Lest denne?
Ukraina anklages for å bryte folkeretten i kampen mot Putin. Men Amnesty sliter med å holde orden på både jus, krigføring og metode.
www.aftenposten.no
Ja, jeg har lest mye om dette, og jeg har lest denne.
Jeg kjenner en del til bevisførsel i Haag, fra krigsforbrytersaker, etter samarbeid med Stop Ecocide International og arbeidet til Philippe Sands.
Problemet er at forsvarerne til russere som eventuelt stilles for domstolen kan avfeie partisk bevismateriale, dersom den som har samlet inn dette kan påstås å ha hatt en agenda.
Og det er langt enklere, dersom russernes forsvarere spør: Har dere sett tilfeller av brudd på folkeretten begått av ukrainske styrker?
Da kan AIs representant i vitneboksen dokumentere at de har kartlagt forbrytelser på begge sider, men vektlegge hvilken part som stod for de groveste overtrampene. AI har aldri latt det være tvil om hvor ansvaret ligger for angrepet på Ukraina.
Men om AI var i områder hvor ukrainske militære styrker lå forlagt eller barrikadert i sivile installasjoner, og ikke rapporterte dette, ville deres vitnemål være farget og bli avvist.
Og selvsagt er det populært å sparke på AI, de blander seg jo i styre og stell overalt og er en plageånd. Så det å kunne desavuere dem, utfra overfladiske påstander om at de løper russernes ærend, er kjærkomment for mange.