Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.907
    Ja da, man kan se det slik med vestlig tankegang. Men for meg fortoner dette seg kun som skuespill, oppstilling av store styrker for å betrakte/ analysere reaksjon i vest / Nato.
    Putin skjønner alt dette og gjør som han vil og ser på vestens reaksjon. Og så flytter han sin yacht også som blir vurdert som mistenkelig.
    Jeg er sterk troen på at alt dette har vært overdramatisert for full baut.
    Selvsagt hadde ekspertpanelet på sentralen bare synt bløffen

• Haha
    Reaksjoner: JMM

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.801
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Om den største mafiosoen i byen viser deg en ladd pistol, legger den inntil tinningen din, forteller hva han krever for ikke å trekke av, og forklarer at han slett ikke har tenkt å drepe deg siden du selvfølgelig vil etterkomme kravene hans - så er det vel ingen som vil finne på å kalle det en trussel, vel?

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.869
    Se der ja, Putin har plukket opp et triks eller to av Adolf

Nei, dette lærte Putin fra Slobo alt på 90-tallet og brukte det i forberedelsene til å starte krigen mot Georgia i 2008, og igjen i Ukraina 2014. I Ukraina handlet det om å fremstille Maidan-revolusjonen som et nynazistisk kupp støttet av USA og Vesten med det formål å utføre et banderansk folkemord på den russisktalende befolkningen. Dessverre måte trollfabrikkene i St Petersburg omprogrammere sine boter da ukrainerne kom i skade for å velge seg en russisktalende jøde som president.

Om dette faktisk koker ned til at Putin bare har «testet», som enkelte her inne synes å tro, for å se om de også denne kan kan komme unna med å stille og rolig bygge opp en invasjonsstyrke på den andre siden av Gori-tunellen, som i 2008, eller ved å sende umarkerte men bevæpnede spetsnazier inn for å okkupere administrasjonsbygninger på Krim, som i 2014, så er vel svaret han har fått den siste tiden et ganske klart «njet».

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.869
    Folkelig og grei militærstrategisk gjennomgang av Putins mulige militære mål og muligheter, skulle han allikevel finne på å trykke på knappen.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.010
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Er ikke tiden forbi der man tenker at storkonflikt involverer bakkestyrker, tanks osv…?

Det kommer vel helt an på hva målet er. Hvis det skulle være å okkupere eller erobre territorium så er det heller vanskelig å komme utenfor bakkestyrker.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    12.825
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Jeg husker en skrøne fra den kalde krigens dager hvor to russiske tanksbrigade generaler møttes i Paris etter en vellykket invasjon. De snakket om løst og fast og når de skulle gå hver til sitt sa den ene til den andre. «ja, forresten; vet du hvem som vant luftkrigen?»

Men våpenteknologisk er nok mye endret siden da.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.345
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det kommer vel helt an på hva målet er. Hvis det skulle være å okkupere eller erobre territorium så er det heller vanskelig å komme utenfor bakkestyrker.
    Det skjønner jeg selvfølgelig. Men okkupasjon og erobring er utenfor min tanke rundt "storkonflikt" anno 2022.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.010
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det skjønner jeg selvfølgelig. Men okkupasjon og erobring er utenfor min tanke rundt "storkonflikt" anno 2022.

Om det er utenfor dine tanker så er det ikke sikkert det utenfor andres. Ellers gir vel ikke Putin veldig inntrykk av å ha et moderne sinnelag eller syn på saker og ting. Full speed into the past er vel heller hans mantra.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.801
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg husker en skrøne fra den kalde krigens dager hvor to russiske tanksbrigade generaler møttes i Paris etter en vellykket invasjon. De snakket om løst og fast og når de skulle gå hver til sitt sa den ene til den andre. «ja, forresten; vet du hvem som vant luftkrigen?»

Men våpenteknologisk er nok mye endret siden da.
    Siden jeg brukte en del tid på simuleringer av tredje verdenskrig i luftrommet over Europa på den tiden: Det ville ikke være noen levende tanksmannskaper som kunne rykke frem mot Paris på bakken uten at man allerede hadde vunnet luftkrigen og etablert luftherredømme. Tyske panzer-divisjoner erfarte det allerede i 1945 etter at Luftwaffe hadde utryddet seg selv i Operation Bodenplatte.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.208
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Russisk UD er tøffe i kjeften må jeg si. Selvfølgelig myntet på de livegne som trenger sin tsar.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    10.960
    Russerne vil bare snakke med noen som betyr noe, ikke en bankmann.

Utenriksdepartementet i Moskva sier de har mistet interessen for Natos generalsekretær Jens Stoltenberg.

– Vi er ikke interessert, sier talsperson Maria Zakharova i russisk UD, ifølge det russiske nyhetsbyrået Ria.

Hun beskriver onsdag Stoltenberg som en person som «enten er Natos generalsekretær eller bankmann».

– Jeg har ikke funnet ut av det ennå.

Men russerne er uansett ikke interessert i uttalelsene hans, ifølge Zakharova.

– Dette er ikke en person hvis uttalelser vil bli vurdert som seriøse argumenter i Moskva. Dette er en nedskutt Nato-flyger. Derfor vil vi fokusere på seriøs dialog, hvis våre vestlige partnere er klare for det.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.010
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Mon tro om hennes egne uttalelser er et eksempel på seriøsiteten de selv forventer? I så fall kan det bare gå nedover herfra.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.869
    Standard taktikk fra russerne med slikt for utgående internasjonale ledere. Handler ikke så mye om Stoltenberg som «sittende and» som å markere seg i forhold til valg av etterfølger. Kan forvente at de vil øke kritikken mot Stoltenberg frem til han går av for å sende signal om hvilken type etterfølger de vil finne mest problematisk og dermed for NATOs relasjoner med Russland.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.010
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Interessant å kalle General-Sekretær og kommende Sentralbanksjef Stoltenberg en taper. Lurer på hva "Vestkantraddis" holder på med? Klimprer på tastaturet fra gutterommet i sin mors kjeller mens han venter på neste utbetaling fra NAV kanskje?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Interessant å kalle General-Sekretær og kommende Sentralbanksjef Stoltenberg en taper. Lurer på hva "Vestkantraddis" holder på med? Klimprer på tastaturet fra gutterommet i sin mors kjeller mens han venter på neste utbetaling fra NAV kanskje?
    Synes ikke det kreves så mye av en generalsekretær å rope krig, krig og atter krig. Hadde det vært noe tak i Stoltenberg så hadde han frontet det motsatte. Fyren har faktisk et valg. Stoltenberg velger å gjøre verden mer utrygg.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.869
    Et bilde av en håndfull tanks over broen fra russisk-okkupert Krim i retning baser som ligger enda nærmere Ukrainas grense i Donbass er vel knappest å regne som noe bevis for noe som helst.

Forøvrig, og viktigere, russerne gadd tilsynelatende ikke en gang å stille da OSSE i Wien går innkalte til møte i henhold en konsensusbasert mekanisme som går helt tilbake til kjernen i Helsingforsavtalen. Dette er et helt eklantant brudd på russernes egne internasjonale forpliktelser. Dette er en mekanisme hvor samtlige medlemsland (i lukket forum) har forpliktet seg til å svare på spørsmål og bekymringer reist av andre medlemsland vedrørende formål og varighet av større militære øvelser, det være seg på eget eller alliertes territorium. Verken Larson eller Putin kan skylde på naive Gorbie eller fulle Jeltsin, da grunnprinsippenes gyldighet bak denne mekanismen ble offisielt bekreftet igjen på OSSE siste Summit i Astana i 2010.

Uavhengig av at disse militærøvelsene for alle som kan se, høre, lese og tenke har vært å øve på en militær invasjon av et naboland, så er det viktig å få med seg at enhver troppebevegelse av selv betydelig mindre omfang ikke kan reduseres til et utelukkende «indre anliggende», i henhold til de internasjonale forpliktelser også Kremlin har vært med på å fremforhandle og skrive under på.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Det er 1 million ganger mer bevis enn hva vesten har presentert.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.869
    Det er 1 million ganger mer bevis enn hva vesten har presentert.
    Ikke om du følger med på litt mer relevante informasjonskanaler enn #vestkantraddis.

Det skorter ikke på mangel av fakta, også åpne kilder, på følgende:

1. Putin har allerede invadert Ukraina, i 2014, annektert Krim og understøttet okkupasjonen av deler av Donbass, i strid med folkerett og uten sidestykke i Europa siden Stalins annektering av de baltiske land. Forøvrig har det heller ikke vært noen som helst vestlig militær intervensjon mot Russland, innenfor dets internasjonalt anerkjente grenser, siden Hitler forsøkte og feilet, som Napoleon før ham. Og siden du liker steiganske floskler som at Krim alltid har vært russisk, la meg gjenta at ja, bare i den grad man også forfekter at Gibraltar alltid har vært britisk, bare enda lengre.

2. Putin mobiliserte en full invasjonsstyrke som øvelse mot et naboland, som han gjorde i 2008 mot Georgia. Dette har ikke vært en militærøvelse for forsvar, men for angrep.

3. Under trussel av invasjon av Ukraina sendte Putin en liste med fullstendig uakseptable krav til NATO. Krav som ikke bare ville bryte med forsvarsalliansens egne prinsipper, men også grunnprinsippet for sikkerhetsarkitekturen i Europa siden 1975, Helsingforsavtalen, og dermed også Russlands egne internasjonale forpliktelser.

Ja, NATO/Vesten har rimelig sofistikert teknologi for å følge militær mobilisering, og det samme har Russland. Ikke all info er nødvendigvis umiddelbart tilgjengelig for dine twiterati raddiser, det være seg vest eller østkant. Jeg forventer heller ikke at alle i en tråd om kompleks internasjonal politikk trenger noen relevant faglig bakgrunn eller erfaring for å uttale seg.

Har mye sans for dine syn i andre tråder, men i akkurat denne fremstår du bare som personifisering av Dunning-Kruger dess mer du skriver.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Det vi har sett i forhold til ulike uttalelser, egentlig fra begge sider, er noe informasjon til egne befolkninger og også "informasjon"/påvirkning av "den andre" siden. Fenomenet kalles "PsyOps".

Den som tror at USA/NATO går ut med eksakt ettretningsinfo og oppgir de kilder man har er mer enn tillatt naiv. Selvsagt
    vil slik informasjon være bearbeidet slik at "FI" i dette tilfeldet Russland ikke skal kunne se hvor informasjonen ble lekket.
    Informasjon av type: "General Pjotr sa i en telefonsamtale med sin kone i går kveld at de planlegger å gå inn førstkommende
    onsdag" eller "Genral Pjotr sa i en opphetet krangel med generalstabssjef Ivanovitch at han og flere andre brigadesjefer
    har sterk tvil til den foreslåtte angrepsplanen." Informasjon vil ALDRI bli framlagt på en slik måte!

Informasjonen som er tenkt frigitt til egen og motstanders befolkning vli ALLTID bli presentert slik vi har sett i denne saken.
    I tillegg sitter man gjerne på mye annen informasjon som man holder veldig tett intil brystet. Har man informasjon som er "rimelig"
    spesifik på at russerne har tenkt å angripe på onsdag er det ikke så dumt å slippe dette på mandag. Det vil, hvis dagen er riktig,
    føre til at russerne begynner et omfattende arbeid for å kartlegge hvor i Hæ..te USA har fått denne informasjonen fra, og ikke minst
    "hvor mye mer vet NATO???" Det å slippe en slik bit av informasjon vil gjerne føre til at onsdag blir den dagen da de IKKE angriper.
    Har man mistanke om at mye av planverket kan være kompromittert vil man selvsagt IKKE sette i gang på onsdag for å få "FI", i dette
    tilfellet USA, til å tro at den infoen de sitter på er falsk.

Det er slik dette spillet fungerer.

I tillegg vil selvsagt Putins "trollfabrikker" gå i fullt overdrive og max turbotrykk for å pøse på med subtil propaganda på alle tilgjengelige SoMe plattformer. Alt for å gi alle USA hatere i Vesten ( de som Lenin omtalte som "nyttige idioter" ) noe de oppfatter som ammo som kan benyttes i deres daglige "rutinemessige" nedrakking av USA.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg er på den naive siden, og tenker: Kan "vi" ikke bare bli ferdige og gå videre? Jeg skjønner jo at det er litt enkelt, men det trenger da ikke bli såååååå forbannet komplisert, gjør det?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.801
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I tillegg vil selvsagt Putins "trollfabrikker" gå i fullt overdrive og max turbotrykk for å pøse på med subtil propaganda på alle tilgjengelige SoMe plattformer. Alt for å gi alle USA hatere i Vesten ( de som Lenin omtalte som "nyttige idioter" ) noe de oppfatter som ammo som kan benyttes i deres daglige "rutinemessige" nedrakking av USA.
    De er så langt fra å være subtile i dag at det nesten ser ut som de improviserer etter at en opprinnelig plan ble forpurret. Jeg legger også merke til at de viser TV-bilder av tanks på vei ut, men satelittbildene viser tanks på vei inn. Smoke & mirrors.

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er på den naive siden, og tenker: Kan "vi" ikke bare bli ferdige og gå videre? Jeg skjønner jo at det er litt enkelt, men det trenger da ikke bli såååååå forbannet komplisert, gjør det?
    Jo forstår det, MEN, der er alltid et MEN, den styrkeoppvisningen Putin har icenesatt er mildt sagt ikke billig, tvert i mot det koster uhorvelig mye penger. Han ønsker selvsagt valuta for pengene sine. Han kommer til å fortsette å true til han får det slik han vil.
    Og da er spørsmålet som alle foreldre vet svaret på: "bør man for husfredens skyld gi etter for en trassig treåring?" Hvis man ikke ønsker
    en unge som bare blir mer og mer uspiselig så er svaret NEI! Så meget til Larsons fortvilelse MÅ NATO/USA sette hardt mot hardt, hvis ikke står det neste gang 150.000 russiske soldater på Storskog med hilsen fra Putin om at vi har 24 timer på oss til å evakuere all norsk befolkning helt ned til Lyngen!

Som en annen i tråden skrev er det som nå foregår helt likt med det Hitler gjorde da han tok Sudetenland! Og fikk han bare det området hadde han ikke ytterligere territoriale krav i Europa, sa han! Før han gikk inn og tok Norge og Danmark!

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.116
    De er så langt fra å være subtile i dag at det nesten ser ut som de improviserer etter at en opprinnelig plan ble forpurret. Jeg legger også merke til at de viser TV-bilder av tanks på vei ut, men satelittbildene viser tanks på vei inn. Smoke & mirrors.
    Man bes om ikke å forkludre Larsons bilde av ting. Om russisk media har postet et bilde eller to av stridsvogner som kjører bort fra grensen så er det pr. def. over.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Beklager, det var meget ufølsomt gjort!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Nei vi behøver litt humor i en alvorlig tråd.

En tysker, en engelsmann og en russer drev å snakket om bilene sine.

Tyskeren sa: Når jeg kjører mellom hjemme og jobb kjører jeg Folkevogn, når jeg kjører på ferie i Tyskland med kona og barna så kjører vi i en Audi. men når vi kjører i utlandet så kjører vi alltid i Mecedes.

Ja, sa engelskmannen, når jeg kjører til jobben så kjører jeg Morris, men når jeg har med fruen på sommertur til Kent kjører vi Rover og de gangene vi kjører i Europa kjører vi selvsagt i vår Rolls Royce.

Du verden utbrøt russeren, vi er jo mye mer like enn jeg visste for når jeg kjører på jobb så kjører jeg alltid i en Lada, når familien reiser på ferie til Svartehavet kjører vi i vår Volga. Og når jeg kjører i utlandet så kjører jeg alltid panservogn!

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.116
    Beklager, det var meget ufølsomt gjort!
    Det ble i en artikkel her for lende pekt på at svenske politikere offentlig sier ditt og datt og flytter noen få styrker hit og dit. Mens de fra Finland er total tyssnad. Poenget var at i den grad finnene gjør noe så sier de ingen ting, men de vet at de relevante som følger med, altså Russlad, selvsagt får med seg hva de evnetuelt gjør.

I samme gate er det merkelig å gjøre en mediejippo om at man trekker seg tilbake. Dersom man faktisk trekker tilbake et hundretusentalls styrker med materiell så merker selvsagt de som følger med seg det og trenger ingen pressemelding for å bli opplyst.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jo forstår det, MEN, der er alltid et MEN, den styrkeoppvisningen Putin har icenesatt er mildt sagt ikke billig, tvert i mot det koster uhorvelig mye penger. Han ønsker selvsagt valuta for pengene sine. Han kommer til å fortsette å true til han får det slik han vil.
    Og da er spørsmålet som alle foreldre vet svaret på: "bør man for husfredens skyld gi etter for en trassig treåring?" Hvis man ikke ønsker
    en unge som bare blir mer og mer uspiselig så er svaret NEI! Så meget til Larsons fortvilelse MÅ NATO/USA sette hardt mot hardt, hvis ikke står det neste gang 150.000 russiske soldater på Storskog med hilsen fra Putin om at vi har 24 timer på oss til å evakuere all norsk befolkning helt ned til Lyngen!

Som en annen i tråden skrev er det som nå foregår helt likt med det Hitler gjorde da han tok Sudetenland! Og fikk han bare det området hadde han ikke ytterligere territoriale krav i Europa, sa han! Før han gikk inn og tok Norge og Danmark!
    Jeg tipper (vet jo selvsagt ikke) at Putin og Kreml allerede har oppnådd mye av målet.
    - De har demonstrert betydningen av å være avhengig av/satse på europeisk/amerikansk hjelp ovenfor Ukrainske borgere. De har sett Scholz møte Putin. De har fått litt militært materiell og lykkeønskninger - kanskje ikke helt hva man håpet på?
    - De har sett egen president Zelenskyj spøke på sosiale medier om at det blir krig på onsdag, og sammenkalle til nasjonal samlingsdag. Mer doom and gloom enn det blir det ikke.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.801
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den merkverdige seansen i Kreml hvor Lavrov for åpent kamera «rådet» Putin til å fortsette diplomatiet var også snodige greier, iscenesatt som det var.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0

Som det tidligere har blitt hevdet er nok dette en av de "false flag" operasjonene som skal rettferdiggjøre en innmarsj i Ukraina.

Det kommer nok flere.

Og for å være snill med Larson, etter min slemme sarkastiske post:

Det var selvsagt helt utilgivelig av president Biden å beordre de tusner av soldater han har utplassert i Ukraina til å myrde disse sivile for at Biden skulle få noe å legge skylda på Putin for!

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hvis jeg ikke husker rappgalt: Allerede før anekteringen av Krim i 2014 var det Russisk/Ukrainsk-kontrovers over intekter av gassrørledningene (som går gjennom Ukriana). Fiks det først, er mitt tips. Tror vi virkelig at Russland ønsker å invadere hele Ukraina p.g.a. litt jordbruksland i Donbas?

Samtidig: Tror den jevne ukrainer at historien, fysiske rørledninger og militærbaser bare kan annulleres over natten? Vel, nå får de demonstrert at de ikke kan annuleres over natten. Så enkelt er det. Det blir enklere om man forstår det.

Hva er Russlands hovedmelding? "Stikk prinsippen opp hvor de hører hjemme. Dette er realpolitikk". Selvsagt kan Noruego messe på prinsipper (det er vel det han er betalt for) - gjerne i 150 år - forandrer ikke en dritt.

Som i business ellers: Ingen vits å forsøke forhandle en god deal hvis du ikke har gode kort?

Til cruixet: Rett og galt. Dyrene hopper galant over grenser uten anger. De er kun opptatt av beite. Vi mennesker er mer krevende, men det spørs om vi retter vår kraft og motstand riktig vei?

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    17.953
    Torget vurderinger
    2
    Gassrørledningene i Ukraina, som er mellomstasjon for russisk gass til Europa.

0119_Ukraine_gas_pipelines_.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn