Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.256
    Sted
    Oslo
    Det du driver med er whataboutisme (hva med Israel?) og moralposering (se jeg er opptatt av ting dere tilsynelatende ikke er - ergo er jeg moralsk overlegen).
    Om det å av og til løfte blikket og reflektere over andre konflikter i verden er "whataboutism"
    så ville jeg tatt det uttrykket som en hedersbevisning?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.852
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Et spørsmål: kan vi, med dagens ressurser og teknologi, redde alle? Det vil si, skal vi ta inn alle som mener seg berettighet i Europa?
    Jeg mener bestemt jeg aldri har sagt det.

Derimot mener jeg at avstandstakning, reaksjoner og sanksjoner prinsipielt bør gjelde alle krigførende nasjoner

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.683
    Renta skal opp, drivstoff og strøm er blitt veldig mye dyrere, matprisene skal opp. osv. Nå er det vanlige folks tur til å boikotte billig kinamikk.
    Sagt på en annen måte, vår levestandard må ned. Jeg vet at det anses for å være en umulighet for mange i Norge, men hadde vi det jævelig i 1980, egentlig?

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.241
    Torget vurderinger
    4
    Sagt på en annen måte, vår levestandard må ned. Jeg vet at det anses for å være en umulighet for mange i Norge, men hadde vi det jævelig i 1980, egentlig?
    Er vel mer at vi kan redusere volumet betydelig og heller har færre ting men bedre kvalitet

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Liten by
    Jeg mener bestemt jeg aldri har sagt det.

Derimot mener jeg at avstandstakning, reaksjoner og sanksjoner prinsipielt bør gjelde alle krigførende nasjoner
    Da mener jeg bestemt at du lever i en drømmeverden som ikke har noe med realitetene å gjøre. Og slike drømmeverdener er det lite man kan diskutere rundt. Du snakker om noe helt annet de fleste andre her inne.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.852
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Da mener jeg bestemt at du lever i en drømmeverden som ikke har noe med realitetene å gjøre. Og slike drømmeverdener er det lite man kan diskutere rundt. Du snakker om noe helt annet de fleste andre her inne.
    Det håper jeg da virkelig at jeg gjør!

K

Khanate

Gjest
    Nja, det var dette med kildekritikk da....: https://www.sourcewatch.org/index.php/The_Saker
    Hva er det sourcewatch.org påpeker som de mener er vesentlig? Man behøver ikke være en veldig begavet kildekritiker, eller å lese hva andre mener om The Saker, for å innse at The Saker er pro Russland. Og like opplagt, VG er ikke pro Russland. Men, det er kanskje bare den ene siden av skillelinjene som tillates?
    Poenget er bare at ting kan fortelles og fortolkes på ulike vis. Med andre ord, det er ikke sikkert man kan sette to streker under svaret, hverken fra den ene eller den andre siden.

K

Khanate

Gjest
    At Russland vender seg mot Kina er ikke Kinas feil. Jeg mistenker at Kinas ambisjoner er langt større enn Russlands. Det er bare et spørsmål om tid før denne alliansen er sterkere militært enn USA og deres allierte, om de ikke er det allerede. Jeg gleder meg ikke til den dagen Kina begynner å vise sine muskler.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.279
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    jeg skal gjøre alt som står i min makt for å unngå å få inn noe som er produsert i Kina heretter.

Den makten er dessverre sørgelig begrenset. Det er enkelt nok å la være å kjøpe noe fra Kina eller noe som er merket Made in China, men internasjonale lover om opphavsmerking er uhyre sløve og ment å favorisere produsenter over forbrukere. For at det f.eks skal være lovlig å merke et plagg "Made in Italy" så er det tilstrekkelig at f.eks kun glidelåsen eller knappene monteres i Italia mens hele plagget ellers er produsert i Kina - og vips er merkingen lovlig og korrekt.

Mye det samme gjelder over hele linja, fra sveitsiske ur til biler og båter. Det er et puslespill hvor mange av bitene er blanke fordi det ikke er meningen at sluttbruker skal kunne legge bildet ferdig.

Sist redigert:

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.994
    Om det å av og til løfte blikket og reflektere over andre konflikter i verden er "whataboutism"
    så ville jeg tatt det uttrykket som en hedersbevisning?
    Det er ikke reflektering over andre kriger som benyttes her... En 2022 år gammel konflikt i Midtøsten har ingen relevans for dagens situasjon i europa

G

Gjestemedlem

Gjest
    En liten artighet. Sverigedemokratene har også sine Larsoner, men selv der blir de for drøye og kastes ut av partiet. :)

"
    Kl. 15.37 av NTB

Svensk politiker delte russiskvennlig propaganda
    Roger Richthoff fra Sverigedemokraterna delte en video der Russland takkes for å invadere Ukraina. Nå får han ikke representere partiet i forsvarskomiteen.

Midt under den pågående russiske invasjonen av Ukraina delte Roger Richthoff en video på Facebook der Russland takkes for invasjonen. Videoen inneholdt også russisk propaganda om at jøder finansierer nazistene i Ukraina som ønsker å utrydde kristne. Det ble også påstått at Ukraina hadde biologiske våpen.

Richthoff skrev i forbindelse med delingen at USA og Ukraina har benektet informasjonen om de biologiske våpnene, men at «nå har den boblen sprukket». Han har etter kritikken fjernet filmen.

Nå har Sverigedemokraterna gjort det klart at Richthoff ikke lenger kan representere partiet i forsvarskomiteen.

– Vi mangler tillit til Roger Richthoff som medlem av komiteen, uttalte gruppeleder Henrik Vinge i en skriftlig kommentar til TT.

Selv sier Richthoff at han velger å forlate partiet og blir uavhengig.

"

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Når man leser at Russland og Kina sammen med "venner" skal samarbeide om å fremme en ny "demokratisk" verdensorden...
    Akk, ja sa'n.....
    Mearsheimer får nok rett nok en gang. Han advarte mot dette allerede i 2015.

Fremfor å ha russland på lag med vesten mot kina, så har vi nå dyttet Russland rett i armene på kineserne.

Våre kortsiktige sanksjoner har gitt en flying start på at olje skal handles i andre valutaer enn USD. Når det skjer er USA fucked. Da er det slutt for USA å trykke penger og slik komme seg ut av elendighet.
    Ved å true å kaste Russland ut av Swift, så blir alternativer til SWIFT attraktive. Russerne har allerede satt opp et system etter truslene fra 2014. Visa og Mastercard er allerede ute av Russland... frivillig. Kina og russerne overtar deres markedsposisjon med sine løsninger, Mir og Union. Vestlig frysing av russiske midler i verdensvalutaen USD og Euro fører til at alle andre nasjoner innser at disse valutaene alldeles ikke er noen trygg havn.

Biden snakker om at USA må lede den nye verdensorden, som ifølge han kommer hvert 3.-4. generasjon (80 år siden forrige skifte). USA handlniger de siste 15 årene legger opp til at Kina skal få den posisjonen. Alt fordi NATO(USA) insisterer på å tråkke russerne på tærne.

Rent idioti.

Og USAs vassalstater i Europa jubler over dette. Tyskerne forbereder nå å stenge ned sin egen industri, fordi de nekter å kjøpe gass i rubler. For en vassalstat!

Kina ler hele veien. Snakker om økonomisk selvskading fra vesten.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.919
    Videoen inneholdt også russisk propaganda om at jøder finansierer nazistene i Ukraina som ønsker å utrydde kristne. Det ble også påstått at Ukraina hadde biologiske våpen.

Hæ? Det går altså an å tilte så helt fullstendig.

• Wow
    Reaksjoner: JMM

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Videoen inneholdt også russisk propaganda om at jøder finansierer nazistene i Ukraina som ønsker å utrydde kristne. Det ble også påstått at Ukraina hadde biologiske våpen.

Hæ? Det går altså an å tilte så helt fullstendig.
    Viktig å lytte til alternative stemmer må vite. Enten de er der ute eller i eget hode.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    nesten ikke til å tro:

Alt fordi NATO(USA) insisterer på å tråkke russerne på tærne
    hvorfor det er så viktig at vi skal alliere oss med en tyrann, er litt hinsides min forstand. desto mer som selverkjennelsen siger inn hos flere politikere i eu og oss, at det å gjøre seg avhengig av en slik tyrann, er no good.

men larson vil ha mer!

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.195
    Torget vurderinger
    1
    En ting er å redusere kjøp av kinesiske varer, men hva med å begrense kinesisk oppkjøp av norsk industri og bedrifter? Er det greit at svært mye havner på utenlandske hender uten at dette problematiseres noe særlig her i landet? Globaliseringen sitter i ryggmargen på våre politikere så det er svært sjelden at noen setter ned foten for oppkjøp.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.487
    Torget vurderinger
    2
    ^ "Er dere motstandere av å løfte folk ut av fattigdom?" -- paradeargumentet til globaliseringstilhengerne, som med dette enkle utsagnet fikk politikere til å senke sine velgere ned i langt dårligere vilkår ... alt er relativt, selvsagt.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    nesten ikke til å tro:

hvorfor det er så viktig at vi skal alliere oss med en tyrann, er litt hinsides min forstand. desto mer som selverkjennelsen siger inn hos flere politikere i eu og oss, at det å gjøre seg avhengig av en slik tyrann, er no good.

men larson vil ha mer!
    Og fanden vil ha fler.

Selv tyskerne har jo motstrebende måtte erkjenne at deres kjære Ostpolitik ikke har ført Moskva en tomme nærmere det europeiske og har begynt å sette spørsmålstegn ved hvor langt denne politikken i stedet har beveget Berlin nærmere Moskva.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.683
    Vesten forsøkte jo lenge å trekke med seg Russland inn i en felles, relativt stabil samhandling. Med Putin har dette gått den veien høna sparker. Og da kommer det helt an på en hvers politiske ståsted om man mener det er Russlands (leS: Putins) feil, eller om det er det mer diffuse begrepet Vestens feil, at Russland ikke ville være med. Hadde Gorbatsjov sittet ved makten noe lenger, hadde antakelig verden sett nokså annerledes ut i dag.

Klart at ingen er feilfrie her, men i spørsmålet om det er en god idé å langsomt gi etter for tyranniet, er jeg ganske sikker på hva jeg ville velge, i hvertfall.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ^ "Er dere motstandere av å løfte folk ut av fattigdom?" -- paradeargumentet til globaliseringstilhengerne, som med dette enkle utsagnet fikk politikere til å senke sine velgere ned i langt dårligere vilkår ... alt er relativt, selvsagt.
    helt klart.
    globaliseringen kan også betraktes som en utsetting av det politiske til finanskapitalen. og på samme måte som marx erkjente at kapitalen ikke gjør forskjell på jøder og katolikker, så kjenner ikke finanskapitalen til de nasjonale interesser.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.630
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg finner litt rart er at i denne tråden er de fleste helt samstemte i å ikke handle billige Kina produktet, samtidig så er det halleluja stemning på Kina produkter i andre tråder her på sentralen.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg finner litt rart er at i denne tråden er de fleste helt samstemte i å ikke handle billige Kina produktet, samtidig så er det halleluja stemning på Kina produkter i andre tråder her på sentralen.
    vi står vel alle litt i spagat, for tiden…

(ser en bort fra de «prinsippfaste» få der oppe på den moralske høyden.)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det virkelig store problemet her hjemme er jo mdg-fjols og sosialister som vil legge ned Norges produksjon av gass, olje, laks og mineraler for dermed å gjøre vesten avhengig av røde og islamistiske diktaturer.

Kommunistpartiet og babykommunistene vil jo også melde oss ut av NATO slik at vil kan forholde oss "nøytrale" til Russlands forbrytelser mot menneskeheten. Fy faen for noe usle feige nek...

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903

Så finnes det heldigvis en del alternativer mellom global rovkapitalisme og det å være selvforsynt med norske bananer.

Litt som med hyllene på Polet så krever det ikke all verden å få på plass bedre standarder for merking av opphavsland, som man alt ser i mange matvarebutikker nede på kontinentet.

Høyere CO2-avgift på transport hadde vært et sted å begynne samt en miljømerking av produkter som også reflekterer felles verdigrunnlag.

I min bok er det like feil å sende norsk fisk til Kina for prosessering som det er å «beskytte» norske bønder mot svartjorden til baltiske bønder.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.174
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    .... Alt fordi NATO(USA) insisterer på å tråkke russerne på tærne. ....
    1648657974953.png

USA/NATO har provosert Russland/Putin: Dette har jeg lest i en rekke innlegg, men hva så? Jeg blir da innimellom provosert av medtrafikanter, av andre forummedlem, av politikere m.m. men jeg kan ikke se at det er en legitim grunn til å handle brutalt og voldelig på provokasjonene; verken for meg eller Putin, men i diskusjonen her virker det som om du synes det å bli provosert er en legitim grunn for å bombe et sivilsamfunn sønder og sammen? Besynderlig.
    Og dersom det å være provosert ikke er en legitim grunn hos deg heller; hvorfor kommer du da til stadighet tilbake til det? Det blir bare tåpelig, spør du meg.

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    509
    Jeg har mistanke om at dette er ironi, men vi må huske på at det billige kinamikkgreiene går fort i stykker, det blir ikke billigere for oss å kjøpe ræl. Å kjøpe f.eks en varmeovn fra Kina som holder en vinter (jepp, naboen gjorde det) er bare dumt, legg på noen kroner og man får et produkt som holder vesentlig lenger.
    Det er en dynamikk her. Kineserne produserer også gode produkter....hvis vi er villige til å betale og profitten er moderat. Men utviklingen fra vestlige aktører er lavest mulig kost og skyhøy avanse. Igjen tilbake til grådighetskulturen. Noen ganger kan man se at et produkt som kineserne lager til seg selv er gode produkter, idet produktet havner i hyllene i Europa er det søppel. Det er ikke bare kineserne sin feil...

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.746
    Det er ingen mangel på slike syke ting, fra flere hold. Fra personlig erfaring kan jeg nevne små israelske personellminer i plastikk, som ligner mer enn mistenkelig på leketøy. Eller lignet, jeg vet jo ikke om lages eller brukes lenger.
    Det er nok mer en myte og ikke bevist at miner er laget får å minne om leketøy. Slik at de tiltrekker barns nysgjerrighet. Det er bl.a denne PFM-1 som ble benyttet i Afghanistan av Sovjet, som har gitt opphav til historiene. Disse slippes f.eks fra fly i en klasebombe, eller fra f.eks helikopter. Formen den har, er for at de skal snurre og falle saktere, og da spres utover et større område, som frøkapsler fra enkelte løvtrær. De kalles ofte sommerfuglminer.

PFM-1 er en russisk kloning av den lite kjente amerikanske BLU-43 som ble benyttet av USA i Vietnamkrigen.

Miner er "skittent" våpen uansett, da det rammer ukritisk også barn.

PFM-1 - Wikipedia

1648657660386.png

Dr.E

triodelab

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.01.2018
    Antall liker
    52
    Har du kanskje fått med deg at en by som er større enn Oslo er jevnet med jorden, ikke ett hus igjen….
    Ja, det har jeg, og syns det er tragisk og brudd på folkeretten. Men både Tyskland og USA har sine byer som er bombet og ødelagt. Russerne f.eks. mistet 27 millioner soldater i harde kamper på østfronten , og flere byer ble jevnet med jorda. USA slapp billigere unna fordi krigen ikke foregikk på deres jord. Sånn cirka 300000 soldater. Stalingrad ble beleiret av tyskerne, og av en befolkning på 2 millioner overlevde titusen innbyggere, Hvor mange hus som stod igjen vet jeg ikke.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn