Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.440
    Torget vurderinger
    2
    Fra NTB

USA og Polen forhandler om fly til Ukraina
    USA og Polen forhandler om en avtale der Polen skal sende gamle kampfly til Ukraina, i bytte mot nyere fly fra USA, bekrefter utenriksminister Antony Blinken.
    Blinken møtte lørdag Ukrainas utenriksminister Dmytro Kuleba på grensa mellom Polen og Ukraina og fortsatte søndag til Moldova.
    The Wall Street Journal meldte søndag om forhandlingene med Polen, som skal ha skutt fart etter at Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj lørdag hadde et videomøte med amerikanske senatorer.
    På spørsmål om hva Ukraina trenger aller mest, skal Zelenskyj ifølge avisas kilder ha svart jagerfly.
    Blinken bekreftet søndag dette.
    – Jeg kan ikke si noe om tidsplanen, men jeg kan si at vil ser svært, svært aktivt på dette, sa han under besøket i Moldova.
    Ifølge The Wall Street Journal diskuteres det om Polen kan gi sine gamle kampfly, produsert under sovjettiden, til Ukraina, i bytte mot nyere amerikanske kampfly av typen F-16.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror det er all grunn til å stoppe og tenke seg om litt ift leveranser av kampfly til Ukraina.

Klippet fra FT nettopp:

"...Nato presents an altogether different kind of problem for Russia. Nikolai Patrushev, a close adviser of Putin, said in 2009 that Russia might launch a pre-emptive nuclear strike “to repel an aggression with the use of conventional weapons not only in a large-scale but also in a regional and even local war”. Patrushev was essentially outlining a scenario in which a superior conventional force such as Nato attacked Russia. Patrushev’s view did not in the end inform Russia nuclear doctrine. But his message remains and highlights that tactical nuclear weapons are intended to send the following message to Nato leaders: “You may have a more impressive military than I do, but I care a lot more and will kill us all if necessary.”

Now, the Russian military is heavily engaged in Ukraine and thus particularly vulnerable to a Nato conventional attack in Belarus and western Russia, as well as in Ukraine. So in the current scenario, Russian leaders are most likely to use a tactical nuclear weapon to prevent or put an end to Nato intervention. In theory, therefore, it should be straightforward to avoid that outcome by not intervening. The west, in the minds of its own leaders, has no intention of intervening so they may not feel there is much chance of nuclear escalation. The problem is that, given the paranoia of Russian leaders, they probably expect Nato intervention, and may even believe it is already happening given European and American arms deliveries and Nato troop movements to eastern Europe. They may view Nato troop concentrations in states on Ukraine’s eastern flank as potential intervention forces and they may lack sufficient precision-guided weapons in their already very depleted inventory to attack them conventionally. They might also view weapons depots in neighbouring states that are supplying Ukrainian government forces as legitimate targets. Russian attacks of these sorts are not likely, but they are possible. Beyond the horrible death and radioactive fallout they would cause, such attacks would cross the nuclear threshold for the first time since 1945 and thus open the path to further nuclear escalation to the strategic level (ie the end of the world).

Given that we very much want to avoid that, western leaders might think about taking steps to make it even less likely. Such steps would involve thinking carefully about how the Russians understand “intervention”. Russian leaders, for example, might see volunteers from Nato countries filtering into Ukraine as covert advance guards for a full-scale intervention. They might regard arms convoys coming to Ukraine from Nato states as the functional equivalent of intervention. And, depending on their orientation, they might see troop dispositions in eastern flank states or troop movements to, say, help manage refugee flows at the border as a precursor to intervention. If it is truly not the intention of western leaders to intervene, they should make sure that their forces act in ways that will convince Russian leaders of that.

The world may depend on it."

Jeremy Shapiro, The writer is research director at the European Council on Foreign Relations and a former official in the US state department

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.914
    Har tenkt litt. For mye igjen, som vanlig; Ref hogens innlegg her. Det begynner vel kanskje å gå opp for lille Hitler i Moskva at det er imperiet hans som kjemper for livet i Ukraina. Riktignok ligger Ukraina igjen i ruiner når de er ferdige, men på veien dit spørs det om oligarkiet hans får banesår. Så lenge ukrainerne har noe å skyte med ødelegger de det de kommer over av russisk personell og materiell. Tror de ukrainske veiskiltene stemmer. Alle veier der borte fører til helvete.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    2
    Har tenkt litt. For mye igjen, som vanlig; Ref hogens innlegg her. Det begynner vel kanskje å gå opp for lille Hitler i Moskva at det er imperiet hans som kjemper for livet i Ukraina. Riktignok ligger Ukraina igjen i ruiner når de er ferdige, men på veien dit spørs det om oligarkiet hans får banesår. Så lenge ukrainerne har noe å skyte med ødelegger de det de kommer over av russisk personell og materiell. Tror de ukrainske veiskiltene stemmer. Alle veier der borte fører til helvete.
    Mulig det er riktig, i så fall øker antakeligvis muligheten for kjernefysisk konflikt betraktelig.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.550
    60 åringene har funnet seg en ny panikk som må pleies

– Akkurat nå ser vi at folk overreagerer litt. Det er tendenser til hamstring. Vi får ikke så altfor mye, derfor er det viktig at folk ikke hamstrer.

-Torsdag forsvant alle pakkene en halvtime etter at apotekene fikk dem inn.

-Statens legemiddelverk har foreløpig ikke innført rasjonering på Jodix, til tross for at det meldes om mangel på legemiddelet. Regelverket sier at apotekene kan selge inntil 100 tabletter Jodix reseptfritt.

Men - legemiddelverket sier at det bør holde med én 10-pakning tabletter til en familie på fem.

Myndighetene anbefaler å ha jodtabletter i beredskap om man er under 40 år, gravid, ammende eller har hjemmeboende barn under 18 år.

Chowaniec sier mange av de som kjøper beredskapstabletter er over den anbefalte alderen på 40.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.826
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^ Er det ikke det ene de skal være paniske for, er det tydeligvis det andre. Heldigvis får man kjøpt dopapir nå. Det er da enda noe.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.550
    For en gangs skyld har det kanskje sine fordeler å ha unger som spiller fotball og. Dasspapir kan vel ikke sies å være en mangelvare. Og situasjonen skal eskalere kraftig før det blir et problem. 😅
    Hvis atombombene begynner å flakse rundt så er vel ikke det å tørke seg etter å ha driti i buksa det første man tenker på.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.599
    Sted
    Smurfeland
    60 åringene har funnet seg en ny panikk som må pleies

– Akkurat nå ser vi at folk overreagerer litt. Det er tendenser til hamstring. Vi får ikke så altfor mye, derfor er det viktig at folk ikke hamstrer.

-Torsdag forsvant alle pakkene en halvtime etter at apotekene fikk dem inn.

-Statens legemiddelverk har foreløpig ikke innført rasjonering på Jodix, til tross for at det meldes om mangel på legemiddelet. Regelverket sier at apotekene kan selge inntil 100 tabletter Jodix reseptfritt.

Men - legemiddelverket sier at det bør holde med én 10-pakning tabletter til en familie på fem.

Myndighetene anbefaler å ha jodtabletter i beredskap om man er under 40 år, gravid, ammende eller har hjemmeboende barn under 18 år.

Chowaniec sier mange av de som kjøper beredskapstabletter er over den anbefalte alderen på 40.
    Kan jo hende man har barn under 18 år selv om man er over 40 selv.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.599
    Sted
    Smurfeland
    Om ikke annet, godt at flere og flere russere viser sin avsky og tar avstand. Selv om de trolig betaler en høy pris for å vise hva de mener. Hvem vet hva de går gjennom etter at de blir kjørt bort av russisk politi.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.550
    Du uthevet at mange av de som kjøpte var over 40, og snakket om 60-åringer som hadde funnet seg en ny panikk å pleie. Fikk bare litt følelsen at du prøvde å sette noen i gapestokken. Beklager hvis jeg tok feil.
    Siterte bare han apotek mannen, hamstring er ikke bra.

Sist redigert:
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.550
    Noe går fortsatt som normalt skal vi tro meldingene;

Russland fortsetter med gassleveransene til Europa via Ukraina på normalt nivå, ifølge det statlige russiske energiselskapet Gazprom.

– Gazprom leverer russisk gass for transitt gjennom Ukrainas territorium i vanlig skala og i henhold til kravene til europeiske forbrukere, sier selskapets talsperson Sergej Kuprijanov til det russiske nyhetsbyrået Interfax.

I henhold til planen vil det søndag strømme rundt 109 millioner kubikkmeter med gass gjennom rørene til Europa.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.599
    Sted
    Smurfeland
    Siterte bara han apotek mannen, hamstring er ikke bra.
    Ok, sikkert bare jeg som misforstod hva du mente. Fikk assosiasjoner tl coronatråden og alle som sa at det var engstelige 60 åringer sin skyld at samfunnet stengte ned, og nå hamstrer de jodpiller isteden eller noe sånt. My bad.

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Før hadde vi Corona, nå har Russland satt i gang en krigssnøball som ingen klarer å stoppe. At dette blir en storkrig mellom nato og østen, er mer og mer sansynlig for hver dag som går, trusler og advarsler haggler i alle retninger og usa har en svak svak svak president. Jeg avslutter som jeg pleier. Jeg håper jeg tar feil.

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Ok, sikkert bare jeg som misforstod hva du mente. Fikk assosiasjoner tl coronatråden og alle som sa at det var engstelige 60 åringer sin skyld at samfunnet stengte ned, og nå hamstrer de jodpiller isteden eller noe sånt. My bad.
    Om 1 mnd kan norge være okupert, vi er vel svartelistet nå av russerne. Jeg har kjøpt hermetikk og havregryn. Passet er også sjekket i tilfelle nordmenn må flykte. Hvor det er lurt å flykte, vet ikke jeg.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.231
    Sted
    Oslo
    Om 1 mnd kan norge være okupert, vi er vel svartelistet nå av russerne. Jeg har kjøpt hermetikk og havregryn. Passet er også sjekket i tilfelle nordmenn må flykte. Hvor det er lurt å flykte, vet ikke jeg.
    Maldivene, det er jo der Putin's venner sender jollene sine. De burde vite.
    Tåler ikke mye stigning i havnivået riktig nok, men det er vel ikke presserende akkurat nå.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.599
    Sted
    Smurfeland
    Aner ikke, men kanskje til Sverige som er et ikke-NATO-land og ikke direkte rammet av eventuelle represalier fra Putzler?

Håper 'okkupert om en måned-scenarioet' er sterkt overdrevet og usannsynlig.

C

Cyber

Gjest
    Jeg får sitere meg selv: Går det først skikkelig galt skal jeg i det minste ikke dø mens jeg spiser Spaghetti a la Capri fra en boks!

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.334

En positiv endring i alle slike tider er at en får kalibrert hode og liv på ny. Man ser tydeligere hva som er viktig - man blir nødt til å ta et ståsted etisk i forhold til det som skjer - man innser at det er naboene og miljøet rundt en som en vil måtte ty til skulle krisen bli verre - det blir viktigere at det er mat i butikken enn om man har den siste TVen eller mobiltelefonen. Og så videre.
    Det er bare så synd at vi trenger sånne kriser for å få hodet på rett kjøl igjen og se hva i livet som er essensielt, som ren luft, mat på bordet og grunnleggende sikkerhet. Tilbake til utgangspunktet.

Men vær du sikker, når krisen er over, ting har stabilisert seg og oppturen er i godt sig, så er det nok tilbake til «dansen rundt gullkalven», for å bruke en bibelsk analogi. Fordi vi mennesker har så steike kort hukommelse. Vi må liksom ha krisen rett i bakgården, for å bli påminnet om den og hva som er viktig i livet.

Angående matsikkerhet, så kan jo @Gjestemedlem (hvis han leser) si litt om han fortsatt mener at det meste av jordbruk kan legges ned i Norge, fjerne alle subsidier og heller importere mat fra land der de klimatiske forutsetningene er bedre og billigst å produsere? (Jfr debatten vi hadde noen år tilbake). Trenger bare et kort svar med 2-3 linjer.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.746
    Torget vurderinger
    1
    Men vær du sikker, når krisen er over, ting har stabilisert seg og oppturen er i godt sig, så er det nok tilbake til «dansen rundt gullkalven», for å bruke en bibelsk analogi. Fordi vi mennesker har så steike kort hukommelse. Vi må liksom ha krisen rett i bakgården, for å bli påminnet om den og hva som er viktig i livet.
    Jeg er mer optimistisk og tror at vi har lært nå. Etter covid 19, og nå dette, er det åpenbart at vesten ser med uro på å gjøre seg avhengig av despotiske regimer, og jobber med å redusere avhengigheten. Japanerne har forlengst startet eksodus fra Kina.
    Her hjemme kan vi kanskje håpe på en annen forsvars- og landbrukspolitikk....

Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.746
    Torget vurderinger
    1
    Tja, kanskje spesielt for dem som ikke klarer å forstå hva han sier og tror industriarbeiderbakrunn nok hadde vært bedre for en arbeiderpartistatsminister til å lose oss gjennom denne krisen, enn hans mange år i diplomatiet.

Selv foretrekker jeg definitivt at vi har en utenrikspolitisk kompetent Støre snarere enn Solberg akkurat på dette skiftet.

Er ikke så sikker. I Ukraina har de en ex-komiker som president. Støres bla-bla-bla-dialog-bla-bla--dialog-bla-bla er den naive politikken som har fått oss dit vi er. Solbergs rævslikking av Kineserne er en skam. Nytter ikke snakke med despoter på denne måten; det oppfattes (med rette) som svakhet...

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.826
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nå har vel neppe Støre noen særlig skyld i invitasjonen i Ukraina....

Den tillegges vestens ledere òg befolkningens utrolige naivitet.

Får atter en gang minne om at Putin faktisk IKKE ble despot helt plutselig forrige torsdag.

Fivus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Antall liker
    650
    Torget vurderinger
    2
    Veien videre for Putin?

«For any rational leader, an immediate ceasefire, accompanied by a bogus claim of victory, would be an obvious way out. But logic and reason play no part in Putin’s “thinking”. This catastrophe recalls Iraq in 2003. How could anyone, however delusional, possibly believe a full-scale invasion was a good idea?»

Interessant sammenligning med Irak-invasjonen. Vi vet jo hvordan det gikk.Jo lengre Putin blir i Ukraina, desto sterkere blir motstanden. Fullskalainvasjon var et vanvittig sjansespill.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.550
    Siden jeg er i 60 årene selv så var det et forsøk på selvironi, hvis noen tok det ille opp så er jo det bra. Jeg reagerer på hamstringen, det er en veldig usympatisk type egoisme synes jeg. Samtidig så tror jeg ikke at det er 20-30 åringene som står for den største hamstringen.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.334
    Jeg er mer optimistisk og tror at vi har lært nå. Etter covid 19, og nå dette, er det åpenbart at vesten ser med uro på å gjøre seg avhengig a despotiske regimer. Japanerne har forlengst startet eksodus fra Kina, og i Europa jobbes det med mindre avhengighet av kina som vareleverandør. Ditto Russland som råvareleverandør.
    Her hjemme kan vi kanskje håpe på en annen forsvars- og landbrukspolitikk....
    Jeg er mer optimistisk jeg også, og håper vi tar lærdom. Tror vi kan være ved et vendepunkt.
    Store kriser kan faktisk være det som utløser at ting tar en helt ny og bedre retning, sånn i et historisk perspektiv.

Og så pleier jeg å se de store linjer i et holistisk perspektiv. Som at det kanskje tross alt ikke var så ille med de atombombene i japan i 1945, fordi vi da hadde et erfaringsgrunnlag og referansepunkt på hvilke enorme skader og lidelser den type våpen skaper. Vi så det med våre egne øyne, vi har historiske beretninger og vi har det på tape. Skulle tilsvarende erfaringer kommet på et mye senere tidspunkt i historien, kunne konsekvensene bli så enormt mye større og mer skadelig.

Så skulle noen i 2022 være så gærn å trykke på den røde knappen, så kan vi aldri si at vi ikke visste!

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.746
    Torget vurderinger
    1
    Lander 14 transportfly daglig med millitært materiell til Ukraina fra 22 giverland. Tror dette skal bli tøft for Russerne....

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.663
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Har ting endret seg så mye i verden egentlig? Eneste er at vi blir bombardert med informasjon og misinformasjon 24/7. Vel jeg tar meg en mediapause og forlater dere Morlocker med denne:

Peace out!🤘

Fivus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Antall liker
    650
    Torget vurderinger
    2
    Apropos informasjon og desinformasjon. Ukrainerne rapporterer live fra felten og muliggjør rask rapportering og oversikt over troppebevegelser, slag, all mulig nyttig informasjon for forsvaret. Alle deltar via sosiale medier. Presidenten er også på alle kanaler.

Putin har derimot åpnet opp en ny front: mot informasjon. Ingen skal ha tilgang til noe annet enn statsstyrt propaganda. Det er akkurat som om det ikke eksisterer folk der borte.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.557
    Mao som det pleier å være i Putins rike. Det som kanskje er nytt der i gården er at han har falt for eget grep ift sensur.

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Lander 14 transportfly daglig med millitært materiell til Ukraina fra 22 giverland. Tror dette skal bli tøft for Russerne....

Er jo krigserklæring mot Russland det der. En despot vil jo gå etter enhver medansvarlig for dette for å sjekke om det er noe krigerinstingt igjen blant naboene sine. Norge burde aldri sende våpen til Ukraina. Støre er en tosk som burde satset på å sikre Norges forsvar, gjenopprette heimvernet med 80000 mann, luftvern i byene og styrke brigade Nord samt gjenopprette kystcorvettene.

Jeg er ganske pesimist på Norges vegne fordi jeg er litt "overtroisk" og tror på profetier iallefall når de stemmer på en prikk som valdresprofetien. En 90 år gammel dame som i 1968 fortalte om et "syn" om Norge og 3VK.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn