Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.116
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.869
    Kanskje spesielt interessant fant jeg deres briefing på hvor langt man har kommet på Open Source Intelligence, eller OSINT, bare de siste årene, inklusive satellittbilder så gode at man kan gjenkjenne gjenstander helt ned til 30 cm.

Så får heller Larson mene at et bilde tatt av den russiske hær av noen tanks på en bro er en million ganger sterkere bevis for at russerne faktisk har trukket seg tilbake.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.116
    Kanskje spesielt interessant fant jeg deres briefing på hvor langt man har kommet på Open Source Intelligence, eller OSINT, bare de siste årene, inklusive satellittbilder så gode at man kan gjenkjenne gjenstander helt ned til 30 cm.

Så får heller Larson mene at et bilde tatt av den russiske hær av noen tanks på en bro er en million ganger sterkere bevis for at russerne faktisk har trukket seg tilbake.
    Det er jo derfor denne mediajippoeringen er så komisk. Som om de in the know på begge sider, ikke vet hva som faktisk skjer og ikke mens man later som om det er noe man først må lese om i avisene før man vet det. De har jo ikke akkurat prøvd å være diskret mens oppbyggingen skjer.

Men at Lavrov oppfordrer Putin til noe offentlig tar fortsatt kaka.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.092
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo derfor denne mediajippoeringen er så komisk. Som om de in the know på begge sider, ikke vet hva som faktisk skjer og ikke mens man later som om det er noe man først må lese om i avisene før man vet det. De har jo ikke akkurat prøvd å være diskret mens oppbyggingen skjer.

På den annen hånd, det er jo ikke så lett å gjemme bort nesten 200000 soldater samt utstyr på en nesten paddeflat pampa, uansett hvor gjerne man vil.

Da kan man like godt gjøre det helt åpent.

Mvh

kjellbjarne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Antall liker
    3.649
    Torget vurderinger
    4
    Så på Treholt dok nrk, har virkelig usa så mye større styrker enn russland, eller budsjett

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.869

Grunnen til dette er vel at vi ikke akkurat har sett særlig positiv korrelasjon mellom den dramatisk økte tilgjengelighet av fakta de siste par tiårene, eller OSINT for den del, og dertil informert opinion og politisk mobiliseringsgrunnlag.

En forskjell mellom USA og Russland, sånn i the history of ifness, jeg er overbevist at om det fantes bare en tøddel så mye OSINT tilgjengelig i 2003 som det gjør nå hadde vi kanskje sluppet Bush Juniors idiotiske og globalt katastrofale invasjon av Irak.

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Grunnen til dette er vel at vi ikke akkurat har sett særlig positiv korrelasjon mellom den dramatisk økte tilgjengelighet av fakta de siste par tiårene, eller OSINT for den del, og dertil informert opinion og politisk mobiliseringsgrunnlag.

En forskjell mellom USA og Russland, sånn i the history of ifness, jeg er overbevist at om det fantes bare en tøddel så mye OSINT tilgjengelig i 2003 som det gjør nå hadde vi kanskje sluppet Bush Juniors idiotiske og globalt katastrofale invasjon av Irak.
    GOP hater!
    Biden er bare misslykket politiker som sliter på meningsmålinger og skal nå vise smartness. Trump ville vært i Moskva nå og hadde ikke dratt derfra før en forsikring om at Pootn ikke vil angripe Ukraina, så ville han bedt Stoltenberg om å Calm down world war 3 nuke retorics.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    17.953
    Torget vurderinger
    2
    Da smalt det på de første. To eksplosjoner i natt, i øst. Russerne vil forklare nedstenging av leveranser med slik "sabotasje".

0119_Ukraine_gas_pipelines_.jpg

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.194
    Eksperter på cybertrusler har selv begynt å kjøpe hermetikk, fylle bensinkanner og ta ut kontanter. Og at vesten like gjerne kan bli rammet, ikke bare Ukraina. Spesielt hvis vesten går til sterke sanksjoner mot Russland.

Om verdens første cyberkrig: «det er verre enn du er klar over, men ikke så ille som du kan forestille deg»

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.869
    En ting er gass og oljeledninger. For russerne er vannforsyningen til Krim av nesten like stor betydning.

Det eneste strategiske mål jeg kan se som gir noen mening er å knytte Krim sammen med Donbas landeveien via Mariupol. Både for å forsikre full kontroll over hele Azovsjøen og egen kontroll over vanntilførselen til Krim.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.802
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Da smalt det på de første. To eksplosjoner i natt, i øst. Russerne vil forklare nedstenging av leveranser med slik "sabotasje".
    Ingen indikasjoner om noe «angrep» mot gassrør, så vidt jeg kan se. Uidentifiserte eksplosjoner i Donetsk, påstander om artilleri mot vannforsyningen, ett granatnedslag en kilometer inne i Russland. Minst 37 tilfeller av artillerinedslag på ukrainskkontrollert side. Full mobilisering i «opprørsområdene», neste steg formodentlig bønn til Moskva om militær støtte mot de «ukrainske provokasjonene». Noe skal jo Wagner-gutta holde på med også.
    Det er ingen som kan hindre Putin fra å eskalere videre, men jeg ser virkelig ikke hva han skulle oppnå med det. Æresfabuleringene hans kommer til å bli dyre.

Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.010
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Da er vel GO-ordren gitt, får man anta. Mens det før føltes som det var 50/50 hvorvidt det hele var bløff eller realitet så begynner det å bli vanskelig å se hvordan det heles kan spinnes ned igjen. En ting er det russiske militæret; de kan snus på femøring og dra hjem hvis Putin vil, men åpenbart har separatistene blitt forespeilet at en invasjon er på trappene. Å oppgi det hele etter en full mobilisering i Donbas vil neppe gi Putin en høy stjerne blant utbryterne og gitt hvor høyt han setter sin egen "ære" så vil nok forestillingen måtte gå sin gang nå som første akt er underveis.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.802
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er mitt inntrykk også. Derfor mener jeg det ser ut til at den amerikanske prognosen om at sirkuset skulle settes i gang nå på onsdag faktisk stemte. Jeg tipper at etterretningen hadde snappet opp en kommunikasjon med dato, men at det ikke var spesifisert eksakt hva som skulle skje den dagen. Dissonansen i russisk propaganda denne uken tyder på at de måtte improvisere litt etter å ha mistet overraskelsesmomentet, men nå ruller de på med arrangerte «provokasjoner» (som ingen tror på).

Spørsmålet er vel helst hvilken skala, f eks om de forsøker et lynangrep mot Kyiv mens Zelenskiy er i München i håp om å kuppe frem et regimeskifte og installere en marionett som Lukashenko. I så fall tror jeg Putin regner like feil som GW Bush gjorde da han skulle befri Irak fra Saddam. Det ble ikke helt som han hadde tenkt, det heller.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.869
    Med tanke på hvor mye OSINT som er tilgjengelig om dagen så er det vel ikke vanskelig å tenke seg hvor mye mer Intel som fortsatt er klassifisert.

Er neppe helt tilfeldig heller at amerikanerne flytter sitt personale fra Kyiv til Lviv og ikke ut av landet. Dette tyder vel på en forventning om at russerne planlegger å ta Kyiv for maktskifte (selv om det nok ikke betyr at han karen i Rostov ved Don får se gulldassen sin igjen med det første) men ikke underlegge seg hele Ukrainas territorium.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.869
    Boris nå live på MSC, Zelensky klokken 15:30, moderert av Amanpour.

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.194
    Tror også at Putin umiddelbart har Kyiv i målet. Med en gang Kyiv er tatt og nytt regime innsatt kan muligens det verste blodbadet hindres.
    Men som regel går det ikke helt som man hadde tenkt.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.010
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Derfor mener jeg det ser ut til at den amerikanske prognosen om at sirkuset skulle settes i gang nå på onsdag faktisk stemte. Jeg tipper at etterretningen hadde snappet opp en kommunikasjon med dato, men at det ikke var spesifisert eksakt hva som skulle skje den dagen. Dissonansen i russisk propaganda denne uken tyder på at de måtte improvisere litt etter å ha mistet overraskelsesmomentet, men nå ruller de på med arrangerte «provokasjoner» (som ingen tror på).

Ikke "ingen". Du har glemt Larson.

Ellers helt enig; jeg tror NATOs strategi med å åpent annonsere (noe av) etterretningen de får inn har føkka ting betydelig opp for Russland og medført en del kløing av hodebunner og frenetisk omlegging av planer.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.010
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Med en gang Kyiv er tatt og nytt regime innsatt kan muligens det verste blodbadet hindres.

Hverken militæret eller befolkningen vil akseptere et regime innsatt av Putin så jeg kan ikke se for meg at det skulle ha noen stor betydning for antall liter blod som blir spilt.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.194
    Ikke "ingen". Du har glemt Larson.

Ellers helt enig; jeg tror NATOs strategi med å åpent annonsere (noe av) etterretningen de får inn har føkka ting betydelig opp for Russland og medført en del kløing av hodebunner og frenetisk omlegging av planer.
    Men en invasjon med stridsvogner kan ikke vente for lenge, de er avhengig av frossen jord og ikke gjørmehav i vårløsninga.
    Men russerne lar nok propagandamaskinen gå en stund til, før Ukraina gjør en såpass stor krigsforbrytelse at Russland ser seg nødt til å svare hardt og sterkt. Og da er faenskapen startet for alvor.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.194
    Hverken militæret eller befolkningen vil akseptere et regime innsatt av Putin så jeg kan ikke se for meg at det skulle ha noen stor betydning for antall liter blod som blir spilt.
    Det er nok til å skape total forvirring i samfunnet for en periode. Hvordan vil de ukrainske militærstyrkene reagere? Hvordan vil de paramilitære og sivile reagere?
    Forvirringen, frykten og usikkerheten kommer til å bli komplett.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.010
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tviler på at forvirringen blir veldig stor, alle vet veldig godt hva som er i ferd med å skje, og jeg tror motstanden blir relativt total. Lysten på å bli styrt fra Moskva har aldri vært mindre og kun et bittelite fåtall er positive til å bli innlemmet i imperiet igjen.

Men en ting er hva som sies før ting braker løs, en helt annen ting er å legge Kalashnikoven på skuldra og begi seg ut i skauen eller skyttergraven for å bekjempe en fiende med som har en voldsom overmakt. Vi får bare vente å se.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.010
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Apropos ingenting så er jeg egentlig smått imponert av president Zelenskyy. Han fremstår som åpen, ærlig og rakrygget, fri for bluster & bullshit og har i det hele gjort en svært god figur gjennom hele dramaet. Pussig hva en komikerkarriere kan forberede en til.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.802
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tror også at Putin umiddelbart har Kyiv i målet. Med en gang Kyiv er tatt og nytt regime innsatt kan muligens det verste blodbadet hindres.
    Men som regel går det ikke helt som man hadde tenkt.
    Men hvorfor i all verden skulle ukrainske militære og sivile adlyde et quisling-regime innsatt med russiske tanks? Lukashenkos selv-kupp etter å ha tapt valget i Hviterussland var mulig fordi han fortsatt kontrollerte sikkerhetsstyrkene og etter hvert fikk hjelp av Putins små grønne menn. Hvordan skulle Putins eventuelle marionett i Kyiv få noe mer autoritet enn gamle Vidkun hadde i Oslo? På det meste hadde Tyskland 600000 soldater bare i Norge. Ukraina er veldig mye større med 50 millioner innbyggere.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.802
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men russerne lar nok propagandamaskinen gå en stund til, før Ukraina gjør en såpass stor krigsforbrytelse at Russland ser seg nødt til å svare hardt og sterkt. Og da er faenskapen startet for alvor.
    Hvorfor skulle Ukraina gjøre noe slikt? Det er Russland og russiske nikkedukker som okkuperer en sneip av Ukraina og burde vært kastet ut for lenge siden. Eventuelle «krigsforbrytelser», type gassangrep mot en opprørskoloni, eller granatnedslag på russisk territorium vil ganske sikkert være iscenesatt av Putins leiesoldater i Wagner-gruppen. Hva slags «krigsforbrytelse» ser du for deg, gitt at deler av landet allerede er offer for ulovlig okkupasjon?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.194
    Men hvorfor i all verden skulle ukrainske militære og sivile adlyde et quisling-regime innsatt med russiske tanks? Lukashenkos selv-kupp etter å ha tapt valget i Hviterussland var mulig fordi han fortsatt kontrollerte sikkerhetsstyrkene og etter hvert fikk hjelp av Putins små grønne menn. Hvordan skulle Putins eventuelle marionett i Kyiv få noe mer autoritet enn gamle Vidkun hadde i Oslo? På det meste hadde Tyskland 600000 soldater bare i Norge. Ukraina er veldig mye større.
    Hvis teoriene dine er riktige, vil Putin da ikke ha noen sjanse med mindre han er villig til å ofre 10-tusenvis av soldater over mange, mange blodige år. Og da vil en invasjon faktisk fremstå som ganske usannsynlig. Ikke minst russerne vet hvordan det gikk i Aghanistan, selv om våpenmakten var totalt overlegen.

Med mindre Putin har mistet grepet og er passe skrudd i hodet.
    I en krig kan dynamikken endres raskt og noen og enhver kan bli pragmatisk når valget står mellom en noenlunde sivilisert tilværelse og svært mye ødeleggelse og død.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.194
    Hvorfor skulle Ukraina gjøre noe slikt? Det er Russland og russiske nikkedukker som okkuperer en sneip av Ukraina og burde vært kastet ut for lenge siden. Eventuelle «krigsforbrytelser», type gassangrep mot en opprørskoloni, eller granatnedslag på russisk territorium vil ganske sikkert være iscenesatt av Putins leiesoldater i Wagner-gruppen. Hva slags «krigsforbrytelse» ser du for deg, gitt at deler av landet allerede er offer for ulovlig okkupasjon?
    Det at Ukraina skulle stå for overgrep og forbrytelser er selvsagt noe som skulle stått i hermetegn ( « « ) :)
    Selvfølgelig er det russerne som fører falskt flagg og er provokatørene!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.802
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis teoriene dine er riktige, vil Putin da ikke ha noen sjanse med mindre han er villig til å ofre 10-tusenvis av soldater over mange, mange blodige år. Og da vil en invasjon faktisk fremstå som ganske usannsynlig. Ikke minst russerne vet hvordan det gikk i Aghanistan, selv om våpenmakten var totalt overlegen.

Med mindre Putin har mistet grepet og er passe skrudd i hodet.
    I en krig kan dynamikken endres raskt og noen og enhver kan bli pragmatisk når valget står mellom en noenlunde sivilisert tilværelse og svært mye ødeleggelse og død.
    Jeg har fundert en del på det der. En ting er at Putin selv ser ut til å være på vei ut av vater med sine historieforelesninger og komplekser for Sovjetunionens tapte ære. En annen ting er at det ikke ser ut til å være mye oppside i nomenklaturaen på å fortelle ham ubehagelige sannheter om hva slike eventyr vil koste. Jeg tror han hadde bestemt seg i utgangspunktet for å «ta tilbake» Ukraina med makt, og stilte helt urealistiske ultimative krav til Vesten for å kunne skylde på Biden for blodbadet. Kanskje det er noen utvalgte få som tror på historiefortellingen hans, til og med uten å få betalt for det, men særlig mange er det nok ikke. Så min vurdering er at han nå er i ferd med å gjøre en gigantisk tabbe, også om man skulle ha en viss forståelse for dekkhistorien hans om vestlig ekspansjon. Resultatet vil være det stikk motsatte av hva han sier at han ønsker å oppnå, og de siste rester av «soft power» vil være forspilt for et par generasjoner fremover. Et kleptokrati i en bandittstat som resten av verden må beskytte seg selv mot. Så får vi se hvor lenge han er i stand til å finansiere noen slags «hard power», med fallende befolkning og fossilbasert økonomi med endemisk korrupsjon.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.010
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ser det spekuleres i at den lange og ekstreme COVID-isolasjonen har medført at en allerede noe ubalansert og paranoid Putin kan ha tilta ytterligere på grunn av fraværet av edruelige stemmer. Råd og advarsler gjør liksom ikke helt det samme inntrykket over (den russiske versjonen av) Zoom.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.802
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, f..n vet hva som foregår i det hodet. Noe har gått i baklås og paranoiaen har tatt over, sammen med skrudde megalomane forestillinger. Vi har sett sånne før.

Ellers, nok en indikasjon på at det som utspiller seg i Donbas nå er en planlagt dreiebok. Evakueringsordrene for sivile, som visstnok ble «nødvendig» på fredag på grunn av ukrainske «provokasjoner» natt til fredag var innspilt på onsdag, både for Donetsk og Luhansk.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.802
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, vi vet jo hvem vi har med å gjøre her. Dette er helt bokstavelig både mordere og løgnere.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.010
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    De har nok mye mer enn det på samvittigheten. Litvinenko og andre har jo mer enn ymtet om at Beslan-fadesen i 2004 var en false flag operasjon. 333 døde, inkludert 186 barn.

Mothers of Beslan var enige og startet søksmål mot staten, men advokaten trakk seg etter anonyme dødstrusler mot seg selv og familien. Hørt'n før?

Hvem vet hva og hvor mye annet de hadde hatt på samvittigheten om de bare hadde hatt samvittighet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn