Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    12.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Hvorfor er han så nøye på at det ikke er en krig? Tror ikke jeg har funnet en fullgod forklaring på det enda.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.621
    Sted
    Trondheim
    For da kan ingen anklage troppene hans og ham selv for krigsforbrytelser?

Det har vel med interne forhold å gjøre. Så lenge det ikke kalles en krig i Russland kan han ikke anklages for å invadere et annet land. Han har kun sendt en "hjelpeekspedisjon".

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.058
    Sted
    Oslo
    Eller bordet fanger. Dette var solgt inn som en kortvarig spesialoperasjon. Putin trodde nok at dette var over i løpet av få dager...
    Litt som: hei gutter,skal vi dra på weekend tur til Kiev, de sier at jentene der er gale etter kvisete russere i uniform.

U

Utgatt24668

Gjest
    Jeg mener vi bør stenge for all olje- og gassimport fra Russland nå, men ikke fordi jeg har noen illusjoner om at det vil få stopp på krigen i Ukraina med det første. Som weld77 skriver tar det tid å gjenanskaffe materiell. Men for å vise at vi er villige til å handle når det er nødvendig, selv om det påfører oss selv kostnader. Det er et tydelig signal til Putin om evne og vilje, og vil påvirke kalkylen hans om fremtidige eventyr. Dessuten vil det stoppe pengeflommen han kan bruke til bestikkelser for å omgå sanksjonene og kjøpe inn nytt krigsmateriell. Steng nå.
    Dette er urealistisk å få til, både på kort og lang sikt. Vi er alt for sent ute til å kvitte oss med avhengigheten til Russland i 2022.

1. Rundt 38%, eller ca 1500 TWh av 4000 TWh, av all gass som brukes i Europa kommer fra Russland (2021).
    2. Det vil være svært krevende å erstatte denne med LNG, flytende gass, som pr. 2021 sto for 18% av forbruket (2021). Årsakene er flere, både begrenset tilgjengelighet, pris, begrenset produksjonskapasitet fra eksportørene, logistikk (begrenset med skip som kan frakte dette) samt infrastruktur/rør fra sør-vest Europa (mottak/havner LNG) til øst-Europa (som er den største forbrukeren av gass fra Russland).
    3. En boikott vil derfor gå mest utover de EU-landene med dårligst økonomi, som neppe er veldig bra for samarbeidet og samholdet. Å bygge ut infrastrukturen fra vest til øst vil også være kostbart og tidkrevende.
    4. Å erstatte gass fra Russland er derfor både en kortsiktig og langsiktig illusjon. Dette vil i så fall tvinge flere EU-land til å redusere etterspørselen ved å redusere blant annet produksjon, oppvarming, transport etc. med de alvorlige konsekvenser dette får. Det er mulig å snakke om en reduksjon, men ikke å stenge kranene fra Russland, både på kort og lang sikt.

Sist redigert av en moderator:

Fivus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Antall liker
    646
    Torget vurderinger
    2
    Frustrerende med disse nazistiske lystløgnerne som fornekter alle beskyldninger om forbrytelser og handlinger ellers.

For samtidig sitter vesten med dilemma om eskalering: NFZ, jagerfly som Ukraina kan overta etc.

Kan man ikke bare juge tilbake? Hvilke fly snakker dere om? Hvilken NFZ? Nei, det må være en russisk misforståelse etc.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Eu skal foreslå å kutte ut import av russisk kull. Russland står for llitt under halvparten av kullet som brennes i EU.

Vil gjetning: Russland vil vri eksporten av kull mot Asia og Australia vil eksportere til Europa siden de eksporterer til Asia normalt.
    De kan jo heller la være med å stenge ned atomkraftverkene slik at det blir mindre behov for kull til strømproduksjon. Tyskland og Sverige har virkelig begått en generaltabbe her. Men det er ikke for sent å snu.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    ❗Bucha. Children's camp.

Basement. All bodies are with their hands tied. All were tortured, some had their legs shot, some had 5 bullets in the heart, some got shot in the head. The Russians lived there for a month.
    photo_2022-04-05 18.42.59.jpeg

photo_2022-04-05 18.42.47.jpeg

photo_2022-04-05 18.42.37.jpeg

photo_2022-04-05 18.42.31.jpeg

photo_2022-04-05 18.42.42.jpeg

photo_2022-04-05 18.42.24.jpeg

photo_2022-04-05 18.42.28.jpeg

photo_2022-04-05 18.42.54.jpeg

photo_2022-04-05 18.42.18.jpeg

Kilde: Telegram kanal Ukraine NOW

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hva er poenget med å dra inn 1940?

ww2 ville vært over i 1939 med London og Paris i ruiner om nassenøff hadde hatt atomvåpen. Det ville vært en svært kort konflikt.
    Ja man ville jo sluppet krig hvis man bare hadde overgitt seg i ren frykt. Krig er jo det verste som du sier.

Ukraina ville også sluppet krig om de i stedet hadde overgitt seg og viftet med hvite flagg.. eller røde i dette tilfellet.

Grunnen til at vesten kriget mot Hitler er den samme som ukrainerne har for å krige mot Putin. De kan få fred om de overgir seg de også ... med i stedet velger de å kjempe, ikke fordi de liker krig og konflikt men fordi hvordan landet, Europa og verden ser ut når det blir fred er viktigere.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.650
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har allerede sagt hva jeg synes. Ukraina trenger tunge våpen. Det er veldig stille for tiden, men jeg tipper det foregår mer bak kulissene enn snakk om sanksjoner. Å få logistikk på plass samt lære opp ukrainsk personell tar tid. Noe luftvern som tar kontroll over himmelen (aka Patriot el), langtrekkende presisjonsskyts supplert med droner for ildledning og angrep på russisk logistikk tror jeg vil gjøre betydelig vei i vellinga i øst, og jeg vil være særdeles forbauset om det ikke allerede i noen tid har sittet folk og regnet på dette. Tiden vil vise, men dette er ikke over.

Fivus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Antall liker
    646
    Torget vurderinger
    2
    450 km fra ukrainske grensa til Moskva. Bør være overkommelig.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.132
    Torget vurderinger
    4
    En talsmann ifra Biden sa på CNN at det var mye på gang men det var hverken i USA eller Ukraina sin interesse å fortelle Putin og russerne hva som var i vente. Så blir spennende å se hva hva som dukker opp de neste ukene

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.402
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette er urealistisk å få til, både på kort og lang sikt. Vi er alt for sent ute til å kvitte oss med avhengigheten til Russland i 2022.
    Og hva foreslår du at vi gjør? Slår ut med armene, sier «dessverre, dessverre» og lar Putin få det som han vil fra Lisboa til Vladivostok?

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.025
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Går ikke disse gassrørene rett igjennom Ukraina?
    Rent teknisk sett er det vel da ikke noe som hindrer at det kan skje "et uhell"

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Frustrerende med disse nazistiske lystløgnerne som fornekter alle beskyldninger om forbrytelser og handlinger ellers.

For samtidig sitter vesten med dilemma om eskalering: NFZ, jagerfly som Ukraina kan overta etc.

Kan man ikke bare juge tilbake? Hvilke fly snakker dere om? Hvilken NFZ? Nei, det må være en russisk misforståelse etc.
    I Norge blir man verbalt henrettet hvis man ikke mener nøyaktig det som skrives i nrk VG dagbladet.
    Globalistisk massemedia skal være en moralsk høyborg og vi er til tider like innprentet med løgn her på Berget som Russerne er. Vi må ikke tro at vi er bedre enn dem. Krig er krig og det første som blir borte er sannheten. Jeg tror det foregår alvorlige ting på begge sider. Ukrainske soldater gjør fæle ting og Ruserne utfører fæle ting. De dreper hverandre.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.650
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    450 km fra ukrainske grensa til Moskva. Bør være overkommelig.
    Moskva skal nok være i fred. Men om jeg jobbet på jernbaneknutepunkt, ammunisjons- eller drivstofflager, eller bemannet artilleri på den russiske siden av grensen ved Donbas, ville jeg nok være en smule bekymret for hva fremtiden vil bringe.

Det må også på plass styrker som effektivt kan avskrekke Putin dersom han skulle finne på å eskalere mot Nato. Det må være tydelig at Nato ikke er inne som krigførende part, bare som våpenleverandør til ukrainerne.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.596
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    " I Norge blir man verbalt henrettet hvis man ikke mener nøyaktig det som skrives i nrk VG dagbladet.
    Globalistisk massemedia skal være en moralsk høyborg og vi er til tider like innprentet med løgn her på Berget som Russerne er. Vi må ikke tro at vi er bedre enn dem. Krig er krig og det første som blir borte er sannheten. Jeg tror det foregår alvorlige ting på begge sider. Ukrainske soldater gjør fæle ting og Ruserne utfører fæle ting. De dreper hverandre. "

Du har helt rett i en ting, - russere og ukrainere dreper heverandre... den første som angriper og overgriper, den andre som rettmessig forsvarer. Resten av det du lirer av deg er det reneste sprøyt.

Sist redigert:

Fivus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Antall liker
    646
    Torget vurderinger
    2
    Krig er krig og det første som blir borte er sannheten. Jeg tror det foregår alvorlige ting på begge sider. Ukrainske soldater gjør fæle ting og Ruserne utfører fæle ting. De dreper hverandre.
    Det står russiske soldater på ukrainsk jord og henretter ubevæpnede sivile. Hvor er ukrainske soldater i Russland og gjør det samme?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.650
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Går ikke disse gassrørene rett igjennom Ukraina?
    Rent teknisk sett er det vel da ikke noe som hindrer at det kan skje "et uhell"
    Ukraina har faktisk betydelige statsinntekter fra Russland for bruk av rørledningene gjennom eget territorium. Ryktene sier at russerne betaler punktlig fortsatt.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.058
    Sted
    Oslo
    Det står russiske soldater på ukrainsk jord og henretter ubevæpnede sivile. Hvor er ukrainske soldater i Russland og gjør det samme?
    Faen du kom meg i forkjøpet.
    Selv russerne er ikke dumme nok til å lage fake news om ukrainere som massakrerer russere inne i Russland

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    12.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Moskva skal nok være i fred. Men om jeg jobbet på jernbaneknutepunkt, ammunisjons- eller drivstofflager, eller bemannet artilleri på den russiske siden av grensen ved Donbas, ville jeg nok være en smule bekymret for hva fremtiden vil bringe.

Det må også på plass styrker som effektivt kan avskrekke Putin dersom han skulle finne på å eskalere mot Nato. Det må være tydelig at Nato ikke er inne som krigførende part, bare som våpenleverandør til ukrainerne.
    Enig med Erato, men personlig kunne jeg gjort et unntak for Hovedkatedralen for de russiske væpnede styrker utenfor Moskva. Litt symbolsk destruksjon på hjemmebane får de tåle.

U

Utgatt24668

Gjest
    Og hva foreslår du at vi gjør? Slår ut med armene, sier «dessverre, dessverre» og lar Putin få det som han vil fra Lisboa til Vladivostok?
    Lisboa er vel lite realistisk mht NATO.

Vedrørende Ukraina så har vi nå fastslått noen begrensninger:

- Stopp av gass er helt urealistisk på både kort og lang sikt. Russisks økonomi vil sannsynligvis vise seg motstandsdyktig mot sanksjoner. Videre har dette uansett begrenset effekt på krigsmaskinen deres på kort og mellomlang sikt.
    - Flyforbud over Ukraina - eller eksport av avanserte våpen utgjør en alt for stor risiko mht spredning / eskalering av krigen.

Verktøykassa er derfor veldig begrenset. Å fortsette å støtte dem humanitært og med enklere våpen - altså dagens politikk - virker det mest logiske. Å sette en klar rød linje er muligens til hjelp - type de alliertes trussel mot Hitler mht Polen - men det er jo argumenter i mot dette også.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.509
    I Norge blir man verbalt henrettet hvis man ikke mener nøyaktig det som skrives i nrk VG dagbladet.
    Globalistisk massemedia skal være en moralsk høyborg og vi er til tider like innprentet med løgn her på Berget som Russerne er. Vi må ikke tro at vi er bedre enn dem. Krig er krig og det første som blir borte er sannheten. Jeg tror det foregår alvorlige ting på begge sider. Ukrainske soldater gjør fæle ting og Ruserne utfører fæle ting. De dreper hverandre.
    Vi er bedre enn dem …. Ikke enn russere flest, kanskje, men bedre enn det russiske regimet.. Det skal ikke mye til i disse dager. Det har forsvunnet mindre sannhet her enn i de fleste kriger. Russerne hadde lite sannhet å miste, og Ukraina har alt å tjene på at de russiske krigsforbrytelsene blir eksponert.

Har du reflektert over hvorfor denne «operasjonen» foregår i Ukraina … der Ukrainske byer blir lagt i ruiner og der Ukrainske sivilister blir drept? Tror du kanskje det er en tilfeldighet at det ikke er omvendt?

Det er overhodet ingen tvil om hvem som er den onde part i denne krigen. Relativisering din der du sier at begge parter er like ille er umoralsk, inhuman, idiotisk, kunnskapsløs og kvalmende. Det er nesten så jeg skammer meg over å være på samme forum som deg.

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Vi er bedre enn dem …. Ikke enn russere flest, kanskje, men bedre enn det russiske regimet.. Det skal ikke mye til i disse dager. Det har forsvunnet mindre sannhet her enn i de fleste kriger. Russerne hadde lite sannhet å miste, og Ukraina har alt å tjene på at de russiske krigsforbrytelsene blir eksponert.

Har du reflektert over hvorfor denne «operasjonen» foregår i Ukraina … der Ukrainske byer blir lagt i ruiner og der Ukrainske sivilister blir drept? Tror du kanskje det er en tilfeldighet at det ikke er omvendt?

Det er overhodet ingen tvil om hvem som er den onde part i denne krigen. Relativisering din der du sier at begge parter er like ille er umoralsk, inhuman, idiotisk, kunnskapsløs og kvalmende. Det er nesten så jeg skammer meg over å være på samme forum som deg.
    Ja du er jo eksempel på verbal henrettelse fordi jeg bare har en bitteliten innvending mot En del av mediadekningen. NRK, CNN, VG Dagbladet også kommer du med slike uttalelser? Da beviser jo du poenget mitt. Jeg tror du missforstår fullstendig hva jeg sier. Det er mediadekningen og propagandaen jeg snakker om.

Ikke hvem som er bad guy og Good guy. Jeg sier bare at vi er proppet med løgn fra Globalist media generelt sett. Det er ikke no tvil om at Putin er en totalitær despot, verdensmester i å hjernevaske et helt gigantisk land. Det er ikke det jeg snakker om. Men generelt sett må vi ta det som kommer ut om disse krigsforbrytelsene med en klype salt og la folk som har peiling på det undersøke og gjøre jobben sin først. Makan.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.261
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ja du er jo eksempel på verbal henrettelse fordi jeg bare har en bitteliten innvending mot En del av mediadekningen. NRK, CNN, VG Dagbladet også kommer du med slike uttalelser? Da beviser jo du poenget mitt. Jeg tror du missforstår fullstendig hva jeg sier. Det er mediadekningen og propagandaen jeg snakker om.

Ikke hvem som er bad guy og Good guy. Jeg sier bare at vi er proppet med løgn fra Globalist media generelt sett. Det er ikke no tvil om at Putin er en totalitær despot, verdensmester i å hjernevaske et helt gigantisk land. Det er ikke det jeg snakker om. Men generelt sett må vi ta det som kommer ut om disse krigsforbrytelsene med en klype salt og la folk som har peiling på det undersøke og gjøre jobben sin først. Makan.
    Hvilke nyhetskilder anbefaler du?

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.911

De kunne ganske enkelt holdt seg hjemme. De oppfører seg på en måte som gjør at det blir meeeget enkelt å se gjennom fingrene med noen løse kanoner på ukrainsk side. En kan rett og slett ikke forlange at de skal være i stand til å tøyle raseriet i alle tenkelige tilfeller. Når Satan selv kommer på besøk må han nesten forvente å få smake av samme medisin som han selv serverer. Mye rart kan det heller ikke være, for da hadde russerne spydd det ut i alle tenkelige og utenkelige kanaler.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn