Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Larson skal ha kred for å ha meninger som ikke samsvarer med opinionen her. Det går litt på takhøyden her på forumet.

    Takhøyden er da slett ikke så ille. Egentlig.
    Jeg har fått smekk på finger av Høvdingen for å være for skarp mot et navngitt medlem, men det var egentlig helt greit.
    Noen gidder ikke høre de samme fraser gjentatt i det uendelige og har "mutet" noen, men det må da være greit det også.
    Så langt jeg har fått med meg er det vel ingen som har bedt Høvdingen kaste noen ut på grunn av det de skriver?
    Jeg finner det personlig litt fasinerende at det finnes personer her i landet hvor man har alle de alternative informasjonskanaler man måtte ønske, men da likevel ser verden like enøyd som russere som kun har Putins propagandamaskineri som informasjonskilde.
    Jeg forstår at russere som bor her i landet blir frustrert og oppgitt når foreldre og andre slektninger nekter å tro på dem når de forteller hvordan det hele henger sammen! Og jeg forstår også hvorfor de samme russere blir hyl hoppe forbannet når de treffer på nordmenn boende i Norge som ser denne krigen like enøyd som deres slektninger i Russland. Disse menneskene fortjener ikke pressefrihet, de fortjener ikke å bo i Norge er omkvadet, - utvis dem til Russland! Jeg personlig synes den straffen er i overkant streng, men at russere i Norge mener det kan jeg faktisk relatere meg til.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    9.171
    Antall liker
    17.610
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Apropos media, infokvalitet osv

    Synes norsk media generelt er temmelig dårlig. Mye ufiltrert motstridende nyheter, mengder av synsere som fortsatt får spalteplass tross åpenbart manglende reell innsikt og feilvurdering på feilvurdering, også har vi NRKs barnehagepedagogiske reportasjeformat med idiotiske spørsmål om selvsagtheter.

    Krever at man har tunga rett i kjeften når man skal prøve å sortere ut støyen.
    Prøv Al-Jazeera og BBC. De er noe bedre.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    3.946
    Torget vurderinger
    4
    Blir nok ikke billigere bensin fremover
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Glem ikke oppi alt dette at det faktisk er en fullskala krig vi ser. Og sannheten er gjerne det første offer.

    Den informasjonen vi får er SELVSAGT farget av mediets sympatier, noe annet er ikke å vente!
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.117
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg skjønner at det skaper kognitiv dissonans hos deg, men absolutt alle i hele verden er overrasket over hvor vanvittig kampvilje ukrainerne viser for å slippe å leve under din store helts styre.
    Kan jo legge til at mens kvinner og pensjonister kjemper mot russerne i Ukraina, så kjører russerne over sine egne offiser med stridsvogn, skyter seg i foten og nekter å følge orde.

    Til og med i Hviterussland så saboterer jernbanearbeiderne russerne og soldatene nekter å kjempe. Men her i Norge - så har vi et par stykker som heier på russerne - ganske skremmende faktisk, og det sier noe om hvor langt man kan greie å påvirke enkelte.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.004
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    henimot lyrisk, men treffer noe vesentlig. hvis identiteter næres av historier (eller narrativ som de dannede ofte sier), så omtales her destruksjonen av en historie og identitet (?).

     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Tullball! Sivilbefolkningen får trøkken. "Sannheten" kan du tørke deg bak med.

    Oida! Der traff jeg ganske så utilsiktet en øm tå!

    Ja selvsagt er det et Helvete å være sivilist i Ukraina nå! Men det er ikke så veldig mye greiere å være ukrainsk soldat heller!
    Og skal man være, eller forsøke å være noenlunde balansert så er det ikke helt greit å være russisk soldat der heller!

    Ja sivilbefolningen får trøkken når russerne fokuserer på å drive krig mot sivile. Men du kan jo begynne med å sende en mail og

    klage til: oslo@mid.ru eller ringe 22 55 32 78. De åpner igjen på mandag klokka 08:00
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Oida! Der traff jeg ganske så utilsiktet en øm tå!

    Ja selvsagt er det et Helvete å være sivilist i Ukraina nå! Men det er ikke så veldig mye greiere å være ukrainsk soldat heller!
    Og skal man være, eller forsøke å være noenlunde balansert så er det ikke helt greit å være russisk soldat der heller!

    Ja sivilbefolningen får trøkken når russerne fokuserer på å drive krig mot sivile. Men du kan jo begynne med å sende en mail og

    klage til: oslo@mid.ru eller ringe 22 55 32 78. De åpner igjen på mandag klokka 08:00
    Tydeligvis på tuppa. Svarer raskere enn jeg rekker å redigere.

    Men svaret er rett og slett flåsete og uten tegn til refleksjon over situasjonen eller dypere dykk enn under kulene.
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.020
    Antall liker
    4.463
    Glem ikke oppi alt dette at det faktisk er en fullskala krig vi ser. Og sannheten er gjerne det første offer.

    Den informasjonen vi får er SELVSAGT farget av mediets sympatier, noe annet er ikke å vente!
    Både og. Det drives mye nøktern nyhetsformidling. Hvor sympatien ligger sier seg selv, men det betyr ikke at informasjonen ikke er troverdig.

    Jeg fulgte med på gulf-krigen på cnn i 90-91. Etter noen få dager var vi prisgitt det som den amerikanske styrken slapp ut av film og uttalelser på pressekonferanser. Denne gangen er det lite kontroll på informasjonen. Bortsett fra i Russland

    Ren nyhetsformidling i den vestlige verden endret seg da flyhavariet på Hudson River i New York noen år tilbake ble formidlet av en Twitter-bruker før det kom i pressen.

    Forøvrig så er amerikanske nyheter proppfulle av nøkterne ekspertvurderinger av krigens utvikling. De sminker ikke utviklingen i krigen slik Putin gjør.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.269
    Antall liker
    10.301
    Sted
    Trondheim
    Riktig. Sivilbefolkningen får trøkken. "Sannheten" kan man tørke seg bak med.
    Som i alle kriger vel? Tyskerne gjorde det i WW2. De allierte i WW2 (Dresden og Hamburg bl.a.). Russerne gjorde det i WW2. Amerikanerne gjorde det i Vietnam. Russerne gjorde det i Aleppo. Og nå gjør de det igjen i Ukraina. So what's new. Skal man bare legge seg ned og la agressoren vinne?

    "gjorde det" == "lot det gå ut over sivilbefolkningen"
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Som i alle kriger vel? Tyskerne gjorde det i WW2. De allierte i WW2 (Dresden og Hamburg bl.a.). Russerne gjorde det i WW2. Amerikanerne gjorde det i Vietnam. Russerne gjorde det i Aleppo. Og nå gjør de det igjen i Ukraina. So what's new. Skal man bare legge seg ned og la agressoren vinne?
    AKA du tror det kommer noe positivt ut av å bare fyre på?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.862
    Antall liker
    10.351
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis man legger seg nedpå i Ukraina, hvor er det neste stedet man skal legge seg nedpå? Og stedet etter det osv?
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Høres ut som WWIII for meg.

    "Allerede dette at dere har rettssaker mot hverandre, er et nederlag for dere. Hvorfor lider dere ikke heller urett? Hvorfor tåler dere ikke heller tap"?
    1 Kor. 6:7
     
    Sist redigert:

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.382
    Antall liker
    1.893
    Fra et jordisk perspektiv? Ingenting. Du risikerer bare å høste det du sår. Du har bare parallelle psykologier å forholde deg til.
    Tror de som står i det et villige til å ta den risikoen. Mye tyder på det. Slutt å moralisere over folk som står til halsen i dritt som andre har påført dem
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Tror de som står i det et villige til å ta den risikoen. Mye tyder på det. Slutt å moralisere over folk som står til halsen i dritt som andre har påført dem
    Betyr det at jeg skal slutte å synes synd på eller kjenne på medlidenhet, hvis de selv har "valgt" det?
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg vet hva jeg mener. Vet du hva du mener i slike spørsmål? Som ikke har en klok bok å rådføre deg med, mener jeg? Skal man ta risikoen og tapene ved å stå i mot? Hva er konsekvensene? Betyr konsekvensene noe?
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.382
    Antall liker
    1.893
    Jeg vet hva jeg mener. Vet du hva du mener i slike spørsmål? Som ikke har en klok bok å rådføre deg med, mener jeg?
    Hvis det skulle være uklart for deg til nå kan jeg anbefale å bla noen sider tilbake her. Og skjønner også at det forøvrig er vanskelig for folk av boken å forstå at noen faktisk er i stand til å tenke en selvstendig tanke uten å slå opp i et sammensurium fra Cæsars tid.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Æh... Chamberlain og appeasement? En historisk markør. Chamberlain ble jo husket for å ikke forhindre krig (- men beveggrunnen var nok å unngå krig). Snarere for å ha undervurdert krigsviljen og beveggrunnene til Hitler. Nå er helvete løs i Ukraina. Du finner ikke en direkte paralell, men ønsket om fred og kompromissene som kan tenkes å skape fred, diskuteres i liten grad i denne tråd. Man er altså blitt litt anti-Chamberlain, og får det man ber om?

    Et paradoks i mitt hode.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.393
    Antall liker
    730
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Glem ikke oppi alt dette at det faktisk er en fullskala krig vi ser. Og sannheten er gjerne det første offer.

    Den informasjonen vi får er SELVSAGT farget av mediets sympatier, noe annet er ikke å vente!
    Ja og det er faktisk medier som har opprettet fact check om det som foregår siden det er enormt med feilinfo ute og går
    Noen journalister mener det er behov for og huske denne
    «During any global crisis, you’ll see visceral images and videos on social media claiming to show bombing, tanks — military action. Now more than ever, you need to stop and ask»


    1648254313858.png 1648254313858.png
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    23.160
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Fra et jordisk perspektiv? Ingenting. Du risikerer bare å høste det du sår.
    Nå dreier dette seg vel om, at Ukraine HAR VALGT å stå imot. Det er ikke vi som har beordret de til det. Og meningen er vel,
    at Putin skal få høste, det han sår. Er det virkelig så vanskeligt å forstå??
    Jeeezzz... stopper den ene, så starter den neste :(
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.914
    Antall liker
    38.386
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Betyr det at jeg skal slutte å synes synd på eller kjenne på medlidenhet, hvis de selv har "valgt" det?
    Det virker mer som du retter anklager mot de som ikke er villige til å akseptere uretten. De anklagene kan du overlate til vårherres dom, og slutte å kritisere de av oss med mer utpreget rettferdighetssans enn sans for blanko tilgivelse.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.590
    Antall liker
    503
    At sånne som det der sitter blant oss gjør meg kvalm.
    larson er troll med sin kvantitet. problemet er at det er mange ikke-troll som bedriver argumentasjon etter noen av de samme linjer. en kan jo hevde at det vi blir servert er talking points fra russisk propaganda, men det er mer enn det. det har også sitt element i en mentalitet som ikke nødvendigvis er putingenerert; tyskerne bruker uttrykket «putinforståer». og det er fremdeles de som henger fast i tenkingen om geopolitikk, hvor det er stormakters interessesfærer som er det dominerende paradigme (og enkeltland som bønder i spillet). koble dette sammen med nato-motstand og en dose antiamerikanisme (en sekkebetegnelse på så mangt), så er vi ikke lengre bare hos et forumtroll, men hos strømninger som det ville være dumt å avvise som troll; de er faktisk politiske meningsmotstandere.

    når vi i tillegg har hatt årtier med et politisk klima, hvor det å klø putin på balla ikke bare var basert på sterke pængeinteresser – london calling – men også en forståelse av at politikk nå var dialog og seminarvirksomhet og ikke makt – men derimot moralske imperativ som soft power –, så er denne appeasementpolitikk ikke noe som bare har et opphav i propaganda, men har vært en form for offentlig anerkjent politikkutøvelse; men da selvfølgelig under flagget til vår økonomiske egeninteresse. (tillegg: den omtalte tyske oppvåkning er jo nettopp havariet til denne tenkingen.)

    vi lever i et veldig broket politisk landskap for tiden. men jeg reagerer med henimot ryggmargsreflekser når folk som larson i sin retorikk får frihet til å bli et skjellsord! og han er ikke alene.
    Mye av tråden handler om Larson og hva han mener. Litt som heksejakt fra gammelt av. Flere har kommet med paranoide konspirasjonsteorier om at han og flere er ansatt av Putin 😳, da er det på tide å oppsøke fastlegen. Psykisk stress kan ta ovehånd til tider, spesielt i en tid som dette.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn