Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.500
    Sted
    Smurfeland
    Jeg bryr meg beviselig om det du mener siden jeg valgte å kommentere, men ok, du har et poeng. Skal gi meg med det.
    Du har ikke virket veldig lydhør for andre meninger enn dine egne, når vi f.eks. diskuterte å kalle homofile for 'avvikere'. Men ok, jeg visste ikke at mine meninger var viktige for deg. Beklager hvis det var irriterende for deg at jeg ga oppmerksomhet til skeive i Ukraina og Russland, men du kan jo prøve å se det i en slags kontekst og lese artikkelen.

• Liker
    Reaksjoner: JMM

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Fra et annet diskusjonsforum:

"The Russian military was grossly overestimated. It wasn't actually hard to figure out for people paying attention: Russia's economy is a moderate sized one at best, and their military spending matched France, which is hardly considered a huge geopolitical military threat. And Russia's low quality manufacturing and deep corruption made their rubles less efficiently spent than other countries. "

Og så lurer vi på hvorfor de sliter i Ukraina og det eneste de har å stille opp med er terrorbombing av sivile mål.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.254
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Beklager hvis det var irriterende

Homofil er en godt forståelig benevnelse, vi kan holde oss til den. (y) Når jeg bruker ordet avvik er det ut i fra et statistisk ståsted. Og er det noe som ikke er avvikende er det nettopp avvik.

Trenger ikke beklage, bare synes det er spesielt at du til stadighet holder fokus på under 2% av befolkningen, når hele befolkningen lider. Klart Ukraina og Russland deler i stor grad synet på homofili, så det blir vel lite fred for dem selv om freden skulle senke seg. Men regner ikke med at de blir alene i å bli undertrykket, det er liksom hele greia med et dogmatisk, autoritært tilbakestående tankesett og regime. Er en grunn til at formasjoner er populært blant autoritære, alt annerledes(avvik) er en trussel.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.407
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    absolutt helt klart ikke bare merkel. men hun ble liksom fremstilt som mor europa… den toneangivende politiker som (mange) så opp til. spørs om hun ikke kommer til å fremstå som symbolet på den grushaugen.
    Apropos grushaug. Sakset fra n-tv.de for noen minutter siden:

mvh

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.862
    Et regimeskifte i Russland hadde vært kjekt. Problemet er bare at de hadde sikkert klart å grave fram en som er enda verre enn Putin.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.213
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En ting som har vært bevist igjennom årenes løp, er at revolusjoner normalt sett ikke medfører noen direkte bedring av forholdene til den "gemene hop". I en del tilfeller blir forholdene for vanlige borgere vesentlig dårligere.

Johan-Kr

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.500
    Sted
    Smurfeland
    bare synes det er spesielt at du til stadighet holder fokus på under 2% av befolkningen, når hele befolkningen lider.
    Å si at man ikke skal snakke om LBTQ i land hvor denne gruppen blir forfulgt, diskriminert og trakassert, og i en del tilfeller banket opp og drept fordi.... mange andre lider også, virker for meg mest som whataboutism. Men les artikkelen og se på kontekst, og hvordan det passer inn i ideologi og narrativ, var egentlig hele poenget.

• Liker
    Reaksjoner: JMM

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.254
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Å si at man ikke skal snakke om LBTQ i land hvor denne gruppen blir forfulgt, diskriminert og trakassert, og i en del tilfeller banket opp og drept fordi.... mange andre lider også, virker for meg mest som whataboutism. Men les artikkelen og se på kontekst, og hvordan det passer inn i ideologi og narrativ, var egentlig hele poenget.
    Næh, du som er navlebeskuende.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En ting som har vært bevist igjennom årenes løp, er at revolusjoner normalt sett ikke medfører noen direkte bedring av forholdene til den "gemene hop". I en del tilfeller blir forholdene for vanlige borgere vesentlig dårligere.

Johan-Kr
    I hvert fall ikke på kort sikt. Men ofte utløser det prosesser som har effekter i det lange løp. Den franske revolusjon genererte mye jævelskap, men var også veldig avgjørende for mye positivt dersom man løfter blikket. Det avhenger jo også hvordan man definerer revolusjon. Ofte dreier det seg om mer enn et regimeskifte.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Homofil er en godt forståelig benevnelse, vi kan holde oss til den. (y) Når jeg bruker ordet avvik er det ut i fra et statistisk ståsted. Og er det noe som ikke er avvikende er det nettopp avvik.

Trenger ikke beklage, bare synes det er spesielt at du til stadighet holder fokus på under 2% av befolkningen, når hele befolkningen lider. Klart Ukraina og Russland deler i stor grad synet på homofili, så det blir vel lite fred for dem selv om freden skulle senke seg. Men regner ikke med at de blir alene i å bli undertrykket, det er liksom hele greia med et dogmatisk, autoritært tilbakestående tankesett og regime. Er en grunn til at formasjoner er populært blant autoritære, alt annerledes(avvik) er en trussel.
    Politisk frihet er vanligvis en forutsetning for andre friheter. Alt skjer ikke på en gang, det gjord det heller ikke i Norge. Og veien underveis må rydde opp i mye gammelt tankegods. Men politisk og idemessig frihet er som regel en forutsetning.

Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.086
    Sted
    Liten by
    Politisk frihet er vanligvis en forutsetning for andre friheter. Alt skjer ikke på en gang, det gjord det heller ikke i Norge. Og veien underveis må rydde opp i mye gammelt tankegods. Men politisk og idemessig friket er som regel en forutsetning.
    Så lenge man gjør kirken så mektige som i Russland, og tildels i USA, så vil den friheten aldri komme.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Du må for all del ikke ta fokuset vekk fra hovedfortellingen.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Jeg trodde det var en del av hovedfortellingen. Narkomane homofile nynazister og alt det der.
    Jeg bare påpeker reaksjonen du får. Du må ikke ta fokuset vekk fra fortellingen som foregår her inne. Homofile som lider? Nei, slikt skal vi ikke høre om her.

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.862

Johan-Kr
    Det ender som regel i same shit, new assholes.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.293
    Torget vurderinger
    2
    Dette fikk jeg med meg først nå. Både Qatar og Saudi Arabia lot også være å "ta telefonen" da Biden nylig tok kontakt for å diskutere de høye bensinprisene.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.680
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^If I had my way I had all of them shot!

Helt ok å vise til Putinregimets håndtering av «avvikere».

Takk for den siste der, Hardingfele. Like barn leker best.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.735
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Videoer, der krigsfanger blir skutt i knærne, er neppe noe å bry seg med- siden vi jo har lært tidligere at her er det forholdsmessighet som er avgjørende. Krigsfanger som ble presset til å uttale innøvde fraser på tv, ble avfeid som en ubetydelighet. Krigsfanger som blir skutt i knærne er jo også det, dersom logikken om denne forholdsmessigheten skal følges.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Dette fikk jeg med meg først nå. Både Qatar og Saudi Arabia lot også være å "ta telefonen" da Biden nylig tok kontakt for å diskutere de høye bensinprisene.

Moroklumpen har ikke fått med seg at dette var nevnt for over en uke siden. Selvsagt av folk han har ignorert, fordi de er "støysendere"

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.735
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Der fikk vi sannelig vite at Russland vil kreve betaling i rubler også. Det har vi jo ikke tatt opp tidligere....

Makeløst. Hva skulle vi gjort uten Fela...

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Videoer, der krigsfanger blir skutt i knærne, er neppe noe å bry seg med- siden vi jo har lært tidligere at her er det forholdsmessighet som er avgjørende. Krigsfanger som ble presset til å uttale innøvde fraser på tv, ble avfeid som en ubetydelighet. Krigsfanger som blir skutt i knærne er jo også det, dersom logikken om denne forholdsmessigheten skal følges.
    Lyst til å lese om mer forholdsmessighet?

Ukrainske kastebomberlag kjører DHL-vans. Ja, gule DHL-vans.

Siden russerne har invadert så er det bare å se gjennom fingrene med at ukrainske soldater utgir seg for å være sivilister, noe som er strengt forbudt siden tidenes morgen. Du vet, forholdsmessighet.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.862
    Tror nesten det kan være noe i dette med at Russland splitter venstresiden.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Lyst til å lese litt mer om forholdsmessighet?

2019: ukrainske nazister er ikke bra.
    2022: ukrainske nazister er russisk propaganda.

Hvitevasking av neo-nazister har kommet langt. neo-nazister er ikke så ille. russisk invasjon er fælt, så da må vi støtte opp om absolutt alle som kjemper mot russerne. forholdsmessighet!

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.086
    Sted
    Liten by
    Der fikk vi sannelig vite at Russland vil kreve betaling i rubler også. Det har vi jo ikke tatt opp tidligere....

Makeløst. Hva skulle vi gjort uten Fela...
    Og hva skulle vi gjort uten den kommentaren. Utrolig hva vi får her inne. Takk for dine bidrag...og mine selvsagt.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.159
    Torget vurderinger
    4
    Ser jo poenget til SA og gutta. De ble jo rævkjørt av Shale oil's drill baby drill og måtte stabilisere oljeprisen med store kutt. Så at de vil ha payback time og godt betalt skulle bare mangle egentlig

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.735
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Og hva skulle vi gjort uten den kommentaren. Utrolig hva vi får her inne. Takk for dine bidrag...og mine selvsagt.
    Når han ignorerer halve forumet, blir det ganske fornøyelig når han til stadighet kommer med det han tror er breaking news. Så kommentaren henspeilet det.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn