JMM
Slava Ukraini!
Om de kun utleverer faktiske forbrytere så er det nå en ting, selv om jeg ikke unner veldig mange å sitte i et tyrkisk fengsel. Begynner de å utlevere politiske motstandere så er det noe litt annet.
Ja vi husker vel alle Midnight Express. Men det er jo lov til å undres på hvorfor Erdogan personlig vil ha utlevert en som har svindlet noen bankkort, med mindre det var Erdogan sine egne kort...Om de kun utleverer faktiske forbrytere så er det nå en ting, selv om jeg ikke unner veldig mange å sitte i et tyrkisk fengsel. Begynner de å utlevere politiske motstandere så er det noe litt annet.
Kunne ha tenkt meg å ha sett den motoren som kunne forårsake denne typen ødeleggelse ved havari. Selv ikke om den var koblet til en mega tankvogn med napalm, ville ikke eksplosjon ha kastet stålbjelker 500 meter og satt fyr på store deler av flyplassen og omkringliggende områder.Veldig uforsiktig omgang med fyrstikker, ser det ut til. Nei, motorbrann på kjøretøy i tilknytning til flyplassen, var det visst denne gangen.
Ingenting om Amnesty Ukrainas respons. Ei heller diskusjonen internt i Amnesty, hvor grunnlegger av Amnesty Sverige trekker seg i protest.Amnesty Norge svarer Aftenposten.
Aftenposten slenger rundt seg med begreper som «havari» og «makkverk». Det er useriøst.
Amnesty svarer Aftenpostens kommentator.www.aftenposten.no
Helt normalt i Belarus, tydeligvis. Man forsøker bare å få start på Ladaen, og booom, såpass at det lyser opp himmelen i mils omkrets. En hverdagslig sak. Skjer stadig vekk. Helt normalt, ingen ting å se her.Kunne ha tenkt meg å ha sett den motoren som kunne forårsake denne typen ødeleggelse ved havari. Selv ikke om den var koblet til en mega tankvogn med napalm, ville ikke eksplosjon ha kastet stålbjelker 500 meter og satt fyr på store deler av flyplassen og omkringliggende områder.
Fra en svenskspråklig frivillig i Ukraina:Ingenting om Amnesty Ukrainas respons. Ei heller diskusjonen internt i Amnesty, hvor grunnlegger av Amnesty Sverige trekker seg i protest.
Ingenting om at rapporten brukes i russisk propaganda.
Og fra en som var i felten sammen med Amnesty-folkene:Ryssarna i sin tur har intensifierat beskjutningen av Kharkiv, Nikopol och Mykolaiv. ENBART CIVILA MÅL och med motiveringen att enligt AI så har vi satt depåer och manskap i skolor och bostadshus SÅ JÄVLA MYCKET TACK AI, ni har civilas blod på era händer, ni har gjort en massa barn föräldralösa, ni borde faktiskt ta ert ansvar och inte bete er som en hop ryggradslösa ynkryggar.
Jurist i internasjonal rett radbrekker Amnesty-rapporten på faglig grunnlag:Ufattelig naivitet fra AI. Det skal mye til for å få renomeet deres på stell nå.
Jeg så Mutch sin rapport for et par dager siden mener jeg.
Troen på at det går an å være nøytral i en krig der den ene parten lyger så det renner av de og bruker et hvert påskudd for å forsvare krigsforbrytelser er helt på trynet for å si det svært forsiktig.
Mer:Jurist i internasjonal rett radbrekker Amnesty-rapporten på faglig grunnlag:
Synd at Amnesty valgte å blåse sin egen troverdighet på dette, da. Arrogansen i møte med kritikk av deres eget arbeid er forbausende.Folkens, vær sikker på en ting; - det vestlige raseri mot AI grunnet deres Ukraina-rapport er en tusen ganger større gavepakke for Kreml enn hva rapporten selv er for deres allerede avhengslede og spaced-out propagandaapparat.
Har lest rapporten nøye og har hatt nok kontakt med AI i årenes løp til at jeg kjenner ganske godt til hvem de er og hvordan de jobber. Som folkene i HRW og tilsvarende aktører så preges AI av idealistiske MR-aktivister på lavere nivå og ofte ganske dogmatiske jurister på IHL og IHRL på mellomnivå og opp.Synd at Amnesty valgte å blåse sin egen troverdighet på dette, da. Arrogansen i møte med kritikk av deres eget arbeid er forbausende.
Nei, men la oss nå anvende forsvarsargumentet om dem selv: Hvis noen på ens egen side har gjort noe kritikkverdig må det være lov å påpeke det. Amnesty mener at de er i sin fulle rett til å kritisere det de selv (feilaktig) mener er overtramp fra ukrainsk side, uansett hvordan dette vil bli misbrukt. Vel, da må det være lov å påpeke at Amnesty har tråkket ettertrykkelig i baret her både i form og innhold, heller enn å feie brøleren under teppet med argumenter om at «vi kan behøve deres vitnesmål i Haag» eller å ta hensyn til diverse diktatorer sikkert gotter seg ved synet. Amnesty synes tydeligvis ikke noe slikt skal gjelde for dem selv, ut fra responsen på kritikken å dømme. Arrogansen er forbausende.Har lest rapporten nøye og har hatt nok kontakt med AI i årenes løp til at jeg kjenner ganske godt til hvem de er og hvordan de jobber. Som folkene i HRW og tilsvarende aktører så preges AI av idealistiske MR-aktivister på lavere nivå og ofte ganske dogmatiske jurister på IHL og IHRL på mellomnivå og opp.
Vant til å lese den slags rapporter gjennom mange så syntes jeg først det ikke var så mye å gå karnakkas av. Deres rapporter leses jo stort sett av folk som følger med dem over tid. Men klart, jeg ser jo også at her har de gjort en kjempebrøler med rapporten ved ikke å kontekstualisere de funn de har gjort mot konkrete IHL prinsipper og forpliktelser fra forrige verdenskrig
med den aktuelle situasjon (til tross for at russerne rent militært ikke nødvendigvis har kommet så mye lenger doktrinemessig siden da).
Ja, håndteringen av kritikk har også vært, eh, høyst kritikkverdig.
Men jeg står fortsatt fast ved et mer politisk perspektiv. Om denne ene rapporten undergraver all AIs kredibilitet, hva da med de tjue de alt har publisert til nå og en rekke på gang om russiske krigsforbrytelser, den dag Haag kaller? Også verdiløse?
AI har vært en torn i Putins side i over tjue år, skal vi hjelpe ham å endelig bli kvitt dem?
Jepp, mens IHL nedstammer fra Genève, så stammer IHRL fra UDHR (Universal Declaration on Human Rights) og ICCPR (International Covenant on Civil and Political Rights). Til sammen utgjør disse dokumentene grunnpilarene i det internasjonale juridiske rammeverk for forsvar av menneskerettigheter, inklusive i konflikt og krig.International humanitarian law og international human rights law formoder jeg. MR...?
«Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner».Fra en svenskspråklig frivillig i Ukraina:
Og fra en som var i felten sammen med Amnesty-folkene:
Hva som foregår nå:Why did Amnesty International Ignore My Warnings about their Ukraine Investigation?
Tom Mutch reveals his time on the front line with Amnesty officials and the glaring oversights and errors in their recent much-criticised reportbylinetimes.com
Nei, men la oss nå anvende forsvarsargumentet om dem selv: Hvis noen på ens egen side har gjort noe kritikkverdig må det være lov å påpeke det. Amnesty mener at de er i sin fulle rett til å kritisere det de selv (feilaktig) mener er overtramp fra ukrainsk side, uansett hvordan dette vil bli misbrukt. Vel, da må det være lov å påpeke at Amnesty har tråkket ettertrykkelig i baret her både i form og innhold, heller enn å feie brøleren under teppet med argumenter om at «vi kan behøve deres vitnesmål i Haag» eller å ta hensyn til diverse diktatorer sikkert gotter seg ved synet. Amnesty synes tydeligvis ikke noe slikt skal gjelde for dem selv, ut fra responsen på kritikken å dømme. Arrogansen er forbausende.
«For det første, AI er en INGO og har dermed intet ansvar for om deres rapporter kan bli «misbrukt» eller ei. Å være bekymret for hvordan Kreml bruker sitt propagandaapparat er ikke bare så 2022 eller 2014, men 2007».For det første, AI er en INGO og har dermed intet ansvar for om deres rapporter kan bli «misbrukt» eller ei. Å være bekymret for hvordan Kreml bruker sitt propagandaapparat er ikke bare så 2022 eller 2014, men 2007.
For det andre, det ville være særs overraskende at noen angrepet part i vår tid ikke også ville bryte med noen av prinsippene i IHL, som de ble nedfelt for snart åtti år siden. Men fordi de er hva vi har av internasjonale forpliktelser på området, så må vi som AI, forholde oss til dem. Uperfekte og arkaiske som mange av dem er.
For det tredje, jeg leser ikke denne rapporten som at det feilaktig har blitt oppført at noe som helst brudd har blitt begått på ukrainsk side. Det ville i tilfelle ha vært helt enestående og historisk etter alle konflikter jeg har fulgt gjennom tre tiår. Ad lesing av IHL og kontekstualisering har jeg alt kommentert.
For det fjerde, med fare for nok en gang repetere meg selv; fortsett endelig å kritisere denne rapporten. Kritiser gjerne også måten AI har håndtert kritikken.
Nok en gang vil jeg vise til Zelenskiy, og folkene rundt ham, for klokelig håndtering av en svak AI rapport uten å åpne krig på den fronten mot AI som sådan, og gjøre Putin en tjeneste i prosessen.
Så har vi det at om den ene rapporten om Ukraina inneholder feil, er gjort på manglende grunnlag osv, hva da med troverdigheten til de 20-talls rapportene om russiske overgrep; de er alle presise og på solid grunnlag, eller? Det er bare i den ene rapporten vedr. Ukraina at de er helt på jordet, uproffe og uten utroverdighet? Oddsen her er jo mildt sagt interessant. Kritikken kan fort finne på å spenne ben under resten og.. Dessverre.For det første, AI er en INGO og har dermed intet ansvar for om deres rapporter kan bli «misbrukt» eller ei. Å være bekymret for hvordan Kreml bruker sitt propagandaapparat er ikke bare så 2022 eller 2014, men 2007.
For det andre, det ville være særs overraskende at noen angrepet part i vår tid ikke også ville bryte med noen av prinsippene i IHL, som de ble nedfelt for snart åtti år siden. Men fordi de er hva vi har av internasjonale forpliktelser på området, så må vi som AI, forholde oss til dem. Uperfekte og arkaiske som mange av dem er.
For det tredje, jeg leser ikke denne rapporten som at det feilaktig har blitt oppført at noe som helst brudd har blitt begått på ukrainsk side. Det ville i tilfelle ha vært helt enestående og historisk etter alle konflikter jeg har fulgt gjennom tre tiår. Ad lesing av IHL og kontekstualisering har jeg alt kommentert.
For det fjerde, med fare for nok en gang repetere meg selv; fortsett endelig å kritisere denne rapporten. Kritiser gjerne også måten AI har håndtert kritikken.
Nok en gang vil jeg vise til Zelenskiy, og folkene rundt ham, for klokelig håndtering av en svak AI rapport uten å åpne krig på den fronten mot AI som sådan, og gjøre Putin en tjeneste i prosessen.
Nå begynner det å bli bokstaver i største laget her, Asbjørn.Nei, der er Amnestys egne misforståelser av folkeretten som spenner ben under dem selv. Ikke kritikken av rapporten og påfølgende maktarroganse fra Amnestys side. Derimot er det ikke mye finjuss over det russerne holder på med i okkuperte områder, etnisk rensing og folkemord som det er, men det er kanskje likevel bedre å overlate granskingen til noen som vet hva de holder på med. Amnesty kan gjerne fokusere på å kjempe for fengslede samvittighetsfanger i verdens ulike diktaturer.
Oppslaget i Aftenposten var bra.Fler faglige tilbakemeldinger:
Folkerettseksperter kritiske til Amnesty-rapport om Ukraina
To av Norges fremste folkerettseksperter er kritiske til fremstillingen av folkeretten i Amnestys Ukraina-rapport. De drar paralleller til Norge.www.aftenposten.no
Er AIs monitorgrupper i felt idealister? Det visste jeg ikke.Og siden dette er ukrainske sivilister er jeg sikker på at ukrainerne ville mottatt slike forslag til prosessforbedringer med takk. I stedet for å publisere de på en slik måte at det gir russerne påskudd til enda flere krigsforbrytelser.
Selv for idealister går det an å bruke vettet og å vurdere forholdsmessighet.
Og her har du Agnes Callamards svar:Oksana Pokaltsjuk trakk seg forrige uke som generalsekretær i Amnesty International Ukraina, i protest mot organisasjonens omstridte rapport. Hun uteblir derfor fra organisasjonens arrangement under Arendalsuka.
https://www.dagbladet.no/nyheter/dropper-norge-besok-etter-oppvask/76869732