SACD med god lyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.445
    Antall liker
    3.387
    Torget vurderinger
    4
    Når det står Yamaha på den, så stoler jeg på at den er god value for money.
    Nja, den var dyr. Over 20K for over 20 år siden var mye penger for en "DVD spiller". Som ren cdspiller på nivå med en 8K Rega på den tiden.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    11.165
    Antall liker
    3.724
    Nja, den var dyr. Over 20K for over 20 år siden var mye penger for en "DVD spiller". Som ren cdspiller på nivå med en 8K Rega på den tiden.
    Joda, husker den der spilleren. Men har aldri lyttet til den. Jeg hadde en Sony CD/SACD spiller på den tiden, en europeisk modell.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.435
    Antall liker
    9.021
    Torget vurderinger
    1
    Santanas Borboletta slippes i Japan 6. November. Tipper den er like vellykket som de to foregående Santana SACD utgivelsene. Nydelig innpakning.


    Vis vedlegget 1070278


    Vis vedlegget 1070279


    Denne låter supert. Masse romklang og tredimensjonalitet. Hurtige transienter med smekk. Anbefales.
    Ser at de to etterfølgende Santanaplatene Amigos og Festival ble gitt ut på quadrofonisk vinyl i sin tid. Regner med at Sony Japan gir ut disse også i samme SACD serie. Bare å glede seg...
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.559
    Antall liker
    1.019
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Denne låter supert. Masse romklang og tredimensjonalitet. Hurtige transienter med smekk. Anbefales.
    Ser at de to etterfølgende Santanaplatene Amigos og Festival ble gitt ut på quadrofonisk vinyl i sin tid. Regner med at Sony Japan gir ut disse også i samme SACD serie. Bare å glede seg...
    I følge QQ forums eksperter er Amigos og Festival opp mikset quad, men regner med at stereo sporet er ok.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.435
    Antall liker
    9.021
    Torget vurderinger
    1
    Denne (Selling England by the Pound. Analogue Productions Atlantic 75 series SACD) var en liten skuffelse. Den dobble 45rpm vinylutgaven (Analogue Production Atlantic 75 series) låter bedre. Mer bass, mer behagelig mellomtone og litt mer og dybde i lydbildet. Tilsynelatende litt mer dynamisk. Ikke at SACDen låter dårlig - det er ikke snakk om natt og dag forskjeller, men LPen låter mer behagelig. SACDen er mer mer midt i fleisen mens LPen er en mer romlig opplevelse....




    tempCAPA_002_SA__172099__09212022094624-326.jpg
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    11.165
    Antall liker
    3.724
    Thnx. Keep’em coming :)

    Noen elsker SACD’en av Selling England 75’th. En fyr som elsker Selling England over alt på denne jord, han slaktet 45rpm vinyl utgaven fra AP, syns den var «muffled», «closed in», udynamisk etc. Tror dette mye beror på om man har original mixen eller re-mixen som sin foretrukne kilde for dette albumet.

    Også Yes 90125 SACD’en har fått veldig mixed reviews. Noen elsker den flate og ubesudlede lyden på SACD’en, andre vil ha en mer «in your face» lyd.
    You can’t please all…
     

    Valentino

    Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    31.693
    Antall liker
    28.084
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    11.165
    Antall liker
    3.724

    Det var litt av en anbefaling🥰 Tror pinadø jeg skipper å ordre Mariah Carey Merry Christmas som kom ut på MoFi One-Step for et par dager siden, til fordel for denne gitt😁

    Voldsomt så på gli Mikey Fremer har blitt i det siste, mht hvor godt digital kan låte. Full pott for digital innspilling og mix gjort av Morten Lindberg.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    9.471
    Antall liker
    14.507
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3

    Fint fremført, typisk hifi vellyd (masse luft, "tøff" dypbass osv), men litt sjelløst. Sånn ca halvveis hadde både kona og jeg sluttet å høre etter..
     
    Sist redigert:

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.789
    Antall liker
    1.509
    Kvalitet på mastering, Imo:

    MoFi SACD av S&G «Parsly, Sage, Rosemary & Thyme er absolutt god. Mastret fra copy tapes.

    MoFi SACD av Paul Simon «There goes Rhymin’ Simon» er svært vellydende. (jeg elsker dette albumet)
    Original masters.

    MoFi SACD av Paul Simon av Still Crazy er ikke på høyde med Rhymin’ Simon, men ikke dårlig. Fra original master bånd.
    Jeg foretrekker lyden som er å finne på CD’en «Negoation and Love Songs» for disse sporene.
    Tildels (ganske mye egentlig) pga diskusjonen her kjøpte jeg disse 3 pluss Steely Dan countdown to ecstacy, den nye SACD versjonen.
    De tre over ble sammenlignet mot gammel vinyl, Steely Dan mot Citizen boksen.
    Min vurdering etter en relativt kort sjekk (fikk de i hus i dag);
    Rhymin', svært god lyd, både SACD og vinylen (USA pressing, kjøpt i '73). Vanskelig å høre klar forskjell på de to formatene.
    Still Crazy, ok lyd, men helt ikke så bra som Rhymin'. Samme med vinylen (Holland, litt senere på '70 tallet, kanskje '80 tallet). Vinyl og SACD nokså like.
    PSR&T, bedre enn Still Crazy, men ikke så bra som Rhymin'. Mastret med høyere nivå (måtte skru ned volume knappen). Det gir sjeldent bedre lyd.
    Vinylen er en "2 eye" US Columbia ('mest sannsynlig en '60 talls pressing, men jeg finner ikke presis versjon på Discogs).
    Den lyder litt annerledes enn SACD'en og jeg må nok si at jeg foretrekker vinylen. Litt behageligere diskant og overtoner. Men for all del, SACD'en er bra den.

    countdown to ecstacy?
    tja, jeg tror faktisk SACD'en lyder bedre enn Citizen boksen. Det er ikke helt super lyd i utgangspunktet, men dette var bra.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    11.165
    Antall liker
    3.724
    Så bra! Ja, det du skriver om SACD utgavene samsvarer med mine erfaringer.
    PSR&T er brukt en copy tape på SACD,. Noen ganger låter en copy tape dårlig, andre ganger godt. I dette tilfellet en temmelig bra copy tape.

    Har du Bridge Over Troubled Water på MoFi SACD? For meg var det årets mastering, dem gjorde akkurat de riktige valgene Imo. Og dette er en utgivelse som krever nensom mastering. Kanskje @Voff kan si litt om hva han hører?

    Har igjen vært i kontakt med han hyggelige fyren fra MoFi. Jeg takket for arbeidet dem har gjort, kom opp med forslag på nye tittler, blan annet Lou Reed, Transformer.

    Men han sa en ting til meg som alle kan bite seg merke i. Han sa at dem mange ganger står i et dilemma. Skal dem mastre klassikere på den måten alle har hørt albumet på, som dem har et kjent og kjært forhold til? Eller skal dem mastre på en mer «riktig» måte, mer i samsvar med hvordan tapen faktisk låter, mer transparent lyd? Tenk mengde kompresjon, Eq etc.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ch

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    11.165
    Antall liker
    3.724
    Her er en Mobile Fidelity som virkelig fortjener en plass under "SACD med god lyd".

    Skjermbilde 2025-02-22 kl. 15.12.30.png

    Mange holder Tango in the Night blant Fleetwood Mac sine 3 beste album. Kom ut i 1987 da bandet var på et slags sammenbruddets rand, i hvertfall med daværende besetning.
    Bandet trengte en mer moderne sound og siste versjonen av Fairlight CMI ble benyttet. Og her mixes synthen sammens med akustiske instrumenter på en bemerkelsesverdig god måte på albumet. Fairlight CMI låt ofte fysisk, hvor lydene har en fysisk substans. I motsetning til dagens popmusikk som produseres på PC og hvor alt låter så anemisk, grunt og klangfattig. Nei, verden går ikke alltid fremover, det er sikkert. At ting nå er billig og convenient, samt at innspillingsstudioet nå er flyttet på soverommet, det gjør jo ikke at ting nødvendigvis er bra, ikke sant?

    Tango in The Night er svært god produsert og et musikalsk helstøpt album.

    Denne SACD'en har en svært åpen lyd, er svært ren i lyden og har en glimrende transparens. Det er en bemerkelsesverdig dybdefølelse på enkelte lyder/instrumenter på noen av sporene. Tonaliteten fra bunn til topp er perfekt. Mastertapene er i svært godt stand, knapt en eneste drop-outs er å høre. Ja, det er uten tvil de mest originale tapene som er benyttet. Lydbildet på mitt anlegg er tidvis stort og er veldig "i rommet".

    Dette er en 10/10 utgivelse, Imo. Hvorfor lages det ikke sånne album lengre?

    MoFi hadde en feil på førstepress av vinylutgaven, så pass på at du får den riktige utgaven hvis du tenker vinyl.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.435
    Antall liker
    9.021
    Torget vurderinger
    1
    Skal ha den både på SACD og vinyl.

    Jeg ser at MOFI ikke har vinylutgaven av Tango in the night; ser ingen andre som har den heller. Tipper at den er trukket fra markedet. Vi får vente på ny feilfri utgave...


    Mofi er forøvrig svært aktiv; mye interessant underveis. De gjør også en bra jobb for tiden...
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    11.165
    Antall liker
    3.724
    Skal ha den både på SACD og vinyl.

    Jeg ser at MOFI ikke har vinylutgaven av Tango in the night; ser ingen andre som har den heller. Tipper at den er trukket fra markedet. Vi får vente på ny feilfri utgave...


    Mofi er forøvrig svært aktiv; mye interessant underveis. De gjør også en bra jobb for tiden...
    Sammens med Tango in The Night fikk jeg en SACD fra Analogue Production, Yes 90125. Jeg hadde fått med meg at denne hadde fått veldig mixed anmeldelser og at det var benyttet en copy tape. Masteringen er det sikker ikke noe i veien med, men denne analogtapen som er benyttet er det absolutt noe i veien med. Lyden er distansert og mangler definitivt crisphet og friskhet. Har sammenlignet med en re-master CD fra 2004 og Audio Fidelity Gold CD som jeg har i hylla, ikke tvil om at det er benyttet en tape av langt bedre kvalitet på disse to.

    Hvis det er sånn at plateselskapet sitter på digitalfiler i 24/96 eller 24/192 fra originalmasteren som er gjort for mange år siden da originaltapen var god, og AP fikk valget mellom å benytte disse filene, eller denne analog copy tapen som er brukt og AP da valgte copy tapen med begrunnelse "det er analogt og AP driver med analogt så langt det tar seg gjøre", da sier det litt om hvor sjukt disse audiofile greiene kan være! Har ingen problem med å se den gruppen jeg selv tilhører i ironiens spotlight. Og det er nok av eksempler å ta av.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.435
    Antall liker
    9.021
    Torget vurderinger
    1
    Tango in The Night er svært god produsert og et musikalsk helstøpt album.

    Denne SACD'en har en svært åpen lyd, er svært ren i lyden og har en glimrende transparens. Det er en bemerkelsesverdig dybdefølelse på enkelte lyder/instrumenter på noen av sporene. Tonaliteten fra bunn til topp er perfekt. Mastertapene er i svært godt stand, knapt en eneste drop-outs er å høre. Ja, det er uten tvil de mest originale tapene som er benyttet. Lydbildet på mitt anlegg er tidvis stort og er veldig "i rommet".

    Dette er en 10/10 utgivelse, Imo. Hvorfor lages det ikke sånne album lengre?

    MoFi hadde en feil på førstepress av vinylutgaven, så pass på at du får den riktige utgaven hvis du tenker vinyl.

    Jeg er helt uenig. Dette er et dårlig produsert album. Det er spor på plata som jeg vil si låter bra (men ikke mere), men også en håndfull låter som slett ikke låter bra. Et eksempel er sistelåten hvor det er total ubalanse mellom rytmeseksjonen og resten av musikken, for å ikke snakke om de fleste øvrige låtene (les: for mye bass). Høres ut som noe som er kastet inn i siste øyeblikk.

    Jeg har også Mirage på 45RPM MOFI vinyl og denne låter dårlig. Jeg vil ikke bebreide MOFI for dette men produksjonen. Jeg synes dette illustrerer problemet med "audiofile" versjoner; ofte er det kommersielle interesser som trumfer de lydmessige. Man velger altså ikke titler med stort lydpotensiale men titler ut fra salgspotensiale. Det er ingen vits å lage en audiofil utgave av Mirage. Innspillingen er ikke audiofil. Tenke seg til at denne er fra samme år som Donald Fagens Nightfly....
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    11.165
    Antall liker
    3.724
    Jeg er helt uenig. Dette er et dårlig produsert album. Det er spor på plata som jeg vil si låter bra (men ikke mere), men også en håndfull låter som slett ikke låter bra. Et eksempel er sistelåten hvor det er total ubalanse mellom rytmeseksjonen og resten av musikken, for å ikke snakke om de fleste øvrige låtene (les: for mye bass). Høres ut som noe som er kastet inn i siste øyeblikk.

    Jeg har også Mirage på 45RPM MOFI vinyl og denne låter dårlig. Jeg vil ikke bebreide MOFI for dette men produksjonen. Jeg synes dette illustrerer problemet med "audiofile" versjoner; ofte er det kommersielle interesser som trumfer de lydmessige. Man velger altså ikke titler med stort lydpotensiale men titler ut fra salgspotensiale. Det er ingen vits å lage en audiofil utgave av Mirage. Innspillingen er ikke audiofil. Tenke seg til at denne er fra samme år som Donald Fagens Nightfly....
    Men hvorfor i all verden kjøper du audiofile utgaver av album du syns er dårlig produsert?

    Jeg er uenig med deg her. Når jeg syns det er gøy å lytte, når musikken swinger og jeg får lyst på en ny gjennomlytting, da er det riktig i mine ører.
    Sistelåta er den svakeste på plata, ikke uenig der. Men så mange andre høydare.

    Noen hater Charlie Watts fordi han tidvis ikke holder takten, andre syns det er en del av sjarmen og identiteten med denne «slendrian-trommisen» Jeg er i sisnevnte kategori.
    Du verden hvor mange perfekt produserte album det er der ute, men som er dørgende kjedelig musikalsk.

    Hvis kriteriet er godt produserte album, da skulle minst halvparten av MoFi utgivelsene aldri ha sett dagens lys.

    For meg er Tango en innertier av en SACD fra MoFi, Mirage er på vei. Gleder meg!😊
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.435
    Antall liker
    9.021
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes det er forskjell på på "perfekt produserte" album og album hvor det er mye å glede seg over lydmessig. F.eks er Bridge over troubled water ingen god produksjon til å være amerikansk anno 1970, men f.eks stemmegjengivelsen er flott på enkelte spor i MOFIs SACD utgave, som nok kanskje er det beste utgivelsen av denne jeg har hørt.
    Og så er det slik at enkelte utgivelser har en master som ganske enkelt ikke låter bra, mens andre har fått en stemoderlig behandling i mastringprosessen for vinyl/cd, og/eller at original master ikke har vært benyttet. Slike kan være en åpenbaring når de får en "audiofil" behandling. Et eksempel på dette er Santanas Borboletta gitt ut av Sony i fjor. Dette har blitt en audiofil perle. Andre er disse Universalutgivelsene som ble gitt ut i 2021 i Japan flatt mastret fra originale master tapes. Titler som Camels Monnmadnes høres på en måte jeg aldri har hørt den før. Raindances med Camel er blitt en audiofil fest. Argus med Wishbone Ash låter som original LP utgivelsen; mao flott.

    Når det gjelde Tango in the night er det ikke bare sistelåten som låter ubalansert. Første sporet låter heller ikke bra. Pluss flere andre. Det virker som om majoriteten av låtene har fått oppmerksomhet i produksjonen og låter til tider bra nok, mens andre virker som hastverksarbeid. Det virker som om det er to forskjellige sesjoner.
    Når det gjelder Mirage synes som om at ingenting består av spesielt bra opptak. Stemmene låter ikke fint eller naturlig, rytmeseksjonen like så, og heller ikke det øvrige. Det hele er produsert sammen med for mye kompresjon slik at helheten blir en noe grautete affære.
    Og så er det slik at alt er relativt. I går spillte jeg et par Jethro Tull CDer remikset av Stephen Wilson. Deretter Graceland med Paul Simon og Johnny Cleggs Shadow man. Mirage etter dette var en tur ned i kjelleren....
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    11.165
    Antall liker
    3.724
    Innspilling og produksjon er som den er, det er vi enige i. Take it or leave it. Når det gjelder mastering, der kan man være uenig.

    Vet ikke om jeg postet det her på forumet, men i en av samtalene med MoFi jeg hadde på nettet skrev han fyren at dem står i et evig dilemma; skal dem mastre sånn som de fleste kjenner albumet fra før, eller skal dem åpne litt nye veier, f eks mastre mer som originaltapen låter?
    Mange album opp gjennom tidene (de fleste) er blitt mastret uten bandet/musikerne var tilstede. De valgene som akkurat denne masteringteknikeren gjorde akkurat denne dagen med hensyn til kompresjon og Eq er da blitt stående som en referanse for hvordan utgivelsen låter. Men det er denne mannens valg den dagen i historien, ikke noe annet.

    Da jeg mottok Michael Jackons «Thriller» MoFi SACD rett etter utgivelse, visste jeg umiddelbart at folket ville dele seg i to grupper, dem som likte MoFi og dem som ikke likte den. MoFi høres ut som en mer «flat» mastering, f eks på Billie Jean og Thriller er det mindre punch i lyden kontra original mastering, men man kan spille litt høyere med klar lyd og litt flere detaljer kan høres i lydbildet på MoFi SACD. En avveining.

    Generelt sett tenderer MoFi nå for tiden en mer ubesudlet lyd i mastering, som jeg hører det. Et godt eksempel på det er Whitney Houston debut album på SACD. Det er temmelig slående ulikhet i lyden fra spor til spor, altså sånn som tapen låter. Andre utgivelser harmoniserer lyden mer for å skape en noe mer konformativ lyd på tvers av sporene.
    Men min smak på dette albumet er akkurat den veien MoFi valgte. Men det er smak og behag.

    Tango in the night: på mitt anlegg er det en forbløffende åpenhet og renhet i lyden på MoFi SACD. Lyden er dessuten veldig i rommet. Og dybdefølelsen i lydbildet er tidvis superb. Sånne kvaliteter verdsetter jeg.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    11.165
    Antall liker
    3.724
    En liten interessant bemerkning fra Steve Hoffman i går.

    Vanligvis er det helt «dødt» mellom sporene/sangene på ei plate, analog eller digital. I noen tilfeller er det båndsus mellom sporene, som at studiotapen går i ett uten opphold. I de tilfellene med båndsus er som regel masteringkonsollen helt by-passed, signalet går korteste vei rett fra tape maskin inn i A/D konverter, hvis vi snakker CD/SACD.
    Et par eksempler er AP SACD av Creedence «Willie and the poor boys» og Dire Straits s/t album SHM-SACD fra 2010.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn