økonomiske boycotten vil legge deler av Finnmark og Nord Troms ganske så øde. Så dyrt som alt blir nå vil mange flytte sørover på jakt etter nytt arbeid Men da blir det jo selvsagt mye lettere for Putin når han kommer til oss når han har gjort seg ferdig i Ukraina!
Mulig du har rett i det, men enkelte virker mer bekymret over USAs og NATOs reaksjoner på krigen, enkelte leter med lys og lykter etter russiske påskudd for å gå til krig. Samtidig melder de sjelden bekymring over sivile lidelser, det er liksom alle andres feil enn Putins.Dette blir vel ganske usaklig, det er absolutt ingen her som vender det andre kinn til ift Ukrainas sivilbefolkning etter min oppfatning.
Nei, dette ligger nok i Kari Jaquesson-land.
Azov-bataljonen var opprinnelig og i årevis en hooligan-gjeng fra FC Kharkiv alliert med ditto fra Spartak Moskva frem til 2013. Ikke tilfeldig at den har sin base i og omkring Mariupol og ikke Lviv eller de vestlige deler av landet. Siden 2014 har det vært åpenbart for alle som kan lese kart at Mariupol bokstavelig talt er storbyen som står i veien for å koble annekterte Krim sammen med okkuperte Donbas og Russland, samt full kontroll over hele Azov-sjøen.Det var litt instruktivt å se hvordan europeiske høyreekstreme slo knute på seg selv i 2014. De visste ikke helt om de skulle støtte sin guru Putin og hans russiske nasjonalisme eller ukrainske nasjonalister. Resultatet var at høyreekstreme frivillige endte opp omtrent likt fordelt mellom skyttergravene på begge sider. Putins "denazifiseringsargument" er bare tull. Det han forsøker å knuse er ideen om et liberalt demokrati og erstatte det med sin egen autoritære nasjonalisme.
Krig er sivilisasjonens antitese. Når titusener av hjernevaskede 18-20-åringer gis fri tilgang til massive våpen og lisens til å drepe, så vil det begås grusomme overgrep. Det kan man regne som en naturlov og det vil skje uansett hvem som kriger. Men for å begrense det noe har man likefullt rules of engagement,, i tillegg til Genevekonvensjonene, og som bl.a. Sverre Diesen har lagt ut om er disse langt strengere i Norge og Vesten enn i Russland. Og de er langt strengere i dag enm de var under feks. Vietnamkrigen for 60 år siden. Så ja, det er en forskjell, og nei, alle kriger er ikke like.Mulig du har rett i det, men enkelte virker mer bekymret over USAs og NATOs reaksjoner på krigen, enkelte leter med lys og lykter etter russiske påskudd for å gå til krig. Samtidig melder de sjelden bekymring over sivile lidelser, det er liksom alle andres feil enn Putins.
Men vi er nok altfor glad i ressursene og pengene disse landene gir oss. Og enda værre, avhengige av dem. Vi klarer ikke å sanksjonere kjøp av gass av Russland fordi bl.a Tyskland brekker ryggen pga avhengighet. Men denne risikovurderingen ble gjennomført i forkant, ikke sant???Spent på om alle blødende hjerter rundt om, som stolt vifter det ukrainske flagg i sosiale media også forstår at det står en stor røvernasjon på sidelinjen og heier Russland videre samtidig som de holder oss med godt snakk. Kina er også vår uvenn og en fiende av frihet.
På tide å ta det på alvor kanskje, om vi ønsker å tvinge Russland og andre diktaturer på en bedre vei? Slutte å finansiere denne menneskeundertrykkingen.
Kinamikk forblir et skjellsord i mitt vokabular!
Jeg er ingen politikker og har ingen mulighet til å påvirke ting fra toppen, men jeg kan starte med meg selv.Men vi er nok altfor glad i ressursene og pengene disse landene gir oss. Og enda værre, avhengige av dem. Vi klarer ikke å sanksjonere kjøp av gass av Russland fordi bl.a Tyskland brekker ryggen pga avhengighet. Men denne risikovurderingen ble gjennomført i forkant, ikke sant???
Det ser ikke ut til at "vi" har baller nok til å ta støyten over natta, nei. Men Russland har lagt inn et svært godt begrunnet søknad om å slippe å selge mer til EU, søknaden kommer til å bli tatt til følge, og implementert i løpet av de kommende måneder og år.Men vi er nok altfor glad i ressursene og pengene disse landene gir oss. Og enda værre, avhengige av dem. Vi klarer ikke å sanksjonere kjøp av gass av Russland fordi bl.a Tyskland brekker ryggen pga avhengighet. Men denne risikovurderingen ble gjennomført i forkant, ikke sant???
Dette er løgn, og det tror jeg du er klar over.Nå som EU har tenkt å forby sine innbyggere fra å finne ut hva som foregår i Russland, så er følgende tråd interessant.
Det er faktisk ganske sannsynlig at boikott av russisk gass koster mer for Europa enn for Russland akkurat nå, da er det kanskje ikke så smart med en slik boikott. Men om noen måneders tid, etter at man har fått litt tid til å forberede seg derimot kan det nok bli en annen vurdering.Men vi er nok altfor glad i ressursene og pengene disse landene gir oss. Og enda værre, avhengige av dem. Vi klarer ikke å sanksjonere kjøp av gass av Russland fordi bl.a Tyskland brekker ryggen pga avhengighet. Men denne risikovurderingen ble gjennomført i forkant, ikke sant???
Det er fremdeles ganske kaldt i været, men gassbehovet vil jo reduseres mye utover våren og sommeren. Jeg mener å ha lest at EU har bestemt å kutte 80% i gassimport fra Russland innen utgangen av 2022 (finner ikke kilden)Det er faktisk ganske sannsynlig at boikott av russisk gass koster mer for Europa enn for Russland akkurat nå, da er det kanskje ikke så smart med en slik boikott. Men om noen måneders tid, etter at man har fått litt tid til å forberede seg derimot kan det nok bli en annen vurdering.
Jeg leste at EU planlegger reduksjon av behov for russisk gass med 2/3 i løpet av året 2022. Forøvrig enig ift avhengighet av uberegnelige stater.Det er fremdeles ganske kaldt i været, men gassbehovet vil jo reduseres mye utover våren og sommeren. Jeg mener å ha lest at EU har bestemt å kutte 80% i gassimport fra Russland innen utgangen av 2022 (finner ikke kilden)
Man kan jo si at gasseksporten i dag nærmest fullfinansierer krigen for russerne, det er jo ikke mye annet de kan tjene penger på i øyeblikket så det er jo et poeng å minimere dette så mye som mulig.
Så tror jeg EU/USA har lært en ting; man skal aldri mer i historien gjøre seg avhengig av energi fra Russland eller andre uberegnelige stater. Russland må nok snarest finne seg et annet marked å selge olje/gass til. Kina vil få ennå mer tak på Russland enn de har i dag, men forhåpentligvis vil vi etterhvert se at taket Kina har på vesten gradvis blir svakere.
Ser vi en mye mer delt verden i fremtiden enn i dag? Et tydeligere skille mellom øst og vest? Jeg håper det. Det er ekstremt grådig av vesten å lukke øynene for hvordan Russland og Kina holder på, vi gir stort sett f...bare vi får tilgang på energi og billige hagemøbler. Vi fortjener egentlig å svi litt for dette, bare så synd det må en krig til for at vi åpner øynene. Men aldri så galt at det ikke er godt for noe.
Ja, det var kanskje UK som sa 80%. Boris må jo overby de andre må vite...Ja, dette kan få fart på det grønne skiftet. Med de olje- og gassprisene man har nå for tiden må det jo være lønnsomt for de fleste land med kystlinje å få fart på havvindprosjektene.Jeg leste at EU planlegger reduksjon av behov for russisk gass med 2/3 i løpet av året 2022. Forøvrig enig ift avhengighet av uberegnelige stater.
For at havvindprosjektene skal bli lønnsomme må energiprisene holde seg veldig veldig høye på lang sikt også, spørsmålet er hvor mange som ønsker seg det.Ja, det var kanskje UK som sa 80%. Boris må jo overby de andre må vite...Ja, dette kan få fart på det grønne skiftet. Med de olje- og gassprisene man har nå for tiden må det jo være lønnsomt for de fleste land med kystlinje å få fart på havvindprosjektene.
Ikke bare slippe å selge, slippe å kjøpe også. Men what ever, de kommer uansett ikke til å ha penger å kjøpe for.Det ser ikke ut til at "vi" har baller nok til å ta støyten over natta, nei. Men Russland har lagt inn et svært godt begrunnet søknad om å slippe å selge mer til EU, søknaden kommer til å bli tatt til følge, og implementert i løpet av de kommende måneder og år.
Bare etter norsk standard, det er masser av havvind under bygging i Eruopa. Landfast havvind er mye billigere enn flytende havvind selv om det er dyrere enn vinkraft på landjorda.For at havvindprosjektene skal bli lønnsomme må energiprisene holde seg veldig veldig høye på lang sikt også, spørsmålet er hvor mange som ønsker seg det.
Med andre ord "spin" uten hjerne?Nei, dette ligger nok i Kari Jaquesson-land.
Det kommer ikke til å bli et valg. Energiprisene kommer til å bli mye høyere enn vi er vant til. Bunnfast havvind vil kreve 40 øre/kwt, flytende 65 øre/kwt for å kunne være lønnsomt. Tenker det blir bra fart fremover i disse prosjektene. Tyskland uten kystlinje i vest blir jo en drømmekunde for havvind fra NL, B og F når de kutter RusslandFor at havvindprosjektene skal bli lønnsomme må energiprisene holde seg veldig veldig høye på lang sikt også, spørsmålet er hvor mange som ønsker seg det.
Mulig det, men tillater meg å tvile på de regnestykkene. Mulig drift og vedlikehold og holdbarhet på disse havvindprosjektene ikke blir like bra og enkelt som mange synes å tro.Det kommer ikke til å bli et valg. Energiprisene kommer til å bli mye høyere enn vi er vant til. Bunnfast havvind vil kreve 40 øre/kwt, flytende 65 øre/kwt for å kunne være lønnsomt. Tenker det blir bra fart fremover i disse prosjektene. Tyskland uten kystlinje i vest blir jo en drømmekunde for havvind fra NL, B og F når de kutter Russland
Dette er jo et tve-egget sverd. Gjensidig avhengighet er isolert sett noe som vil redusere konfliktpotensialet. Og kineserne har gjennomgående fått det mye bedre de siste 20 årene, selv om det er et diktatur.Ser vi en mye mer delt verden i fremtiden enn i dag? Et tydeligere skille mellom øst og vest? Jeg håper det. Det er ekstremt grådig av vesten å lukke øynene for hvordan Russland og Kina holder på, vi gir stort sett f...bare vi får tilgang på energi og billige hagemøbler. Vi fortjener egentlig å svi litt for dette, bare så synd det må en krig til for at vi åpner øynene. Men aldri så galt at det ikke er godt for noe.