Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.530
    Homofil er en godt forståelig benevnelse, vi kan holde oss til den. (y) Når jeg bruker ordet avvik er det ut i fra et statistisk ståsted. Og er det noe som ikke er avvikende er det nettopp avvik.
    Det begrepet du er ute etter heter "naturlig variasjon". Skriv det på 100 ganger på tavla, så kanskje lærer du det.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så lenge man gjør kirken så mektige som i Russland, og tildels i USA, så vil den friheten aldri komme.
    Ting tar tid. Til og med i USA og Polen sekulariseres samfunnet gradvis. Men underveis oppstår det både konflikter og politisk uro, og tilbakeslag forekommer. Utvikling går over generasjoner.

• Liker
    Reaksjoner: MML

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.091
    Sted
    Liten by
    Ting tar tid. Til og med i USA og Polen sekulariseres samfunnet gradvis. Men underveis oppstår det både konflikter og politisk uro, og tilbakeslag forekommer. Utvikling går over generasjoner.
    Spørsmålet er, sett i forhold til all misinformasjonen i dag og alle de som ukritisk ser ut til å ta til seg dette, utvikler vi oss eller går vi andre veien? Jeg er pokker ikke sikker...

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.912
    Lyst til å lese om mer forholdsmessighet?

Ukrainske kastebomberlag kjører DHL-vans. Ja, gule DHL-vans.

Siden russerne har invadert så er det bare å se gjennom fingrene med at ukrainske soldater utgir seg for å være sivilister, noe som er strengt forbudt siden tidenes morgen. Du vet, forholdsmessighet.
    DHL ja faktisk. De leverer med andre ord ekspresspakker med smell i.
    Bare sånn just in case du ikke har fått det med deg, så invaderte nettopp Russland Ukraina.
    Hvilke metoder ukrainerne benytter for å drive faenskapet tilbake der de kom ifra er helt revnende likegyldig.
    Du babler også ivei om nynazister; Disse fungerer også utmerket til å ekspedere russere. Om du søker medlidenhet for
    disse terroristene i russisk uniform kan jeg anbefale å søke opp noen forum i Moskva, men de har du vel god greie på fra før.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.740
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vinneren av krigen; Ukraina? Russland? USA og Vesten?

Dette er nok den reelle seierherren.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.530
    Videoer, der krigsfanger blir skutt i knærne, er neppe noe å bry seg med- siden vi jo har lært tidligere at her er det forholdsmessighet som er avgjørende. Krigsfanger som ble presset til å uttale innøvde fraser på tv, ble avfeid som en ubetydelighet. Krigsfanger som blir skutt i knærne er jo også det, dersom logikken om denne forholdsmessigheten skal følges.
    Eklatant eksempel på "stråmanns-ironi", selvsagt reagerer folk på slike handlinger. Også Ukrianske myndigheter, for øvrig, som setter i gang etterforskning, og understreker at de vil følge Geneve-konvensjonen.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.740
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Eklatant eksempel på "stråmanns-ironi", selvsagt reagerer folk på slike handlinger. Også Ukrianske myndigheter, for øvrig, som setter i gang etterforskning, og understreker at de vil følge Geneve-konvensjonen.
    La oss håpe folk reagerer på det, men hos mange vil nok det at Russland utfører langt verre handlinger muligens sperre for betydningen av dette.

For det er betydningen av dette som er det viktigste; det gir Russland argumenter som støtter opp under deres versjon av hvordan Ukraina er- og vil derfor bli brukt for alt det er verdt av Putin

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.652
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du babler også ivei om nynazister; Disse fungerer også utmerket til å ekspedere russere. Om du søker medlidenhet for
    disse terroristene i russisk uniform kan jeg anbefale å søke opp noen forum i Moskva, men de har du vel god greie på fra før.
    Nynazister og andre ultra-nasjonalister, ja. Start her, heller enn i Kyiv:

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.263
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    La oss håpe folk reagerer på det, men hos mange vil nok det at Russland utfører langt verre handlinger muligens sperre for betydningen av dette.
    Ja, det er ille og man får håpe at det blir et oppgjørets time en gang, men det endrer jo ingenting i nuet gjør det? I så tilfelle hva? Mener du vesten nå skal vende Ukraina ryggen? Hva tenker du o'ufølsomme?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.740
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Done! (y) Da kan jeg være trygg på å ikke krenke noen naturlige variasjoner fremover. Takk!
    Klarer ikke la være, selv med mulighet for evig fortapelse;

Det kom aldri noen neger på Ål stasjon
    Det fantes ingen negerkonge i Sydhavet
    En kåt okse, sperret inne med bare okser, utvikler naturlig variasjon- ikke homofili
    I Russland forfølges kun de med naturlig variasjon, ikke alle som har meninger, holdninger, legning som avviker fra det riktige.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.740
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ja, det er ille og man får håpe at det blir et oppgjørets time en gang, men det endrer jo ingenting i nuet gjør det? I så tilfelle hva? Mener du vesten nå skal vende Ukraina ryggen? Hva tenker du o'ufølsomme?
    Du får sitere hva jeg skrev var betydningen av dette først, så kan vi ta en diskusjon på det. Sto hvertfall ingenting om at Vesten skulle vende Ukraina ryggen.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.676
    Sted
    Trondheim
    Vet vi hva russerne gjør med ukrainske krigsfanger? Jeg har en mistanke om at det ikke er spesielt bra heller. Men å bombe matlagre og medisindepoter og så klage på at ukrainerne ikke gir mat og medisiner til russiske krigsfanger, det kan de.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.263
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    For det er betydningen av dette som er det viktigste; det gir Russland argumenter som støtter opp under deres versjon av hvordan Ukraina er- og vil derfor bli brukt for alt det er verdt av Putin
    Ok, beklager.

Ja, faen tenk hva Putin tenker nå. Han har vel ikke mer hud i hendene. Nå får han virkelig folket med seg og støtte fra sine meddespoter i den ganske verden!

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.740
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vet vi hva russerne gjør med ukrainske krigsfanger? Jeg har en mistanke om at det ikke er spesielt bra heller. Men å bombe matlagre og medisindepoter og så klage på at ukrainerne ikke gir mat og medisiner til russiske krigsfanger, det kan de.
    Selvsagt klager russerne på det. Og det er altså hele poenget; man gir Putin argumenter for at Ukraina er så ille som han beskriver. Og det skjer uten at det har noen som helst praktisk betydning for krigføringen og ukrainske lidelser. Det er svært lite lurt å gi Putin slike "bevis". Det vil selvsagt bli brukt i forhandlingene òg indremedisinsk i Russland. Dette også, som Bidens tunge, styrker ikke Ukraina- derimot styrker det Putin.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.530

Det er jeg enig i; dersom det er hold i disse påstandene, er det fullstendig ødeleggende for sak og image, det er en temmelig tynn unnskyldning å komme med at "de andre begynte...!"
    Råtne egg finnes det i de fleste kurver nå og da, det er å håpe dette er en one off, og ikke noe systematisk.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.740
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er jeg enig i; dersom det er hold i disse påstandene, er det fullstendig ødeleggende for sak og image, det er en temmelig tynn unnskyldning å komme med at "de andre begynte...!"
    Råtne egg finnes det i de fleste kurver nå og da, det er å håpe dette er en one off, og ikke noe systematisk.
    Da har du forstått hva jeg mener.

Jeg prøver å tenke på hva som vil styrke Ukraina, ikke Putin. Dette er nettopp noe som styrker Putin. Det føles sikkert riktig og godt for de ukrainske soldater som utførte dette som en hevn, men det ender opp med skyts for Putin i forhandlingene. Altså virker det helt mot sin mulige hensikt.

Det blir det samme som med Biden; han følte seg muligens svært moralsk og høy og mørk i sine taler, men resultatet er at det styrker Putin.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.565
    Nei, dette øker ikke forvirringen. Da må en være konspirasjonsteoretiker, og de er passe forvirrede fra før.
    Komplett fucking waste of time, det er det.
    Jeg er enig med skribenten i at vores stats medier er fuldstændigt inkompetente, og at man ikke har kunnet stole dem de sidste 3 årtier. I samme periode har ihvertfald danske medier været meget overfladiske. I en periode skiftede jeg derfor til svensk eller norsk tv, men nu vil jeg ikke længere betale for den store tv pakke. Desuden tror jeg heller ikke længere at Svensk og Norsk tv er meget bedre.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.530
    Jeg er enig med skribenten i at vores stats medier er fuldstændigt inkompetente, og at man ikke har kunnet stole dem de sidste 3 årtier. I samme periode har ihvertfald danske medier været meget overfladiske. I en periode skiftede jeg derfor til svensk eller norsk tv, men nu vil jeg ikke længere betale for den store tv pakke. Desuden tror jeg heller ikke længere at Svensk og Norsk tv er meget bedre.
    Nope. Sannheten, vet du, den er på facebook og sånt. Underbyggelse og faktasjekk er for sveklinger og paranoide.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.565
    Nope. Sannheten, vet du, den er på facebook og sånt. Underbyggelse og faktasjekk er for sveklinger og paranoide.
    Jeg læser squ da ikke bare facebook men danner min opfattelse gennem et bredt sortiment af artikler.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.676
    Sted
    Trondheim
    Selvsagt klager russerne på det. Og det er altså hele poenget; man gir Putin argumenter for at Ukraina er så ille som han beskriver. Og det skjer uten at det har noen som helst praktisk betydning for krigføringen og ukrainske lidelser. Det er svært lite lurt å gi Putin slike "bevis".
    Selvfølgelig helt enig i det. Veldig dumt å gi bort slike argumenter.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    facebook ville jeg nok vært forsiktig med, med andre plattformer gir mye informasjon som ikke kommer frem i media. Man må selvsagt ha noen tonn salt tilgjengelig.

Norsk media er svært opptatt med overskrifter som dette "ukrainske myndigheter forteller", noe som er totalt uinteressant. Journalister skal ikke fortelle partsinnlegg der den ene forteller at det snør, mens den andre forteller at det er strålende sol. De skal stikke hodet ut vinduet og se hva slags vær det faktisk er. I Ukrainakrigen så gjør norsk media ingenting av slikt.

Amerikanskje myndigheter forteller, ukrainske myndigheter forteller <-- dette er hva vi får lese i norsk media. Og når noe uheldig skjer så er det russerne forteller om angivelige ditten og datten, nederst på sidene. De største forbeholdene tas om russlands ytringer, men så og si ingen tas om ukraina og vestens versjon.

Her inne siterer folk MSNBC og CNN, støttemediene til de som nå sitter med makten i USA. Blir litt som å sitere Fox News da Trump satt med makten.
    Jeg registrerer også at de som kritiserte Trump for enhver lille glipp, holder godt kjeft om Bidens 3 store tabber i Polen.

Hadde Trump plasket ut med ord om regimeskifte i Russland, at amerikanske soldater straks vil se lidelsene på bakken i Ukraina og at amerika vil svare med samme mynt skulle russerne bruke kjemiske våpen, så hadde mobben her kastet seg over han.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.530
    facebook ville jeg nok vært forsiktig med, med andre plattformer gir mye informasjon som ikke kommer frem i media. Man må selvsagt ha noen tonn salt tilgjengelig.

Norsk media er svært opptatt med overskrifter som dette "ukrainske myndigheter forteller", noe som er totalt uinteressant. Journalister skal ikke fortelle partsinnlegg der den ene forteller at det snør, mens den andre forteller at det er strålende sol. De skal stikke hodet ut vinduet og se hva slags vær det faktisk er. I Ukrainakrigen så gjør norsk media ingenting av slikt.

Amerikanskje myndigheter forteller, ukrainske myndigheter forteller <-- dette er hva vi får lese i norsk media. Og når noe uheldig skjer så er det russerne forteller om angivelige ditten og datten, nederst på sidene. De største forbeholdene tas om russlands ytringer, men så og si ingen tas om ukraina og vestens versjon.

Her inne siterer folk MSNBC og CNN, støttemediene til de som nå sitter med makten i USA. Blir litt som å sitere Fox News da Trump satt med makten.
    Jeg registrerer også at de som kritiserte Trump for enhver lille glipp, holder godt kjeft om Bidens 3 store tabber i Polen.

Hadde Trump plasket ut med ord om regimeskifte i Russland, at amerikanske soldater straks vil se lidelsene på bakken i Ukraina og at amerika vil svare med samme mynt skulle russerne bruke kjemiske våpen, så hadde mobben her kastet seg over han.
    t
    Du registrerer en masse rart, men det er ikke sikkert du får med deg alt. Det er temmelig mange som er kritiske til Bidens manglende impulskontroll.
    Og selv om du leser bare overskrifter, kan det være at artiklene eller reportasjene inneholder en del mer. Jeg oppfatter ofte at NRK, BBC, AL Jazeera m.fl. har en ganske lik oppfatning av det som foregår, og jeg leser / hører / ser ofte noe helt annet enn deg, selv når vi ser samme program / artikkel.

Sist redigert:

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.031
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Da har du forstått hva jeg mener.

Jeg prøver å tenke på hva som vil styrke Ukraina, ikke Putin. Dette er nettopp noe som styrker Putin. Det føles sikkert riktig og godt for de ukrainske soldater som utførte dette som en hevn, men det ender opp med skyts for Putin i forhandlingene. Altså virker det helt mot sin mulige hensikt.

Det blir det samme som med Biden; han følte seg muligens svært moralsk og høy og mørk i sine taler, men resultatet er at det styrker Putin.
    Dersom dette er hevn for hva russiske soldater allerede har gjort, ville jeg hatt full forståelse for det på et personlig plan, selv om det selvsagt ikke er innafor.
    Men det til side, så virker det faktisk som at de første analysene er gjort allerede. Disse er ikke offisielle eller konkluderende, men det påpekes blant annet
    -utvilsomt russisk uttale
    -påfallende bruk av ETT ukrainsk ord i en ellers russisk setning
    -våpen identifisert som en russisk type som ikke benyttes av ukrainske soldater
    -påfallende lav kvalitet på filminga, så dårlig at man faktisk må ha gjort en innsats for å få det til.

Dette er ikke min analyse, jeg kan ikke språket og har valgt å ikke se klippet (jeg synes ikke det er stas å se henrettelser og tortur på nært hold, rart det der)
    nøkkelpunktene jeg har notert er fra @y__gonza på twitter som responderte på innspill fra @Ars_Faivre som påpekte en del ting som ikke ga mening med nevnte videoklipp.

Men som sagt, ingenting vil overraske meg dersom det faktisk hadde vært ekte også. Jeg har en mistanke om at jeg selv, om jeg hadde vært i samme posisjon som Ukrainerne er nå, lett hadde blitt krigsforbryter om jeg hadde fått sjansen til det, så jeg har ikke tenkt til å være noen moralens vokter her.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.078
    Torget vurderinger
    0
    Klarer ikke la være, selv med mulighet for evig fortapelse;

Det kom aldri noen neger på Ål stasjon
    Det fantes ingen negerkonge i Sydhavet
    En kåt okse, sperret inne med bare okser, utvikler naturlig variasjon- ikke homofili
    I Russland forfølges kun de med naturlig variasjon, ikke alle som har meninger, holdninger, legning som avviker fra det riktige.
    KORSFEST KORSFEST KORSFEST!!!!

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.740
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dersom dette er hevn for hva russiske soldater allerede har gjort, ville jeg hatt full forståelse for det på et personlig plan, selv om det selvsagt ikke er innafor.
    Men det til side, så virker det faktisk som at de første analysene er gjort allerede. Disse er ikke offisielle eller konkluderende, men det påpekes blant annet
    -utvilsomt russisk uttale
    -påfallende bruk av ETT ukrainsk ord i en ellers russisk setning
    -våpen identifisert som en russisk type som ikke benyttes av ukrainske soldater
    -påfallende lav kvalitet på filminga, så dårlig at man faktisk må ha gjort en innsats for å få det til.

Dette er ikke min analyse, jeg kan ikke språket og har valgt å ikke se klippet (jeg synes ikke det er stas å se henrettelser og tortur på nært hold, rart det der)
    nøkkelpunktene jeg har notert er fra @y__gonza på twitter som responderte på innspill fra @Ars_Faivre som påpekte en del ting som ikke ga mening med nevnte videoklipp.

Men som sagt, ingenting vil overraske meg dersom det faktisk hadde vært ekte også. Jeg har en mistanke om at jeg selv, om jeg hadde vært i samme posisjon som Ukrainerne er nå, lett hadde blitt krigsforbryter om jeg hadde fått sjansen til det, så jeg har ikke tenkt til å være noen moralens vokter her.
    Du skal slett ikke se bort fra at dette er laget på bestilling av Putin. Det ville jo vært likt ham.

Men disse tv- opptredener med krigsfanger ga ham i så fall muligheten til å spinne videre.

Ukraina har sagt de skal etterforske dette. Desverre kan vi ikke stole på en konklusjon derfra heller.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.727
    Torget vurderinger
    1
    Vi får nesten håpe at Kina orienterer seg mer mot Russland, selv om de ikke har bidratt med våpen inntil videre, da den pågående prosessen med å gjøre seg mindre avhengig av totalitære diktaturer bare blir aksellerert som resultat Diktatorer gjør gjerne mye stupdumpt.
    Pandemi, og nå Ukrainakrisen, har synligjort dette for enhver. Kina er i ferd med å bli et høykostland uansett av demografiske årsaker (om ikke annet).

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.263
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Du skal slett ikke se bort fra at dette er laget på bestilling av Putin. Det ville jo vært likt ham.

Men disse tv- opptredener med krigsfanger ga ham i så fall muligheten til å spinne videre.

Ukraina har sagt de skal etterforske dette. Desverre kan vi ikke stole på en konklusjon derfra heller.
    Så hva koker det ut i?

Om ikke senile Biden lirer noe utenksomt av seg, klarer propaganda apparatet skape noe og om ikke Ukrainerne torturerer fangene selv, vel... Dette er ikke en paneldebatt, det er en krig. Dette avgjøres på slagmarken og begge sider vil bruke alle midler for å lykkes, Zeleneskyj holder emosjonelle taler til vestens ledere, Putin lyver så han tror det selv og sånn går no dagan. Å henge seg opp i detaljer og intriger som om det var et reality show er temmelig bortkastet her vi sitter på hendene og mener på. Prøve å forholde seg til det store bildet.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Det er bare å se på alt det andre som dukker opp.

Videoer av ukrainske soldater som ringer mødrene til falne russiske soldater og spotter dem. Hva er poenget med det, liksom? Ukrainere tar video av det og legger ut. Skal dette liksom være iscenesatt også?

Siste video ut er et brutalt knivdrap der morderen anklager offeret for å være russisk spion. Offeret er ikledd sivile bukser og kan være sivilist eller POW for alt vi vet. Jeg har valgt å ikke se videoen.

Det kommer så mye dritt ut det er usannsynlig at alt at skulle være iscenesatt.

Media forteller om alt dritten russerne står bak og fortier samtidig det som ukrainerne gjør. Siden Ukraina er invadert, så er det greit at ukraina gjør mye dritt, mener flere. Forholdsmessighet gir frikort tydeligvis.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.163
    Torget vurderinger
    4
    Noen gikk hardt ut mot denne tidligere i tråden - De sier nå 300 døde

G

Gjestemedlem

Gjest
    Siste video ut er et brutalt knivdrap der morderen anklager offeret for å være russisk spion. Offeret er ikledd sivile bukser og kan være sivilist eller POW for alt vi vet.
    ... eh hvor ser man "siste video u"?

Liveleak er jo nedlagt så jeg følger ikke helt med.

.. men er du en landssviker så hjelper nok ikke buksevalget ditt mye.

Hm, var det en dritetrengt fyllik med adidasbukser?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn