Balle Clorin
Æresmedlem
Jeg syns det etterhvert begynner på bli vanskelig å skille Steigan.no , Larson og Amnesty fra hverandre jeg .. Eller er det enkeltpersoner som bruker mulighetene for en personlig politisk plattform ?
Høres usannsynlig ut.Vet ikke, men her er et styremedlem i Amnesty Finland som tydeligvis mener at Finland, Estland, Latvia, Litauen etc burde vært annektert av Russland forlengst.
Tok meg nøyaktig 10 sekunder å google meg frem til dette:Vet ikke, men her er et styremedlem i Amnesty Finland som tydeligvis mener at Finland, Estland, Latvia, Litauen etc burde vært annektert av Russland forlengst.
Man kan jo få inntrykk av at Amnesty bare er markedsorientert. Store deler av verden støtter Putin og demokratier er under press. At slikt også gjenspeiles i et organisasjonsliv som trenger finansiering (hvor mange jobber i Amnesty, og det er vel en stund siden lønningene der var basert på idealisme?), er kanskje bare en refleksjon av tidens ånd?Jeg syns det etterhvert begynner på bli vanskelig å skille Steigan.no , Larson og Amnesty fra hverandre jeg .. Eller er det enkeltpersoner som bruker mulighetene for en personlig politisk plattform ?
Eller at det nok er vanskelig å begripe for folk flest at ingen seriøse internasjonale MR-organisasjoner sammenlikner land med land; de holder hvert enkelt land opp mot deres internasjonale forpliktelser og standarder. Også når de publiserer indekser, som FH og TI.Man kan jo få inntrykk av at Amnesty bare er markedsorientert. Store deler av verden støtter Putin og demokratier er under press. At slikt også gjenspeiles i et organisasjonsliv som trenger finansiering (hvor mange jobber i Amnesty, og det er vel en stund siden lønningene der var basert på idealisme?), er kanskje bare en refleksjon av tidens ånd?
Amnesty International er en høyst irriterende veps for mange som har mislikt at deres favoritt-diktatur blir "svertet" av organisasjonen. Den har mange innbitte fiender og arbeider metodisk for å være så klanderfri som mulig.Jeg syns det etterhvert begynner på bli vanskelig å skille Steigan.no , Larson og Amnesty fra hverandre jeg .. Eller er det enkeltpersoner som bruker mulighetene for en personlig politisk plattform ?
Vi får se. Jeg heller nok også dit at det er en del gamle idealister (tankies, av Chomsky-typen) som opererer litt på fri eksos og som nå har greid å svekke Amnestys troverdighet ganske mye. Sånn sett har Amnestys reaksjon på kritikk av dem selv kanskje vært enda mer skadelig enn selve rapporten. For ordens skyld: Jeg har ikke hatt noe «horn i siden» til Amnesty, har vel sendt dem noen penger av og til, men heller ikke vært fast bidragsyter.-Angrepet mot Ukraina har jo avslørt at en del gamle raddiser sliter med gangsynet. De kritiserer Vesten/USA og sympatiserer med Russland/Kina.
Noen av disse er øyensynlig aktive i Amnesty International.
Gjenstår å se om organisasjonen rydder opp i egne rekker. Jeg har min tvil.
Tenk det, ukrainske militære forsøkte å forsvare byer som ble angrepet av russerne! Hvilken skandale!Survivors and witnesses of Russian strikes in the Donbas, Kharkiv and Mykolaiv regions told Amnesty International researchers that the Ukrainian military had been operating near their homes around the time of the strikes, exposing the areas to retaliatory fire from Russian forces. Amnesty International researchers witnessed such conduct in numerous locations.
Denne krigen har noen positive ringvirkninger: Den avdekker hvem som ganske enkelt er idiot.Det står ikke så mye om det i pressemeldingen. Noe sier de at de har observert, noe er basert på intervjuer. De sier ingen ting om hvordan intervjuene ble gjennomført.
Ukraine: Ukrainian fighting tactics endanger civilians
Ukrainian forces have put civilians in harm’s way by establishing bases and operating weapons systems in populated residential areas, including in schools and hospitals, as they repelled the Russian invasion that began in February, Amnesty International said today. Such tactics violate...www.amnesty.org
Tenk det, ukrainske militære forsøkte å forsvare byer som ble angrepet av russerne! Hvilken skandale!
Det kan man kjapt få svar på. Observasjonene skjer på bakken, ved AIs representanter, og er ikke annenhånds. De dokumenteres med navigasjonsinformasjon og bilder.Er det noen som kan dokumentere metodikken bak denne rapporten? AI sier at de har besøkt 9 landsbyer i Ukraina og har basert rapporten på det de har sett der. At de har besøkt landsbyer i Ukraina kan jeg godt tro, da Ukraina vel ikke legger store begrensninger på hvor AI får være. Imidlertid har de selvfølgelig vært der etter at kamphandlingene har funnet sted og da er det jo godt mulig at militærinstallasjonene ukrainerne blir kritisert for er etablert etter at sivile er evakuert.
Andre sier at de har intervjuet ukrainere i russiske "filtreringsleire" (altså leire der de ulovlig internerer sivile fra okkuperte områder) der intervjuene har vært monitorert av russerne og hva intervjuoblektenet har sagt har bestemt hvorvidt de ville slippe ut av leirene eller ikke.
Hva er riktig? Eller er det en blanding av begge?
Dei skulle sett kor me hadde basene våre då eg var i Bosnia på 90-talet....
I dagens enten - eller verden, svart- hvit, er det dessverre helt forståelig. Denne tråden er et utmerket eksempel på nettopp det.Altså, rapportene hittil har inneholdt massiv kritikk av Russlands krigføring, rettmessig nok.
INGEN burde undres over at det skjer feil på alle sider i en ekstremsituasjon som den Ukraina er utsatt for.
Så påpeker AI en mindre blunder fra Ukrainas styrker, og får et helvete. Det gir ingen mening. Det burde vært ansett som en mindre tilrettevisning, og ender med å bli en slags skandale. Det må være noen som har sterk interesse av å sverte Amnesty som setter i gang dette meningsløse kjøret.
Det hadde vært mer problematisk dersom Amnesty inntok en partsrolle, da ville de undergravet sin egen kredibilitet. Det er egentlig irrelevant om man kan forstå Ukrainas valg, så lenge det rent faktisk har foregått brudd på krigens regler, lite eller stort. Dessuten ville det aldri skjedd, dersom Russland holdt seg hjemme, og det er for f... noe alle forstår!
Dette er faktisk også ganske standard prosedyre for slike rapporter. Man får et par dager til å påpeke faktiske feil, før den går ut. Dette er ikke ment å være noen invitasjon til godkjenning eller "grønt lys" fra myndighetenes side.De sendte rapporten til ukrainske myndigheter på fredag og publiserte på tordag . 3 arbeidsdager til respons. Virker ikke som de var veldig interessert i å få noen respons her.
Ja, eller på tampen, når Russland er i ferd med å avslutte krigføringen.Når skulle man komme med kritikk da? Etter at krigen er over...?
Ønsketenkning å tro at AI-rapporten endrer noe som helst av de pågående krigshandlingene i Ukraina.og det ikke lenger finnes noen mulighet for Ukraina å justere sin praksis?
Som sagt, rapporten påvirker ikke hva som skjer på bakken, men er en gavepakke til Russlands propagandaapparat . Den (mis)brukes til å vinne sympati/påvirke opinionen. Trekker Ukraina ned i søla, slik at Russlands grusomheter relativiseres.Hvilken mening skulle det gi?
Vinn vinn. Slipper å fø på de bak murene etter at de er eliminert.Experten: Därför rekryterar Ryssland dömda brottslingar till kriget i Ukraina
Att Ryssland letar nya soldater i landets fängelser är ett av flera försök att ersätta förlusterna i Ukraina. Det menar Jakob Hedenskog, analytiker vid Centrum för Östeuropastudier.www.svt.se
Wagnergruppen rekryterar tusentals ryska fångar till kriget i Ukraina
Närmare 3 000 fångar på ryska anstalter har rekryterats till kriget i Ukraina – och det är bara början. Det menar organisationen Ryssland bakom galler som jobbar för fångars rättigheter och som den senaste månaden fått hundratals samtal från dömda som redan tackat ja till att strida i Ukraina.www.svt.se
De fleste av dem kommmer heller ikke til å leve lenge nok til å heve lønn.Vinn vinn. Slipper å fø på de bak murene etter at de er eliminert.
Driver angrepsstyrken med selvdestruksjon, eller hva f... er det som skjer...???Det smeller i Belarus også.
Det ser ut til at det har vært en rekke eksplosjoner på en flybase som russerne bruker.
Som sagt, rapporten påvirker ikke hva som skjer på bakken, men er en gavepakke til Russlands propagandaapparat . Den (mis)brukes til å vinne sympati/påvirke opinionen. Trekker Ukraina ned i søla, slik at Russlands grusomheter relativiseres.
Ja, de overføres fra en fengselsdom til en dødsdom. Kan ikke helt se at det er spesielt fristende, men de ser vel for seg at de kan desertere.Vinn vinn. Slipper å fø på de bak murene etter at de er eliminert.
Veldig uforsiktig omgang med fyrstikker, ser det ut til. Nei, motorbrann på kjøretøy i tilknytning til flyplassen, var det visst denne gangen.Driver angrepsstyrken med selvdestruksjon, eller hva f... er det som skjer...???
Uansett blir det bare mer og mer merkelig, hele greia.Veldig uforsiktig omgang med fyrstikker, ser det ut til. Nei, motorbrann på kjøretøy i tilknytning til flyplassen, var det visst denne gangen.