Men vi er nok altfor glad i ressursene og pengene disse landene gir oss. Og enda værre, avhengige av dem. Vi klarer ikke å sanksjonere kjøp av gass av Russland fordi bl.a Tyskland brekker ryggen pga avhengighet. Men denne risikovurderingen ble gjennomført i forkant, ikke sant???
Det er flere måter å se dette på. En måte er å si at vi velfødde vestlige feite sofagriser er så fryktelig komfortable at vi regner det som nært menneskerettighetsbrudd at det blir dyrere med luksusvarer og såpass dyrt med nødvendige ting som strøm og drivstoff at man må begynne å prioritere - og i verste fall rasjonere i en periode.
En annen er å si at det må gå an å ha flere tanker i hodet samtidig. Man må forsøke å ta vare på de mekanismene som har gjort verden til en relativ trygg og harmonisk plass samtidig som man forsøker å balansere mellom å straffe de faktiske skyldige mest mulig og de som er uskyldige minst mulig.
Det ligger nok veldig langt inne for vestlige politikere å ta steg som rammer egen befolkning kraftig, spesielt ikke når man ikke aner hvilke langsiktige konsekvenser forskjellige panikkhandlinger vil ha.
Personlig er jeg ikke spesielt konfliktsky og synes det er smått pinlig at vi ikke har stengt av gassen fra Russland og innført strenge sanksjoner mot alle land som ikke fordømmer Putin og gjør det de kan for å stoppe idiotien. Men jeg erkjenner at min tilbøyelighet for å stå opp mot bøller også leder til økt spenning og konfliktnivå, og at min holdning potensielt vil gå hardt utover mange flere enn bare meg.
En politiker skal ikke bare være en bøllestopper hos naboen, de skal også ta vare på og beskytte sitt eget hjem fra både tenkelige og utenkelige scenarioer i både nuet og for fremtiden.
Jeg er av natur en kriger og vil følgelig ikke passe spesielt godt som diplomat som skal vektlegge masse forskjellige hensyn mot hverandre. Forsøker etter beste evne å forstå de diplomatiske utfordringene og beundrer de som evner å se ting som jeg ikke gjør, men jeg sliter med å skjønne hvor ballene ble av i vår del av verden.
Lærer masse av denne tråden og er svært glad for at slike som meg ikke sitter ved det politiske roret i øyeblikket