Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.882
    Antall liker
    2.082
    Sted
    Bergen
    Iran; perfekt powerskvis mot USA; Gaza/Israel og russland/Ukraina

    Nå dette blir kanskje mer spenning en selv hva de største adrenalin junkiene kan tåle, dessverre.
    USAs røde linjer kommer antagelig til å bli skikkelig testet, dersom de fremdeles har noen igjen. De ryker jo langsomt dag for dag.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.882
    Antall liker
    2.082
    Sted
    Bergen
    Vet at du sitter med mye førstehåndskjennskap til situasjonen i Ukraina, så jeg leser dine innlegg med stor interesse.
    Min kommentar var ingenlunde ment som trolleri, mer som en respons på de senere dagers nyhetsoppslag om at stadig flere ukrainere ser ut til å mene at det kan bli nødvendig å avstå territorie i bytte for fred. Og som en konsekvens, blir det dermed rart om omkringliggende land skal forsøke å få dem til å sloss for noe annet enn det de selv vil.
    Samtidig erkjenner jeg for lite kunnskap om saken til å ha for sterke oppfatninger. Jeg imøteser dine innlegg, da disse gir god, relevant info.
    Problemstillingen er kompleks, men kan også sees veldig enkelt;
    På den ene siden Ukrainas rett til å bestemme egen skjebne vs
    Europa som nå kanskje endelig innser russernes langsiktige tsar imperium politikk som påvirker sikkerheten til europa
    Som tidligere skrevet, det er i Europas beste interesse at Ukraina holdes slik det var før putler begynte sin ekspansjonskrig.
    Størst mulig Ukraina = putler lengre unna Europa = større europeisk sikkerhet (siden a-våpen kun er avskrekking)
    Og det er en skikkelig urix politisk utfordring
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    2.085
    Antall liker
    2.707
    Sted
    Portugal
    USA skickar stödpaket värt över en miljard
    USA annonserade under fredagen ett nytt militärt stödpaket värt drygt 1,3 miljarder kronor till Ukraina, rapporterar Reuters.
    Paketet innefattar bland annat stingerrobotar, ammunition och pansarvärnssystem.
    Det är det tionde bidraget av utrustning till Ukraina från USA sedan april, uppger John Kirby, talesperson för USA:s nationella säkerhetsråd.
    Enligt ett pressmeddelande från USA:s försvarsdepartement ger det militära stödpaketet Ukraina "ytterligare möjligheter att tillgodose sina mest akuta behov".
    SVT
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.115
    Antall liker
    10.035
    Sted
    Trondheim
    Er det noen som vet hvor mange fly som ble ødelagt på flyplassen i Lipetsk da alle glidebombene eksploderte?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.426
    Antall liker
    37.356
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som vet hvor mange fly som ble ødelagt på flyplassen i Lipetsk da alle glidebombene eksploderte?
    Nei, jeg tror ikke noen vet det ennå, hvertfall ikke offentlig som jeg har sett. Jeg tviler på at det gikk med spesielt mange fly. Men jeg har sett en kommentar hvor en muskovittisk milblogger forklarte mangelen på effektive flyangrep mot de ukrainske styrkene med at en strategisk Tu-95 nettopp hadde landet i Lipetsk for å laste opp cruisemissiler da det smalt.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.767
    Antall liker
    7.722
    Vet at du sitter med mye førstehåndskjennskap til situasjonen i Ukraina, så jeg leser dine innlegg med stor interesse.
    Min kommentar var ingenlunde ment som trolleri, mer som en respons på de senere dagers nyhetsoppslag om at stadig flere ukrainere ser ut til å mene at det kan bli nødvendig å avstå territorie i bytte for fred. Og som en konsekvens, blir det dermed rart om omkringliggende land skal forsøke å få dem til å sloss for noe annet enn det de selv vil.
    Samtidig erkjenner jeg for lite kunnskap om saken til å ha for sterke oppfatninger. Jeg imøteser dine innlegg, da disse gir god, relevant info.
    Jeg beskylder deg heller ikke for å trolle, men jeg fremsetter argumenter for hvorfor russisk propaganda det siste året har prioritert å skape et inntrykk av at det er vesten som drar ut denne krigen på bekostning av ukrainske sivile.

    Zelenskyy har vært krystallklar fra starten av om at det er bare er ukrainerne selv gjennom folkeavstemming som har noe mandat til eventuelt avstå ukrainsk land i bytte mot fred. Har ikke registrert en eneste vestlig politiker utfordre ham på dette.

    Dette må ikke forveksles med hva vestlige analytikere måtte spekulere i hva de mener det mest realistiske utfallsrommet til enhver tid måtte være.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    2.156
    Antall liker
    1.449
    Torget vurderinger
    2

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.283
    Antall liker
    3.521
    Torget vurderinger
    1
    The Navy is clearing the Black Sea of Russian junk! In the night, they struck one of the gas towers in the sea area, where the enemy had placed technical reconnaissance equipment and held up to 40 personnel. Now these are underwater and at the same time fried katsaps. The gas platform is still burning. The Navy of the Ukrainian Armed Forces is armed with twin Sea Baby drones with a range of up to 1,000 km and a warhead of about 900 kg, so the Russians will have fewer and fewer chances to survive in the Black Sea. I am attaching an exclusive video of a successful strike by our sailors.

     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.767
    Antall liker
    7.722
    Portugiserne lever nok i fortsatt frykt for at det bare er et spørsmål om tid, gitt hvor godt denne tredagers spesielle folkemordsoperasjonen har gått til nå, før russerne inntar Lisboa og proklamerer at alle bacalao-oppskrifter fra nå av må danderes med et generøst dryss av dill.

    For det har tross alt Medvedev, som sannsynligvis ble hyret mer for å få Putin til å virke høy og mørk enn hans forkjærlighet for nyere Deep Purple, sagt.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.794
    Antall liker
    11.508
    Torget vurderinger
    2
    Portugiserne lever nok i fortsatt frykt for at det bare er et spørsmål om tid, gitt hvor godt denne tredagers spesielle folkemordsoperasjonen har gått til nå, før russerne inntar Lisboa og proklamerer at alle bacalao-oppskrifter fra nå av må danderes med et generøst dryss av dill.

    For det har tross alt Medvedev, som sannsynligvis ble hyret mer for å få Putin til å virke høy og mørk enn hans forkjærlighet for nyere Deep Purple, sagt.
    Som livslang fan av nettopp Deep Purple, kan jeg tilføye at til tross for tidligere utveksling av både gaver og høflighetsfraser, er IKKE Deep Purple lenger fan av Medvedev. De er all in for Ukraina.
    (Ligger en del innlegg ute på verdensveven på temaet 🙂)
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.767
    Antall liker
    7.722
    Som livslang fan av nettopp Deep Purple, kan jeg tilføye at til tross for tidligere utveksling av både gaver og høflighetsfraser, er IKKE Deep Purple lenger fan av Medvedev. De er all in for Ukraina.
    (Ligger en del innlegg ute på verdensveven på temaet 🙂)
    For all del. Ikke ment å disse Deep Purple per se, selv om jeg personlig mener de historisk har vært like oppskrytt musikalsk som The Who og Oasis. Hvem lytter til dem i disse dager bortsett fra de som har gjort så og knyttet bånd siden deres kommersielle storhetstid?

    At jeg personlig har en aversjon mot lokale nærradiofavoritter som «Smoke on the Water» skal jeg la ligge.

    Min referanse til Deep Purple var og er at da Medvedev ble innsatt som marionett president, så inviterte han, av alle, Deep Purple for å fremstå som kul. Han kunne like godt ha invitert David Hasselhoff for å demonstrere hvor langt unna toneangivende vestlig kultur han og Russland var ved sin innsettelse.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.794
    Antall liker
    11.508
    Torget vurderinger
    2
    Du har nok gått glipp av noen viktige øyeblikk i Purple's historie, men sånt skjer.
    Enig i at "Smoke..." ikke er noe høydepunkt. Ta en tur til Asker en dag, så kan jeg lære deg litt folkeskikk! 🎸😁
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.419
    Antall liker
    2.955
    Ikke noe heia-rop fra USA etter at Zelenskyjs menn har gått inn i russland. Bare en uttalelse om at de prøver å danne seg et oversiktsbilde over hva som skjer og hva formålet med operasjonen måtte være.
    Underforstått i uttalelsene ligger en liten bekymring over utviklingen.

    Tormod Heier svarte på et spørsmål i går om de vestlige våpnene som pr nå brukes inne på russisk terriotorie, om dette er i strid med de restriksjonene som ukrainerne har fått mht bruk av vestlige våpen på russisk jord. Til det svarte Heier at det er nok innenfor det som gjøres nå.
    Men det er fremdeles en bekymring i USA at Putin kan bli presset så langt inn i et hjørne, at det å bruke A-våpenet kan bli sett på som det minst ille av alle onder, i følge Heier. Derfor begrensninger på hvilke typer våpen Ukraina kan bruke på å ta ut mål inne i russland.

    Implisitt i svaret til Heier er egentlig at Ukraina er dømt til å kjempe med ei hånd på ryggen. Den ene parten i krigen har ingen begrensninger i bruk av konvensjonelle våpen, mens den andre parten er gitt begrensninger. I en forlengelse av det Heier sier ligger det faktum at toppene i USA og Nato ikke ønsker å påføre Putin et direkte militært nederlag i Ukraina.
    Dette er blitt elefanten i rommet, det som etterhvert er ganske åpenbart, men som ingen skriver om.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.754
    Antall liker
    1.090
    Det har virker slik for meg også i lang tid. At USA /Nato ønsker en langvarig seigpining og håper at Russland bare gir seg etterhvert og drar hjem uten å føle på at de har lidd et nederlag. De tar seg jo av media på hjemmebane med sine særegne metoder.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    861
    Antall liker
    616
    Torget vurderinger
    2
    Amerikanerne har nettopp vedtatt en ny hjelpepakke inkl våpen. At de har hatt uenigheter utad kan ha vært et taktisk grep for å tåkelegge offensiven. USA holder seg fremdeles til nøytrale vendinger. Jeg tror ingen ser atom-eskalering som realistisk. Det har vært dekket gjentatte ganger i denne tråden. Det er vel til slutt bare Putin-apologeter som kommer drassende med denne trusselen. I vanvare over mangelen på alternativer.

    Det diskuteres lite hvilket handlingsrom Putin nå faktisk har. Trekke styrker fra sør hele veien opp til Kursk? Trekke seg tilbake østover for å unngå knipetangsmanøver? Skal Kursk berges må en annen front lide. I mens faller helikopterne hans ned fra himmelen, transportkonvoier konsekvensutsettes og forsyningslinjer avskjæres. I denne situasjonen har Ukraina et koldtbord av handlingsrom, og dikterer hva som skal skje.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.426
    Antall liker
    37.356
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, selv på txitter blir muskovittene ledd ut når de påstår at de hører amerikanske/britiske/franske stemmer i invasjonsstyrkene (filmklippene som liksom skal vise det er fra 2022) og når de påstår at de blir beskutt med kjemiske våpen (internettet svarer med bilder av surströmming-bokser og «first combat use!»). De må selvsagt gjerne prøve å invadere Finland eller noe som «eskalering», men de vil fort ende opp med å få sin egen bakende servert på en kald tallerken.

    putin er totalt avkledd og ydmyket i et land som bare respekterer styrke og makt. Det hele kom som en total overraskelse på ham, og han kan ikke vite hva mer han heller ikke vet. Nå har Ukraina gått inn med ytterligere brigader både nord og sør for den første invasjonsstyrken. I sør har de rykket ca 25 km rett inn uten nevneverdig motstand på bare noen timer.

    1723325336321.png
    Edit: Korreksjon nå. Den «brigaden» var visst bare to lastebiler og et par kanoner. Total panikk.

    putin er i verdens strategiske dilemma nå. Han kan trekke ut styrker fra kjøttbølgene i Donbas for å sende tropper til kursk, men vet ikke hvilken sucker punch som venter på ham i øst hvis kan gjør det. Han kan utstede generell mobilisering, men da må han innrømme at den spesielle folkemordoperasjonen hans er i ferd med å bakfyre så til den milde grad som den faktisk er i ferd med å gjøre, og det vil være massivt upopulært med risiko for opprør. Han er i deep shit.

    Huskelapp til den det måtte angå: Ikke spill hverken sjakk eller poker med Budanov og Syrsky. Det kommer ikke til å gå spesielt bra. Og det kan tenkes at Budanov bløffet da han sa at det kan bli vanskelig å beholde mer land enn 1991-grensene.
     
    Sist redigert:

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    861
    Antall liker
    616
    Torget vurderinger
    2
    Det kan jo hende det befinner seg strategiske reserver mellom Kursk og Moskva… men hvis det ikke gjør det spiller Putin et meget høyt spill.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.426
    Antall liker
    37.356
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fjorårets sirkus med prigozhin viste jo at det ikke finnes noen strategiske reserver mellom kursk og moskva. Det var ingen ting som stoppet ham før nær ringveien rundt moskva, og den paraden var bare noen lastebiler med forbannede berserker og litt medbragt luftvern. Det huskes.

    Nå er det 8+ mekaniserte brigader med moderne utstyr og tusentalls droner som legger en 25-30 km «kill bubble» rundt sin egen fremrykning. Å slenge kolonner av mobiker på lastebiler mot noe sånt kan bare ende med veldig mange døde mobiker. putin har stort sett sluppet opp for panser (er nede på t-62’ere nå, må snart dra de siste t-55 og t-34 ned fra museumssoklene sine), mens (tyske!) Leopard og Marder løper fritt omkring ved kursk (!). Noen har spekulert i hop dette med en utsøkt sans for nattsvart humor, og det blir utført med nådeløs effektivitet.

    1723327728632.png

    1723328662378.png

    1723328862985.png

    Budanov ble spurt for noen måneder siden om hvordan han hadde tenkt å gjengjelde forgiftningsattentatet mot sin kone. Han svarte vel noe sånt som at alle ville få vite det når stunden kommer. Jeg tror den stunden nærmer seg nå.
     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.882
    Antall liker
    2.082
    Sted
    Bergen
    ..
    Implisitt i svaret til Heier er egentlig at Ukraina er dømt til å kjempe med ei hånd på ryggen. Den ene parten i krigen har ingen begrensninger i bruk av konvensjonelle våpen, mens den andre parten er gitt begrensninger. I en forlengelse av det Heier sier ligger det faktum at toppene i USA og Nato ikke ønsker å påføre Putin et direkte militært nederlag i Ukraina.
    Dette er blitt elefanten i rommet, det som etterhvert er ganske åpenbart, men som ingen skriver om.
    Angsten for hva som skjer etterpå er helt klart stor i vesten, og det ligger i
    - hvem overtar etter putler
    - er denne/disse mer gal en putler og har no limits
    - vil a våpenarsenalet til russland bli spredd rundt til mange andre land med mange gærninger?

    putler er ikke bra, men han vet hva våpnene kan og ikke kan gjøre. Dvs han skjønner konsekvensene av å bruke de, det er ikke sikkert arvtageren/e skjønner det like bra
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    861
    Antall liker
    616
    Torget vurderinger
    2
    Noe må uansett gjøres med Russland. Ingen er tjent med at de utvikler seg til et Nord-Korea light som lar sin interne volds- og maktkultur gå utover andre.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.419
    Antall liker
    2.955
    Angsten for hva som skjer etterpå er helt klart stor i vesten, og det ligger i
    - hvem overtar etter putler
    - er denne/disse mer gal en putler og har no limits
    - vil a våpenarsenalet til russland bli spredd rundt til mange andre land med mange gærninger?

    putler er ikke bra, men han vet hva våpnene kan og ikke kan gjøre. Dvs han skjønner konsekvensene av å bruke de, det er ikke sikkert arvtageren/e skjønner det like bra
    Absolutt ikke uenig. Man vet hva man har i Putler, men ikke hva man får i en eventuell erstatter.

    På den annen side har fremtredende russere som lever i exil vært veldig tydelig på at Putinismen må dø og den blir ikke borte før Putin selv blir borte. Fordi sånn som det er i dag vil trusselen om mer aggresjon mot vesten alltid være tilstede, med Putin. Putins ord står fast om at oppløsningen av sovjet var den største geopolitiske katastrofen i moderne tid. En skade han tydeligvis prøver å reparere.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.426
    Antall liker
    37.356
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Absolutt ikke uenig. Man vet hva man har i Putler, men ikke hva man får i en eventuell erstatter.
    Det er et av de eldste argumentene i den sovjetiske propagandahåndboken. «Ikke gjør noe som kan destabilisere diktatoren, for det skjuler seg verre folk i kulissene, og dere vil vel ikke at de skal komme til makten?» Jeg tror det ble brukt i utenlandspropagandaen minst siden Stalins tid, så det er tydeligvis ganske effektivt. Mulig du har rett i at det også faktisk påvirker vestlig politikk, som jo er hensikten med det.

    Trikset er at den som videreformidler det, gjerne en vestlig akademiker eller politiker, låter tilsynelatende velinformert ved å antyde slikt, og at det derfor er et takknemlig argument å plante. Mottiltaket er å spørre «OK, så hvem er det du mener vi bør være mer redde for?» Det blir fort litt mer diffust.

    Gitt omfanget på folkemordet putin har satt i gang kan man jo spørre seg om samme argument ville vært gyldig om nazi-Tyskland. Man visste jo hva man hadde i Hitler, men etterfølgeren kunne jo blitt enda mye verre? Tror kanskje ikke det.

    Putins ord står fast om at oppløsningen av sovjet var den største geopolitiske katastrofen i moderne tid. En skade han tydeligvis prøver å reparere.
    Hvor vellykket reparasjonsforsøket er kan muligens diskuteres.
    1723369248709.png
    1723369490718.png
    1723369610075.png
    Den ene tingen en muskovittisk tsar ikke overlever er å tape en «liten» krig. Å underkaste seg en overmakt som mongolene, nuvel, men det er utilgivelig å tape en krig mot noen som i muskovittenes øyne står under dem selv på hakkestigen. Det fører til tsarens død.
     
    Sist redigert:

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    861
    Antall liker
    616
    Torget vurderinger
    2
    Vår utenriksminister virker ikke veldig bekymret for at en verre arvtaker skulle lure i Kremls kulisser, for russisk eskalering, eller for at norske våpen blir brukt på russisk territoritum.

    Tvert i mot synes han angrepet er et smart trekk.

     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.882
    Antall liker
    2.082
    Sted
    Bergen
    Så kanskje politikerne nær russland ser galskapen og vil bidra til/tar sjansen på ukjent politisk endring i russland etter putler
    Det er vel heller ikke åpenbart at det finnes en stor demokratisk bevegelse i russland som kan stå fram og holde ut mot de mer fascistiske elementene

    Men ei så lenge er det usa som bestemmer, og Biden har jo offentliggjort usas tilnærming som er, slik jeg oppfatter, fullt av «røde» linjer, derunder ikke regimeskifte

    så spørs det hva USAs politikk blir 21. Jan 25
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.426
    Antall liker
    37.356
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men ei så lenge er det usa som bestemmer, og Biden har jo offentliggjort usas tilnærming som er, slik jeg oppfatter, fullt av «røde» linjer, derunder ikke regimeskifte
    Bidens førsteprioritet er å ikke gjøre noe som får verden til å snuble inn i en atomkrig. Man kan nok mene at han har vært for forsiktig, men man kan forstå standpunktet. Å opprettholde regimet i moskva er ikke en del av det. Tvert imot har han kommet med uttalelser som dette:
    1723370406048.png
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.882
    Antall liker
    2.082
    Sted
    Bergen
    Ja, men samtidig/kort tid etter rettet hans administrasjon det til «..White House official said later were meant to prepare the world's democracies for extended conflict over Ukraine, not back regime change in Russia.»
    Jeg tror det stemmer fordi Biden har det med å «snuble» litt med sine budskap..

    jeg oppfatter at «not back regime change» er dagens politikk både i Europa og USA. Hovedsakelig fordi det ikke finnes en felles og stor nok samlet opposisjon som kan utgjøre en, kanskje, endring som står seg over tid.

    jeg ser også at Bidens administrasjon vil vite mer om intensjonene bak Ukrainas tur over grensa. Kanskje det vil gi avklaringer hva USA nå mener om regime skifte
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    2.156
    Antall liker
    1.449
    Torget vurderinger
    2
    Ukrainas president Volodomyr Zelenskyj sier at Russland brukte en rakett produsert i Nord-Korea mot Kyiv.

    En mann og hans fire år gamle sønn ble drept i angrepet.


     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.799
    Antall liker
    10.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦: "The Belarusian Ministry of Def…" - Mastodon 🐘 (mstdn.social)


    The Belarusian Ministry of Defense is transporting heavy military equipment, including tanks, armored personnel carriers and artillery, to the border with Ukraine. The equipment is being loaded onto trains for delivery to designated bases.

    A Ukrainian serviceman already commented:

    "I looked at the deployment of Belarusian tank units to our borders... What can I say, there is no EW or barbecues on the tanks, the crews have 100% no combat experience. Just a couple of hours work for us."
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.882
    Antall liker
    2.082
    Sted
    Bergen
    Som antatt, hviteruss blir nå, mest sannsynlig, mer aktivt involvert i krigen, unnskyld spesial operasjonen, i ukraina
    Nord-Korea støtter russerne med våpen
    Iran støtter russerne med våpen
    Iran støtter Hizbollah, hamas, houtier et al med våpen MØ
    For å sitere Øystein Sunde, «Detta b'ynner riktig å bli trivelig»; not
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.799
    Antall liker
    10.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hviterussland er ikke noe å bry seg om. Luka ønsker å bli sittende med makten. Iran derimot er noe dritt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.426
    Antall liker
    37.356
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil bli riktig overrasket om lukashenka gjør noe så dumt som å involvere seg direkte nå. Det vil koste ham makten og formodentlig livet, når han i stedet kan manøvrere omkring og foreslå seg selv som nytt overhode i «unionsstaten» belarus-muskovia når putins tid er ute. Fyren er smartere enn han ser ut til.

    Dessuten, potemkin rir fortsatt. En ting er å banke opp misfornøyde sivile, noe helt annet å møte en velutrustet og kampvillig motpart.
    1723376408905.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn