Da har du forstått hva jeg mener.
Jeg prøver å tenke på hva som vil styrke Ukraina, ikke Putin. Dette er nettopp noe som styrker Putin. Det føles sikkert riktig og godt for de ukrainske soldater som utførte dette som en hevn, men det ender opp med skyts for Putin i forhandlingene. Altså virker det helt mot sin mulige hensikt.
Det blir det samme som med Biden; han følte seg muligens svært moralsk og høy og mørk i sine taler, men resultatet er at det styrker Putin.
Dersom dette er hevn for hva russiske soldater allerede har gjort, ville jeg hatt full forståelse for det på et personlig plan, selv om det selvsagt ikke er innafor.
Men det til side, så virker det faktisk som at de første analysene er gjort allerede. Disse er ikke offisielle eller konkluderende, men det påpekes blant annet
-utvilsomt russisk uttale
-påfallende bruk av ETT ukrainsk ord i en ellers russisk setning
-våpen identifisert som en russisk type som ikke benyttes av ukrainske soldater
-påfallende lav kvalitet på filminga, så dårlig at man faktisk må ha gjort en innsats for å få det til.
Dette er ikke min analyse, jeg kan ikke språket og har valgt å ikke se klippet (jeg synes ikke det er stas å se henrettelser og tortur på nært hold, rart det der)
nøkkelpunktene jeg har notert er fra @y__gonza på twitter som responderte på innspill fra @Ars_Faivre som påpekte en del ting som ikke ga mening med nevnte videoklipp.
Men som sagt, ingenting vil overraske meg dersom det faktisk hadde vært ekte også. Jeg har en mistanke om at jeg selv, om jeg hadde vært i samme posisjon som Ukrainerne er nå, lett hadde blitt krigsforbryter om jeg hadde fått sjansen til det, så jeg har ikke tenkt til å være noen moralens vokter her.