Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.284
    Torget vurderinger
    2
    Poker.

Motstanderne må forsøke å lese deg. Hva har du på hånden? Pre-flop og Flop er lagt. Snart kommer Turn. På tide å sende et signal. Nå er det tid for big bet.

Skjermbilde 2022-02-23 kl. 14.28.13.png

cox

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Antall liker
    315
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Desse står att:
    Armenia
    Aserbajdsjan
    Hviterussland
    Estland
    Georgia
    Kasakhstan
    Kirgisistan
    Latvia
    Litauen
    Moldova
    Tadsjikistan
    Turkmenistan
    Usbekistan

I tillegg har vi "bufferstatane" som Stalin sikra seg, fordi dei ikkje ville ha fleire krigshandlingar på russisk jord.
    Dere glemmer lille Transnistria. Inneklemt mellom Moldova og Ukraina. Det er et langt og smalt land befolket med 1/3 hver av russere moldover og ukrainere. Den lille "staten" vil hjem til mamma Russland.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.602
    Torget vurderinger
    2
    Bort
    Dere glemmer lille Transnistria. Inneklemt mellom Moldova og Ukraina. Det er et langt og smalt land befolket med 1/3 hver av russere moldover og ukrainere. Den lille "staten" vil hjem til mamma Russland.
    Bortsett fra Estland, Litauen og Latvia er vel dette potensielle kruttønner alle sammen, etter min mening like greit å holde disse unna NATO medlemsskap.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.571
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    I jakten på kortsiktig profitt har vestlig kapitalisme strupt seg selv.
    Og du er herlig naiv Terje. En mini Boris.
    Har ikke noe med naivitet å gjøre, det er mye som er mulig hvis man vil. Se bare på hva Roosevelt fikk till når USA gikk med i ww2.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.614
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Poker.

Motstanderne må forsøke å lese deg. Hva har du på hånden? Pre-flop og Flop er lagt. Snart kommer Turn. På tide å sende et signal. Nå er det tid for big bet.

Vis vedlegget 794286
    Selvfølgelig bare som en reaksjon på ukrainske «voldshandlinger» og «trusler».

Ellers mener jeg å huske en kommentar fra noen dager tilbake om at det var Vesten som spilte (kortsiktig) poker mens Putin spilte (langsiktig) sjakk. Har du endret metaforisk oppfatning, eller husker jeg feil?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.614
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kinesiske skoler er hardløp fra før ungene begynner i 1. klasse. Teknisk utdannelse er på vårt ingeniørstudiumnivå i det som aldersmessig tilsvarer ungdomsskole/videregående der. Og de bruker ikke tid på touchy-feely studier, for å si det mildt.
    Da jeg studerte i USA midt på 90-tallet kunne man ta med skandinaviske/europeiske besøkende til bibliotekets lesesal midt på natt til søndag. Der ville det ganske sikkert være et betydelig antall kinesiske studenter som satt og nijobbet. Forstå dette, liksom.

Men det var sjelden de kinesiske studentene som gikk ut med toppkarakterer, så mye av arbeidsmengden var formodentlig selvskapt ved at de hadde jukset mer enn bare litt på TOEFL og andre språkkrav, og derfor måtte jobbe hekken av seg for å forsøke å henge med.

Det er gammel kinesisk tradisjon for å jobbe hardt i utdannelsesløpet.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.862
    Akkurat disse er jeg ikke spesielt redd for, men jeg hopper jo litt til når russisk TV kjører kampanjejournalistikk om overgrep fra det fæle norske barnevernet mot russiske familier i Finnmark. Det kan forstås som å plante noen frø for fremtidig bruk.
    Norsk presse kjører også en del saker mot det fæle norske barnevernet, så det er ikke så spesielt. Alle vet jo at barnevernet har taushetspllikt, så man får ingen motbør der.

brunBar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Antall liker
    849
    Sted
    Rogaland
    Amerikanere, nordmenn, indere studerer det samme i ingeniørutdanning etter min erfaring. Hva er det kineserene gjør da? Mer fagstoff, vanskeligere eksamener?

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.284
    Torget vurderinger
    2
    Selvfølgelig bare som en reaksjon på ukrainske «voldshandlinger» og «trusler».

Ellers mener jeg å huske en kommentar fra noen dager tilbake om at det var Vesten som spilte (kortsiktig) poker mens Putin spilte (langsiktig) sjakk. Har du endret metaforisk oppfatning, eller husker jeg feil?
    Let me help you get that straight. Spiralis har nevnt det en del her inne.

Det som foregår nå er selvsagt poker, med high stakes og gudene vet hva man har på hånden.

Noen år tilbake var jeg gjest på Mathiesen-eiendommen i Atna. Gjestehuset jeg bodde i hadde et fantastisk fotografi av forrige eier. Stående ved siden av sin sittende kone, i stasantrekk, med mannens favoritt-jakthund preservert som et bjørneskinn, liggende på gulvet foran dem.

Han tapte den gigantiske eiendommen i poker.

Når det gjelder dine kommentarer, forsøker jeg bare å påpeke at dersom russerne er så brutale som du påstår (noe jeg er tilbøyelig til å være enig i), er det ganske forgjeves å forvente at de skal se lyset, "come to Jesus" og forstå seg på beleven esoterisk borddekningskunst (altså begå statsmannsdiplomati på forfinet hyperfransk nivå). Selv om de viste Frankrike fordelene ved "service à la russe".
    It ain't as simple as you want it to appear.

Skjermbilde 2022-02-23 kl. 15.14.05.png

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.862
    Poker? Jeg trodde det var forberedelse til krig.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.614
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vel, jeg har ihvertfall ingen illusjoner om at russerne generelt eller Putin spesielt «ser lyset» før de møter på tilstrekkelig motmakt til at de blir nødt til å stoppe. Putin hadde bestemt seg på forhånd, holdt Vesten for narr ved å late som han forhandlet, og er nå i ferd med å gjennomføre planen sin. Tror ikke jeg har skrevet noe om borddekning.

Om man anser det som enkelt eller ikke er vel en smakssak.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.348
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Vel, jeg har ihvertfall ingen illusjoner om at russerne generelt eller Putin spesielt «ser lyset» før de møter på tilstrekkelig motmakt til at de blir nødt til å stoppe. Putin hadde bestemt seg på forhånd, holdt Vesten for narr ved å late som han forhandlet, og er nå i ferd med å gjennomføre planen sin. Tror ikke jeg har skrevet noe om borddekning.

Om man anser det som enkelt eller ikke er vel en smakssak.
    Det hevdes at økonomiske sanksjoner ikke vil ha så stor virkning, evt at det er helt kalkulert fra russernes side. I så fall, hva er da mulige sanksjoner som vil ha effekt? Hvordan kan man trykke russerne tilbake, og kan man i det hele tatt tro at det er mulig uten å gå inn med «special forces» og rett og slett ta Putin himself ut av spillet…?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.614
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det kommer an på om Putin fortsatt er halvveis rasjonell eller om det har rablet helt for ham. Det ser ikke ut til at sanksjoner gjør spesielt inntrykk på ham direkte, men vi får se hva som skjer etterhvert som effekten slår inn i russisk økonomi. Til slutt er det nok bare overveldende militær motmakt som setter grensene. Ukraina vil bli en hengemyr for ham, men den neste prøvesteinen kan fort bli NATOs vilje og evne til å forsvare de baltiske republikkene. Putin kommer til å skjære salamiskive etter salamiskive inntil han blir stoppet.

Om Finland og Sverige er neste eller ikke etter det kommer nok mest an på hvilken versjon av det russiske imperiet Putin har snødd inn på å gjenopprette. Alle argumentene han bruker for å frakjenne Ukraina retten til å eksistere som en selvstendig stat kan like gjerne brukes om Finland, også en del av det russiske imperiet før 1917-revolusjonen. «Dekommunifisering», ja.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.284
    Torget vurderinger
    2
    Man spiller poker med en krig i potten.
    Ja, det er deres All-In. Minner om at han er villig til å bruke atommakt for å forhindre at NATO etablerer seg i Ukraina.

For meg blir det veldig rart å blåse seg opp over hvor umulige, umedgjørlige og upålitelige russerne er, når man har brukt spaltemetre på å beskrive hvor umulige, umedgjørlige og upålitelige de er.

It is what it is.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.892
    Synes heller ikke det bidrar i nevneverdig grad til debatten å ta analytisk utgangspunkt i gamle floskler som "vesten spiller poker, russerne spiller sjakk" etc.

Da begrenser man fort seg selv til velge ut informasjon som tilfeldigvis passer inn i den metafor man har satt opp.

Greit nok at journalister og kommentatorer er glad i bruke metaforer for å få frem sine poenger, men i en analytisk diskusjon blir metaforer ofte stråmennenes intellektuelt late søskenbarn.

• Liker
    Reaksjoner: OMF

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.284
    Torget vurderinger
    2
    Enig i det, og morsomt å se hvor ofte Spiralis har nevnt det.

Det som foregår nå er poker.
    La meg minne om at MAD, Mutually Assured Destruction, var sjakk. Begge parter hadde all nødvendig info og «the best strategy is not to play».

I Dr. Strangelove utfordret Kubrick dette. Russerne hadde funnet opp et gjengjeldelsesvåpen som ikke lot seg stanse.
    «Why haven’t you told us?» sier amerikanerne til den russiske ambassadøren.

Nå spilles det ikke sjakk.
    Putin kjører trusselen om en all-in for å se hva han kan få, fordi han er overbevist om at det er nå eller aldri for Russland.

Og Vesten må avgjøre om dette er en bløff eller ikke.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.284
    Torget vurderinger
    2
    Her er hva jeg tror, Noruego.

Russland ønsker å komme seg ut av gassleveranseavtalene til EU-land. Men disse er på hundrevis av sider der de fleste handler om leverandørens plikter, såfremt mottaker betaler som avtalt.

Når nettverket gjennom Ukraina er ødelagt, pga stridshandlinger, kan Russland hevde at avtalene ikke lenger kan innfris og at landet nå vil levere til en mer vennlig mottaker/står fritt til å revurdere hvem som skal motta landets gass.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.363
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det kommer an på om Putin fortsatt er halvveis rasjonell eller om det har rablet helt for ham. Det ser ikke ut til at sanksjoner gjør spesielt inntrykk på ham direkte, men vi får se hva som skjer etterhvert som effekten slår inn i russisk økonomi. Til slutt er det nok bare overveldende militær motmakt som setter grensene. Ukraina vil bli en hengemyr for ham, men den neste prøvesteinen kan fort bli NATOs vilje og evne til å forsvare de baltiske republikkene. Putin kommer til å skjære salamiskive etter salamiskive inntil han blir stoppet.

Om Finland og Sverige er neste eller ikke etter det kommer nok mest an på hvilken versjon av det russiske imperiet Putin har snødd inn på å gjenopprette. Alle argumentene han bruker for å frakjenne Ukraina retten til å eksistere som en selvstendig stat kan like gjerne brukes om Finland, også en del av det russiske imperiet før 1917-revolusjonen. «Dekommunifisering», ja.
    Sjølv om dei ikkje er medlemer av NATO, vil det verte store problem for Putin om han vil prøve seg på Sverige og Finland.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.284
    Torget vurderinger
    2
    Trur ikkje Vesten ligg noko attende for Kina når det gjeld utdanning.
    Det handler om antall, dedikasjon og disiplin. På «vårt» område: 10 millioner studerer fiolin i Kina og vestlige orkestre fylles jevnt og trutt med kinesiske toppspillere.

It is estimated that over 40 million Chinese kids are studying the piano today, with some sources going as high as 50 million

Når så mange er inne i en disiplin, blir utfallet ekstremt mange i det absolutte tetsjiktet, mens Norge leverer Andsnes.

Samme innen ingeniørkunst. Jeg har fått forbløffede tilbakemeldinger fra ledelsen i europeiske virksomheter som la produksjonen til Kina. Nivået er ekstremt, om man trenger det og tilrettelegger for det.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.284
    Torget vurderinger
    2
    Mattekrav, 10. klasse, standardnivå, Kina. Om du ikke går på realfagspor.

Lærere der har nok mer enn en 4’er i matte.

Vedlegg

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.602
    Torget vurderinger
    2
    Som sagt tidligere trenger man kreativitet også, ikke bare realfag, jeg tviler på om det kinesiske systemet har nok åpning og rom for dette.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.284
    Torget vurderinger
    2
    Hardingfele, det der er da vanlig mattepensum på ungdomskolen?
    :)

Avhengig av systemene. Hos oss, et der man går videre til VGS og bruker en del år på planlegging av russebuss og fyllekuler før eksamen. "Skjønner meg ikke på matte, jeg".
    Hos dem, dette opplegget, der gaokao er en helvetesild, mens selv det "avanserte nivået" ville satt totalskrekk i en norsking som lurer på om ExPhil skal tas på Bali eller i Brasil, og som bruker tiden på å evaluere hvor varmt det er i vannet og kvaliteten på sanden.

gaokao

10 millioner "VGS"-elever tar denne, hvert år. Det blir en del topp-studenter i ulike universitetsfag av det. (Enkelte av dem reiser til MIT der de sitter og tapper universitets servere for filer, mens de passer på å ikke dra altfor stor oppmerksomhet til seg selv, Asbjørn. :) )

Skjermbilde 2022-02-23 kl. 17.59.47.png

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.614
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Samme innen ingeniørkunst. Jeg har fått forbløffede tilbakemeldinger fra ledelsen i europeiske virksomheter som la produksjonen til Kina. Nivået er ekstremt, om man trenger det og tilrettelegger for det.
    Nja, jeg har trasket rundt på noen kinesiske fabrikker, også innenfor high tech. Den korte versjonen er at det var forbausende low tech, basert på billige migrant workers innkvartert i hybelhus, lite effektivt pga alle supervisors og inspektører, ca 50 % overtallighet, ikke veldig pålitelig når man snudde ryggen til, og priset seg etter hvert til å bli lite konkurransedyktig etter et antall top-down dekreter fra kommunistpartiet om 20 % lønnsøkning til alle arbeidere med umiddelbar virkning. Korrupsjon og «sidestrømmer» av penger til lokale bosser et stort problem. Stengt nå, produksjonen flyttet til Thailand og Europa, minst en fabrikksjef fortsatt i fengsel.

Det finnes tydeligvis noen riktig bra også, men de fabrikkene jeg selv har sett og jobbet med ga ikke det inntrykket du beskriver.

Og det var en 16-årig inder som nettopp slo Magnus Carlsen i sjakk.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.892
    Her er hva jeg tror, Noruego.

Russland ønsker å komme seg ut av gassleveranseavtalene til EU-land. Men disse er på hundrevis av sider der de fleste handler om leverandørens plikter, såfremt mottaker betaler som avtalt.

Når nettverket gjennom Ukraina er ødelagt, pga stridshandlinger, kan Russland hevde at avtalene ikke lenger kan innfris og at landet nå vil levere til en mer vennlig mottaker/står fritt til å revurdere hvem som skal motta landets gass.
    Jeg har kanskje et litt annet utgangspunkt for mine analyser, da jeg baserer det primært på ha fulgt russo-europeisk sikkerhetspolitisk diskurs i FN, Europarådet og OSSE ganske tett de siste tiårene.

Det som preget Russland i internasjonale multilaterale fora frem til 2007/2008 var at de var veldig opptatt å fremstå som at det var de som var opptatt av å følge regler og de forpliktelser de hadde inngått. Med rette kunne de da også ofte kritisere USA og Vestens for deres brudd. De hadde et superproft diplomati og en ny generasjon unge diplomater, ofte barn av sentrale tjenestemenn (og -kvinner) med utdannelse fra vestlige kostskoler og universitet, og som snakket engelsk som i Oxford og fransk som på Sorbonne.

Etter 2008 har de fleste av disse enten blitt tilsidesatt eller de har hoppet av så snart sjansen bød seg i FN eller andre internasjonale organisasjoner.

Slik Erdoğan har svekket eget diplomati ved å erstatte sekulære, etablerte embedsfamilier med generasjoner av tjeneste helt tilbake til sultanenes tid fra Istanbul med lojale partimedlemmer fra Anatolia, har Putin gjort mye det samme med sitt diplomatiske korps de siste ti årene, inklusive Lavrov. Den sannsynligvis mest kompetente diplomat i vår tid har blitt politisk vingeklippet og redusert til en skygge av seg selv. Men siden Putin vet hvilken respekt ikke bare russisk UD men også de fleste diplomatiske korps og større mediehus har for legenden Lavrov, har han blitt tvunget til å forbli på post.

Hvor vil jeg med alt dette? Jo, utgangspunktet er at jeg tror det er like viktig å finlese Putins tale på mandag som hans tale til MSC 2007 som uttrykk for at han både sier hva han mener og mener hva han sier. Dernest tror jeg det er viktig å analysere hva som har endret seg i disse 15 årene siden MSC 2007, ikke minst Putin og hans styre for bedre å forstå hvilken rasjonalitet han selv legger til grunn.

Det jeg ser er en president som er innforstått med at han av helsemessige grunner ikke kommer til å være president i samme alder som Biden er. Tror det var I_L som poengterte at han ser ut til å gå på kortison og det stemmer godt med analyser jeg har sett fra annet hold. Det forklarer også hvorfor han har isolert seg selv ytterligere fra Moskva mens han ellers har oppholdt at russere flest saktens har gjennomgått og kommet levende ut fra større prøvelser enn Covid.

Det jeg ser, etter å ha lest Putins tale mandag igjen og igjen, er at dette ikke handler om Russlands fremtid så mye som Putins ettermæle.

I tilfelle gjør dette situasjonen så mye farligere enn at dette handler om rasjonelle, taktiske disposisjoner i enten poker eller sjakk. Også om et delformål er å bryte eksisterende gass og oljeavtaler, hvilket jeg ikke betviler.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.614
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan også legge til at den russiske diplomatskolen i Moskva en kort stund også tok opp norske studenter. Den hadde tidligere vært forbeholdt Russland og østblokk-landene, men i et kort øyeblikk var det en åpning der. En av min datters beste venninner var den første. Hun sendte selfie med Lavrov fra en dag han foreleste der. Men det vinduet smelte igjen ganske fort, og «rett svar» på enhver innlevering og eksamensoppgave ble å etterplapre Putins ulike påstander uten noen kritisk drøfting. Hun fullførte, utrolig nok, reiste hjem, og har nok bidratt med mye nyttig innsikt i årene etter det.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.614
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fikk en gang noen rumenske kolleger til å bli veldig bekymrede ved å si at jeg var stor fan av Lavrov. Han var den dyktigste i sin bransje og dypt respektert i alle noenlunde informerte leire. Det Putin misbruker ham til nå er bare trist, enda verre enn i 2016. Men han har valgt å bli på sin post, ydmykelsene og løgnene til tross, og må anses som medansvarlig for det som er i ferd med å skje.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.892
    Kan også legge til at den russiske diplomatskolen i Moskva en kort stund også tok opp norske studenter. Den hadde tidligere vært forbeholdt Russland og østblokk-landene, men i et kort øyeblikk var det en åpning der. En av min datters beste venninner var den første. Hun sendte selfie med Lavrov fra en dag han foreleste der. Men det vinduet smelte igjen ganske fort, og «rett svar» på enhver innlevering og eksamensoppgave ble å etterplapre Putins ulike påstander uten noen kritisk drøfting. Hun fullførte, utrolig nok, reiste hjem, og har nok bidratt med mye nyttig innsikt i årene etter det.
    MGIMO. Kjenner flere prominente politiske ledere fra Sentral og Øst-Europa som hadde sin utdanning derfra, også i de første årene etter murens fall.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.892
    Jeg fikk en gang noen rumenske kolleger til å bli veldig bekymrede ved å si at jeg var stor fan av Lavrov. Han var den dyktigste i sin bransje og dypt respektert i alle noenlunde informerte leire. Det Putin misbruker ham til nå er bare trist, enda verre enn i 2016. Men han har valgt å bli på sin post, ydmykelsene og løgnene til tross, og må anses som medansvarlig for det som er i ferd med å skje.
    Da jeg deltok på samme konferanser som Lavrov for ti år siden hadde han fortsatt en vow-faktor og man merket hans karisma i rommet. I følge mine kontakter så har han fortsatt for Putin ikke så mye fordi det var hans valg som fordi han fikk et «offer he could not refuse». Uansett, han er nå medskyldig i hva som skjer.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.614
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    MGIMO. Kjenner flere prominente politiske ledere fra Sentral og Øst-Europa som hadde sin utdanning derfra, også i de første årene etter murens fall.
    Stemmer. Hun blogget om det i regi av DN, så det er vel ikke noen stor hemmelighet at hun var der:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.302
    Da jeg deltok på samme konferanser som Lavrov for ti år siden hadde han fortsatt en vow-faktor og man merket hans karisma i rommet. I følge mine kontakter så har han fortsatt for Putin ikke så mye fordi det var hans valg som fordi han fikk et «offer he could not refuse». Uansett, han er nå medskyldig i hva som skjer.
    Hvis livet blir vanskeligere for den vanlige russer pga Putins personlige ambisjoner og det ettermæle han ønsker å skape, hvor trygt sitter regimet hans, etter din mening?

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.892
    Hvis livet blir vanskeligere for den vanlige russer pga Putins personlige ambisjoner og det ettermæle han ønsker å skape, hvor trygt sitter regimet hans, etter din mening?
    Putins regime sitter nok så lenge han gjør. Ser ikke noe som kan true det innenfra. Men den dagen han faller er jeg mer bekymret for Russland enn for de fleste andre postsovjetiske republikker, som alle må forstås basert på forskjellig og egen historie og dynamikk, ikke minst de fem sentralasiatiske republikker.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    «The aide said that guys like me were "in what we call the reality-based community," which he defined as people who "believe that solutions emerge from your judicious study of discernible reality." I nodded and murmured something about enlightenment principles and empiricism. He cut me off. "That's not the way the world really works anymore," he continued. "We're an empire now, and when we act, we create our own reality. And while you're studying that reality - judiciously, as you will - we'll act again, creating other new realities, which you can study too, and that's how things will sort out. We're history's actors . . . and you, all of you, will be left to just study what we do."

kom til å tenke på denne. sagt av rådgiver til den religiøse magefølelsespresidenten g.w.b.; men den passer kanskje her også; skjønt det nok foregår mer i hodet på putin enn magefølelser. men imperiedrømmen er den samme…

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.284
    Torget vurderinger
    2
    «The aide said that guys like me were "in what we call the reality-based community," which he defined as people who "believe that solutions emerge from your judicious study of discernible reality." I nodded and murmured something about enlightenment principles and empiricism. He cut me off. "That's not the way the world really works anymore," he continued. "We're an empire now, and when we act, we create our own reality. And while you're studying that reality - judiciously, as you will - we'll act again, creating other new realities, which you can study too, and that's how things will sort out. We're history's actors . . . and you, all of you, will be left to just study what we do."

kom til å tenke på denne. sagt av rådgiver til den religiøse magefølelsespresidenten g.w.b.; men den passer kanskje her også; skjønt det nok foregår mer i hodet på putin enn magefølelser. men imperiedrømmen er den samme…

Det påstås at det var selveste Karl Rove som sa det.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.614
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Putins regime sitter nok så lenge han gjør. Ser ikke noe som kan true det innenfra. Men den dagen han faller er jeg mer bekymret for Russland enn for de fleste andre postsovjetiske republikker, som alle må forstås basert på forskjellig og egen historie og dynamikk, ikke minst de fem sentralasiatiske republikker.
    Enig. Ser ikke så mye som kan vippe ham av pinnen med det første, selv om han ikke vil like å se en stor majoritet vende seg mot ham. Det vil bli enda mer autoritært, repressivt og propagandadrevet for å forsøke å holde det nede, men vil også begrense kapasiteten til ytterligere eventyr i utlandet.

Jeg har også fundert på hva som vil skje etter Putin. Regimet hans er basert på å spille ut ulike aktører mot hverandre, belønne lojalitet med immunitet for korrupsjon, men alltid ha en bunke kompromat på potensielle utfordrere. De han ikke kan kontrollere forsvinner, enten med novichok i underbuksa eller det som verre er. Det finnes ingen arvtager, og Putins paranoia vil ikke tillate noen arvtager å etablere seg. Russland etter Putin kan bli nokså stygt.

Har du noen gjetninger om hva som vil skje den dagen Putin får en takstein i hodet, faller ut av et kontorvindu i Kreml, eller stryker med på egen hånd? Jeg aner ikke.

Det spekuleres i Parkinsons, og derfor steroider.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn