Den 22. forelesningen til Timothy Snyder har gitt en viss forklaring på invasjonen for min del. Med forbehold om at jeg har forstått dette riktig, er tross alt teknolog, så er argumentasjonen i kort, kort versjon omtrent som følger: Kyiv er en gammel europeisk by som har deltatt aktivt i europiske religions og kulturstrømmninger i mange hundre år. Moskva er en flere hundre år yngre mongolsk/asiatisk by som har hatt liten kontakt med Europa inntil ekspansjonen mot vest startet tidlig på 1700 tallet. Alle "ekte" imperier har sin egen skapelsesberetning som skal gi legitimitet, som Romulus, Remus og ulvemoren. Moskva vil gjerne projisere Kyivs til sin egen, samtidig som de ønsker å benekte Kyivs eksistens som selvstendig enhet, siden hvis Kyiv eksister som en separat del utenfor konteksten Moskva vil de utgjøre en trussel mot Moskvas legitimitet. Merk at historisk er dagens Ukraina ikke det samme som det gamle Kyivriket hverken geografisk eller kulturelt.
Mye av dette blir tydligere hvis man også ser de 21 foregående forelesningene
Tidsmessig er det vel ikke mer enn en 4-5 sesonger av en tilfeldig tv-serie, hva vet jeg, gikk lei serier et godt stykke ut i Twin Peaks og aldri kommet meg siden.