Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.286
    Jeg var i artillieriet rundt da hæren skulle fase ut 105mm - kanonene (den på bildet er 155mm). Det var mye rimeiigere å fyre av granantene enn å destruere de kontrollert så vi skjøt villlt mye - fritt etter gammel hukommelse rundt 1000 salver om dagen. En svensk artillerioffiser som var på besøk gikk rundt med omtrent permanent ereksjon - han hadde aldri i sitt liv fått lov til å skyte så mye som vi giorde og koste seg som en liten unge i godtebutikken.

At arbeidsbyrden for de som skulle rydde området et par tiår etterpå da forsvaret leverte det tilbake til naturen ble betydelig større er en annen sak, men det var det neppe noen som så for seg den gang
    Det var i alle fall neppe særlig mange økonomer eller økologer i strategisk ledelse da jeg var inne. Det meste av marinefartøyer på Håkonsvern og andre baser gikk på tomgang med svart røyk gjennom julen for å brenne av mest mulig drivstoff for å oppnå måltall innen nyttår, og dermed unngå reduksjon neste år.

gwh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Antall liker
    701
    Sted
    Oslo
    Jeg var i artillieriet rundt da hæren skulle fase ut 105mm - kanonene (den på bildet er 155mm). Det var mye rimeiigere å fyre av granantene enn å destruere de kontrollert så vi skjøt villlt mye - fritt etter gammel hukommelse rundt 1000 salver om dagen. En svensk artillerioffiser som var på besøk gikk rundt med omtrent permanent ereksjon - han hadde aldri i sitt liv fått lov til å skyte så mye som vi giorde og koste seg som en liten unge i godtebutikken.

At arbeidsbyrden for de som skulle rydde området et par tiår etterpå da forsvaret leverte det tilbake til naturen ble betydelig større er en annen sak, men det var det neppe noen som så for seg den gang
    Var dette rundt '91?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    General Ben Hodges er ikke hvem som helst:

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.922
    Var dette rundt '91?
    Nei, jeg var der i 95/96 må det vel bli - fyllte 18 i 1995 og var i forsvaret rett etter videregående. Utfasingen av de nevnte 105mm var nok en langvarig prosess og den var ikke ferdig da jeg forlot forsvaret for godt etter min tilmålte tid der.Jeg var stasjonert på Haslemoen i Våler (ikke så langt fra Elverum) men Hjerkinn var skytefeltet vi brukte og var der noen uker i slengen to ganger så vidt jeg husker.

For ikke å gå helt OT så har det blitt meg fortalt at Finland kjøpte mye av kanonene for vekslepenger. De har hatt en viss forståelse for at gamle ting er bedre enn ingen ting og har plukktet opp store mengder overskuddsmateriell fra europeiske militære til nesten ingen penger. Det er en av grunnene til at Finland med et relativt lite forsvarsbudsjett har hemningsløst mye materiell. Mye av det er gammelt, men det smeller fortsatt om det trengs.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.720
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.972
    Det var i alle fall neppe særlig mange økonomer eller økologer i strategisk ledelse da jeg var inne. Det meste av marinefartøyer på Håkonsvern og andre baser gikk på tomgang med svart røyk gjennom julen for å brenne av mest mulig drivstoff for å oppnå måltall innen nyttår, og dermed unngå reduksjon neste år.
    Dette stiller jeg meg svært tvilende til for å si det mildt. Det er nok direkte feil. F.eks MTB på tomgang ved kai ? Tror ikke du helt vet hva det innebærer (Storm-, Hauk- klasse). Eneste som kunne gå på "tomgang", var Oslo klasse fregatter som kunne ha fyr på kjelesystemet, de hadde jo som kjent dampturbinfremdrift. Dette fordi at det tar minimum 4 timer fra du stikker fakkelen inn i kjelene til du kan koble inn fremdrifta. Men i lengre stilleligge som jul/påske/sommerferie var det vanlig å stenge ned - som det heter. På basene lå samtlige fartøy på landstrøm. Det var det første som skjedde etter at fortøyningene var satt, strekke landkabler, koble landstrøm og telefonlinje (det var den gang !).

Dr.E

Wishmaster

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    The amendments introduced to the State Duma propose to give from 2 to 3 years in prison for refusing to participate in hostilities, and if it caused serious consequences - from 3 to 10 years.
    Now, non-compliance by subordinates with the order of the chief in military service is punishable by terms of up to 2 years, and with grave consequences - up to 5 years, there is no separate punishment for refusing to participate in fighting.

Oversatt fra Telegram.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Luhansk og Kherson er frigjort i løpet av en måneds tid tipper jeg.

Wishmaster

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    ^ Interessant. Hvorfor tipper du det og hvordan tror det skjer?

Halair

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Antall liker
    1.810
    Sted
    Sandefjord
    Tolker dette dithen at Putin er bekymret om oppslutning til evt. mobilisering og gjør klar pisken til sine "utslitte hester".
    Kan være godt nytt på lengre sikt, men kan forbli skittent på kort sikt...

Har sagt det før, det russiske folk må stå i mot Putin, i nok antall for at dette skal kunne ha en "god", varig avslutning.
    Slike virkemidler som artikkelen refererer til strekker strikken.

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Ser det som usansynlig at nato ikke blir involvert. Dette eskallerer og eskallerer og vi mennesker er dumme nok til å ødelegge jorda.

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.733
    Torget vurderinger
    2
    Separatistene i Luhansk skal holde folkeavstemning 23.–27. september om hvorvidt separatiststaten skal slutte seg til Russland. Også i andre russiskokkuperte områder går det samme vei.

Folkeavstemningen i Luhansk ble vedtatt enstemmig i separatiststatens parlament, skriver den selverklærte statens offisielle nyhetsbyrå LITS.

Også i nabofylket Donetsk melder separatister at de vil holde en folkeavstemning om tilslutning til Russland. Ifølge det statlige russiske nyhetsbyrået Interfax ligger det også an til folkeavstemninger i både Kherson- og Zaporizjzja-regionene

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.269
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Interessant politisk at en gruppering i et fylke bare kan avholde "folkeavstemming" og si at "vi ønsker å tilhøre et annet land..." Hv a med resten av de som bor der??
    Jämtland har vel flere ganger uttalt at de ville foretrekke å være norske....

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Interessant politisk at en gruppering i et fylke bare kan avholde "folkeavstemming" og si at "vi ønsker å tilhøre et annet land..." Hv a med resten av de som bor der??
    Jämtland har vel flere ganger uttalt at de ville foretrekke å være norske....
    Bare "juridisk" grunn til å erklære totalkrig mot ukraina. En totalkrig betyr at det er lov med tyngre personellresurser. Atomvåpen kan bli mer aktuelt da. Å straffe andre nasjoner som støtter Ukraina med våpen er noe man må forberede seg på. Gjør Støre det? Nei.

Folkens hvis dere ikke skjønner at dette er ren ondskap og djevelskap som driver denne krigen, så er dere ufattelig lite forståelse om hva Russland er kapable til. Hvis dere leser mine inlegg så har jeg gjentatt gang på gang, dette vil ende i 3 vk og Norge kan bli gjort til slagmark. Biden bør sette hardt mot hardt før det er for sent.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ^ Interessant. Hvorfor tipper du det og hvordan tror det skjer?
    Les postene over. Eller denne:

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.935
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Bare "juridisk" grunn til å erklære totalkrig mot ukraina. En totalkrig betyr at det er lov med tyngre personellresurser. Atomvåpen kan bli mer aktuelt da. Å straffe andre nasjoner som støtter Ukraina med våpen er noe man må forberede seg på. Gjør Støre det? Nei.

Folkens hvis dere ikke skjønner at dette er ren ondskap og djevelskap som driver denne krigen, så er dere ufattelig lite forståelse om hva Russland er kapable til. Hvis dere leser mine inlegg så har jeg gjentatt gang på gang, dette vil ende i 3 vk og Norge kan bli gjort til slagmark. Biden bør sette hardt mot hardt før det er for sent.
    Enig:D, det er bare å kjøre på. Russerne forstår bare rå våpenmakt. La det regne raketter og granater over alle russiske soldater og medløpere på ukrainsk jord.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En evt annektering av disse områdene fulgt av mobilisering vil bli fulgt av eskalerte våpenleveranser fra Vesten og deretter tidenes korteste verdenskrig.

Fun fact mr Putin. Du blir ikke møtt av hele Natos arsenal. Ikke i nærheten en gang.

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.950
    Sted
    Bergen

Les hele tråden ser du hva det hele går i,,,

Men oppsummert
    - alle valg ble tatt for deg av putler den 24 feb i år, alt etter det er en konsekvens
    - de fleste synes vel at kjempe for vår/vestens levesett vs det putler og hans folk står for
    - de som støtter putler er sjølsagt velkommen til å reise til hans forgjettede tsar rike,,

Det kan se ut til at de med best teknologi/våpen vil stå igjen, også får vi se hva man står igjen til

Åpenbart ikke for de lettskremte

Fivus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Antall liker
    687
    Torget vurderinger
    2

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.084
    Torget vurderinger
    0
    Separatistene i Luhansk skal holde folkeavstemning 23.–27. september om hvorvidt separatiststaten skal slutte seg til Russland. Også i andre russiskokkuperte områder går det samme vei.

Folkeavstemningen i Luhansk ble vedtatt enstemmig i separatiststatens parlament, skriver den selverklærte statens offisielle nyhetsbyrå LITS.

Også i nabofylket Donetsk melder separatister at de vil holde en folkeavstemning om tilslutning til Russland. Ifølge det statlige russiske nyhetsbyrået Interfax ligger det også an til folkeavstemninger i både Kherson- og Zaporizjzja-regionene

«Separatistene» får det ut til å høres ut som om det er en bred bevegelse bak «folkeavstemningen». Er dette et eksempel på at man ubevisst begynner å bruke folkemorderens og okkupantens språk?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn