Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hva godt tror du det kom ut av utsagnet … og hvorfor tror du staben løper etter og dementerer det presidenten har sagt?
    jeg vet ikke hva godt som kom ut av den bemerkningen; det jeg reagerer på er all denne hoderystingen som bedrives. jeg tror ikke den gjør særlig forskjell, hverken i putins hjerne eller i en forhandling av noe slag.

faktisk så tror jeg at denne demmenteringen er mer for vestlig indremedisinsk bruk, og slett ikke i forhold til putin. de som sitter på gjerdet sitter på gjerdet. og kina gir blaffen i dette skuespillet vil jeg tro, om enn ikke propagandamessig.

sagt på en annen måte: det er bare ett publikum som blir oppbragt her, og det er det såkalte vesten. sikkert et sunnhetstegn, men det er grunnet et verdisyn som hverken putin, kina (og muligens de på gjerdet) deler.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.876
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dette handler dels om hvordan USA blir oppfattet av land som sitter på gjerdet. USA har er blandet ettermæle når det gjelder inngrep i ulike konflikter.

Og så handler det om en risiko for atom-krig.

Hva godt tror du det kom ut av utsagnet … og hvorfor tror du staben løper etter og dementerer det presidenten har sagt?
    For meg er det helt innlysende at Biden styrket Putin- både innenlands òg hans forhandlingsposisjon. Svein Melby er inne på det samme, TWH aksjonerer øyeblikkelig, Blinken går ut. Det har hersket det totale kaos i TWH de siste dagene. Stoltenberg er nok mildt sagt lite imponert.

H

heia1956

Gjest
    Mor til min kone bor rett ved siden av jernbane i St. Petersburg der tog til Helsinki går. Forstod at det om ikke allerede så er det rett før denne muligheten til reising fjernes. Enda mer vanskelig å komme seg inn og ut av Russland. Får litt info fra henne men hvis hun er representativ er det ikke noe folkelig opprør som kommer i Russland med det første. De kan om de må tåle mye forsakelser, mat vil de alltid få tak i.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.876
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Biden holdt jo en svært "lur" tale på fredag også. For amerikanske soldater;

Da USAs president Joe Biden fredag besøkte amerikanske soldater utstasjonert i den polske byen Rzeszów, kom han med en uttalelse Det hvite hus seinere måtte justere.

- Dere kommer til å se det når dere er der, noen av dere har allerede vært der. Dere vil se unge kvinner, unge mennesker, som står foran stridsvogner og sier «Jeg drar ikke. Jeg holder stand», sa Biden.

Her sa han altså "når dere er der (i Ukraina)"...

Putin har fått større gavepakker enn han kunne drømt om de siste dagene.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.324
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Tror neppe vi skal vente på noe kupp fra militært hold. Det må komme helt annetsteds fra.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.581
    jeg vet ikke hva godt som kom ut av den bemerkningen; det jeg reagerer på er all denne hoderystingen som bedrives. jeg tror ikke den gjør særlig forskjell, hverken i putins hjerne eller i en forhandling av noe slag.

faktisk så tror jeg at denne demmenteringen er mer for vestlig indremedisinsk bruk, og slett ikke i forhold til putin. de som sitter på gjerdet sitter på gjerdet. og kina gir blaffen i dette skuespillet vil jeg tro, om enn ikke propagandamessig.

sagt på en annen måte: det er bare ett publikum som blir oppbragt her, og det er det såkalte vesten. sikkert et sunnhetstegn, men det er grunnet et verdisyn som hverken putin, kina (og muligens de på gjerdet) deler.
    Håper du har rett, og kanskje har du det.

Men ordene falt av mannen som besitter den mektigste stillingen I verden. Så selv om verden ikke blir slått ut av denne ytringen, så preger det hva de tenker om Commander-in-Chief. Dette var ikke et utsagn som signaliserte styrke, klokskap, politisk kløkt eller pålitelighet. Det var dumt og impulsivt.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.876
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

Men ordene falt av mannen som besitter den mektigste stillingen I verden. Så selv om verden ikke blir slått ut av denne ytringen, så preger det hva de tenker om Commander-in-Chief. Dette var ikke et utsagn som signaliserte styrke, klokskap, politisk kløkt eller pålitelighet. Det var dumt og impulsivt.
    Og Biden ble stående igjen som et irettesatt barn. Tenk om vår utenriksminister hadde følt seg tvunget til å gå ut og dementere hva statsministeren hadde sagt offentlig, eller at Dumaen hadde gått ut og korrigert Putin.

• Liker
    Reaksjoner: Bx

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.581
    Biden holdt jo en svært "lur" tale på fredag også. For amerikanske soldater;

Da USAs president Joe Biden fredag besøkte amerikanske soldater utstasjonert i den polske byen Rzeszów, kom han med en uttalelse Det hvite hus seinere måtte justere.

- Dere kommer til å se det når dere er der, noen av dere har allerede vært der. Dere vil se unge kvinner, unge mennesker, som står foran stridsvogner og sier «Jeg drar ikke. Jeg holder stand», sa Biden.

Her sa han altså "når dere er der (i Ukraina)"...

Putin har fått større gavepakker enn han kunne drømt om de siste dagene.
    Den ble også korrigert i ettertid.

Biden er litt løs kanon. Og det er ikke bra i den stillingen han har.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

jo, de kunne vært usagt, men personlig reagerte jeg overhodet ikke, ut over: hva vil seminaristene si.

det er godt mulig at biden kan gå litt ut over forfattet tekst, men hvem gjør ikke det noen ganger. selv den ukrainske helt kom med noen dårlig valgte karakterutdelinger til de forskjellige bidragsytere. men jeg vil ikke av den grunn avskrive «styrke, klokskap, politisk kløkt eller pålitelighet» av den grunn. og det er to ting vi også må ha med oss: 1) biden er omgitt av en stor stab og et politisk miljø som gjør at vi vet at han ikke handler på egen magefølelse når avgjørelser taes. det er ikke alltid slik at alle de dugelige egenskaper vi gjerne vil tillegger mannen på toppen, også tilhører mannen må toppen; i motsetning til tyrannen putin. 2) uttalelser fra putin og hans stab tilhører en annen planet enn den (om mulig ukloke) uttalelse som biden kom med.

som sagt; jeg tror det er det vestlige som (over)reagerer.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.876
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^^ Det er ikke hva du, jeg, Vesten eventuelt måtte reagere på som betyr noe.

Det som betyr noe, er at dette tjener Putin. Og dermed ikke Ukraina.

Fivus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Antall liker
    651
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror folk overreagerer fordi de ikke vet hvor bra krigen går for Ukraina akkurat nå. Putin trues direkte av verdens eneste supermakt. Nå må han finne ut hva han skal gjøre med det.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.876
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    men da bør du bokstavere ut hva det er som tjener putin. det har jeg ennå ikke helt fått med meg.
    Jeg har da beskrevet det flere ganger, både i går og i dag.

Siterer meg selv, fra i går;

Fordi Putin kan bruke dette for alt det er verdt i forhandlingene; "USA (og derav Vesten) arbeider for statskupp i vårt fedreland. Vi trekker oss derfor ikke ut av Ukraina før vår sikkerhet ikke trues. Det betyr Krim, nøytralitetsavtale og demilitarisering".

Putin ble neppe fornærmet av dette; han gnidde seg i hendene.

Heldigvis forsto TWH hva følgene av Bidens sleivkjeft kunne bli; et påskudd for å beskylde USA for aktivt støtte et statskupp i Russland. Så får vi håpe at ikke Putin begjærlig griper dette, noe jeg dessverre tror han vil gjøre- i allefall innad i Russland. Følgen kan være enda strenger regime mot anderledestenkende, enda kraftigere retorikk, generell eskalering. Dette vil også kunne brukes i forhandlinger om framtidig grense mellom Russland og Ukraina osv- fordi Putin vil hevde at USA og Nato truer Russlands sikkerhet gjennom å "støtte statskupp".

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.768
    Torget vurderinger
    1
    ^^ Det er ikke hva du, jeg, Vesten eventuelt måtte reagere på som betyr noe.

Det som betyr noe, er at dette tjener Putin. Og dermed ikke Ukraina.

Ikke alle er enige....

Det er allerede åpenbart at det ikke blir slutt på sanksjoner eller gjennopptaking normal politisk omgang med Russland så lenge Putins regime sitter ved makten. Bidens utsagn var neppe et uhell. Bare en konstatering av det opplagte.

Sist redigert:

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har da beskrevet det flere ganger, både i går og i dag.

Siterer meg selv, fra i går;

Fordi Putin kan bruke dette for alt det er verdt i forhandlingene; "USA (og derav Vesten) arbeider for statskupp i vårt fedreland. Vi trekker oss derfor ikke ut av Ukraina før vår sikkerhet ikke trues. Det betyr Krim, nøytralitetsavtale og demilitarisering".

Putin ble neppe fornærmet av dette; han gnidde seg
    dette er bare føleri og har lite med logikk (argumenter) å gjøre. du forholder deg overhodet ikke til hva andre sier.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.278
    Torget vurderinger
    4
    Er det virkelig noen som tror at Putin med hans selvbilde føler seg truet av en klomsete Biden?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.876
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    dette er bare føleri og har lite med logikk (argumenter) å gjøre. du forholder deg overhodet ikke til hva andre sier.
    Svein Melby mener tydeligvis akkurat det samme som meg. Vestens ledere har gått ut mot Biden, TWH korrigerte ham- to dager på rad.

Neppe føleri. Desverre er det beinhard logikk.

Fivus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Antall liker
    651
    Torget vurderinger
    2
    Er det virkelig noen som tror at Putin med hans selvbilde føler seg truet av en klomsete Biden?
    Når Putin skal beholde makten handler det ikke om å vinne et valg, men en kamp på liv og død for å overleve.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.595
    Torget vurderinger
    2
    Rare kommentarer om Biden. Han retter seg til velgere i USA, med tanke på kommende mellomvalg.
    Tidligere i år blandet han seg skikkelig inn ved å nærmest påby at Nord Stream 2 skulle stenges, før tyskerne tok den beslutningen. Det var et budskap til fossilindustrien på hjemmemarkedet og nå har han inngått en avtale om leveranser til Tyskland, med amerikansk LNG.

Utsagnene i talen er "sound bites" som kommer til å bli brukt i valgsammenheng, for å motbevise påstander om at han er "soft on Putin".
    Og han har helt rett, det må tas et oppgjør nå, selv om det vil koste mye; og naturligvis vil sluttmålet være "regime-endring i Russland", noe annet er parodisk å skulle påstå og også hele poenget med sanksjoner som "skal knuse Russlands økonomi", osv.

Finn på noe bedre å kritisere ham for.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Kortet er "Russlands sikkerhet er truet, av Biden (dermed også USA, som igjen betyr Nato)"

Indremedisinsk vil dette kunne forene russerne mot den ytre fienden (Biden/ USA/ NATO). I forhandlingene har Putin Bidens tale som bevis på at Vesten støtter et statskupp.

Det var selvsagt dette TWH så og som førte til at de umiddelbart gikk ut og dementerte det Biden sa. Samme med Blinken senere på kvelden.

Alt mens Putin knapt kunne vært lykkeligere over Bidens manglende forståelse for diplomati og politikk.
    Når erkehauken i administrasjonen går ut og dementerer så vet vi at Biden har dummet seg ut.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Det blir nå diskutert på nettet videoer der ukrainske soldater skyter russiske krigsfanger. Russland svarer at de som er skyldige skal tas, og godt er det svaret fordi gjør de ikke det offentlig så vil reaksjonene komme uoffisielt (fra soldater). Det er bare å oppsøke videoene. Jeg anbefaler det ikke.

Ikke et pip blir skrevet om dette i norsk media. Forklaringen dere kommer med er den vanlige - det er usann russisk propaganda eller "hva så? russerne er verre". Hva som reelt foregår på bakken er tydeligvis uinteressant. Det er en informasjonskrig å vinne, og den er for lengst vunnet av Ukraina. Det er vedtatt at russere skyter og dreper sivile, skoler, barnehager og kjøpesentere. Ukrainere er som engler å regne. Og de stakkars soldatene som gjemmer seg blant sivile har jo ikke noe annet sted å gjøre av seg. De er jo i byer.

Dere må gjerne tro at dette er fabrikkert propaganda fra russisk side. Dere må gjerne fortsette med "jammen, Russland er verre".

Jeg har ingen illusjoner om noen av partene. Krig er krig.

Sist redigert:

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.278
    Torget vurderinger
    4
    Ja så de ble skutt i beina men ikke lett å verifisere den videon som lå på youtube. Ikke bra hvis den er ekte.

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.009
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Svein Melby mener tydeligvis akkurat det samme som meg. Vestens ledere har gått ut mot Biden, TWH korrigerte ham- to dager på rad.
    Fikk tatt meg tiden til å se NRKs "Putins vei til krigen"

Tipper at Putin hadde samme smil om munnen da TWH måtte korrigere Biden, som når Trump på pressekonferansen i Helsinki 2018 sier at han stoler mer på Putin enn USAs etterretningstjenester.

1648420301895.png

Sist redigert:

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.857
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det blir nå diskutert på nettet videoer der ukrainske soldater skyter russiske krigsfanger. Russland svarer at de som er skyldige skal tas, og godt er det svaret fordi gjør de ikke det offentlig så vil reaksjonene komme uoffisielt (fra soldater). Det er bare å oppsøke videoene. Jeg anbefaler det ikke.

Ikke et pip blir skrevet om dette i norsk media. Forklaringen dere kommer med er den vanlige - det er usann russisk propaganda eller "hva så? russerne er verre". Hva som reelt foregår på bakken er tydeligvis uinteressant. Det er en informasjonskrig å vinne, og den er for lengst vunnet av Ukraina. Det er vedtatt at russere skyter og dreper sivile, skoler, barnehager og kjøpesentere. Ukrainere er som engler å regne. Og de stakkars soldatene som gjemmer seg blant sivile har jo ikke noe annet sted å gjøre av seg. De er jo i byer.

Dere må gjerne tro at dette er fabrikkert propaganda fra russisk side. Dere må gjerne fortsette med "jammen, Russland er verre".

Jeg har ingen illusjoner om noen av partene. Krig er krig.
    Jeg er ikke i tvil om at det finnes slike historier. Det foregår krigsforbrytelser på begge sider. Men nå har det sånn at det er Russland som har gått til krig. Ukraina har måtte forsvare seg med alt som kan stå på 2 bein. Er nok sånn at mange av disse aldri burde hatt et våpen. Jeg sliter likevel med sympati til Russerne.

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.795
    Sted
    Smurfeland
    I den russiske propagandaen er ikke bare fienden narkomane fascister. De er også homofile.
    For mange i Vesten er det lett å le av macho-Putin og patriarken som er redd gayparade.
    Men for skeive som bor i Russland og landene omkring er det farlig. Siden 2013 har «homopropaganda» vært forbudt ved lov i Russland.
    Hatkriminalitet mot skeive har økt dramatisk, men straffes stort sett ikke.

Homofili og trans er blitt et symbol på de andre. På Vesten. Det handler om «oss mot dem».
    Og disse ideene eksporteres ut av Russland.
    I land som Ungarn og Polen har maktmenn endret lovverket etter russisk modell og fisket i rørt vann for å dekke over hjemlige problemer.

Det er er en gammel idé Kreml sprer.
    Forestillingene om Europa i forfall har røtter tilbake til russiske forfattere på 1800-tallet.
    Også i sovjettiden så man ned på Vestens familier. Kyiv ble i første omgang skrotet som hovedstad. Kharkiv ble valgt fordi kommunistene mente Kyiv var for vestlig og borgerlig.
    I dag brukes de samme, gamle ideene for å argumentere for å invadere nabolandet.
    Ukraina må erobres. Kyiv må tas for kristne verdiers skyld. Vesten er pervertert. Russland er den siste bastionen.

Etter en trang fødsel – ordfører Vitalij Klitsjko var først imot – har det de siste årene vært arrangert stadig større og mer vellykkede prideparader i Kyiv.
    Et problem har vært at høyreekstreme grupperinger har angrepet paraden.
    For nynazistene i Ukraina er her helt på linje med Putins Russland.
    Det er ikke russere disse gruppene truer. Det er minoriteter som funksjonshemmede, jøder og skeive.
    Vil invasjonen føre til at deres ideer vinner frem? Klarer Putin å knuse «vestlig umoral»?
    Tvert imot kan vi se for oss bredere folkelig støtte for pride i Ukraina.
    Det å være for rettigheter for homofile og skeive blir en måte å vise at man er imot Putin og støtter vestlige, liberale verdier.
    Og hvem var det som sa svak?
    Akkurat nå er det russerne som graver seg skyttergraver på den ukrainske slagmarken.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn