Ikke lett med restriksjoner
USA støtter Taiwan, for Taiwan er det kanskje ikke SÅÅÅÅ nøye
USA støtter Taiwan, for Taiwan er det kanskje ikke SÅÅÅÅ nøye
Det er en sterk overforenkling av moderne taktikk innen bakkekrig. For å si det slik look to Ukraina. De benytter seg av pansrede personellkjøretøy og stridsvogner ved siden av droner. Det blir det samme når det hevdes at jagerfly har utspilt sin rolle, droner kan gjøre samme jobben.Kristoffersen hadde kanskje eit poeng då han uttalte at han heller ville ha dronar enn nye tanks. Men det må vel ikkje vera anten/eller? Eller sagt på ein annan måte: er det gjeve at dronar vil funka like bra utan at ein også bruker konvensjonelt utstyr som missil, tanks og fly?
Noe har ihvertfall endret seg når mesteparten av tungt utstyr tas ut av Clas Ohlson droner. Hva skal vi med 70stk F35 uten apparatet rundt? Flyene er vel samlet på en flyplass også så 20 droner fra Clasern tar disse ut. Ev håndholdte rakettskytere.Det er en sterk overforenkling av moderne taktikk innen bakkekrig. For å si det slik look to Ukraina. De benytter seg av pansrede personellkjøretøy og stridsvogner ved siden av droner. Det blir det samme når det hevdes at jagerfly har utspilt sin rolle, droner kan gjøre samme jobben.
Look to Ukraina ,ønsker de seg jagerfly ?
Du får ta deg en tur og prate med de militære beslutningstakerne også kan du komme tilbake i denne posten og kommentere det faget. Det er rimelig stor forskjell fra de fagmilitære til politikerne som fusker med det ene og det andre, og som gjerne vil ivareta sine lokale interesser i trangdalen eller djupfjordenNoe har ihvertfall endret seg når mesteparten av tungt utstyr tas ut av Clas Ohlson droner. Hva skal vi med 70stk F35 uten apparatet rundt? Flyene er vel samlet på en flyplass også så 20 droner fra Clasern tar disse ut. Ev håndholdte rakettskytere.
Fregatter med 20 raketter til 20 mill hver? Hva hjelper det når den andre parten sender 30 luft eller vannbårne droner fra Clasern mot skuta?
Jeg tror forøvrig ikke man vil se kuler og krutt rundt Taiwan. Kinerserne er smartere enn som så, jeg tror man vil undergrave styresmaktene fra innsiden, kanskje kombinert med Cyber krig hvor ingenting elektronikk funker.
Staben i det norske militæret har vel knapt fullført grunnskole, så jeg håper man tenker seg om hva man velger å bruke pengene på.
Hvilke militærfaglige fora har du forankret dine forenklede og tildels "revolusjonerende" synspunkt i ? Går ikke i dybden på ovenstående, men vil bare nevne et par eksempe, først ditt maritime scenario - det ser man i Rødehavet i dag.Noe har ihvertfall endret seg når mesteparten av tungt utstyr tas ut av Clas Ohlson droner. Hva skal vi med 70stk F35 uten apparatet rundt? Flyene er vel samlet på en flyplass også så 20 droner fra Clasern tar disse ut. Ev håndholdte rakettskytere.
Fregatter med 20 raketter til 20 mill hver? Hva hjelper det når den andre parten sender 30 luft eller vannbårne droner fra Clasern mot skuta?
Jeg tror forøvrig ikke man vil se kuler og krutt rundt Taiwan. Kineserne er smartere enn som så, jeg tror man vil undergrave styresmaktene fra innsiden, kanskje kombinert med Cyber krig hvor ingenting elektronikk funker.
Staben i det norske militæret har vel knapt fullført grunnskole, så jeg håper man tenker seg om hva man velger å bruke pengene på.
Har virkelig fått sansen for Stoltenberg.Stoltenberg om Trump og NATO
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/..._pos1&utm_medium=dre-65bcf5eb695630abdbcdca2c
Hvilken Clas-filial fører slike? Mange vil være interessert.Fregatter med 20 raketter til 20 mill hver? Hva hjelper det når den andre parten sender 30 luft eller vannbårne droner fra Clasern mot skuta?
Bare mååå ha..MAGURA M5, hyllevare....
https://www.sykkelkomponenter.no/sy...9TdZdQfp6A7LQVh8-mO4A2Oai6Q_YwuwaAvOUEALw_wcB
Apropos denslags; Kai Eide i Klassekampen 30.01Litt mer om russisk påvirkningsoperasjoner
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/...aganda_-beskrives-som-minnealliert-1.16737774
for lett naive påvirkede myndigheter og tildels finnmarkinger
Tjaa....Ofte hevdes det at Vesten ikke vil få et «normalt» forhold til Russland på flere generasjoner og at Russland til og med vil gå til nye angrep, først og fremst mot baltiske stater. Dermed står hele regionen – ja, våre felles demokratiske verdier – i fare. Og Kina vil føle seg oppmuntret til å angripe Taiwan.
Jeg har liten tro på slike alarmistiske tanker. Russland har ansvaret for krigen. Landet er i dag farligere og mer uforutsigbart enn for 20 år siden. Men etter erfaringene fra aggresjonen mot Ukraina tror jeg det er lite som frister Russland til flere kriger. Våre verdier er ikke først og fremst truet av Russland. De er truet innenfra – av politisk turbulens i USA og krefter i europeiske land. Det har lite med Russland å gjøre.
Med vanlig forbehold om at ikke alt på internett er sant så var det en fyr som sa at han var ex navy officer som sa at det egentlig ikke var doktrine å senke skip, noe som faktisk er ganske vanskelig siden krigsskip veldig er bygget for ikke å synke. Det hold lenge med "mission kill" som betyr å ta ut broen og våpensystemene, noe som er mye enklere å gjennomføre. Om skipet sank var det ren bonus og fyren mente at det i stor grad skjer pga elendig tilstand på mye av de russiske marinefartyene. Store torpedoer er stort sett det eneste som mer eller mindre er garantert å senke noe om man får et godt treff.Fartøyet gikk altså ned med mann og mus, ser det ut til.
Usikker på Tjaa
Videoene var ganske interessante som post-mortem. Det første treffet var på et fungerende skip, varm eksos fra turbinrørene. Deretter en treff på siden av maskinrommet. Neste drone bakfra viste kaldere eksosrør - turbinene hadde stoppet. Så kjørte en ny drone inn i maskinrommet i hullet fra den første, detonerte, og satte av skipets egne missiler like over (formodentlig P-270 «Sunburn» med 300 kg stridshode pr stk). Det ble en soppsky. Finito, rett ned med hekken først, og nok en trussel mot sivile mål eliminert.Med vanlig forbehold om at ikke alt på internett er sant så var det en fyr som sa at han var ex navy officer som sa at det egentlig ikke var doktrine å senke skip, noe som faktisk er ganske vanskelig siden krigsskip veldig er bygget for ikke å synke. Det hold lenge med "mission kill" som betyr å ta ut broen og våpensystemene, noe som er mye enklere å gjennomføre. Om skipet sank var det ren bonus og fyren mente at det i stor grad skjer pga elendig tilstand på mye av de russiske marinefartyene. Store torpedoer er stort sett det eneste som mer eller mindre er garantert å senke noe om man får et godt treff.
OK, da leser du min Tjaa ganske annerledes enn den var ment.Usikker på Tjaa
Jeg er ganske så sikker;
avslappingen med russerne siden murens fall viser oss hvor gale det kan gå
Europa og vestens respons på den agressive russerne viser oss hvor "flinke" våre naboland og militære støttespiller er, og hvor mye de kan stoles på
Militær støtte til ukraina viser hvor vanskelig det er og hvor lang tid man bruker på militær kampkraft og logistikk; det nytter ikke å løpe ut og ned i kjelleren etter pistolen når spesialoperasjonen står i porten med maskingevær (og biler med blod og krematorier)
Jeg tar ikke sjansen, gjør du?
I den sammenheng er ikke Tjaa godt nok for meg, man må som samfunn være slik speideren er; alltid beredt
Forresten i den sammenhengen (altså Tjaa), hva tenker du er den rette responsen på russernes oppførsel feks på svalbard?
Forundret meg litt angående fartøyets manglende bruk av skipets CIWS system. Det har (nå på havbunnen) 2 X A630 Gatling type 30mm kanoner (5000 sk/min) med radar- og elektro-optisk basert ildledning. Hva dette skyldes ? Manglende målløsning grunnet ? Nærgrensen til radaren? Eloptikken da ? Dårlig trente operatører ? Kven veit.Videoene var ganske interessante som post-mortem. Det første treffet var på et fungerende skip, varm eksos fra turbinrørene. Deretter en treff på siden av maskinrommet. Neste drone bakfra viste kaldere eksosrør - turbinene hadde stoppet. Så kjørte en ny drone inn i maskinrommet i hullet fra den første, detonerte, og satte av skipets egne missiler like over (formodentlig P-270 «Sunburn» med 300 kg stridshode pr stk). Det ble en soppsky. Finito, rett ned med hekken først, og nok en trussel mot sivile mål eliminert.
Det så ut til at skytingen mot dronene var forholdsvis finkalibret, kanskje bare håndvåpen eller i høyden mitraljøser. Ingen Phalanx CIWS med 4000 skudd i minuttet der.
Det var også litt interessant hvor dette skjedde. Lake Donuzlav - huh? Tydeligvis inne i bukten ved marinebasen som muskovittene stjal fra Ukraina i 2014.
Vis vedlegget 992052
Donuzlav - Wikipedia
en.wikipedia.org
muskovittene har greid kunststykket å miste svartehavsflåten i kamp mot et land uten marine.