Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.781
    Antall liker
    35.859
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    samt på feil side under krigen historisk
    Kunne du tenke deg å forklare?
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Historie er historie. Hva med morgendagen?

    For all del: Jeg har tidligere kritisert Ukraina for å ha satt status quoe på spill - med rette. Men jeg ser jo det: De vil ha sin plass i solen som oss andre, og hvem kan nekte dem det? Resten er historie. Nå er det Putin som skyggger. Jeg kan godt dele solskinn og da må Putin fjernes fra jordens overflate - men timing er viktig. Fra balletak til nakkeskudd tar nok litt tid men det synes uungåelig.
     
    Sist redigert:

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.618
    Antall liker
    7.259
    Historie er historie. Hva med morgendagen?

    For all del: Jeg har tidligere kritisert Ukraina for å ha satt status quoe på spill - med rette. Men jeg ser jo det: De vil ha sin plass i solen som oss andre, og hvem kan nekte dem det? Resten er historie. Nå er det Putin som skyggger. Jeg kan godt dele solskinn og da må Putin fjernes fra jordens overflate.
    For min del må Putin gjerne dele celle i Haag med GWB.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.891
    Antall liker
    4.337
    Zelenskyj seiler fort opp som fredspriskandidat.
    Putin som tiltalt i den internasjonale domstolen.
    Krigspriskandidat.

    Men en verdig sådan. Men han blir sikkert nominert til den andre.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.105
    Antall liker
    6.430
    Da er truslene i gang mot Sverige og Finland.


    Russland: Nato-medlemskap vil få konsekvenser for Finland og Sverige

    Dersom Finland og Sverige skulle søke medlemskap i Nato, vil det føre til en russisk reaksjon. Det sier Maria Zakharova, talsperson for det russiske utenriksdepartementet.

    – Sikkerheten til enkelte stater skal ikke gå på bekostning av andre staters sikkerhet. Det er åpenbart at Finland og Sveriges potensielle tiltredelse til Nato, som først og fremst er en militær organisasjon, vil ha alvorlige militære og politiske konsekvenser. Det vil kreve at Russland svarer med samme mynt, sier Zakahorova på en briefing fredag ettermiddag ifølge det russiske nyhetsbyrået RIA.

    Tidligere fredag kunngjorde Natos generalsekretær at både Sverige og Finland var velkomne til Natos toppmøte om Ukraina-situasjonen. Finlands statsminister Sanna Marin har også uttalt at krigen i Ukraina får konsekvenser for deres videre holdning til Nato-spørsmålet.

    Nyheter - TV2.no
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.781
    Antall liker
    35.859
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.891
    Antall liker
    4.337
    Historie er historie. Hva med morgendagen?

    For all del: Jeg har tidligere kritisert Ukraina for å ha satt status quoe på spill - med rette. Men jeg ser jo det: De vil ha sin plass i solen som oss andre, og hvem kan nekte dem det? Resten er historie. Nå er det Putin som skyggger. Jeg kan godt dele solskinn og da må Putin fjernes fra jordens overflate - men timing er viktig. Fra balletak til nakkeskudd tar nok litt tid men det synes uungåelig.
    «Sin plass i solen» er en Tysklands-analogi som passer på land som har ambisjoner om å fremstå som en større verdensmakt enn de reelt sett er. Det passer ikke på Ukraina såvidt jeg kan se. Men det passer på Putin.

    Det er jo også en slags ironi i den analogien… på en hyggelig måte. Tyskland ble stadig viktigere i Europa under Angela Merkels tid. Noe av grunnen til den stadig økende betydningen var Tysklands og Angelas ønske om å holde en lav profil. Det hadde selvfølgelig mye med arven fra verdenskrigene å gjøre, men når man representerer et rimelig stort land med en ekstremt sterk økonomi … og har lave geopolitiske ambisjoner … så får man en kombinasjon av synlighet, økonomisk styrke og nøytralitet som blir viktig. Norge har litt sv det samme, i ligaen under.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.891
    Antall liker
    4.337
    Men han var vel ikke den skarpeste kniven i skuffen…
    Du burde Google amerikanske presidenter og IQ. Junior kommer ikke høyt opp på den lista, men lista ligger veldig høyt.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.031
    Antall liker
    5.706
    Sted
    Holmestrand
    Krigspriskandidat.

    Men en verdig sådan. Men han blir sikkert nominert til den andre.
    Du mener Zelenskyj er ansvarlig for den pågående krigen som for meg virker som Putin først konstruerte en alternativ virkelighet for å kunne starte, for så å levere på dette?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Men han var vel ikke den skarpeste kniven i skuffen…
    selvfølgelig var han en skarp kniv; han redefinerte utenrikspolitikken, og usa konstruerte en fiende som nå ikke bare var en motstander, men det onde. politikken ble nå kjørt i religiøse metaforer. og mannen selv stolte på magefølelse (og religiøse anfektelser). mulig han hadde dårlig cv og ikke iq på høyde med einstein, men han evnet å redefinere usas politikk. ingen sløv kniv i min bok.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.795
    Antall liker
    16.031
    Torget vurderinger
    2
    Alltid usikkerhet i tapstall. Men France24 melder 2800 døde russere, 80 ødelagte tanks, 516 ødelagte pansrede kjøretøy, 5 fly og 11 helikoptre.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.105
    Antall liker
    6.430
    Og hva skulle liksom «samme mynt» være? En russisk søknad om NATO-medlemskap?

    Lesverdig:
    Svenskene har oversatt det litt annerledes.


    Diskussionen om huruvida Sverige ska ansluta till militäralliansen Nato har åter aktualiserats i och med Rysslands invasion av Ukraina.

    Under en presskonferens på fredagen sade Maria Zacharaova, representant för ryska utrikesministeriet:

    – Det är uppenbart att Finlands och Sveriges anslutning till Nato, vilket ni mycket väl förstår är ett militärblock, skulle få allvarliga militärpolitiska konsekvenser, vilka skulle kräva svar från vårt land.

    Rysslands hot mot Sverige om vi går med i Nato – Andersson svarar (expressen.se)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.891
    Antall liker
    4.337
    Du mener Zelenskyj er ansvarlig for den pågående krigen som for meg virker som Putin først konstruerte en alternativ virkelighet for å kunne starte, for så å levere på dette?
    Det var ikke det jeg mente. Han engasjerer seg i en krig og fortjener en pris for å stå opp mot Putin. Men jeg mener fredspriser bør tildeles andre engasjementer.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.891
    Antall liker
    4.337
    Svenskene har oversatt det litt annerledes.


    Diskussionen om huruvida Sverige ska ansluta till militäralliansen Nato har åter aktualiserats i och med Rysslands invasion av Ukraina.

    Under en presskonferens på fredagen sade Maria Zacharaova, representant för ryska utrikesministeriet:

    – Det är uppenbart att Finlands och Sveriges anslutning till Nato, vilket ni mycket väl förstår är ett militärblock, skulle få allvarliga militärpolitiska konsekvenser, vilka skulle kräva svar från vårt land.

    Rysslands hot mot Sverige om vi går med i Nato – Andersson svarar (expressen.se)
    Dette er kanskje et perfekt tidspunkt for Sverige og Finland å gå inn i NATO. Putin-kødden har hendene fulle med Ukraina. Hvis Jens og protegeene hadde sett og grepet denne muligheten, så hadde Putin tapt på denne krigen uansett hva som skjer i Ukraina. Carpe Diem Jens!
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Dette er tiden å markere revir. Ingen tvil. Sverige og Finland har lite å vinne på en standalone-politikk akkurat nå. Mulig de ikke har noen større vinst enn å være kjipe, men det vil vedhefte dem i all fremtid.
     
    Sist redigert:

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.618
    Antall liker
    7.259
    selvfølgelig var han en skarp kniv; han redefinerte utenrikspolitikken, og usa konstruerte en fiende som nå ikke bare var en motstander, men det onde. politikken ble nå kjørt i religiøse metaforer. og mannen selv stolte på magefølelse (og religiøse anfektelser). mulig han hadde dårlig cv og ikke iq på høyde med einstein, men han evnet å redefinere usas politikk. ingen sløv kniv i min bok.
    Eventuelt lot seg redefinere. Ikke uvesentlig forskjell. Å klassifisere GWB som en skarp kniv plasserer deg noenlunde sammen med Lars-Eriks "analyser" om Putin. Lykke til videre.
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.891
    Antall liker
    4.337
    Dette er tiden å markere revir. Ingen tvil. Sverige og Finland har lite å vinne på en standalone-politikk akkurat nå. Mulig de ikke har noen større vinst enn å være kjipe, men det vil vedhefte dem i all fremtid.
    En del av den kyniske geopolitikken handler om å flytte grenser når man har styrke til å gjøre det. Nsto må begynne å tenke utenfor boksen. Når Putin plukker ut et mobbeoffer og rasler med atomvåpen kan NATO svare med å rekruttere nye medlemmer langt vekk fra Putins krigføring.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    ...men nå begynner Nato å rassle med sabler. I seg selv veldig interessant gitt medlemmenenes omtrent kroniske trang for å se en annen vei - et tegn på at generalene begynner å overta for de folkevalgte? (som er stupider på linje med oss selv/velgere). Om ikke annet, viser det nok at demokrati og floskler tar seg best ut i medvind.På den annen side: Nå er er det cash og økonomi som er i spill. Russland møter nå hele veggen. De kan bare tape.
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.207
    Antall liker
    2.725
    En del av den kyniske geopolitikken handler om å flytte grenser når man har styrke til å gjøre det. Nsto må begynne å tenke utenfor boksen. Når Putin plukker ut et mobbeoffer og rasler med atomvåpen kan NATO svare med å rekruttere nye medlemmer langt vekk fra Putins krigføring.
    …holdt på å svare Island, men de er jo allerede NATO-medlem. Dog uten egen hær, så her er det ikke meget å bidra med til Litauen 😀 et «gratismedlem» som slipper å betale noe i medlemsskap 😛
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Putin gir meg litt Breivik-vibber og det er ikke gode vibber.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.207
    Antall liker
    2.725
    Putins regime er nådeløst. Russlands mannlige svar på «David Letterman show» i popularitet, et show som går på en av statskanelene, kom Tv-stjerna i går med en lett kritikk av krigen. I dag er showet hans fjernet.
    Det skal få konsekvenser å opponere mot Putin.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.781
    Antall liker
    35.859
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Putin gir meg litt Breivik-vibber og det er ikke gode vibber.
    Den tanken har streifet meg også. Samme uttrykksløse mimikk, mulig aspergers-kandidat, samme grandiose forestillingsverden, samme totale mangel på empati, samme vilje til å si hva som helst han tror gavner ham der og da. Kanskje den nærmeste psykiatriske parallellen i norsk offentlighet.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Eventuelt lot seg redefinere. Ikke uvesentlig forskjell. Å klassifisere GWB som en skarp kniv plasserer deg noenlunde sammen med Lars-Eriks "analyser" om Putin. Lykke til videre.
    tja; det er jo ikke lett å se forbi mannens religiøse hang og magefølelse; strikt kontra tradisjonen for embedet. han bedrev vel også renslighetslære hva angikk medarbeidere. men du har kanskje bedre analyser av hvordan idioten ble tatt i bruk?

    han hadde som valgt fører makt. så kan en jo krangle om hvem som redefinerte hva/hvem. men det er alltid et problem for observatører med iq å se maktmennesker omdefinere noe, samtidig med at de ikke har de sedvanlige papirer.

    det er som om den eneste skarpe kniv de anerkjenner er den som passer i eget sløvsinn.

    tillegg:

    det er litt fornøyelig å se at de såkalte lars-erik-analyser nå er blitt et skjellsord blant folk som selv ikke har bedre analyser. gi meg den rette analyse av putin, så skal jeg ta deg alvorlig. så langt har jeg ikke påtruffet noen. de beste analyser er retrospektive og forteller om en mann og et imperium, slik jeg ser det. men selv jeg kan ta feil.

    men lavrov er en skarp kniv. høy iq oq vel ansett blant folk og fe. vi ser hva han greier. det er en mann som lar seg (re)definere.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.031
    Antall liker
    5.706
    Sted
    Holmestrand
    Dette er kanskje et perfekt tidspunkt for Sverige og Finland å gå inn i NATO. Putin-kødden har hendene fulle med Ukraina. Hvis Jens og protegeene hadde sett og grepet denne muligheten, så hadde Putin tapt på denne krigen uansett hva som skjer i Ukraina. Carpe Diem Jens!
    Og Sverige og Finland er naturlige kandidater.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Russland vil forhandle under følgende forutsetninger;

    «Russland har visse krav for å forhandle med Ukraina. Deriblant at ukrainerne legger ned våpnene, demilitarisering og at landet blir nøytralt. «

    Hva er det da man egentlig skal forhandle om…?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.207
    Antall liker
    2.725
    Snart leggetid her. Og så får man se hva man våkner opp til. Det skrives at det er en skjebnenatt for Ukraina. Og de russiske soldatene er langt bedre utstyrt med avanserte nattsikter og sånt.

    Hvis et russisk marionette styre skulle bli innsatt i Kyiv, så mener mange her at det blir en kortvarig affære fordi det ikke har noen støtte i befolkningen.

    Dessverre heller jeg mot analysen som sier at Putin vil innføre et ekstremt brutalt regime med masse militære stasjonert rundt i landet de første årene, hvor hundrevis/tusenvis av opposisjonelle vil bli fengslet. Hvis store folkemengder demonstrerer vil det ikke nøles med å skyte skarpt for å holde kontrollen og for å avskrekke. Dette vil bli et nytt Hviterussland i metoder.
    Og dessverre, en ekstrem elektronisk overvåkning av befolkninga vil bli innført, noe Putin kan.
    Gradvis blir befolkninga mørnet og dagliglivet vender tilbake.
    Men faen det blir trist hvis dette blir realiteten.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Den tanken har streifet meg også. Samme uttrykksløse mimikk, mulig aspergers-kandidat, samme grandiose forestillingsverden, samme totale mangel på empati, samme vilje til å si hva som helst han tror gavner ham der og da. Kanskje den nærmeste psykiatriske parallellen i norsk offentlighet.
    Uten at jeg er hverken psykiater eller psykolog mener jeg det er grunn til å mistenke at Putin lider av en personlighetsforstyrrelse. Diagnosekriterier i forhold til en diagnose i retning av f.eks. narsissisme handler om ting som grandiost selvbilde, paranoia, manipulerende atferd, løgnaktighet og total mangel på empati. Slike kriterier mener jeg man lett kan gjenfinne i Putin’s atferd. Spørsmålet er om de to siste årene med pandemi kan ha forsterket disse personlighetstrekkene hos Putin. Vi kan alle ha personlighetstrekk som går i retning av diagnoser, men for de fleste av oss nøytraliseres disse av normale trekk. Jeg har en mistanke om at disse personlighetstrekkene har slått ut i full blomst hos Putin nå de siste årene.

    Mennesker med slike personlighetsforstyrrelser kan ofte fremstå som sterke og uovervinnelige. Men det grandiose selvbildet har en tendens til alltid å bli deres egen undergang. Dette fordi de overvurderer egen kapasitet og evne. Det er nå mange som ut fra et rasjonelt grunnlag stiller spørsmål ved hvordan Putin’s plan skal kunne ha en sjanse til å gjennomføres. Og dette rører kanskje nettopp ved kjernen i det grandiose selvbildet. Putin selv vurderer at dette er en gjennomførbar plan, men dette er basert med utgangspunkt i et sykelig selvbilde. De mentalt friske på utsiden ser at dette vil ende i egen katastrofe. Frykten ligger vel på om de syke blant oss vil dra resten av oss med i avgrunnen. Det beste ville nå være om det kan tvinge seg frem en maktovergang i Russland der rasjonelle krefter overtar makten. Men vi vet jo alle hva som måtte til av grusomheter i Nazi-Tyskland før de rasjonelle tok makten der. Vi får for guds skyld ikke håpe at vi må gjennomgå noe lignende før andre krefter tar makten i Russland.
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.231
    Antall liker
    278
    Hva skal forfatterne av neste sesong av "Okkupert" finne på nå?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.068
    Antall liker
    19.914
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Russland vil forhandle under følgende forutsetninger;

    «Russland har visse krav for å forhandle med Ukraina. Deriblant at ukrainerne legger ned våpnene, demilitarisering og at landet blir nøytralt. «

    Hva er det da man egentlig skal forhandle om…?
    Det som for Putin har vært poenget hele tiden; "garantere for Russlands sikkerhet, gjennom å forbli nøytralt". Forhandlingkortet er opphør av krigshandlinger.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    821
    Antall liker
    588
    Torget vurderinger
    2
    Russland vil forhandle under følgende forutsetninger;

    «Russland har visse krav for å forhandle med Ukraina. Deriblant at ukrainerne legger ned våpnene, demilitarisering og at landet blir nøytralt. «

    Hva er det da man egentlig skal forhandle om…?
    Vært flere synspunkter på realiteten bak dette utspillet fra Ukraina. Handler det om å kjøpe seg tid, eller sette press på aggressor Russland ved at blodbad kan unngås, kanskje spiller det også på den negative interne stemningen i Russland.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det som for Putin har vært poenget hele tiden; "garantere for Russlands sikkerhet, gjennom å forbli nøytralt". Forhandlingkortet er opphør av krigshandlinger.
    det tror du ikke på selv engang. selv ikke putin tror på det.

    å være underlagt russiske interesser har lite med nøytralitet å gjøre. og det er den eneste nøytralitet putin anerkjenner.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.068
    Antall liker
    19.914
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    det tror du ikke på selv engang. selv ikke putin tror på det.
    Flere som tror på det, som jeg har postet tidligere;

    Russland har tilbudt myndighetene i Kyiv forhandlinger i Hviterusslands hovedstad Minsk, mens ukrainske myndigheter har sagt de heller vil møtes i Polen.

    – Zelenskyj har nå, ifølge flere medier, sagt seg villig til å forhandle fram en mulig våpenhvile med russiske motparter, sier Tormod Heier ved Forsvarets høyskole til NTB.

    – Dette betyr at det kan bli et opphør i krigen, rett og slett fordi kostnadene, sett fra ukrainsk side, er større enn å bli en nøytral demilitarisert sone mellom Russland og Vesten. Dette er en form for tvangsdiplomati som Vesten ikke skjønner seg på, sier Heier.

    ...
    "Nøytralt" i denne sammenheng, betyr utenfor Nato.
     
    Sist redigert:

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.347
    Antall liker
    1.845
    Snart leggetid her. Og så får man se hva man våkner opp til. Det skrives at det er en skjebnenatt for Ukraina. Og de russiske soldatene er langt bedre utstyrt med avanserte nattsikter og sånt.

    Hvis et russisk marionette styre skulle bli innsatt i Kyiv, så mener mange her at det blir en kortvarig affære fordi det ikke har noen støtte i befolkningen.

    Dessverre heller jeg mot analysen som sier at Putin vil innføre et ekstremt brutalt regime med masse militære stasjonert rundt i landet de første årene, hvor hundrevis/tusenvis av opposisjonelle vil bli fengslet. Hvis store folkemengder demonstrerer vil det ikke nøles med å skyte skarpt for å holde kontrollen og for å avskrekke. Dette vil bli et nytt Hviterussland i metoder.
    Og dessverre, en ekstrem elektronisk overvåkning av befolkninga vil bli innført, noe Putin kan.
    Gradvis blir befolkninga mørnet og dagliglivet vender tilbake.
    Men faen det blir trist hvis dette blir realiteten.
    Du har sikkert et poeng. Et folk kan kues, men Ukraina er stort, veldig stort. Og som jeg var inne på tidligere her; ukrainerne er fullgalvaniserte mot alt med russisk dialekt nå. Om de føler det er verre å leve under et russisk åk enn å dø i kampen mot det så har Putin sørget for et evig forbruk av unge menn i sin beste alder. Han skal ha god kontroll på media for å skjule det i lengden.
    Og da har vi enda ikke vurdert hva de internasjonale sanksjonene kommer til å koste Russland i tillegg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn