Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.228
    Sted
    Portugal
    USA:s fråga: Kan ni skicka trupper till Ukraina
    USA har som SVT Nyheter tidigare rapporterat begärt svar från Europas länder om vad de kan bidra med för att bidra till säkerhetsgarantier för Ukraina.
    Nu står det klart att USA vill veta vilka länder som kan tänka sig att skicka trupper till Ukraina som en del av en fredsuppgörelse, samt storlek på en eventuell europeisk styrka. Det rapporterar nyhetsbyrån Reuters som har tagit del av dokumentet.
    Dokumentet består, enligt Reuters, av sex punkter och innehåller bland annat frågor om vad Europas länder kan göra för att skärpa restriktionerna mot Ryssland och vilka eventuellt nya sanktioner som kan införas.

Nils Jönsson
    SVTReporter

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.124
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For noen tullinger. Kolonne med panser rett inn i minefelt dekket av droner. Hjalp ikke å veive med sovjet-flagget heller.

https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3liceysdbe22n
    1739729767214.png

Det er et eller annet som har foregått ved fronten de siste dagene, men jeg er ikke sikker på hva. Tapstallene har økt, spesielt for artilleri. Noen har startet en offensiv.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.751
    Kjenner vi moskuvittene rett vil en fredsbevarende styrke i Ukraina raskt bli å regne som et NATO angrep i all deres propaganda.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.324
    Torget vurderinger
    1
    Paul Warburg på youtube er fin å følge angående ukrainakrigen. Analyserer godt og er god på trenge gjennom all støyen.

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.228
    Sted
    Portugal

Svåra prioriteringar
    Det nu gällande försvarsbeslutet, som fattades i december, innebär att det militära försvaret får ett tillskott på över 170 miljarder kronor fram till 2030. Med dessa satsningar väntas Sverige då lägga 2,6 procent av BNP på försvaret.

Att höja denna nivå till runt 3,5 procent innebär att försvarsanslagen behöver höjas med ytterligare 60-70 miljarder kronor om året. Det mesta, kanske allt, av det reformutrymme som årligen uppstår i statsfinanserna skulle därmed slukas av försvaret.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.138
    Sted
    Trondheim
    Nå sies det fra mange at disse såkalte fredsforhandlingene er en scam fra russisk side. Økonomien i Russland er så dårlig av hvis krigen stanser vil alt kollapse og Putin er en "død mann". Hvis krigen slutter vil banksystemet kollapse og hele industrien som er basert på våpenproduksjon vil gå konkurs. All annen industri er jo konkurs allerede.
    Det er vel folk her som har greie på slikt- er det noe i det?

PS: Og de russiske angrepet mot Pokrovsk er visst også i ferd med å kollapse.

Wishmaster

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    3.670
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har sagt det hele tiden, men ikke her på HFS, at så lenge russland ikke tok Kiev de første dagene, så hadde de allerede tapt krigen. Ser for meg russland som et langt, stort og tungt godstog som er i ferd å kjøre utfor stupet hvor lokomotivet og de første vognene allerede er utfor og drar resten med seg. Russland har hverken økonomi, våpen eller mannskap til å holde på slik de har gjort. Hva som kollapser først er vanskelig å si, mange sier det enten blir politisk eller økonomisk, men jeg ser heller ikke bort i fra at det rakner militært slik det gjorde øst for Kharkiv i slutten av '22, med tanke på hva som skjer ved Pokrovsk og i kursk de siste dagene. Og, selv om krigen stopper i dag, vil russland gå mot avgrunnen fordi ingen vil handle med dem og de har heller ikke økonomi til bygge/reparere seg ut av det og heller ikke kvalifisert personell til å utføre jobbene fordi disse allerede enten er brukt opp i krigen eller flyktet landet, og at de ikke har noen venner igjen som vil hjelpe dem. For ikke å nevne alle de titusenvis av soldater som etter hvert kommer hjem med skader på både kropp og sinn som vil kreve sitt. Nedturen blir lang og dyp selv om russland blir oppdelt i mindre stater pga total kollaps.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.138
    Sted
    Trondheim
    Putin er avhengig av krig. Det øyeblikket krigen stanser er han politisk (og kanskje fysisk) død. Uten krig kan han ikke overleve. Så hvis krigen i Ukraina stopper vil han starte en ny, sannsynligvis vil han gå mot Litauen. Det er opplysninger om oppbygging av styrker i Belarus nå, og da er det Litauen som er i siktet. Polen tror jeg ikke han tør angripe.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.657
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Polen m.m. er vel med på leken umiddelbart uansett, hvis han angriper et et naboland og NATO-medlem. Om det ikke var for lidelsen og ødeleggelsen det medførte så skulle en nesten ønske at han forsøkte.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.138
    Sted
    Trondheim
    De må bare vente til de har lurt Trump til å trekke støtten til Ukraina (og dermed indirekte til NATO).

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.555
    Torget vurderinger
    4
    Er redd vi må etablere ett nytt forsvarsamarbeid uten USA men med Cananda og UK og hele Europa. Vi må innse at vi må klare oss selv. USA blir ustabile i mange år fremover.

Jens Christian JensenJens Christian Jensen • 2nd • 2ndPartner at Brinch & Partners I Until Ukraine wins, my posts reflect my personal viewsPartner at Brinch & Partners I Until Ukraine wins, my posts reflect my personal views
    20h • Edited • 20 hours ago
    Follow
    Russia has 1539 fighter aircraft or interceptor aircraft (May 2024). Europe do have 2008 fighter or interceptor aircraft.... Just a reminder that if Europe stands together, then russia do not stand a chance...

On top many of the russian aircraft are older types like the MIG-29, MIG-31, Su-27, Su-24, Su-25.... russia has less than 430 modern aircraft... At the same time Europe can send F-35s, JAS-39 Gripen, Rafale, Eurofighter Typhoons to counter the aging russian fleet.

Also Europe do have F-18, Mirage2000, F-16s, and FA-50

So YES, Europe can defend itself and Ukraine against russia without the US, if Europe stays united.

hashtag#Europe hashtag#Ukraine hashtag#standbyUkraine hashtag#EU hashtag#military hashtag#Gripen hashtag#militaryindustry hashtag#defenseindustry hashtag#investment hashtag#geopolitics hashtag#F16 hashtag#Mirage2000 hashtag#insights
    Activate to view larger image,
    Image preview

Sist redigert:

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.555
    Torget vurderinger
    4
    Kan dette gjøre en forskjell? Blir spenennde å følge

Jens Christian JensenJens Christian Jensen • 2nd • 2ndPartner at Brinch & Partners I Until Ukraine wins, my posts reflect my personal viewsPartner at Brinch & Partners I Until Ukraine wins, my posts reflect my personal views
    2d • Edited • 2 days ago
    Follow
    🚀 Ukraine to Receive 6,000 HX-2 Kamikaze Drones in 2025 – A powerful addition to the Ukrainian drone arsenal on the Battlefield. Helsing has announced a new order of 6,000 HX-2 loitering munitions for Ukraine, adding to an existing contract for 4,000 HF-1 drones. To meet demand, the company is opening a new factory in Germany, ramping up production to 1,000 HX-2 drones per month. Hald of these will be sent to Ukraine.

What makes the HX-2 stand out? While it shares a similar design to russia’s Lancet, its software-driven capabilities set it apart:
    ✅ Machine vision for precise targeting
    ✅ Advanced communication systems to resist electronic warfare
    ✅ AI-powered swarm technology, enabling multiple drones to coordinate attack

With a 100 km engagement range—nearly double that of the Lancet—the HX-2 can strike deep behind enemy lines, neutralizing long-range threats with precision.

As Ukraine continues to leverage cutting-edge military technology, the HX-2 is set to play a crucial role in shaping the battlespace.

Link to article by Defense Express: https://lnkd.in/dMNYbRmi

hashtag#Ukraine hashtag#DefenseTech hashtag#Innovation hashtag#Helsing hashtag#MilitaryTechnology hashtag#Germany hashtag#dronewarfare hashtag#drones hashtag#NATO hashtag#stoprussia hashtag#EU Valerii Zaluzhnyi Roman Sheremeta Yana Rudenko Jacob Kaarsbo Alexander With Victoria Stolpnik-Gubko Christine Khariv
    Activate to view larger image,
    Image preview

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.124
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er redd vi må etablere ett nytt forsvarsamarbeid uten USA men med Cananda og UK og hele Europa. Vi må innse at vi må klare oss selv. USA blir ustabile i mange år fremover.
    Norden alene har militær styrke nok til å senke muskovittenes Østersjø-flåte og tilhørende flyvåpen, kanskje også det som finnes av overflatefartøy i nordflåten deres, pluss å banke på dørene til alle kommandosentre i leningrad militærdistrikt. Seriøst.

Problemet er begrenset utholdenhet for å møte kjøttbølge etter kjøttbølge av dårlig utrustet infanteri som sendes inn for å absorbere kuler til vi går tomme for ammunisjon, kombinert med terrorbombing av befolkningssentra og sivil infrastruktur med droner og missiler. Det er ikke det scenariet man har sett for seg i det 21 århundre. Vi vil behøve massiv egenproduksjon av EW-resistente droner og artilleriammunisjon for å håndtere det første, enormt mye billig luftvern og sivilforsvar for å håndtere det andre. Nå.

Å kunne forsvare Svalbard vil være en hel historie i seg selv, siden Svalbard-traktaten begrenser militære baser på øygruppen. Da kan vi bli nødt til å kaste ut bevæpnede turister som plutselig har dukket opp der, heller enn å hindre dem fra å etablere seg til å begynne med. Håper noen tenker på hvordan man skal få til det.

Sist redigert:

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.946
    Torget vurderinger
    1
    Problemet er begrenset utholdenhet for å møte kjøttbølge etter kjøttbølge av dårlig utrustet infanteri som sendes inn for å absorbere kuler til vi går tomme for ammunisjon
    Men er ikke Russland på reservetanken mht soldater nå? Tar jo 10-20 år å dyrke frem nye.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.124
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men er ikke Russland på reservetanken mht soldater nå? Tar jo 10-20 år å dyrke frem nye.
    Det er de, men det er et årskull nye 17-18-åringer hvert år, og når man ikke har noen som helst skrupler om verdien av menneskeliv kan det fort bli mange nok til å utgjøre et problem for oss så snart de stopper opp i Ukraina. De er i stand til å generere ca 1000-1200 nye pr dag.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.117
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan er det med lillerusslands militære styrker? de har vel ikke blitt tappet i særlig grad. har vi en million soldater sammen med fungerende utstyr som kan pøses inn etter at de brått blir enige om at de skal bli en del av russland?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.146
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Belarus har vært kjent som Hviterussland og Ukraina som Lillerussland.

Ja, jeg skjønner hva du mener, liten l og det hele, men vær så snill.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.570
    Direkte tale fra Tormod Heier i Dagsnytt 18. Europeisk sikkerhet hviler på USA. Punktum. Selv om vi i europa er 3x så mange folk som i russland og 6x så stor økonomi som russland, så har vi veldig dårlig mulighet for å stå imot et russisk angrep, fordi vi ikke har en tilstrekkelig samordnet styrke innad i Nato på det europeiske kontinentet.

Demokrati kan være en skummel styreform i tider som denne. Vår fiende styrer med én stemme og er resolutt, beslutsom og agerende når det tjener en krigersk fremferd. Ingen motstemmer innad i diktaturet. Våre demokratier er vaklende og fragmenterte, ytre høyre er på fremmarsj i europa. Demokratiene i europa virker å være mer splittet innad. Og nå et USA som vi ikke helt vet hvor vi har hen og usikkert i hvor stor grad USA er en garantist for europas sikkerhet.
    Skremmende utvikling.

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.228
    Sted
    Portugal

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    0
    Europas ( og også Norges ) store problem er at vi ikke makter å stå sammen når Putin banker på døra! Hvis Putin går mot Baltikum vil nok såvidt mange norske ledende politikere mene at vi ikke må finne på å oppfylle våre NATO forplikteser for DET vil jo provosere Putin og DET vil jo være farlig for Norge!
    Hvis Putin banker på vår dør vil masse folk si at det er best å bare overgi seg, for gjør vi ikke det vil jo folk komme til dø!

Folk har ikke tatt inn over seg og nok heller ikke tenkt over hva en russisk invasjon og okkupasjon vil innebære. De fleste i Norge lever nok i den vilfarelse at en russisk okkupasjon i dag vil være mye likt det som besteforeldrene har fortalt om da tyskerne var her fra 40 til 45. Sorry men slik vil ikke en russisk okkupasjon være! Russerne prøver ikke en gang å følge internasjonale lover og konvensjoner om hvordan en okkupant skal oppføre seg! Men det gjorde faktisk tyskerne, langt på vei!

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.117
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Belarus har vært kjent som Hviterussland og Ukraina som Lillerussland.
    Jøss, det var nytt for meg. Om det faktisk er et etablert begrep har det passert langt over hodet på meg. Jeg har i lang tid omtalt hviterussland som lillerussland eller tullerussland fordi de tydeligvis bare later som at de ikke er russland, selv om alle vet at putte har full kontroll og Luka ikke har hverken vilje eller evne til å gjøre noe på egenhånd.

Men da ser det ut som at jeg må endre på vokabularet. Takk.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.124
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jøss, det var nytt for meg. Om det faktisk er et etablert begrep har det passert langt over hodet på meg. Jeg har i lang tid omtalt hviterussland som lillerussland eller tullerussland fordi de tydeligvis bare later som at de ikke er russland, selv om alle vet at putte har full kontroll og Luka ikke har hverken vilje eller evne til å gjøre noe på egenhånd.

Men da ser det ut som at jeg må endre på vokabularet. Takk.
    Historieleksjon: De rusiske rikene, vikingenes Holmgard og Gardarike, noen ganger Store Svitjod, strakk seg fra Østersjøen til Svartehavet. Ordet «rus» er det samme som det finske og estiske navnet på Sverige, Ruotsi, eller i navnet Roslagen i Sverige. Når arabiske handelsreisende beskrev møter med rusere langs elvene var det åpenbart skandinaviske vikinger de hadde støtt på.

På den tiden var ikke byen moskva eller prinsipalitetet muskovia påtenkt engang. De oppkastet seg først som mongolenes vasaller og skatteoppkrevere i de rusiske landene etter Kyivs fall for mongolene. Navnet «russland» ble tatt i bruk av muskovia på 1700-tallet som en del i en imperialistisk ekspansjon med å kreve herredømme over de tidligere rusiske landene. Det er i seg selv en historieforfalskning og nå kjernen i putins fornyede imperialistiske krav på å herske over belarus og Ukraina.

Det kravet vil jeg ikke være med på å anerkjenne, derfor muskovia. Men belarus er en del av de opprinnelige rusiske landene.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.117
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ja, den leksjonen har jeg heldigvis fått med meg etter en del runder her på sentralen, men at Ukraina ble kalt _Lillerussland_ hadde jeg ikke fått med meg.
    At Ukraina historisk sett var det opprinnelige Russland, men at muskovia gjennomførte det som i praksis må omtales som et identitetstyveri har du jo fortalt et par ganger, men jeg hadde altså ikke fått med meg at Ukraina ble omtalt som Lillerussland.

Uansett, det var ikke meningen å tråkke på feil tær. Beklager.

Tilbake til programmet.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.117
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Eh, forresten. I forfjamselsen over mitt verbale kløneri innså jeg helt hadde glemt å presisere at spørsmålet om _belarus_ fremdeles står igjen.
    Ser vi for oss at putte kan mobilisere hele belarus mot Ukraina nå som han er i ferd med å gå tom for egne uønskede borgere? Hvordan er deres militærmakt? Og jeg antar at de ikke har donert alt utstyret sitt allerede, men har en hel del fullt fungerende utstyr og personell som lett vil kunne rekvireres av den nye tsaren.

Men i hva slags omfang er det snakk om?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.124
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Eh, forresten. I forfjamselsen over mitt verbale kløneri innså jeg helt hadde glemt å presisere at spørsmålet om _belarus_ fremdeles står igjen.
    Ser vi for oss at putte kan mobilisere hele belarus mot Ukraina nå som han er i ferd med å gå tom for egne uønskede borgere? Hvordan er deres militærmakt? Og jeg antar at de ikke har donert alt utstyret sitt allerede, men har en hel del fullt fungerende utstyr og personell som lett vil kunne rekvireres av den nye tsaren.

Men i hva slags omfang er det snakk om?
    Ca 40000 aktive, 350000 i reserven, høyst tvilsom kompetanse, men det vil ikke hindre putin fra å slenge store deler av den mannlige befolkningen i kjøttkverna. Ni millioner innbyggere, så kanskje en million eller så kulefangere.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.570
    Zelenskyj:
    «Den ukrainske presidenten sier også at Europas militære kapasitet er svak. Han sier imidlertid at beredskapen er blitt forbedret de siste årene.
    – Regnet i styrke, antall soldater, flåten, luftforsvaret, droner ... så mener jeg ærlig talt at Europa står svakt i dag, sier Zelenskyj.»

Egentlig litt utrolig at europa i alle disse årene etter at Nato ble etablert, har lent seg på USA og tatt USA sine sikkerhetsgarantier for gitt. Bak denne sløvheten ligger en bevissthet om at forsvar koster veldig mye penger og at disse pengene må taes fra andre budsjetter, derfor har man gravd hodet ned i sanden og håpet på status quo.

Og så må man ikke glemme at et godt argument for å være tilbakeholden med militær opprustning har vært å ikke å tirre tsaren i Moskva for mye. Well done!😅

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.211

Litt patetisk og tusseladdaktig fra de store politikere i Europa. Blir utelatt fra fredsdrøftinger mellom Russland og USA, men svarer da med et hastemøte i Paris for å understreke sin betydning. De snakker om hvem som som skal inngå i fredsbevarende styrker mens krigen er i full gang. Tiden er ikke inne for det og bra at det ble påpekt fra Tyskland. Hva de fikk ut av møtet er mindre viktig men folk legger merke til dette og kan få følger for fremtidige valg.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.482
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Eg vil vel tru at dei snakka om anna enn det openberre som har vorte sagt i eit års tid no, og særleg siste månaden (Europa må rusta opp), men det er kanskje ikkje alt som eignar seg til pressekonferansen?

Fivus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Antall liker
    667
    Torget vurderinger
    2
    Nei, kruttet er nok godt gjemt i den forsamlingen. Men jeg har tro på den nordiske/baltiske koalisjonen, som sammen med et par motiverte land med grenser til Russland bør kunne by på nok steel til å holde russerne på god avstand. Men våpenlagrene må opp.

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.228
    Sted
    Portugal
    Ryssland klargör: Samtal ska vara bilaterala
    Rysslands president Vladimir Putins utrikespolitiska rådgivare, Yuri Ushakov, förtydligade på måndagen vid ankomsten till Riyadh, Saudiarabien, att samtalen om Ukraina kommer att hållas bilaterala.
    "Vi kom för att förhandla med amerikanska kollegor", sa Ushakov enligt den ryska nyhetsbyrån Ria.
    Han avfärdade eventuella förslag om att inkludera andra parter och underströk att "det inte kan bli några trilaterala samtal i Riyadh".

Natalie Radlovacki
    SVT

Proethifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.361
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.675
    Torget vurderinger
    2
    I møtet ble de enige om at de ikke var enige. De besluttet at de ikke klarte å komme med en beslutning. Bare 11 år etter at Ukraina ble angrepet av russland har ikke europeiske ledere hatt nok tid til å sette seg inn i saken.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.561
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Stikk motsatt av det putinfersteheren hevder i Trump tråden, forberedte putin krigen når den forhandlingsvillige og fredsøkende Zelensky vant valget. Hauken som ville inn i NATO; Poroshenko, var i følge Kamil Kazani ingen trussel mot putin. Men hvordan putins maktbase hjemme i russland kunne bli påvirket av et demokrativennlig naboland var årsaken til at russerne begynte å forberede full invasjon i 2019. (utsatt pga Covid)
    (må være abonnent for å lese hele, evt ha substack appen)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn