Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.240
    Antall liker
    16.824
    Torget vurderinger
    2
    Som nevnt vel noen dusin sider tilbake er det alltids en åpning for at russiske soldater tar en tur hjem for å avsette Vladimir den Første, slik de i sin tid gjorde under Første store slagsmål for å kvitte seg med Nikolai den Andre.

    Det avhenger av hvorvidt vi "leser" Russland rett, eller ei. Kreml er villige til å spille til siste runde, tydeligvis. Noe tilsvarende utløste de russiske soldatenes mytteri i skyttergravene, litt over hundre år tilbake.
     

    WileECoyote

    Fersking
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    4
    Antall liker
    5
    Det er vel naturlig å forstå general Rydskojs uttalelser i ettermiddag om at Russland nå vil fokusere på å erobre hele Donbas som en erkjennelse av at de har mislyktes med å erobre resten av landet, og at de nå gir opp, ihvertfall inntil videre, det som åpenbart har vært plan A. Om det er riktig så er det big news. Det innebærer i så fall at de vil trekke seg tilbake fra Kyiev, oppgi det opprinnelig planlagte angrepet på Odesa, og generelt omgruppere og samle sine styrker i og rundt Donbas. De vil da naturligvis fullføre "frigjøringen" av Mariupol slik at de får denne mye omtalte landkorridoren sin til Krim, og så forsøke å bite seg fast i de okkuperte områdene. Rent militært kan vel det, i motsetning til det aller meste av det andre de har drevet med den siste måneden, nesten minne om noe rasjonelt. Ihvertfall om man er i "la oss redde stumpene" modus. De kan da i tillegg forsøke å selge fadesen inn som en seier på hjemmebane ved å late som om dette var planen hele tiden. Isåfall griper Putin nå dette som en "off-ramp". Det siste skurrer likevel en smule, idet jeg trodde han ville latt kjøttkverna gå for fullt noen uker til ihvertfall. Blir spennende å se om Rydsjovs uttalelser følges opp på bakken.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.151
    Antall liker
    8.517
    Torget vurderinger
    1
    de er gode på å gå etter top dogs

    Ikke bare Ukrainerne som går etter top dogs. Russiske soldater går etter sine egne....

    Fra VG:


    En russisk brigadekommandør i Ukraina, skal i følge vestlige tjenestemenn ha blitt drept av egne russiske soldater.
    Kommandør av en russisk motor-brigade, Oberst Medvechek, har angivelig blitt påkjørt og drept av sine egne menn, skriver Deborah Haynes, reporter i Sky News på sin twitter.
    Påkjørselen skal ha vært bevisst, og hevdes å være en følger av brigandens mange tapte kamper i Ukraina.
    Det legges til at også en russisk løytnant skal ha blitt drept i kamp i det samme tidsrommet. Dette gjør han til den syvende russiske kommandøren som har blitt drept siden starten av invasjonen.

    Det florerer rykter om stor misnøye blant de russiske styrkene. Ifølge en Amerikansk tjenestemann ser de russiske soldatene ut til å ha fått frostskader i Ukraina fordi de mangler klær som beskytter mot kulda
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    501
    For meg har ikke Larson vært et problem her inne de seneste fire-fem årene. Kan ikke huske presis når jeg satte ham på ignore. Han er et troll, som fikser indignasjon og pisser ned tråder.

    At andre gidder bruke tid på å engasjere ham ser jeg på som en kuriositet. Men nå er jeg begynt å ignorere dem også, siden de bidrar til å hjelpe ham med å pisse ned tråder.
    Er helt uenig. Han fremstår som den beherskede i denne tråden. Dessuten blir han litt kjendis av dere 😄. Så mye usaklige angrep og hodeløse innspill.
    Problemet er at fakta gjør at hoder koker i denne tråden 🤓
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.598
    Antall liker
    9.936
    Torget vurderinger
    2
    Putins fakta er det Larson forholder seg til, andre har andre kilder
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    501
    Propaganda, desinformasjon og whataboutisme er ikke ensbetydende med fakta, og bidrar utelukkende med støy.....
    Hvis noen kan bruke mye whataboutisme er jo det tegn på at man er på på en moralsk berg og dalbane. "Ikke gjør som jeg gjør, gjør som jeg sier" 😉
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.327
    Antall liker
    105.887
    Torget vurderinger
    23

    Are the Rats leaving a sinking ship. or...??


    Både Adolf og Josef kvittet seg med vantro og folk som ikke leverte.



    Ser ut som de utstøtte har fått seg nye sponsorer.....

    Putins nærmeste - ny sponsor.png
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.045
    Antall liker
    10.799
    Tenk heller på en som skulle finne på å komme litt sent inn i denne tråden som må skumme gjennom de samme argumentene utallige ganger. Nei, dere som har vært med i denne tråden siden starten; ignorer Larson, LarsErik og komfort fra nå av så øker kvaliteten med flere hundre prosent.
    Du mener som å skape sitt eget ekkokammer?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.045
    Antall liker
    10.799
    Når fakta gjør vondt prøver man å undergrave dette.
    Her tar du jo kapitalt feil. Om opplysninger treffer et eller annet (godt eller vondt), så sjekker man hvor mye fundament som finnes for sånne opplysninger. Fra en del folk har det dessverre en tendens til å være sterk mangel på kildesjekk som er problemet, ikke opplysningen i seg selv.
    Alt for ofte framstår det bare som uopplyst og dumt.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    501
    Tenk heller på en som skulle finne på å komme litt sent inn i denne tråden som må skumme gjennom de samme argumentene utallige ganger. Nei, dere som har vært med i denne tråden siden starten; ignorer Larson, LarsErik og komfort fra nå av så øker kvaliteten med flere hundre prosent.
    He he, jeg kommer aldri til å ignorere deg larkrla 🤩
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    8.603
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er da bedre at sånne synspunkter kommer til uttrykk her enn i et mørkt ekkokammer?
    Virker som de fleste her ikke lar seg påvirke, og dessuten kan vi òg ha godt av å høre andre stemmer.

    Det er jo ikke akkurat det at stemmene er divergende som er problemet, men at det samme pisset gjentas igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen uten opphold.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    837
    Antall liker
    594
    Torget vurderinger
    2

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.083
    Antall liker
    8.887
    Sted
    Oslo
    Det er jo ikke akkurat det at stemmene er divergende som er problemet, men at det samme pisset gjentas igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen uten opphold.
    Den mye omtalte ignorer knappen har jeg ikke funnet, og veit ikke om jeg hadde brukt.
    Men jeg har blitt en jævel på å scrolle!
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    501
    Her tar du jo kapitalt feil. Om opplysninger treffer et eller annet (godt eller vondt), så sjekker man hvor mye fundament som finnes for sånne opplysninger. Fra en del folk har det dessverre en tendens til å være sterk mangel på kildesjekk som er problemet, ikke opplysningen i seg selv.
    Alt for ofte framstår det bare som uopplyst og dumt.
    Så, hvis opplysningen ikke har den minste rot i virkeligheten...tar jeg da "kapitalt feil" ??
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    8.603
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Den mye omtalte ignorer knappen har jeg ikke funnet, og veit ikke om jeg hadde brukt.

    Når (🤞🤞🤞) du kommer dithen så er det bare å legge pekeren over navnet til søppelskyfleren, så kommer muligheten opp etter et øyeblikk.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.083
    Antall liker
    8.887
    Sted
    Oslo
    Det er jo kontrastene som gjør ting interessant.
    I forhold til Putin, så er jo nå en korrupt komiker med overseas account en vestlig helt.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.045
    Antall liker
    10.799
    Nei, jeg tror ikke det er det han mener i det hele tatt. Ikke burde det være så vanskelig å forstå heller.
    Jo, det er litt vanskelig å forstå, faktisk. I det øyeblikket du stenger deg selv ute fra motforestillinger, er du ute på glattisen. Kanskje det viktigste i vår samtid, dette, å takle motstand. Spesielt om den er underbygget og velartikulert.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    8.603
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hvis man kommer til et punkt der man må ignorere medforumister fordi man ikke takler det som skrives så er det på tide med en pause.
    Jo, det er litt vanskelig å forstå, faktisk. I det øyeblikket du stenger deg selv ute fra motforestillinger, er du ute på glattisen. Kanskje det viktigste i vår samtid, dette, å takle motstand. Spesielt om den er underbygget og velartikulert.

    Og igjen så har man øyensynlig overhode ikke forstått hvorfor trollene ignoreres... :rolleyes: Hint: det har nøyaktig ingenting med meningene som forfektes å gjøre.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.045
    Antall liker
    10.799
    Så, hvis opplysningen ikke har den minste rot i virkeligheten...tar jeg da "kapitalt feil" ??
    Jeg har notert meg at du innimellom serverer slike tøvete påstander som ikke har rot i noen kjent virkelighet. Så hvor vil du med spørsmålet?
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    4.460
    Sted
    Bartistan
    Jo, det er litt vanskelig å forstå, faktisk. I det øyeblikket du stenger deg selv ute fra motforestillinger, er du ute på glattisen. Kanskje det viktigste i vår samtid, dette, å takle motstand. Spesielt om den er underbygget og velartikulert.
    Når så du siste noe av det uthevede slaget?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.045
    Antall liker
    10.799
    Og igjen så har man øyensynlig overhode ikke forstått hvorfor trollene ignoreres... :rolleyes: Hint: det har nøyaktig ingenting med meningene som forfektes å gjøre.
    Og igjen har man øyensynlig overhodet ikke forstått hvorfor man ikke ignorerer de mest irriterende motstemmer. Hint: Folk er folk, vi kommuniserer ikke med russiske BOT's her på den norske, lille HiFi-sentralen.
    Her opplever man derimot å bli ignorert selv når man er enige i sak, men bare fordi man tar til motmæle. Det er rimelig nedsnødd om jeg skal være tydelig.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.948
    Antall liker
    4.382
    Har du lest læreboka i PsyOps du også? ;) :LOL::LOL:
    Har ikke det, men har blitt opplyst av eksperter på området (i norske medier) på en måte som ga en forklaring til noe jeg har observert en stund. Men dette er jo en type trolling som slutter å fungere når det blir gjenkjent for hva det er.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.948
    Antall liker
    4.382
    Det er da bedre at sånne synspunkter kommer til uttrykk her enn i et mørkt ekkokammer?
    Virker som de fleste her ikke lar seg påvirke, og dessuten kan vi òg ha godt av å høre andre stemmer.
    Hvis du snakker om Larson og Co så kan det være greit å lese det som handlinger i motsetning til meningsytringer. Denslags blir bare meningsytringer hos de dom sluker agnet med søkke og snøre, men da har de blitt håndlangere i løgnindustrien.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.948
    Antall liker
    4.382
    For meg har ikke Larson vært et problem her inne de seneste fire-fem årene. Kan ikke huske presis når jeg satte ham på ignore. Han er et troll, som fikser indignasjon og pisser ned tråder.

    At andre gidder bruke tid på å engasjere ham ser jeg på som en kuriositet. Men nå er jeg begynt å ignorere dem også, siden de bidrar til å hjelpe ham med å pisse ned tråder.
    Han målbærer den russiske løgnpropagandaen. I det lange løp er det ikke klokt å ignorere det, ettersom det hsr en viss smitte-effekt.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    To avoid potential legal responsibility for Moscow’s botched invasion of Ukraine, Russian elites are trying to distance themselves from Russian President Vladimir Putin, adviser to the Head of the President's Office Mykhailo Podolyak said in a tweet on March 25.
    According to him, the former Russian president and prime minister Dmitrii Medvedev is trying to absolve himself from responsibility for the conduct of Russia’s war on Ukraine by claiming that Putin makes all relevant key decisions.

    “Medvedev has publicly stated that the decision to conduct this massive special military operation (war) against Ukraine, including the destruction of civilian urban centers, was taken solely by the Russian president,” Podoliak’s message reads.

    “It’s an important signal – the (Russian) ruling elite is trying to distance itself, considering the legal consequences.”

    Earlier, Ukrainian state counter-propaganda body reported that Putin is losing the support of Russian oligarchs, who are reeling under the impact of Western sanctions.

     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.336
    Sted
    Smurfeland
    Og igjen har man øyensynlig overhodet ikke forstått hvorfor man ikke ignorerer de mest irriterende motstemmer. Hint: Folk er folk, vi kommuniserer ikke med russiske BOT's her på den norske, lille HiFi-sentralen.
    Her opplever man derimot å bli ignorert selv når man er enige i sak, men bare fordi man tar til motmæle. Det er rimelig nedsnødd om jeg skal være tydelig.
    Jeg kan faktisk godt skjønne at man ignorerer enkeltpersoner man finner vanskelig å tåle, hvis de er av typen som aldri gir seg.

    Men er veldig enig i det du sier om å ignorere alle som svarer vedkommende også. Virker muligens noe pompøst.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.141
    Antall liker
    36.679
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det avhenger av hvorvidt vi "leser" Russland rett, eller ei. Kreml er villige til å spille til siste runde, tydeligvis. Noe tilsvarende utløste de russiske soldatenes mytteri i skyttergravene, litt over hundre år tilbake.
    Om morgenen 26. august angrep tyskerne Samsonovs høyre flanke, i løpet av dagen og den påfølgende natten ble russerne påført store tap og falt bakover. Samtidig rykket russerne frem i sentrum og inntok Allenstein, men trakk seg straks tilbake da de ble klar over den store faren de tyske flankeangrepene innebar.

    Nå var François' artilleri kommet frem, og han angrep russernes venstre flanke tidlig om morgenen 27. august. Det voldsomme bombardementet fikk også denne flanken til å retirere, det samme gjentok seg dagen etter. Ludendorff beordret nå François til å flytte sine styrker fra flanken til sentrum, igjen nektet han da han skjønte at han var i ferd med å omringe Samsonovs armé. Omringningen ble fullført om morgenen 29. august.

    28. august begynte endelig den 1. russiske arméen under Rennenkampf å bevege seg for å komme Samsonov til hjelp, men den rykket for sent frem og delvis i feil retning. De to armèene møttes aldri.

    29. og 30. august prøvde den 2. arméen desperat å rømme ut av omringningen, men størstedelen ble enten drept eller tatt til fange. Slaget var tapt og den 2. arméen opphørte å eksistere. Natten mellom 29. og 30. august skjøt Samsonov seg i skogen utenfor Willenberg, han sa han ikke orket å fortelle tsaren at arméen hans var gått til grunne.[9]
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn