|
Norden alene har militær styrke nok til å senke muskovittenes Østersjø-flåte og tilhørende flyvåpen, kanskje også det som finnes av overflatefartøy i nordflåten deres, pluss å banke på dørene til alle kommandosentre i leningrad militærdistrikt. Seriøst.Er redd vi må etablere ett nytt forsvarsamarbeid uten USA men med Cananda og UK og hele Europa. Vi må innse at vi må klare oss selv. USA blir ustabile i mange år fremover.
Men er ikke Russland på reservetanken mht soldater nå? Tar jo 10-20 år å dyrke frem nye.Problemet er begrenset utholdenhet for å møte kjøttbølge etter kjøttbølge av dårlig utrustet infanteri som sendes inn for å absorbere kuler til vi går tomme for ammunisjon
Det er de, men det er et årskull nye 17-18-åringer hvert år, og når man ikke har noen som helst skrupler om verdien av menneskeliv kan det fort bli mange nok til å utgjøre et problem for oss så snart de stopper opp i Ukraina. De er i stand til å generere ca 1000-1200 nye pr dag.Men er ikke Russland på reservetanken mht soldater nå? Tar jo 10-20 år å dyrke frem nye.
Jøss, det var nytt for meg. Om det faktisk er et etablert begrep har det passert langt over hodet på meg. Jeg har i lang tid omtalt hviterussland som lillerussland eller tullerussland fordi de tydeligvis bare later som at de ikke er russland, selv om alle vet at putte har full kontroll og Luka ikke har hverken vilje eller evne til å gjøre noe på egenhånd.Belarus har vært kjent som Hviterussland og Ukraina som Lillerussland.
Historieleksjon: De rusiske rikene, vikingenes Holmgard og Gardarike, noen ganger Store Svitjod, strakk seg fra Østersjøen til Svartehavet. Ordet «rus» er det samme som det finske og estiske navnet på Sverige, Ruotsi, eller i navnet Roslagen i Sverige. Når arabiske handelsreisende beskrev møter med rusere langs elvene var det åpenbart skandinaviske vikinger de hadde støtt på.Jøss, det var nytt for meg. Om det faktisk er et etablert begrep har det passert langt over hodet på meg. Jeg har i lang tid omtalt hviterussland som lillerussland eller tullerussland fordi de tydeligvis bare later som at de ikke er russland, selv om alle vet at putte har full kontroll og Luka ikke har hverken vilje eller evne til å gjøre noe på egenhånd.
Men da ser det ut som at jeg må endre på vokabularet. Takk.
Ca 40000 aktive, 350000 i reserven, høyst tvilsom kompetanse, men det vil ikke hindre putin fra å slenge store deler av den mannlige befolkningen i kjøttkverna. Ni millioner innbyggere, så kanskje en million eller så kulefangere.Eh, forresten. I forfjamselsen over mitt verbale kløneri innså jeg helt hadde glemt å presisere at spørsmålet om _belarus_ fremdeles står igjen.
Ser vi for oss at putte kan mobilisere hele belarus mot Ukraina nå som han er i ferd med å gå tom for egne uønskede borgere? Hvordan er deres militærmakt? Og jeg antar at de ikke har donert alt utstyret sitt allerede, men har en hel del fullt fungerende utstyr og personell som lett vil kunne rekvireres av den nye tsaren.
Men i hva slags omfang er det snakk om?
Litt patetisk og tusseladdaktig fra de store politikere i Europa. Blir utelatt fra fredsdrøftinger mellom Russland og USA, men svarer da med et hastemøte i Paris for å understreke sin betydning. De snakker om hvem som som skal inngå i fredsbevarende styrker mens krigen er i full gang. Tiden er ikke inne for det og bra at det ble påpekt fra Tyskland. Hva de fikk ut av møtet er mindre viktig men folk legger merke til dette og kan få følger for fremtidige valg.![]()
Europeiske statsleiarar er i hastemøte om Ukraina i Paris
Debatten om å sende fredsstyrkar er forhasta og upassande, seier Tysklands forbundskanslar Olaf Scholz etter møte i Paris måndag.www.nrk.no
![]()
Europeiskt toppmöte i Paris – uppmanar till enighet
Europa stängs ute från de amerikansk-ryska samtalen om fred i Ukraina. Under måndagen samlades ledare från flera europeiska i Paris för ett blixtinkallat möte.www.svt.se